Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 13:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtalere til Rotel RA-12 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2014
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 11 August 2014 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Hej
Er på udkig efter et par nye højtalere til min Rotel RA-12 forstærker, har tænkt på B&W 683 S2, men er i tvivl om forstærkeren er kraftig nok, - fordi B&W højtalere ofte er beskrevet som ”krævende en strømstærk forstærker ”

RA-12 er opgivet til 2 x 60 watt i 8 ohm, men det er vel ikke effekten der afgør om den er ”strømstærk”?

Alternative bud på højtalere der passer bedre er meget velkomne! (max 12.000)

Rummet er 27 m2, og jeg lytter mest til rock, og sætter pris på en god bund, men også et detaljeret lydbillede.

Håber på nogle gode input :-)

Mvh Kurt J
Til top Vis Kurt J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt J

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 August 2014 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Desværre er Rotel integritet forstærker, lidt strømsvage (har hørt det på talrige messe og demo, hvor der blive spille over evne), det er jo noget andet med Rotel større effekt forstærker.

Så til et sæt B&W 683 S2 ville jeg vælg for og effekt forstærker løsning, kan så også være fra Rotel, ellers ville jeg vælge et sæt horn højtale til din Rotel RA-12 forstærker

Derfor er det altid en god ide, at når man købe en integritet forstærker at de har pre-out, så kan man altid smide en effekt forstærker på, når man ønsker mere effekt eller har købt andre højtaler der kræve mere effekt.

At havde en kraftig effekt forstærker, betyde ikke at det er for at kunne spille højt, men mere et spørgsmål om at havde kontrol over højtalen, har skam hørt demo med god effekt forstærker på nogle stander højtaler (og det lyder god), eller Google diverse hifi messe og se billede af tilsvarene opsætning.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 August 2014 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hvorfor syntes du den er strømsvag?

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=2841&zoneid=3

Læs denne test .

madmax

http://www.lydogbilde.no/test/bowers-wilkins-683-s2

de skulle ikke være svære at drive

Kan varmt anbefale Monitor Audio RX 6 Silver .
Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Sendt: 12 August 2014 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Der står et par jbl ls60 demo modeller nede i KTradio p.t., skal ikke gøre mig klog på KT's regning, men 12k lyder meget
fornuftigt. De er ligeså gode som b&w cm og så er de til rock og ellers gedine fullrange højtalere, de spiller præcist hvor b&w er
detaljeret, detaljerne/mikrodetaljer står måske ikke så klart som på cm, men det er et helt andet opgør med åbenhed og sjæl i
bytte. Det er rigtigt hvad StarTrek siger, den er faktisk ikke så kraftig den RA-12, men jeg mener nu ikke den ikke kan tåle
belastningen da den jo er afrundet af forforstærkerdelen til et max niveau, men man ville godt kunne hive mere ud af den. Der
er pænt meget musikalitet og detaljer i RA-12. 683 S2 er også er rigtig fed højtaler, men man skal kunne lide
detaljeringsevnen, hvad der skal til at drive den ved jeg ikke præcist, men den med strømstærk lyder som en NAD reklame.
Rotel er faktisk en suveren musikalsk substitut for de dyrere forstærkere til b&w.
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512

Kurt J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2014
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 August 2014 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres gode svar/input.

Kan forstå at 683 s2 måske ikke er det bedste match til min RA-12, - selvom det ikke ser så dårligt ud i de anmeldelser madmax linker til.

Tror jeg må forbi AV-connection og lytte til Monitor Audio RX 6 Silver, det var også der jeg har købte RA-12'eren, hvor den bl.a. var koblet op på et par små Monitor Audio standerhøjtalere til 10k sættet.

Alternativt kunne jeg købe B&W 683 s2, og hvis det efterfølgende viser sig at min RA-12 ikke kan levere strøm nok, kan jeg vel som StarTrek skriver i sit indlæg (spare op) og købe en effektforstærker og koble den til pre-out udgangen på RA-12'eren?

Hvor stor skal man vælge den? -og skal det også være Rotel?

Mvh
Kurt
Til top Vis Kurt J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt J

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2014 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Jeps Monitor Audio RX 6 Silver spiller ret godt , jeg har en Creek EVO 2 til at trække dem og den yder 2x 75 watt og levere 10 ampere i 1 ohm.

madmax

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 13 August 2014 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Ville gå efter en brugt Rotel RB-1080 eller RB-1090, de har ganske vis mange watt men er hifi forstærker ikke PA forstærker.

Rigtig Watt er watt der bruges til at havde kontrol over højtalerne, ikke for at kunne spille højt, de korrekt watt gør faktisk at man kan spille lave og stadig høre hvad der forgår, man har simpelthen give højtaler mere luft i top og bund (er god til rock).

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2014 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

http://www.stereophile.com/content/monitor-audio-silver-rx6- loudspeaker

Så syntes jeg at i skulle læse denne test og dan jer et indtryk.

De er hverken skarpe eller på anden måde anstrengende at høre på .

madmax

Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Sendt: 13 August 2014 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:

http://www.stereophile.com/content/monitor-audio-silver-rx6- loudspeaker

Så syntes jeg at i skulle læse denne test og dan jer et indtryk.

De er hverken skarpe eller på anden måde anstrengende at høre på .

madmax

Efter at have snuset rundt mellem tests også på youtube, må jeg sige du har helt ret, de forkommer ikke anstrengende i
nogen forstand. Det 44nitram måske mener er at det er ikke en blødere præcisions højtaler som SA eller en mere indgående
og spændende hybrid diskant højtaler som Ikon...(B&W 600 serien er særdeles anstrengende )

Men det virker rent faktisk som om de rx6 er et utroligt sæt højtalere, konstruktionen virker også særligt appelerende
musikalsk.
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2014 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

De er meget musikalske , spiller med et stort overblik , spiller musik på musikkens præmisser .Jeg er meget glad for dem , jeg har en Creek EVO 2 til at trække dem og det spiller maks.

http://www.avhub.com.au/index.php/Product-Reviews/Sound+Imag e/creek-evolution-2-cd-player-and-integrated-amplifier.html

denne her samt en Musical Fidelity v dac mk 1 og Kimber Timbre kabel .

madmax

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2014 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 13 August 2014 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

SA højtaler har stor set ingen bas, har selv haft et sæt SA-1280 mark II, de spille som en stor stander højtaler og hvis man skal havde basse med blive men nød til at købe en sub bas.

SA spille sikker godt nok (der er sikke mange andre højtale der spille beder til samme pris), men der mangle bare lige det sidste i bunden, ville tro at der er mere bas en B&W højtale end i en SA højtaler, derfor er SA ikke god til Rock.

Har skam også hørt demo af SA topmodel med mange effekt kraft watt bag (og med hjælp af to SA sub basser), og det lød slet ikke god, og slet ikke når der blive spille højt, så lød de presse i diskanten.

SA laver WAF højtaler ikke rigtig hifi højtaler, det er den oplevelse jeg har haft af SA´s højtaler.

Ellers er reglen af mange højtaler enheder, for at havde kontrol over de mange enheder, skal der virkelige meget effekt bag.

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 August 2014 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Nu ligger det faktisk sådan at jeg har besøgt System Audio som har tilhuse i Roskilde og de benytter sig at det samme fidus som mange højtaler producenter bruger. De hæver bassen omkring 50 Hz så tror mange at der er meget bas , men rigtig dyb bas bliver det aldrig , der mangler simpelthen energi under 40 Hz , det samme bruger man i store pa systemer , det må du da vide som musiker .

Jeg tror ikke der er mange der har hørt rigtig dyb bas , hvis man bruger cd som kilde til ens musiksystem går frekvensen kun fra 20-22000 Hz .

jeg har hørt systemer der helt linære fra 15-45000 Hz.

madmax

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 August 2014 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Monitor audio bx lyder til at have varm lyd som passer godt til den varme lyd rotel har med en let afrundet diskant i følge
hifi4all testen hvis man går efter en varm lyd lidt analog agtig

Har dog hørt nogen skrive at bx 2 har en lidt lys lyd og slank bund og derfor ikke passer med en Nad D3020 for det skulle gi
en for lys lyd

Den samlede klang kan bedst beskrives som let hældende mod det varme, dog uden at det hele ender i mudder. For hvis
der er noget denne forstærker kan, så er det at kontrollere højtalerne. Men Rotel har valgt at give lidt afkald på de
allerhøjeste frekvenser, og det har betalt sig. For der er ikke antydning af hårdhed eller grov opløsning

MA BX5

Boston a360 kan jeg også anbefale selv om jeg ikke har
hørt den, har et sæt boston a 26 og de har en dejlig behalig top som langt fra er påtrængende og man kan lytte til musik
med de højtaler uden at få lyttetræthed og god følsomhed

De er endda på tilbud lige pt og det gør dem jo bare til et endnu bedre køb
Boston
A360

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Jeppe.K
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juni 2014
Sendt: 14 August 2014 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Prøv og hør hvad hififreaks kan sælge et sæt focal aria 926 til. Har selv hørt dem og (efter min mening) får man ikke en bedre højttaler til under
20k. Evt læs reviews/test på nettet:)
Til top Vis Jeppe.K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeppe.K

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2014 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Jeppe.K skrev:
Prøv og hør hvad hififreaks kan sælge et sæt focal aria 926 til. Har selv hørt dem og (efter min mening) får
man ikke en bedre højttaler til under
20k. Evt læs reviews/test på nettet:)

Er de ikke lidt dyre 948 koster 11495kr pr stk, hvad med de her som er på tilbud og man spare meget

http://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-hoejttalere-gulvhoe jttalere-foc al-chorus-prestige-edition-hvid-p-1177.html

Jeppe.K
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 August 2014 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Han skrev han ville give 12.000.- og det kan hififreaks sikkert godt sælge til (plus-minus).

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 August 2014 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:

Jeg tror ikke der er mange der har hørt rigtig dyb bas , hvis man bruger cd som kilde til ens musiksystem går frekvensen kun fra 20-22000 Hz .

jeg har hørt systemer der helt linære fra 15-45000 Hz.

madmax

Det er så ikke korrekt. De fleste CD-spiller går fra 2Hz til 20-22KHz. Du kan sagtens få spyttet subsonisk "bund" under det hørbare område ud af en CD-spille. Førsteudgivelsen af Michael Jackson´s "Thriller" på CD havde en DC ubalance i indløbet af 1. nummer, med det resultat, at basmembranerne står og flabrer ud og ind(ca. 4-5 Hz), præcis som i indløbsrillen på en LP med lidt tilbagekobling, og det var spillet på en helt almindelig Yamaha (på daværende tidspunkt) ca. 2.000,- kr. CD-spille.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2014 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Ingen har dem i dk og de koster 1798£ (ca 16700kr) for et sæt
Focal
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2204918

Jeppe.K
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 August 2014 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Ingen har dem i dk og de koster 1798£ (ca 16700kr) for et sæt
Focal
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2204918

Jeg ved ikke hvorfor de er så dyre i sverige og england men resten af europa er de lavere prissat. Hififreaks henter selv focal hjem direkte fra
fabrikken så ved de giver gode priser på dem.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes