Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Faldende kvalitet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 09 Juli 2014 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hej forum.

Var i hifiklubben forleden, og lagde ører til B&W 802 og Dali epicon-8.
Højtalere til knabt 50000 kr stk!!!
Sikke dog noget bras (prisen taget i betragtning).
Mit eget gamle Daner open extendet modul-system fra midt-80, performerer overlegent bedre i samtlige "dicipliner".
Jeg troede ellers der var bred enighed om, at især højtalerne, var den del af hifi-kæden der med årene har haft de største fremskridt?
Hvor- Søren bevæger hifi-market sig hen?

mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Sendt: 10 Juli 2014 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Ja - man kommer let til at bilde sig en masse ind.

Du ser ud til at være glad for dit anlæg, og er vant til en bestemt lyd, og en anden lyd vil tit virke skuffende.
Din antagelse om at højttalernes kvalitet er altafgørende er jeg lodret uenig i. Alt i kæden er vigtig.
Akustikken i Klubben er ikke altid ok.
De bruger tit middelmådige forstærkere/afspillere/kabler til demo, underligt nok.
Den fyldige bas, der ofte findes i trevejs højtalere, som skjuler en lidt langsom bas, og som dominere nedre mellemtone, er ikke min kop te, og måske heller ikke din. Men smag og behag er heldigvis individuel.

Ja - det er vigtigt at lytte med et åbent sind.
Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Juli 2014 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Når man læse diverse højtaler teste, så finde man tit at både billige og super dyre højtaler få maksimum karakter, det ville så sige at en højtaler til 600.000 kr. er lige så god som en højtaler til 10.000 kr.    

lydogbillede.dk højttalere test

Og det er rigtig at HIFI klubben bruge middelmådige forstærkere/afspillere/kabler til demo, den gyldne regel er at forstærker skal koste den samme som et højtaler sæt, det ville sige at nå HIFI klubben ønske at lave en demo af højtalere til knapt 50.000 kr stk, skal de spille på et anlæg til knap 100.000 kr. før at disse højtaler kan spille under optimal omstændigheder.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Juli 2014 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Når man læse diverse højtaler teste, så finde man tit at både billige og super dyre højtaler få maksimum karakter, det ville så sige at en højtaler til 600.000 kr. er lige så god som en højtaler til 10.000 kr.    

Hvis man nu er i stand til at tænke nogenlunde fornuftigt, mon så ikke at maksimum karakteren skal ses som en indikation indenfor den gældende prisramme???
Din sammenligning svarer til, at Aston Martin er en dårlig bil, da den aldrig er blevet årets bil, som Skoda og andre

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 Juli 2014 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

En karakterskala skal være uden skelen til pris, ellers giver den ikke mening. Således var det også hos Hifi & Elektronik i sin tid. Her var karateren udtryk for ydelsen alene, uden skelen til pris.

Problemet er nok snarere, at flere High end mærker tror, at man kan sælge på navnet alene...

Omvendt opper mange af de mindre producenter sig for, at give så meget for pengene som muligt, da de ikke kan sælge sig på navnet alene. Men omvendt har jeg da også oplevet mindre mærker, der har fået succes, som efterfølgende "glemmer" kvaliteten, når succesen er steget dem til hovedet.

Og så er det et faktum, at de sidst betalte kroner, er dem, der giver mindst forskel på lyden. Derfor kan en "billigere" højtaler sagtens have en ydelse, der ligger tæt op ad dyrere modeller. Den sidst testede Dynaudio Excite X38 er et godt eksempel på, at man kan komme tæt på High end lyden, for fornuftige penge.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Juli 2014 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Kan godt se, at din udlægning giver mening Mikkel, men når f.eks. WhatHiFi har 5 stjerner at gøre med, gi´r det ikke rigtigt mening, at skulle dele dem ud mellem højtalersæt til 799,- og 1.600.999,-. I mit univers gi´r det mere mening, at man taler om et "best buy" indenfor en given prisramme

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 10 Juli 2014 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
.....I mit univers gi´r det mere mening, at man taler om et "best buy" indenfor en given prisramme

samme her - husker med et stort grin min gamle chef fik et bommesislag da værkføreren hos Audi i Valby grinede af ham og sagde : Hvad havde du forventet af en Audi 80'er - det er sgudda ikke nogen Rolls Royce du kommer med.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2014 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Hej Mellemtone.
Når man lytter på højtalere ude i butikkerne, kender man ikke altid elektronikken der spilles på så godt.   Men sådan er det vel altid.    At lydkvaliteten stiger med kvaliteten på de forskellige apparater er vist ingen i tvivl om. Men
om så der spilles med de "billigste" kabler på markedet, bør det ikke forhindrer godt udstyr i at performere godt.

Det sjove i det her er, at for 20-30 år siden kunne jeg af og til lytte på udstyr (ude i butikkerne), som spillede i samme liga som udstyret der hjemme.
Men de sidste 15 år, har jeg ikke hørt noget i nærheden af det niveau.

Min hobby rækker kun til afspilning af vinyl i stereo.
Men findes der idag flere surround-anlæg derude?
Er det kun mig der stadig "nøjes" med stereo?
Kunne det tænkes at højtaler-kvaliteten til stereo er faldet, fordi højtalere i dag bliver lavet til surround, og på den måde deler "byrden" med 4-5 højtalere + sub?

Jeg har ikke den store tekniske indsigt i højtalere.
Men det undrer mig, at det der var kvalitet ved højtalere for mange år siden, ikke stadig er kvalitet, nærmest som om folk i dag lytter på en helt anden måde.

mvh nils

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 10 Juli 2014 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

HIFI udvikling gik i stå en gang 80ne, siden hen er der bare kogt suppe på det samme teknologi som den gang, dette er grund til at HIFI udstyre fra den gang er i så høj kurs i dag, desværre er der ikke komme noget ny til siden den gang.

HFI fra 80ne blive også betraget som HIFI GULD ALDER.

Så der er intet ny under solen, kun at man prøve at sælge en gamle teknologi på ny flasker til en højre pris.

Og så er de såkaldte HIGH-END firma, der prøve at sælge guld alt for dyre, bare for fordi at man kan, bl.a. ved at putte alt der dyres teknologi og materiale ind i en produkt, dette er ikke ensbetydende med at det så lyder god, men mere at dette passe perfekt ind en kundes huse.

Desværre er der nogle HIGH-END firma, der bare bruger deres navn til at sælge en vare så dyr som mulige, og hvis man se rigtig efter kan det samme produkt, før et billig produkt bare pakke dyrt ind.

Så logik må være at der er HIGH-END højtaler på marked som lyder ens (samme enheder og delfilter), men bare er billiger en den tilsvare dyrt indpakke HIGH-END højtaler, men i sidste end give samme lyd.

Der er også rigtige meget HIFI der laves på licens i bl.a. kina, hvor et produkt kan havde mange forskellig design og navn og pris, men indhold er det samme, her må det værre på sin plads at anmelder gør opmærkes på dette, netop fordi at anmelder ser og teste mange produkt, og derved må kunne både se og høre når to ens HIFI produkt i bund og grund er ens, men til to forskellig priser.

Uden af nævne navn, så skulle der bl.a. være en ankende HIGH-END firma, der købe deres ting i kina og sætte deres navn på, og sælge det dyr her i vesten.

MadsC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Juli 2014 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Det er ikke noget med faldende kvalitet at gøre.
Prisudviklingen er bare gået den vej på High-End produkter, så lang tid at folk er villige til at betale prisen, så går det den vej op i prisen.

Derimod synes jeg kvaliteten på design og konstruktion gået gevaldig op af, siden 80'rne.
At man så ikke synes at produkter i dag spiller bedre....hmm der er også nogen der synes Ferrari er noget skrammel

Dem der så ikke er målgruppen til at købe, vil nok for det meste mene at højtalere i 5-10000 kr. klassen spiller lige så godt,,

Prøv bare at se i hifiklubben i sidst 90'ne der kunne man ikke engang købe et rca kabel til over 2000,- tror faktisk det var det dyreste pt.?

Men at kalde det noget bras, fordi det er dyrt... Vi er enige om at det er dyrt, men tror ikke ret mange test vil vise at B&W 802 Diamond og Dali Epicon 8 er bras.. Hverken  sammenlignet med 80'r sæt eller dags dato.

Til top Vis MadsC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsC

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 Juli 2014 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
det ville sige at nå HIFI klubben ønske at lave en demo af højtalere til knapt 50.000 kr stk, skal de spille på
et anlæg til knap 100.000 kr. før at disse højtaler kan spille under optimal omstændigheder.

Vil du dermed sige at alle anlæg til 100.000 har en ensartet kvalitet?
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2014 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Hej Mads C.

Jeg har både haft højtalere der var dyrere og billigere end Bw-802 og Dali Epicon-8, som har performeret bedre. Men bevares også nogle der performerede dårligere.
Men mine indlæg er kun et udtryk for mine egne perceptioner.

Hvis en højtaler-producent før i tiden, kunne frembringe gode højtalere, kan han sikkert også i dag.
Jeg kunne også godt forestille mig, at for folk med en anden "dagsorden", kunne både Bw-802-Dali Epicon-8 være uundværlige.
Og måske lige netop i denne forbindelse, skal mit oprindelige spørgsmål ses.
Er kvaliteterne som højtalere skal levere, så forskellige fra stereo til surround-sound ?   I såfald kunne det give mig lidt mening.
                mvh nils

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Juli 2014 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Jeg er fuldstændig enig i, at det er gået gevaldigt tilbage for kvaliteten af Hifi de sidste 15-20 år. Det eneste ny der er sket, er vel reelt udbredelse af klasse-d forstærkeren, som alle dem med gyldne ører påstår ikke lyder godt.

De fleste er enige i, at det selvfølgelig er forskel på hvor godt forskellige fabrikater performer, og at nogle bare er bedre end andre. Sammenholdet man det, med Mikkels udsagn om, at de sidst betalte kroner er dem der giver mindst forskel (et udsagn jeg er 100% enig i), giver det på ingen måde mening at tale om pris som et udtryk for hvor godt noget kan være.

Eksempel: Vi har 2 højtalere A og B til 10.000 kr, hvor A er fra en bedre producent end B, og derfor performer markant bedre end B. Den sidste kronet er den der giver mindst forskel i performance, og om så man tager en højtaler fra producent B til 100.000 kr, er der grænser for hvor meget bedre den performer. Og sandsynligheden for at den er bedre end den til 10.000 kr fra A er derfor ganske lille.

Jeg tror det hele begyndte at gå galt sidst i 90'erne, da der for alvor kom gang i marketing-møllen, hvor man pludselig begyndte at sætte direkte sammenhæng mellem pris og kvalitet, og hvor man gik fra absolutte karakter-skalaer til relative skala'er indenfor en prisklasser. Dermed ødelagde man enhver mulighed for læseren for at finde den 2000 kroners forstærker, det lammetævede den til 20.000 kroner, fordi der aldrig var absolutte sammenligninger. Og hvorfor mon?? Nok fordi folk der tager 20.000 for en forstærker, har større marketing-budget end den det tager 2000 for en forstærker. Og derfor var det nok ud fra et økonomisk synspunkt en god ide, at man ikke lavede direkte sammenligninger, det anbefalede folk at købe den billige. Og dermed udspillede alverdens anmeldere deres egen rolle, fordi de ikke længere var på læsernes side.

Siden har man forsøgt at sætte lighedstegn mellem pris og performance, og dermed behøver man som producent ikke længere levere performance, men blot en høj pris og en indpakning det komplimenterer den høje pris. Så har man et "high end" produkt.

Mht prissætning hører man primært 2 argumenter for høje priser: dyre komponenter og lang/dyr udviklingsarbejde. For at tage den sidste først, så vil jeg vove den påstand, at der lægges langt flere timer i udvikling af de billige produkter. Dels fordi man skal optimere alt for at tjene på et billigt produkt, men også fordi det ikke er råd til fejl. Man kan ikke tjene penge på et billigt produkt, hvis det opstår der skal ydes service og support på ret mange af dem. Det går lidt bedre, hvis man taget tilpas meget overpris. Forestillingen om at det hos high end producenterne foregår helt vandvittig mange lyttetest, er i øvrigt nok mest en forestilling. Prøv at undersøge hvor mange ansatte det eks er hos de danske high end producenter, og overvej så lige hvor meget tid de har til lyttetest..?? Mange af dem har en udviklings-afdeling på 1 - 3 mand, og hos flere af de udenlandske ser man samme mønster.

Mht dyre komponenter, så er problemet hos de anmeldere det benytter dette begreb nok primært, at de intet ved om priser på elektronik. Skulle nogen være uenig, vil jeg gerne se eks den forforstærker eller D/A-converter det har en elektronik-pris over 1000 kroner (benyttes PCM1702 eller 1704 som DAC-kreds kan vi lægge lidt til). Langt de fleste ligger nok mellem 500 og 1000 kroner. Så kan man snakke pris/kvalitet herfra og til dommedag. Men elektronik for 500kr bliver ikke bedre af at man beder kunden 100.000kr for det, eller fordi man får en anmelder til at skrive pænt om det (og sjovt nok lige køber lidt annoncer ved samme lejlighed). Effektforstærkere kan selvfølgelig være lidt dyrere, idet store strømforsyninger og køleprofiler kan koste lidt. Og spørger man anmeldere kostet det helt utrolig meget. Jeg har en 600VA ringkerne liggende, som er specielt designet til en high end audio producent, og viklet med 4 sæt sekundærviklinger, ekstra afskærmnkng mellem primær og sekundær side. Den et lavet af en dansk producent som jeg handlede en del med, så jeg fik den som vareprøve gratis. For sjov fik jeg prisen på den: 9 USD ==> 50 kr. Det behøver man næppe tage 100.000 for en forstærker for at implementere
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

Jeppe.K
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juni 2014
Sendt: 10 Juli 2014 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig kunne se det store i B&W. Har selv haft en sæt 804s med nypris på 30.000 og er SÅ meget mere tilfreds med mine 20.000 kroner højttalere jeg har nu.

I min verden betaler man på mange af B&W højttalerne overpris.
Til top Vis Jeppe.K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeppe.K

Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Juli 2014 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Der er jo mindst to typer af kvalitet, som er i spil her. Håndværksmæssig kvalitet (gælder også komponenterne) og subjektiv kvalitet - altså den kvalitet lytteren oplever.

Samtidigt er der en række nærmest lovmæssige forudsætninger omkring dokumenteret kvalitet.

1. Objektive test siger intet om lyden - men kun noget om, hvordan en given komponent lever op til de regler der er sat op for kvalitet i netop det testede scenarie. F.eks. en højttalers linearitet eller en forstærkers forvrængning og den slags.

2. Vores høreoplevelse af samme gengivelse er forskellig - mere eller mindre forskellig - men forskellig. Og den ændrer sig i løbet af vores liv.

3. Materialekvaliteten har betydning for den oplevede kvalitet. Specielt musikkomprimering har betydning for vores oplevede kvalitet..det ved alle der har lyttet til en ordentlig LP, CD eller digital musikfil. Hvis man har et bare nogenlunde system kan man jo ved selvhør konstatere, at der er meget stor forskel på den oplevede kvalitet af forskellige indspilninger.

Disse ting har afgørende betydning for "kvaliteten" og forhandlerne har opgave i, at hjælpe kunden frem til den højttaler, forstærker eller noget andet der giver kunden den maksimalt oplevede kvalitet for de penge der er til rådighed - i den idelle verden. Sådan er det bare ikke i virkeligheden - der vil altid være en anden dagsorden - nemlig, at sælge det udstyr der giver den bedste indtjening, den bedste provision eller hvad det nu er for en driver der gælder den dag man handler. Derfor er det i sidste ende også blevet kundens eget ansvar, at sikre man kommer 360 grader rundt og allerbedst får prøvet udstyret hjemme inden man køber.

I forhold til den objektive kvalitet kan vel de færreste af os vurdere andet end det ydre - og her er nogen producenter jo bedre end andre.

At der så ikke er liniær sammenhæng mellem lydkvalitet og højttaleres eksotiske træsorter eller lydkvalitet og vægten af en forstærker har vel aldrig været anerledes. Der findes jo markeder i verden, hvor det bare skal være dyrt både af pris og udseende og hvor lydkvaliteten ikke er i højsædet.

Der hvor det bliver rigtigt spændende er, hvis man jagter mest mulig subjektiv kvalitet for pengene i mellem prislejerne. Her kan der være helt utrolig stor forskel på A og B komponent. Det kan der sikkert også i den helt dyre ende, men det er bare lidt uden for min rækkevidde :-).

Det er dog noget vås, at påstå der ikke sker teknologisk udvikling indenfor HiFi. Der findes i dag højttalermembraner af materiale der var utænkeligt for 20 år siden - og, at man så synes pap og papir bare lyder fedt er jo ikke det samme, som at udviklingen er gået i stå. Det samme gælder vel PWM forstærkere. Selvom princippet ikke er særligt nyt er der da en udvikling der er i gang, som faktisk tyder på, at vi kan få bedre, billigere og mere objektiv performance for pengene.

