Yegermister skrev:
Right. Nu spørger jeg nok dumt og uvident, men i forhold til ren performance er en headphone amp så
at foretrække til headphones i forhold til en fuldblown amp med phone indgange? Ellers kan det være jeg må have solgt mine
monitore og have købt nogle aktive :)
Når du siger b22 er det så http://www.amb.org/audio/beta22/ du mener? |
|
|
Ja, en separat hovedtelefon-forstærker er at foretrække i langt de fleste tilfælde. Og helt sikkert med dine 701, som skal have
en god forstærker for at lyde godt. MP-3 afspillere eller hovedtelefonudgangen på en cd-afspiller er ikke godt nok. Dog har
flere integrerede forstærkere og receivere været opbygget uden en separat forstærkerdel til hovedtelefonerne (som jo ikke kan
undværes i cd-afspillere eller andre apparater, som ikke kan drive højttalere direkte, og som ofte i denne sammenhæng er en
meget simpel integreret kreds). Derimod har man i forpladen indbygget en udgangsbøsning til hovedtelefonerne, som har en
afbryder indbygget, således at højttalerne afbrydes når man sætter hovedtelefonen i stikket. Her drives den så af de to
effektforstærkere, som normalt driver højre og venstre højttaler, men med et dæmpeled koblet ind, for ikke at give fuld effekt
fra forstærkeren, hvilket normalt ville være alt for voldsomt. Dette kan godt fungere rigtig fint.
Du kan jo faktisk godt sætte et løst hovedtelefon-hunbøsning til en forstærkers højttalerudgange, bare med fire ledninger, som
loddes på bøsningen. Du skal være meget, meget forsigtig med at skrue op, men der er i hvert fald rigeligt med kræfter.
Og for lige at slå det fast, så er det ikke phone indgange. Det er hovedtelefon-UDgange. Korrekt terminologi giver færre
misforståelser, og signalet kommer jo altså UD af apparatet.
__________________
venlig hilsen Klogesen.