| Forfatter |
|
Lar5 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 116
|
| Sendt: 29 April 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sad lige og kikkede på Audio Pros Ace Bass 2. Den ser jo faktisk ret interessant ud. Måske den skulle afløse min Audio Pro Subzone?
Hvad menes der egentligt når man siger, at der sidder en slaveenhed (passiv?) i en subwoofer?
Hvad er dens "opgave" egentligt? Det er vel stadig sub'ens forstærker der trækker den?
|
| Til top |
|
| |
OceanMan Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 516
|
| Sendt: 29 April 2004 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lar5 skrev:
Jeg sad lige og kikkede på Audio Pros Ace Bass 2. Den ser jo faktisk ret interessant ud. Måske den skulle afløse min Audio Pro Subzone?
Hvad menes der egentligt når man siger, at der sidder en slaveenhed (passiv?) i en subwoofer? Hvad er dens "opgave" egentligt? Det er vel stadig sub'ens forstærker der trækker den? |
|
|
Princippet for en slave-kosntruktion er groft sagt det samme som et basrefleks kabinet, hvor slaven blot har samme opgave som porten i et reflekskabinet. Ved at lave en slavekonstruktion undgår man portstøj, får (ofte) mindre stejle faser - hvilket ofte igen resulterer i bedre kontrol med enheden!
Ydermere bliver det ofte muligt med slavekonstruktioner at lave mindre kabinetter - dog er følsomheden i slavekonstruktioner ofte lidt lavere end i almindelige basrefleks!!
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 30 April 2004 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
OceanMan har ret - i en box med en 'slave' erstatter slaven blot den traditionelle basport. Den er altså IKKE tilsluttet forstærkeren. Den primære årsag er at det gør det muligt at lave små bokse med lav resonans (= dyb bas). En port med lav resonans vil simpelthen ikke kunne være i små bokse.
En port (eller en slave) hjælper til i den dybeste ende af det (bas-)område højtaleren arbejder i. Firkantet sagt* , får den højtaleren til at levere en dybere bas, end den ellers ville kunne. Prisen er, som Oceanman påpegede, at højtaleren bliver sværere at trække ~ kræver højere effekt .
*MEGET firkantet!
|
| Til top |
|
| |
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 461
|
| Sendt: 30 April 2004 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige i dette tilfælde er "slave enheden" faktisk aktiv i frekvenser under 27 hz
"Resultatet af dette blev en ekstrem 5½” enhed med neodynium magnetsystem og en ultra let membran, ved at benytte ikke færre en 4 stk af disse kommer motor- kraften i systemet op på imponerende -25 Tesla Meter, en særlig køle anordning dette bevirker desuden at man minimerer power kompressionen. Dertil kommer en resonator enhed ”slave”. Denne er, aktiv i frekvenser under 27Hz. "
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 30 April 2004 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Lar5 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2004 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| OceanMan har ret - i en box med en 'slave' erstatter slaven blot den traditionelle basport. Den er altså IKKE tilsluttet forstærkeren. |
|
|
Jeg fik på palds, at en passiv enhed hjælper med til at at kunne konstruere et kabinet med mindre volumen ifht. et med en basport.
Det er bare ordene "aktiv" og "passiv" der forvirrede mig. Jeg havde en idé om at "aktiv" var når enhederne ikke blev drevet at stereoanlægents forstærker, men at en egen forstærker, specielt til højttaleren. "Passiv" er vel så, når forstærkeren på racket skal drive enhederne selv. Det var nok der det gik galt.
Nu googlede vidre for at finde en forklaring på hvad en passiv endhed er. Og jeg fandt den her. Så var det altså som jeg ikke troede  Altså en enhed der ikke har eller bruger magneten, da den ikke er tilsluttet noget.
|
| Til top |
|
| |
Lar5 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2004 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Micker skrev:
Lige i dette tilfælde er "slave enheden" faktisk aktiv i frekvenser under 27 hz |
|
|
Hmm... okay, det var så lige noget jeg overså. Så at tage udgangspunkt i lige den sub, var ikke så heldig
Nu har jeg da lidt idé om hvordan det hænger sammen. Tak for ledetrådene.
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 30 April 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lar5 skrev:
Micker skrev:
|
Lige i dette tilfælde er "slave enheden" faktisk aktiv i frekvenser under 27 hz
|
|
|
Hmm... okay, det var så lige noget jeg overså. Så at tage udgangspunkt i lige den sub, var ikke så heldig
Nu har jeg da lidt idé om hvordan det hænger sammen. Tak for ledetrådene. |
|
|
Nej! Det er bare skrevet lidt forvirende!! Den begynder først at resonere, ved frekvenser under 27Hz.
Men der fantes faktisk en semi-aktiv slave engang. I en højttaler der hed +1 "designet af Peter Holm" dog var enheden ikke koblet til forstærkeren, men man satte et delefilter henover en slave enhed der var udstyret med svingspole.
mvh.
Peter
|
| Til top |
|
| |