Hvis man kigger lidt på højttalere fra 70'erne og 80'erne er der en ting jeg synes er interessant - nemlig, at mange producenter fik vildt meget "kvalitet" ud af enheder der ikke kostede noget, som helst -  i dag skal alting coates i snakeoil eller pakkes ind i hårtynd keramik, diamant eller kulfiber - ting som fordyrer prisen mange gange. Jeg har ikke hørt nogen påstå, at højttalere af 2014 er bedre end højttalere af 1984 sådan helt generelt og det synes jeg da er en tanke værd.

Hilsen Heine

PS. Og så har højglanspoleret klaverlak i sort eller hvid altså heller ikke indflydelse på andet en konens oplevede kvalitet...men det koster

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont

Combustion
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 14 Maj 2014
Sendt: 10 Juli 2014 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

//Heine Dupont. Endelig en, hvis udsagn jeg er enig i.

//kristianemail. Tror du seriøst på, at producenterne af dyrt high-end betaler anerkendte anmeldere, som Stereophile og The Absolute Sound, for gode anmeldelser ?

//Mikkel Gige. Synes du, at Hifi & Elektronik's løsning med 13-skalen var god ?
Hvad mener du med, at "de dyre mærker" sælger på navnet alene ?

//StarTrek. Den producent, der får produceret i Kina og sætter sit eget navn på. Hvorfor får han ikke sat navnet på i Kina ? Så bliver det jo endnu billigere !

Alle jer, som ikke mener der er sket noget med udviklingen af HiFi-udstyr siden 80'erne.
En anmelder i Hifi News skrev i april nummeret:
I guess the decline in my hearing performance has been inversely proportional to my audio budget.

Tjah - det gælder vel for os alle, i hvert fald det med hørelsen.
Til top Vis Combustion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Combustion

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 10 Juli 2014 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Combustion skrev:
En anmelder i Hifi News skrev i april nummeret:I guess the decline in my hearing performance has been inversely proportional to my audio budget.Tjah - det gælder vel for os alle, i hvert fald det med hørelsen.

Det er så vel på tide at denne anmelder i Hifi News gå på pension, da ham har mistet evne til at lytte og derfor ikke mere er troværdig som HiFi anmelder.

Og det er rigtig at når man har råd til at købe en super dyret HiFi anlæg, så ville det ikke lyder beder en et billige HiFi anlæg (på grund af en ring hørelse)

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juli 2014 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Combustion skrev:

//Mikkel Gige. Synes du, at Hifi & Elektronik's løsning med 13-skalen var god ?
Hvad mener du med, at "de dyre mærker" sælger på navnet alene ?

13-skalaen hos Hifi & Elektronik var ikke perfekt, fordi den hele tiden forandrede sig i takt med at produkterne blev bedre. Ergo var et 2 år gammelt 13-tal ikke det samme som et helt nyt 13-tal. Men den forholdt sig neutral i forhold til prisen på det givne tidspunkt...

Vedr. "de dyre mærker", så citerer du mig ikke korrekt... jeg skrev at flere mærker tror(!), at man kan sælge på navnet alene. Jeg skrev ikke gør, ikke mange og ikke alle!

Husk at citere korrekt... H.C. Andersen fortalte os jo om fjeren, der blev til fem høns  

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 11 Juli 2014 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Ikke at forglemme Kejserens nye klæder

Tinge er jo ikke sort eller hvidt, men mere en stor grå masse, hvor den en gang imellem stikke nogle lys op, det er så op til forbruger at spotte disse lys.

Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2013
Sendt: 11 Juli 2014 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

..og tak til Combustion - altid dejligt med en positiv tilbagemelding :-)

Jeg giver da meget gerne lige mit besyv med omkring anmeldelser - især fordi det jo kan være rasende god underholdning.

For det første vil jeg gerne sige, at jeg intet har imod anmeldere og læser med stor fornøjelse anmeldelser af alt muligt fra alle mulige anmeldere. Specielt interesserer anmeldelser fra andre lidt nørdede HiFi folk mig rigtigt meget.

Det der er galt med anmeldelser (ikke anmelderne i sig selv) er deres forholden sig til absolutter - f.eks. en skala bestående af stjerner, numre, måner, hotdogs eller snotklatter - altså hvad man nu måler i.

Det er det samme, som jeg prøver, at argumentere lidt for i ovenstående, nemlig det helt uigenkaldeligt ufravigelige faktum, at en anmeldelse er subjektiv - den bygger på anmelderens subjektive holdning til, hvad der er godt og skidt.

Den rigtigt gode anmelder forklarer så læseren præcist, hvad det er for en reference oplevelsen holdes op imod og på den måde kan man så opnå indsigt i om en given ting lever op til de kriterier for præstation den pågældende anmeldelse forholder sig til.

En anmeldelse af HiFi siger lige så lidt om, hvorvidt noget lyder godt i ens egne ører, som en anmeldelse af Noma siger noget om, hvorvidt myrer smager godt.

Derfor bliver det noget forfærdeligt rod når forskellige anmeldere med forskellige referencer "scorer" på samme skala med det formål, at læseren eller slutbrugeren af anmeldelsen skal kunne bruge skalaen til, at sortere mellem godt og skidt. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre og historien er i princippet brolagt med historier om produkter der har vundet eller tabt på den bekostning - nemlig, at de har fået en skidt placering på en skala. Det måske bedste eksempel på kan hentes fra vinens verden, hvor Robert Parker helt alene, med anvendelsen af sin egen skala kunne slå franske vinslotte ihjel natten over bare fordi hans gane ikke kunne lide dråberne.

Det man kan gøre, som forbruger er, at finde en anmelder, hvor man ved erfaring kan konstatere, at man faktisk er enig et stykke hen ad vejen. F.eks. hvis en given anmelder kan lide 3-4 højttalere, som man også selv synes lyder godt. Så er der nok en fair chance for, at andre højttalere vedkommende kan lide også falder i ens egen smag. Men at sige man kun køber ting der har fået fem klatter i Stereophile er jo totalt latterligt...altså, hvis målet er at købe noget der lyder godt. Det er bestemt ikke latterligt, hvis målet er kun, at købe ting til over 50.000 kroner - men så har det altså ikke noget med lyd, at gøre mere.

Der hvor diskussionen bliver rigtigt spændende er når konspirationsteoretikerne får frit spil...med påstande, som "anmelderne er købt og betalt af branchen", "han fik nok lige selv en Krell 6.4 Turbo Rocketfuel for den anmeldelse"...

Jeg har i rigtigt mange år beskæftiget mig med det vi professionelle kalder "den kommercielle side" - ikke, at forveksle med "the Dark side", som ofte er noget helt andet. I praksis betyder det blot, at jeg ved en hulens masse om samkvemmet mellem kunder, sælgere, leverandører, producenter, distributører og mediernes behandling af de produkter det hele drejer sig om.

Belært af erfaring kan vi godt kaste os ud i en række påstande, hvis det skulle være. F.eks. at der ikke er mange medier i dag der er finansieret af abonnenter men af reklameindtægter, hvilket giver trange kår for den meget kritiske tilgang til anmeldelse. Det er ikke det samme, som at anmelderne bevidst skal lyve, men mere det samme som, at en meget negativ og kritisk anmeldelse ikke er super favorabel for indtægtsgrundlaget. Derfor ser vi jo heller ikke den slags ret tit når det gælder HiFi udstyr. Og så sker det jo alligevel ind imellem, at der er noget kritik. Om formålet så er en slags legitimering af upartiskhed ved jeg jo ikke, men jeg er da ikke naiv nok til at tro på, at anmelderne sviner produkter lavet af deres gamle venner, som de drikker rødvin med hver anden aften - selvom de synes det lyder af l**t.

Kære meddebattører - jeg slutter med en officiel anbefaling. Lyt, lyt og lyt igen - med egne ører. Læs alt, hvad du kan - Google Is Your Friend - og Google ser alt....vær kritisk, spørg rundt omkring - folk deler ofte meget gerne af deres viden - og spørg producenten. Hvis du tænker på, at købe forstærker X og har højttaler Y - så skriv til producenten, hvilken lyd du kan lide og spørg om det passer sammen. Hvis du ikke får svar så køb noget anden.

Husk - Det er forbrugeren der har pengene og dermed magten....

Godnat og sov godt

H.

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes