Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 06:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør til hjemmebiografen
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør til hjemmebiografen
Emne Emne: Hjemmebiograf ønskes (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
trine007
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Jeg står og har et værelse til overs der måler ca 5x5 meter hvor i jeg ønsker at lave en hjemmebiograf - hvor billigt kan det gøres hvis skærmen skal være +50" ?

Jeg har et budget på ca 50.000 kroner og regner mest med at se film over mit Telia tv og DVD. Det skal helst være så nemt at bruge som muligt - evt. må en teknikker sætte det op for mig ( inkl. budgettet på de 50.000)

Er det overhovedet realistisk?

:)

Til top Vis trine007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af trine007

trine007
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

PS det skal lige siges at jeg har et 32" fjernsyn til tv avisen og sådan i stuen. 

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Hej Trine og velkommen til.

Hvis du skal et dedikeret biorum, så vil jeg anbefale dig at købe en projektor + lærred i stedet for et stort TV. Du vil virkelig komme til at holde af det, når du ser film.

Ja det er meget realistisk, 50k er mange penge, at gøre godt med. Derfor vil du nok høre en masse forskellige forslag, angående højtalere, projektor, kabler og receiver.

Mit bud, efter personlig erfaring er følgende:

Receiver: Onkyo TX-SR906 = ca. 15K

Højtalere: Der er jo ekstrem mange muligheder. Jeg kører selv med følgende setup: 6 Elac BS 133 - Det fungerer super godt, lyden er meget detaljeret, det kan spille højt og det fylder ikke overvældende. Hvis du vælger dette, så er prisen for de 6 højtalere, omkring 20K (+/-). Også kommer standere og ophæng, ca 2k

Projektor: BenQ W5000 (billigeste Full HD) = ca 15 K

Også kan det godt overskride budgettet lidt, men så kommer kablerne oveni. Der kunne du evt købe nogen brugt, det gør dem kun bedre (med mindre de ikke er 50 år gamle)

Som sagt, det er bare min erfaring, med den bedste performance, til mindst penge.

Men når du skal bygge det hele op fra bunden, så vil jeg anbefale dig at kontakte 1 forhandler og får det hele gjort via ham/hende. Derved opnår du højst sandsynlig en bedre service, end hvis du kontakter flere forhandlere, plus du nok kan få lidt mængderabat - Hvilket jo altid er godt

/Zirio
CineZirio
Elac, Velodyne, Onkyo, Playstation 3, Custom Cables, Supra
Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

trine007
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Hej Zirio  mange tak for det. 50.000 kr var så ogs' maks budgettet, hvis jeg kunne spare lidt så ville jeg da helt sikkert sætte pris på det. Evt. købe nogle biografstole eller som jeg så en gut herinde havde fået sat sådan noget lydisolerende tapet op.

Jeg spørger lige dumt - men hvad er reciverens funktion i forhold til projektoren?

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Hvis det er max budgettet, som om vi nok hellere omstruktere lidt.

"Lydisolerende tapet" Det har jeg ikke hørt, men jeg har hørt om maling - Ved ikke om det er det, du tænker på? Men der er masser af måder, hvor man forbedre akustikken, hvilket er meget vigtigt at gøre i et biorum. Biostolene kan du finde på dba og muligvis er der nogen, inde på h4a.

Receiverens funktion er at fordele lyden rundt, i alle de højtalere du har tilsluttet. Receiveren er "hjertet og hjernen" i setuppet, uden den, kan intet setup fungerer.

Projektorens funktion er "bare" at vise et billed. Fungerer ligesom et TV, billedet er bare meget større.

Men i hvert fald, jeg anbefaler stadig min nævnte Receiver og Projektor. Jeg mener bestemt, at det er nogen af de bedste hifikomponenter, i prisklassen.

Højtalere, hvis du ikke har noget imod at købe brugt, så kan du spare rigtig mange penge der?

/Zirio
CineZirio
Elac, Velodyne, Onkyo, Playstation 3, Panasonic, Custom Cables, Supra
Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

trine007
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har bestemt ikke noget imod at købe det brugt - så længe jeg kan få nogen til at stille det op og montere det.  Jeg prøver at finde nogle gode priser på de reciever og højtaler du har forslået der ( og tak for det ) .

