Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 12:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Hjælp til køb af MP3 afspiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2010 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Goddag.

Jeg håber jeg har ramt det rette forum, og at der er en venlig sjæl som kan hjælpe mig med at vælge en mp3 afspiller.

De sidste mange år har jeg haft en Ipod Nano, men er blevet pænt træt af den. Blandet andet nødvendigheden i at installere software for at kunne tilføje filer, plus en masse andet som bare går mig lidt på. Så vil købe noget nyt der ikke er apple, og give min Nano væk.

Hvad jeg bruger min afspiller til: At høre musik, når jeg cykler på arbejde, går, træner eller tag bussen (yderst sjælden jeg bruger bussen). Og jeg har som oftest altid en mobil i lommen, hvilket jo også optag plads.

Mit problem er så bare, hvilken afspiller skal jeg vælge. Der skal gerne være super lyd i, god batteri tid og ikke alt for stor. Jeg har kigget herinde og kan se en del siger pæne ord om Cowon. Og har kigget en del på I9, dejlig lille og til en rimelig pris (dog virker den meget plastik billig). Derudover har jeg også set en del på deres nye top model J3, som ser utrolig interessant ud. Ved bare ikke lige om den er 1000.- mere værd. For kan ingen forskel se på selve lyd siden, virker til de har samme specifikationer på det punkt.
Mit spørgsmål er så, er det cowon jeg skal vælge eller er der nogen herinde som har et super alternativ. Og kan jeg være så heldig at nogen her, som har prøvet J3 eller I9 - og kan give mig et par ord med på vejen.

Min uvidende holdning til de 2 Cowon produkter:
Fordel ved J3: batteritid, hvilket er et kæmpe plus, større og bedre skærm, samt mulighed for at udvide med MicroSD kort.
Ulemper ved J3: større og dyre afspiller - hvor video delen ikke med sikkerhed vil blive brugt, og skal importeres til Danmark (f.eks. fra england).
Fordel ved I9: Nano lille og i samme pris klasse, samt mulighed for at købe i Danmark.
Ulemper ved I9: Lille skærm til video, meget kortere batteritid end J3 og ikke mulighed for at udvide.

Ser frem til jeres input, og på forhånd mange tak for jeres hjælp.

Mvh.
- Kega
Til top Vis Kega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kega

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Juli 2010 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

En mand efter mit hjerte

Jeg har en s9 som er stort set den samme som J3 (S9 mangler micro SD), du skal vælge denne hvis du gerne vil have en stor skærm, og kun derfor. S3 og J3 lyder begge super godt og sammen med D2 er de nok noget af toppen. Der er dog kommet en del nye på markedet her de sidste par år, eks. S:flo2 som uden tvivl lyder bedre men dog ikke helt er så brugbare som de forskellige Cowon. S:flo2 har eks et rigtigt Line out til ekstern forstærker og ikke som Ipodens  Line Out som rent faktisk bare er som det alm out (har checket en del om om dette).
Så hvis du kun skal bruge den til musik, så tag noget andet, jeg går eks. og kigger efter en lille afspiller da jeg synes min s9 er for stor.
I9 er den nye Iaudio 7, jeg ville finde en iaudio 7 fremfor I9, den er simpelthen bedre. Du kan også kigge på en Sandisk Clix, du for ikke bedre bang for the buck end den, den er dog ikke helt så god lydmæssigt som eks. iaudio 7, men koster så kun 1/3.
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2010 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Rettelse: ikke sandisk clix men sandisk clip hehe

Btw kan se at en 16gb cowon iaudio 7 kun koster 100 euro på ebay.de

Kega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2010 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Mange tak for dit svar, er yderst taknemlig. Men vil lige høre hvorfor du mener I7 er bedre end I9. Så vidt jeg kan se så burde I9 være lidt bedre på papiret og efter min mening på design. I7 har også en utrolig lille skærm og meget tyk i det. Men det er selvfølgeligt kosmetiske ting, som dog også vægter i sidste ende :) Dog er I7 da imponerende med 60 timers batteri.

S:flo2 lyder imponerende, men har kun se den til salg i USA og kan ikke finde producentens hjemmeside. Og hvad jeg kunne finde fremtil via forskellige forums, så har den ikke ret meget batteritid (ca. 10 timer) og er vel i samme størrelses klasse som S9/J3.

Ved ikke helt med Sandisk, den ligner I7 en del i design eller det er måske bare mig.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2010 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Iaudio 7 er lille og tyk, men den er så også meget lille selvom den er lidt tungere end I9. At den er lidt tyk synes jeg er okay for den fylder stadig ikke ret meget og den har jo også 60 timers spilletid. Skærmen er en lille OLED som kun gør det den skal, viser dig hvad du hører, de forskellige mapper m.m. Iaudio 7 er beregnet til musik alene, derfor den lille skærm, som dog ellers er udemærket, man skal dog lige vænne sig til styresystemet. I9 mener jeg er en underlig hybrid mellem iaudio 7 og J3, jeg kan ikke se pointen med den skærm. Lydmæssigt mener jeg at de to er identiske.  Men I9 er jo den nye udgave a Iaudio 7, det betyder jo også lidt, men jeg ville tage iaudio 7 fordi den er lidt mere hardcore også holder den 60 timer fremfor 30 timer på en opladning.

S:flo2 holder vidst kun 5 timer på batteriet og er ret stor (større end s9), men den er så også fyldt med hardware man ellers kun ser i stationært grej, lidt ligesom den der hifiman afspiller.

Sandisken er ikke så pæn, men den skal alligevel kun ligge i lommen Den holder heller ikke strøm så godt og lyden er ikke så godt som iaudio 7, men den er billigt og ret robust, jeg køber nok en som backup.

Men altså når alt kommer til det, så vælg en hvilken som helst af afspillerne der er nævnt her, de er alle gode, tag den du ser bedst ud eller bare føler mest for. Men husk der er også mange andre derude, Sony har eks deres x- serie, som også er super, jeg have en x-1060 før min s9 og den var fed! På flere punker var den bedre end min s9, men den understøttede ikke flac og det var en dealbreaker for mig desværre. Men ellers lød den satme godt og var møj lækker i hånden osv og styresystemet var enkelt men lækkert og noget lettere at bruge en cowons, men kunne ikke nær så meget.
Samsun p3 er også super, har ikke hørt den, men hørt godt om den

Saijajin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 24 Juli 2010 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

J3 kan nu godt forudbestilles herhjemme hvad har jeg bemærket. S:flo2 importere du fra Hong Kong. (gør nu ikke nogen stor forskel for toldvæsnet ) Den har faktisk hele to hjemmesider.

i9 tror jeg er en fin afspiller til dit behov, om den føles lidt plastikagtigt ved jeg ikke, nu har jeg en S9.
J3, du betaler hovedsageligt for en større skærm til video, spil osv. Hvis du alligevel ikke kommer til at bruge de ting, så er en mindre afspiller klart mere at gå efter, men lækker afspiller i hvert fald. 
Til top Vis Saijajin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saijajin

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Juli 2010 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

En Cowon D2 har 45-50 timers batteri og mulighed for SDkort

Kega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Igen mange tak for alle svarene, er altid imponeret over så venlige folk er herinde og ingen der er nedladende :)

On topic -

techtrino: Rigtig mange gode produktur du har nævnt, dog i den noget dyre ende  Og hvis jeg ikke får brugt den større skærm, så er Sony X-serien og Samsung P3 vel noget spildt på mig. På samme måde som Cowon J3. S:flo2 må jeg nok sige ikke lige tiltaler mig som transportable mp3 afspiller, 5 timer er slet ikke nok
Hifiman er nok lidt for dyr, så den til omkring 800$

Ved ikke om de anmeldelser jeg har set af I7 er optimale, for synes skærmen har virket utroligt utydelig og det burde en OLED skærm jo netop ikke være. Dog synes jeg også den har virket rodet/overfyldt, pga. af størrelse. Har kigget en del efter den, har ikke kunne finde den nogen steder - kun amazon.co.uk, men det var til 250£ hvilket jo er latterligt dyrt.
Men du har nok ret i at I7, ville være et rigtig godt køb til mine behov - hvis jeg kan finde den til en overkommenlig pris. Dvs. omkring de 1000 kr. for 16GB versionen.

Saijajin: Hehe.. Ja USA eller Hong Kong, så får jeg nok lov til at betale kassen til de kære Told gutter.  Du har nok ret, I9 vil nok ikke være et dumt køb. Den kan jeg trods alt bestille i Danmark og prisen er rimelig passende. Dog er 60+ timer i batteritid godt nok tiltalende ved I7, derimod har I9 - efter min smag et pænere design. Men som techtrino siger/skriver, den skal jo primært ligge i lommen 

Claus-dk: Ja, D2 eller mere præcis D2+, har jeg også kigget en på del. Har dog været meget i tvivl pga. af designet. Synes den er meget tyk, og ved ikke lige hvordan den vil ligge i lommen. Desuden ved jeg ikke lige hvor let den er at få fingerne i herhjemme.

Må sige at jeg ønskede jeg havde flere penge at kaste efter en god afspiller
Er der så nogen som ved om Cowon har noget nyt i støbeskeen der skal overtag I9's plads?
For som det ser ud lige nu, så bliver det nok en I9 16gb jeg kaster mine penge efter. Som et ekstra plus så opdagede jeg lige den har gapless - som hverken I7 eller D2+ har (så vidt jeg ved).

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2010 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

1000kr I7 16gb her: http://cgi.ebay.de/Cowon-iAUDIO-7-16-GB-schwarz-silber-OVP-1 -Jahr-Gar-/230499260748?cmd=ViewItem&pt=MP3_Player&h ash=item35aad3994c

Cowon kommer relativt tit med nye, men I9 er næsten helt ny, så der går nok et års tid før der kommer en ny.

Gapless afspilling mener jeg også I7 har, mener det kom til med en firmware update, derfor er ikke alle de gamle review helt up-to-date. Cowon gør meget ud af at lytte til deres brugere og komme med updateringer, så der kommer tit nye features efter udgivelse, ja selv min S9 fik 1,5 times længere afspilling af film efter en update da de fik optimeret koden lidt.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2010 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

D2 er lidt en klump, heldigvis kan den betjenes uden touchscreenen hvilket er et enormt plus for sådan en gammel prut som mig..

Men den er ikke ret pæn og fedladen..

Den kan spille film og sårn (hvis man gider det) og så lige for at gentage DEN HAR 50 TIMERS BATTERI og er yderst kraftig i dens forstærker..

Sæføllig er den ikke lige å pæn og dejlig at betjene som en Ipod, det er der ikke ret meget der er, men den har flere bøffer og bedre lyd..
EU har jo fuldstændigt smadret Ipods ved at gøre dem mere og mere impotente rent forstærker mæssigt, så kan man jo købe en headamp og rende rundt med den, men de er også ret svage, de transportable forstærkere jeg har, et Gain på 6 dB som de  fleste har er lidt latterligt i min optik, 3dB er den mindste regulering du kan registrere under normale om stændigheder..
Så min IPod med forstærker har mindre bøffer end min Cowon ..

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Nu er gain jo ikke et udtryk for hvor meget de forstærker men udelukkende en base forskydning af signalet inden selve forstærkningen

Til top Vis nc8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nc8000

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Ahhh så blev jeg lidt klogere, tak for det..den lå ellers lige til højrebenet når man så på de tal, et andet sted har jeg læst mig til at Gainet, hvis det sættes ned, gør justeringen af lydstyrken mere præcis i de lave områder.. så jeg lagde 2 og 2 sammen og mente at 7 var det rigtige svar

Men jeg synes stadig at langt de fleste transportable forstærkere er lidt slatne i styrken..
Det skyldes jo uden tvivl at de er lavet primært til IEM som ikke kræver ret meget saft, problemet opstår når man, som jeg, er ret ligeglad med om man ligner en der er  parat til den lukkede, når man er på farten..

Hvorom alting er så håber jeg Kega finder det rette udstyr.

Cowon forhandles i DK af blandt andet Wupti, jeg fik min til 900 spir, normalpris 1500..

Kega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

techtrino: Damn, nu har jeg søgt og søgt på ebay.de og intet fundet.. Der er åbenbart nogen som har evner, mange tak for linket :)

Claus-dk: Ja, de batteritider på både D2+ og I7 er fremragende og helt klart noget som komme i rækken af positive features. Ved du endelig, om det kan betale sig at købe D2+ med DAB? Synes ideen er mega god, har dog ikke fundet en positiv anmeldelse af den feature endnu. Ved selvfølgeligt ikke om det er blevet bedre via firmware opdateringer.
Mange tak for info omkring Wupti, vidste ikke de var forhandlere af dem. Har kun set Dustin havde dem, og Wupti ser ud til at levere Cowon en del hurtigere - prisen er derimod stort set den samme.

Og tror jeg begynder at finde det produkt der skal tilbringe sin tid i min lomme - takke været en super hjælp fra dette forum.

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

ang: DAB jeg fravalgte muligheden for jeg synes at DAB lyder elendigt det er dårligere end 128 mp3, FMbåndet lyder langt bedre, du kan opdatere firmwaren, men med dårligtudgangs punkt er resultatet sikkert derefter, sikkert også derfor DAB bruges mest i de små transportable radioer i stedet  for rigtige anlæg..

Wuptis varer er fremme i løbet af to arbejdsdage, de to gange jeg har handlet der i det mindste..
Jeg fandt min i "demo" bunken og fik den derfor en plov under den normale pris, garantien er den samme og varen er ny, den har måske været pakket ud, men det er så nok også det hele..

Kega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Se det er derfor man kommer herind, havde slet ikke tænkte på at DAB er i så dårlig kvalitet.

Nu snakkede techtrino om at I7 har fået gapless i en firmware update, har D2(+) også det ?

Og hvor stor er forskellen endelig på BBE og BBE+? Har set flere sige at BBE+ ikke giver den samme detaljeret lyd som BBE gjorde, men i stedet bliver lyden mere sammensmeltet - da man ikke kan høre forskel instrumenter. Ved ikke om det er rigtigt.

Håber ikke jeg stiller for mange spørgsmål.

I forhold til mit valg, så er D2+ lige lidt foran - fordi den kan forøges med SD kort. Ved bare ikke om det er nødvendigt, da jeg endnu ikke har fyldt min 8GB ipod op. Men FLAC fylder jo trods alt det mere. Bare trist at D2+ ikke har line out som I7 har.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

DAB skal du slet ikke tænke over, DAB er på vej ud så om ikke så lang tid kan du slet ikke høre DAB længere.
BBE og BBE+ er bare noget enhancement som giver lyden et twist, det gør den ikke bedre.

Har søgt lidt efter gapless afspilning og D2, men tror ikke den kan, er faktisk også blevet i tvivl om I7 kan  Den I7 jeg har hørt er min lillebrors som jeg har siddet en del med, og måske musikken bare var rippet gapless ellers har jeg byttet rundt på noget, for kan ikke umiddelbart se at hverken s9 eller nogen cowon afspiller understøtter det.

I7 har da ikke lineout? Kun meget få bærbare afspillere har lineout, e.g. S:flo2, nogen hævder at Ipoden har Lineout, men det passer desværre ikke. (Lineout kører udenom forstærkeren, direkte fra DAC´en, hvilket betyder du skal slutte en ekstern forstærker til)

Kega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Ahh.. Der kan man bare se, ja så kan det ikke betale sig at kaste penge efter DAB.

Efter hvad jeg kan se, så har S9 fået gapless i en firmware update, 1.31 - mener jeg. Og I9 skulle være født med det.

D'oh.. Så forkert, det var en line in ikke line out

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Der er en lille pause mellem numrene når man bruger en D2, et ½ sekund eller deromkring, så det er på ingen måde noget jeg har lagt mærke til, det ville heller ikke være noget jeg vægtede, da jeg synes det er fint med lidt stilhed mellem numrene så man er klar til noget nyt..

Øhhhh en Ipod har da lineout via docken..

Alt det der EQ og BBE og alle de andre lydting man kan stille på er altid sat ud af funktion hos mig, så der må jeg melde pas, jeg har ikke engang prøvet det

Min D2 har 16 GB og det er da rart at man kan bruge et kort, men jeg har faktisk ikke brug for det, skulle jeg på en længere rejse væk fra PC, ville jeg nok benytte mig af det, men jeg var også tilfreds med en Walkman som havde 2 *45 minutter, da jeg var teenager..

Jeg bruger normalt 320 MP3 på mine afspillere, hvis jeg skal op i en højere kvalitet (og kunne høre forskel) skal jeg sidde ned og have absolut ro omkring mig, samtidigt skal jeg faktisk koncentrere mig meget for overhovedet at kunne høre forskel, så på farten er lossless (i min verden) mere et akademisk spørgsmål, jeg siger ikke at folk ikke har glæde af lossless på farten, men jeg vil hellere have 4 gange så meget musik, specielt med tankerne på at jeg skal rulle det helt store skyts frem for at høre forskellen..

Test dig selv om du faktisk kan høre forskel, jeg lagde de samme 3-4 album på min afspiller i 320 og lossless og jeg gættede rigtigt ca 60 % af gangene, så det kan lige så nemt være held, der hvor lossy er tydeligst er ved bækkener/highhats..

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Nja docken har ikke line-out, det kører over forstærkeren altsammen, jeg ved godt mange tror det er et linjesignal, men det er ikke sandt desværre. S9 og sonys x-serie har samme form for dock, og her er det heller ikke et linje signal desværre.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes