| Forfatter |
|
Atlas Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 03 August 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Jeg har fulgt en del med herinde på hifi4all.dk. Jeg forsøger at suge så meget viden til mig som jeg kan. Dog har jeg nogle
ret elementære spørgsmål som jeg ønsker at få besvaret og jeg håber at jeres ekspertise kan spare mig for de problemer i
har haft.
Lidt om den kommende biograf.
Den befinder siger i min kælder, hvor der er to mindre vinduer hvor næsten intet lys slipper ind - dvs den bliver helt lystæt
når biografen er færdig.
Den måler 5,5 meter på den lange led og 4 meter i bredden. Lige nu bruges den som lager af alle vores ting indtil huset er
færdig renoveret ovenpå. Selve murerne består af mursten med tapet.
Mine første spørgsmål.
1/ Hvad skal bruges af materialer indvendigt for at give den bedste lyd?
(Jeg tænker selv på at sætte gips op på væggene og bruge Acoustic Weave. På loftet havde jeg tænkt at sætte sorte troltex
plader op.)
2/ Hvilken farve skal jeg vælge til væggene?
3/ Er gulvtæppe et "must"?
4/ Jeg er i tvivl om jeg kan lave mit eget "lærred" med Goo eller om det er bedre at lave rammen selv og købe et
"Gør_det_selv_lærred". Hvad mener i er bedst? Jeg kan fortælle, at den projekter jeg har tænkt at købe enten er en
BenQ W6000 eller
en Optoma
HD82
Det var mine største tvivl indtil videre. Håber i kan hjælpe mig på vej til en lækker hjemmebio.
Tak.
Acoustic Weave
Goo
"Gør det selv lærred"
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 04 August 2010 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
houbakrene Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 08 August 2010 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Atlas skrev:
Mine første spørgsmål.
1/ Hvad skal bruges af materialer indvendigt for at give den bedste lyd? (Jeg tænker selv på at sætte gips op på væggene og bruge Acoustic Weave. På loftet havde jeg tænkt at sætte sorte troltex plader op.)
2/ Hvilken farve skal jeg vælge til væggene?
3/ Er gulvtæppe et "must"?
4/ Jeg er i tvivl om jeg kan lave mit eget "lærred" med Goo eller om det er bedre at lave rammen selv og købe et "Gør_det_selv_lærred". Hvad mener i er bedst? Jeg kan fortælle, at den projekter jeg har tænkt at købe enten er en BenQ W6000 eller en Optoma HD82
Det var mine største tvivl indtil videre. Håber i kan hjælpe mig på vej til en lækker hjemmebio.
Tak.
Acoustic Weave Goo "Gør det selv lærred" |
|
|
Hej Mester.
Altid spændende med et lille Bio-Bygge-Projekt. -Husk at lave en tråd i min hjemmebio, så vi kan følge med i udviklingen! 
- Dobbelt gibsvægge, med isolering bagved, ville nok ikke være nogen dårlig idé. Troltex (eller hvordan det nu staves), er helt sikkert en rigtig god idé. Efter min opfattelse helt klart noget af det bedste (af det billige) materiale at bruge i loftet, da det jo bryder lyden rigtigt godt! Hvor pænt det er, kan så diskuteres, men kan man leve med det, er det helt sikkert en god løsning!
- Skal du være helt komprimisløs, så vil den sorteste sorte være det allerbedste til din hjemmebio. Mange vælger dog (forståeligt nok), at gå lidt på kompromis og male i en eksempelvis mørkegrå, så rummet også er til at være i, uden man føler man bevæger sig ind i en "grotte". Alternativt så mal endevæggen, hvor dit lærrede kommer til at hænge, sort og resten grå.
- Var det mig ville jeg uden tvivl vælge et tykt tykt tykt gulvtæppe, da det nok er det, som vil give den aller bedste effekt, mht. lyddæmpning. Der ville jeg personligt slet ikke være i tvivl.
- Mht. et lærred, så er jeg ikke så meget inde i "selv-byg", men mener dog at du til en projektor af den kaliber, som du påregner at købe, for guds skyld ikke må gå på kompromis med lærredet. Var det mig, havde jeg fundet et godt fastrammelærrede til ca. 5 K (gerne brugt!).
Håber du kan bruge mine råd... 
|
| Til top |
|
| |
nesloone Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 09 August 2010 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et spændende projekt du er i gang med, lad os se et billede når du er færdig engang i fremtiden !
|
| Til top |
|
| |
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 09 August 2010 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ceecar Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2010 Lokalitet: Sjælland
|
| Sendt: 09 August 2010 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. Har jeg ikke forstand på sorry
2. Altså hvis du kan holde ud at se på det så sort. Men helst en mørk farve så lyset fra projekter eller fjernsyn ikke giver et
skær på vægene. Jeg har selv et værelse som har hvide væge hvor der kommer skær fra. Men jeg skal jo også holde ud at
være der når jeg bare ser tv eller laver lektier osv.
3. Et tæppe ville være godt, da det giver bedre lyd. Men hvis du vælger ikke at have tæppe på gulvet så lad være med at bruge
spikes, da det kommer til at give en vibrerende lyd i gulvet. Brug hellere nogle gummidutter (Det kalder jeg dem :D )
4. igen lærred og projekter kan jeg ikke give svar på.
|
| Til top |
|
| |
Atlas Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2010 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Tak for jeres mange indput. Det er super og jeg kan og vil bruge jeres mange råd!
Fortsæt endelig med flere.
Jeg skal nok huske at tage før og efter billede når jeg går i gang!
|
| Til top |
|
| |
Atlas Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2010 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor dobbelt gipsplader? Hvorfor isoleringen bag pladerne? For at skærme omverden for lyden?
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 11 August 2010 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nok nærmere for at lukke omverdenens lyde ude fra biffen...
Men mest af alt nok for at dæmpe rummet godt akustisk, så du lettere kan tøjle dybbassen. Ved at "blødgøre" rummet akustisk, vil du kunne få mere niveau på dybbassen, inden du får akustiske problemer.
|
| Til top |
|
| |