Jeg har kigget lidt omkring og jeg kunne godt tænke mig at lærredet var elektronisk så man ved tryk på knap kunne rulle den ned ( total bling bling lir som de unge siger )

Hvor mange tommer kan man få ud på et projektor når der er ca 4,5 til 5 m fra projektor til væg?

Det her ser lidt for vildt ud
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7666&KW =projektor&PN=0&TPN=77

trine007
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Det var det her jeg mente med lydisolerende tapet

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67661&P N=2

Langendorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

trine007 skrev:
Jeg har bestemt ikke noget imod at købe det brugt - så længe jeg kan få nogen til at stille det op og montere det.  Jeg prøver at finde nogle gode priser på de reciever og højtaler du har forslået der ( og tak for det ) . Jeg har kigget lidt omkring og jeg kunne godt tænke mig at lærredet var elektronisk så man ved tryk på knap kunne rulle den ned ( total bling bling lir som de unge siger ) Hvor mange tommer kan man få ud på et projektor når der er ca 4,5 til 5 m fra projektor til væg? Det her ser lidt for vildt ud http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7666&KW =projektor&PN=0&TPN=77

Her kan du beregne throw distance
http://www.projectorcentral.com/Sanyo-PLV-Z5-projection-calc ulator-pro.htm

Hvis du vil købe brugt burde du kunne finde de B&W højttalere til ca 10k

603s3 5000kr LCR600, 2500kr 602s3 2500kr måske enda billigere

Ellers kan du se lidt på idealo. der kan du finde de elac højttalere en del billigere
Elac BS 133 til lidt under 6000kr
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/893265_- bs-133-elac.html

Onkyo TX-NR906 13500kr
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/1134831_ -tx-nr-906-onkyo.html
Til top Vis Langendorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Langendorf

Keler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Er det mest optimale, ikke at kontakte CSN teknik eller AV precision? De kan jo hjælpe med valg af komponenter hele vejen rundt, opsætning, indstilling m.m. Måske det blir en smule dyrere, da man jo skal betale for deres tid og service, men hvis man ikke er inde i sagerne, er det måske gode penge givet ud.

http://av-precision.dk/

http://www.csn-teknik.dk/

Til top Vis Keler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Keler

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Var der ikke noget om de nye sony recivere har den samme bruger venlige menu fra deres ps3 ?
Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

trine007
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Keler: Av-precision koster den billigste løsning 49.999,- og prisen er ekskl. special-installationer (kabelbakker, skjult kabelføring, lysstyring osv) og selvfølgelig uden stole og det seje tapet på væggen :)

Keler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Ja okay - Det kan jeg godt se 

Men måske der er andre billigere alternativer derude..
Til top Vis Keler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Keler

trine007
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Keler: Kender du evt. nogen andre?
Langendorf: Jeg har ikke nogen stærke
følelser for højtalerne. Bare de giver god lyd og kan gemmes væk eller hænges op. 

jackson stuart
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

jeg ville måske bruge budgettet sådan her:

hd projektor + lærred ca. 15000,- :  evt. den nye sanyo plv-z5

hd reciever + evt. blu-ray dvd ca. 10000,- : måske marantz 6003 eller harman kardon avr 355

højtalere + kabler for resten. feks.:  focal højtalere

1 stk. cc 800v   center

4 stk.  sr 700     surr.

2 stk.  826v eller 836v    front

og så er der vel lidt til en snack...

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

http://www.av-precision.dk/av-precision---entry-level.html

Han sætter det op og kalibrerer projektoreren for dig.. Han er rigtig flink og forventer blot pengene og en hjælpende hånd

Men hvis det igen bliver for dyrt kan du evt. nøjes med en mindre receiver og et andet højttalersæt. Hvis du kan finde ud af fjernbetjeningerne kan du jo også bare fravælge den

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

interfacelift skrev:

http://www.av-precision.dk/av-precision---entry-level.html

Han sætter det op og kalibrerer projektoreren for dig.. Han er rigtig flink og forventer blot pengene og en hjælpende hånd

Jeg tror det er meget svært at finde et bedre system til den pris.

Har selv M&K højtalere og Marantz reciever, og det spiller bare!

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

trine007 skrev:
Av-precision koster den billigste løsning 49.999,- og prisen er ekskl. special-installationer (kabelbakker, skjult kabelføring, lysstyring osv) og selvfølgelig uden stole og det seje tapet på væggen :)

Jeg er ked af at sige det, men hvis du har nul viden om emnet, ikke er forberedt på at bruge en masse tid på det, andet end at se film, og/eller ikke har en kammerat (måske endda veninde) der allerede kender til det - så er du helt klart bedst rådet med en færdig pakkeløsning fra f.eks. AV-Precision.

I prisen får du hele installationen, kalibrering, hjælp til at komme i gang, og efterfølgende kalibrering. Mange af os andre kan det der med at sætte skidtet fornuftigt op, og har også erfaring med det eller bruger en del tid på at lære det - den tid det tager skal bestemt ikke forklejnes, og vi gør det fordi vi som regel nyder det (og så sparker vi ind imellem til en dør). Du skal ikke satse på at købe noget og så lige bruge et par timer på at montere det og så være kørende med en fuldt funktionel hjemmebiograf - det er desværre ikke det samme som at købe et anlæg og et sæt højttalere.

Kalibreringen er vi mange der forsøger selv at lave fordi vi i sidste ende sgu' er nogle fedtsyle, men hvor vi måske kommer 60-80% i mål vil du måske slet ikke komme i gang - men som regel er standard indstillingen nu også fin.

Kabelbakker / skjult kabelføring og eventuel lysstyring får man som regel ikke en hjemmebio-installatør til at udføre - hvis han gør det, så koster det også. Det samme gælder eventuelle biografstole og hvis du gerne vil lave rummet om med den specielle vægbeklædning o.l. Men der er nu ikke så mange igen der har så kompromisløs en biograf - vi andre vil også gerne, vi har ikke så høje ambitioner eller mulighederne for det, men synes stadig at vi har en fed hjemmebiograf  Dem der har en seriøst designet en af slagsen har som regel også håndværker-tæft eller kammerater der har.

Pas også på med at det bare skal være så billigt som muligt - hellere ofre det det koster, for glæden er så meget større. Jeg har en kammerat der ikke kunne få det billigt nok (det var så godt nok rå-billigt, du ligger meget højere), og han ville ikke have råd fra mig, og har givet op.

Den billige løsning fra AV-Precision ser faktisk ud til at være en pænt god løsning, endda med fuld HD - det er vi mange der ikke har endnu. Du kunne godt købe en "almindelig" projektor som f.eks. Sanyo Z5, men det sjoveste vil nok være at få fuld HD, hvilket også betyder at du kan sidde tættere på = flere publikummer  Og så vil det være trist hvis du allerede er bagud om et års tid - det er du ikke med fuld HD nu.

Så hvis ikke du føler at du selv magter en installation, så er det i mine øjne bedst at få proffen til det - og så vidt jeg kan vurdere på prisen for entry level installationen tager de sig ikke fyrsteligt belønnet for arbejdet - det virker fornuftigt. Hvis du eventuelt mener at du vil nøjes med en billigere projektor (ikke HD), kan du måske høre om der er alternativer, måske også på ander punkter (f.eks. højttalerkablerne - alt efter hvad AudioQuest koster kan man spare noget ved at anvende Jem&Fix's det bedste, dvs. 2,5 kvadrat 25 meters rulle til 129 kr.).

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

trine007
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Super tak for alle jeres rigtige gode besvarelser.
Wymax: Problemet med AV-Precision er at de ligger i Horsens og jeg bor i KBH området, men ellers tror jeg at jeg følger dit råd og køber en samlet pakke.
Er der nogen i Københavns område der kan sætte sælge og sætte op til en god pris?

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Sendt: 19 Marts 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Prøv evt. at ta' en snak med CSO i Lyngby.

MVH

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

trine007
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2009 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

De er jo ret dyre - eller sådan virker det umiddelbart. Den aller billigste løsning uden montering er  35.999,-

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes