Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 16:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Folie til højtalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 November 2014 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Jeg søger input fra nogle af jer der har konkret erfaring med folie på højttalere.
Har et par Dali Suite 2.8 som gerne må ændre farve. Lakering vil jeg ikke ofre da de er anskaffet billigt brugte.
Mine spørgsmål går konkret på hvilke farver der giver det bedste og mest realitiske resultat. Hvid, sort, grå, blank eller mat ?
Og gerne hvor i har købt igennem.
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 November 2014 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Hvis det skal være flot, så ville jeg gå efter Hvis eller sort i blank, og jeg ville finde en der prof kan monter dette folie, da det let for en uøvet kan ende meget skidt
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 November 2014 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Man skal sikre at underlaget er i orden først.
Man skal også være opmærksom på at folie ikke er specielt stærkt i forhold til stød og ridser.
Der findes en type, som også bruges på biler, det er klart stærkere, men koster ca. 500 pr. meter...
Alternativt kan man benytte en billigere folie og ligge det der kaldes gulvlaminat på.
Så bliver farven mat, men meget stærk. Jeg mener at 3M giver ½ års garanti mod gennemslidning på et gulv i en indgang til en butik. Så det er meget stærkt.

Det er ikke raketvidenskab at ligge det på, men det klart at en øvet slipper nemmere om med det, og ved en dyr folie kan pengene godt være godt givet ud på en prof.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 November 2014 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har lagt folie på højttalere før i tiden.
Jeg brugte det billigste fra Silvan i halvmat finish. Det er super slidstærkt og ridser ses ikke nemt.
Så længe højttalerne ikke er dobbeltkrumme er det super nemt at klistre på - selv hvis det er første gang.

MUNKEBO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2011
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 November 2014 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har selv tidligere overtrukket en sub med stor succes, men større højttalere ville jeg lade en prof gøre. Jeg købte folien hos foliekniven i refsvindinge ved
Ørbæk på fyn.

www.foliekniven.dk

held og lykke.

Munkebo
Til top Vis MUNKEBO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MUNKEBO

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 November 2014 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Er skiltetekniker...

Først og fremmest er der lige nogle misvisende råd i tråden...

Bilindpakningsfolie er dyrt - ja - men det er absolut ikke mere ridsefast/mindre modtagelig end en alm. støbt folie, tværtimod.
Bilindpakningsfolier er tynde (lav my værdi) fordi de skal være smidige og kan strække flere 100 %...

Gulvlaminat er ikke særlig velegnet til opgaven, dels fordi det har et meget ruflet look i overfladen, hvilket vil se underligt ud på en
højttaler, og yderligere er gulvlaminat ufattelig tykt, hvilket gør det absurd besværligt at lægge på højttaleren.

Inden nogen begynder at stikke dig i hovedet, at det eneste der dur er 3M - så glem lige den tanke. 3M er et unødvendigt dyrt
produkt, som på ingen måde har egenskaber der er bedre end andre "dyre" og professionelle mærker såsom Avery, Orcal, Hexis
osv. tværtimod er flere af 3Ms produkter på mange punkter ringere, og andre lever op til 3Ms normale kvaliteter.

Du skal derfor ikke lade dig narre til at købe dette produkt til dyre penge, men gå derimod til din lokale skiltetekniker og bed om en
alm. støbt folie. Det kan være Avery 800 serie, Orcal serie m.m. hvad nu skilteteknikeren bruger.

Hvad angår dit endelige finish, så vil jeg klart anbefale mat, den blanke er svær at holde og den matte finish ligner mere en lakeret
højttaler fra fabrikken... :)

Yderligere vil jeg anbefaler dig at få din lokale skiltetekniker til at montere det, bevares du kan komme langt med tålmodighed,
men skal resultatet være rigtig godt, så kan vi altså ting med folie amatører ikke kan... Sådan er det når man bruger det hver
eneste dag... :)

Jeg kunne sikkert også skifte dele på en bil, det ville nok tage mig flere weekender, tingene er måske ikke helt korrekt udført, og
det holder måske ikke så længe fordi jeg ikke har smurt de rigtige steder...

Det samme gælder med folie, bliver højttaleren ikke renset korrekt af, varmet de rigtige steder, monteret på den rigtige måde, ja
så holder det bare ikke særlig længe :)...

Hvis du beslutter dig for selv at prøve kræfter med det, så tøv ikke med at skrive herinde, så skal jeg nok være behjælpelig med de
fif jeg kan give dig... :)

Håber det gav klarhed?

Mvh
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 November 2014 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Den dyre folie jeg hentyder til er Dinoc. Koster ca 200 pr meter indkøb og sælges for ca 500... Den er stærk og robust, ellers ville den ikke klare en
bilvask. Din mening om gulvlaminat må stå for din egen regning, bevares den er stiv i det, men ikke umulig.
Jeg har brugt den på nogle baskabinetter der vejer på den gale side af 80 kg, så der skal ikke meget til at lave mærker etc når de skal flyttes på, eller
hvis man kommer til at støde ind i dem.
Om man kan lide den matte transparens og den svage struktur er jo nok individuelt :-) Fakta er at den er meget stærk.
Har ved flere lejligheder fået folieret højtalere og det er klart den løsning med alm billig folie og gulvlaminaten der har givet det bedste resultat for
mig.
I mit tilfælde har det været mdf kabinetter, men i trådstarters tilfælde drejer det som behandlede kabinetter, som nok er en smule hårdere i
overfladen, hvorfor det måske ikke er så kritisk mht gennemslag af folien.
Min erfaring har været at hvis man vil foliere på en fineret overflade, kan man se strukturen gennem de tynde folier.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 November 2014 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

3Ms Di Noc serie er klart overkill, nu kunne jeg ikke lige finde my tykkelsen på den, men tvivler på den er tykkere end normal
bilindpakningsfolie, da det vil være umuligt at varme den ind i falser m.m. De helt "almindelige bilfolier" som i øvrigt også koster i
nærheden af Di Noc til indpakning, holder mindst ligeså godt til bilvaske etc.

Jeg kan godt se du har et stort behov for slidstyrke, når du slæber rundt på din sub der vejer 80 kilo :-)... Til hjemmebrug
højttalere der stort set aldrig bliver flyttet, så det nok stadig unødvendigt... Ja, om man kan lide strukturen eller ej, så det jo altid
en smagssag. Jeg synes ikke jeg kan fornemme fineren gennem mine audiovector med en almindelig støbt folie, så skal man ned i
en forholdvis tynd/ringe kvalitet folie vil jeg tro, samt stå i neonlys :) Men der er mange folier på markedet, så du kan nemt opleve
enkelte indimellem der desværre vil have den sideeffekt... :)

Men problemet med gulvlaminat løsningen er, at skal man ned i sprækker osv. så får du den ikke til at sidde ordentlig - i hvert fald
vil den trække fra på sigt, specielt kombineret med en billig folie med almindelig klæber...

Uanset hvad er det at skyde gråspurve med kanoner... En helt almindelig støbt folie er rigelig til opgaven, og kan erhverves til
fornuftige penge :)
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 November 2014 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Men hvad lyder bedst??
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666

Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 November 2014 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene allesammen. Da det er en billig højttaler købt brugt, hælder jeg mest til den billige matte folie og så måske få det monteret hos en
skiltemand.
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes