Halløj i forum,
Jeg har i flere år benyttet et baglade horn som side højttalere. Henover tid har der været forskellige enheder i (K-145, 2220a, E-140 & 2226) for
at "prøve" det af. En anden grund til baglade princippet var at kravet til meget lav forvrængning ved fornuftigt lydniveau skulle være til stede.
Bagladerne udmærkede sig ved (udover at have meget lav membranbevægelse) at de kan nå op til mit mellemtone horn. Dvs over hornets
virkeområde (60-150Hz) udstråler membranen som almindelig rundstråler.
Nedenstående er lige en summarisk måle/teori skitse af baglad hornet.
Men mit mellemtonehorn gør at diskanten kommer op i 2.2m højde, hvilket til tider, på en eller anden måde irritere mig, så jeg har længe tænkt
over en måde at "komme ned" i højde. Det kan kun gøres ved at "smide" bagladerne ud og på en eller anden måde få en refleks kasse ind.
Grunden til at jeg vælger refleks princippet er igen fordi jeg vægter forvrængningen meget højt og derfor stadig går efter meget lav
membranbevægelse.
Så den "nye" bund skal med andre ord forsøge at virke i samme område som det hidtidige bagladet horn, dog med en enhed mere for at matche
følsomheden. Som det er nu har jeg en beskæring nedad med 12dB omkring 58Hz og opad ved 420Hz. Det er jo et behersket lille område så
igang med udregningerne. Dertil benyttes Unibox programmet som jeg synes har passet fint med det jeg hidtil har lavet
Enheden der skal benyttes har de her data:
Så det er jo bare at "taste" ind. Ud over den med membranbevægelsen skal refleks kassens steprespons så godt som muligt minde om
bagladerne. Rent byggemæssigt vil jeg gerne springe over hvor gærdet er lavest og se om ikke jeg kunne finde en "aftjent" bundkasse. Så mine
simuleringer tog udgangspunkt i en kasse omkring de 260L i netto vol. Den fandt jeg, udført i 17mm krydsfiner, hvilken forkommer lidt tyndt.
Efter lidt tænken over det overbeviste jeg mig selv om at selve "kasse" lyden skabes meget længere oppe i frekvensområdet end de 400Hz jeg
havde tænkt mig den skal rende i. Så hvis jeg fyldte lidt lægter i her og der til generelt afstivning kunne det vel gå an.
De ser sår'n ud:
Der var dælme også nogle store håndtagshuller i men dem må jeg "stoppe" til med en plade over. Nå, det jeg kan få ud af dem er så 257L netto.
Afstivning har jeg regnet til 20L og hver enhed til 6L. Portene er "korte" så regner egentlig ikke med dem, da jeg vil gøre diameteren lidt mindre
for at det kan passe med et standard kloak rør (omkring Ø10.4cm).
Ny netto vol.: 257 - 20 - 12 = 225L som er det jeg skal bruge i Unibox. Jeg vælge en port tuning på 40Hz for at ligge lidt under, hvor jeg vil skære
med delfrekvensen og samtidig tilgodese den her stepresponse.
Det er den bedste afvejning mellem stepresponse og den frekvensgang jeg kan opnå med kassen. Dog gør volumen at membranvandringen ikke
bliver nævneværdig som ses på de to nedenstående, hvor jeg har simuleret ved mærkeffekten og 10dB under. Ved mærkeeffekten er
lufthastigheden i porten alt for høj. Er kun medtaget for at bedømme "headroom":
Som det ses er xmax ikke på nogen måde udfordret. Frekvenskangen er med vilje valgt som den er, hvis den var ret (porten tunet op til 45 -
50Hz giver mere SPL men er træls stepresponse).
-3dB @ 54Hz er sådan set fint, de skal jo stå i et hjørne. Såå nu må jeg igang med at tætne og vel også lige give kassene et strint olie osv...
Planen er videre at jeg vil slæbe den færdigt monterede kasse ud i have og så lige måle på for at se hvor godt Unibox og JBL's udregninger og
målinger egentlig passer. Det bliver spændende...