Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 11:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Baglader vs basefleks? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 29 November 2014 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Halløj i forum,

Jeg har i flere år benyttet et baglade horn som side højttalere. Henover tid har der været forskellige enheder i (K-145, 2220a, E-140 & 2226) for
at "prøve" det af. En anden grund til baglade princippet var at kravet til meget lav forvrængning ved fornuftigt lydniveau skulle være til stede.
Bagladerne udmærkede sig ved (udover at have meget lav membranbevægelse) at de kan nå op til mit mellemtone horn. Dvs over hornets
virkeområde (60-150Hz) udstråler membranen som almindelig rundstråler.

Nedenstående er lige en summarisk måle/teori skitse af baglad hornet.

Men mit mellemtonehorn gør at diskanten kommer op i 2.2m højde, hvilket til tider, på en eller anden måde irritere mig, så jeg har længe tænkt
over en måde at "komme ned" i højde. Det kan kun gøres ved at "smide" bagladerne ud og på en eller anden måde få en refleks kasse ind.
Grunden til at jeg vælger refleks princippet er igen fordi jeg vægter forvrængningen meget højt og derfor stadig går efter meget lav
membranbevægelse.

Så den "nye" bund skal med andre ord forsøge at virke i samme område som det hidtidige bagladet horn, dog med en enhed mere for at matche
følsomheden. Som det er nu har jeg en beskæring nedad med 12dB omkring 58Hz og opad ved 420Hz. Det er jo et behersket lille område så
igang med udregningerne. Dertil benyttes Unibox programmet som jeg synes har passet fint med det jeg hidtil har lavet

Enheden der skal benyttes har de her data:

Så det er jo bare at "taste" ind. Ud over den med membranbevægelsen skal refleks kassens steprespons så godt som muligt minde om
bagladerne. Rent byggemæssigt vil jeg gerne springe over hvor gærdet er lavest og se om ikke jeg kunne finde en "aftjent" bundkasse. Så mine
simuleringer tog udgangspunkt i en kasse omkring de 260L i netto vol. Den fandt jeg, udført i 17mm krydsfiner, hvilken forkommer lidt tyndt.
Efter lidt tænken over det overbeviste jeg mig selv om at selve "kasse" lyden skabes meget længere oppe i frekvensområdet end de 400Hz jeg
havde tænkt mig den skal rende i. Så hvis jeg fyldte lidt lægter i her og der til generelt afstivning kunne det vel gå an.

De ser sår'n ud:

Der var dælme også nogle store håndtagshuller i men dem må jeg "stoppe" til med en plade over. Nå, det jeg kan få ud af dem er så 257L netto.
Afstivning har jeg regnet til 20L og hver enhed til 6L. Portene er "korte" så regner egentlig ikke med dem, da jeg vil gøre diameteren lidt mindre
for at det kan passe med et standard kloak rør (omkring Ø10.4cm).

Ny netto vol.: 257 - 20 - 12 = 225L som er det jeg skal bruge i Unibox. Jeg vælge en port tuning på 40Hz for at ligge lidt under, hvor jeg vil skære
med delfrekvensen og samtidig tilgodese den her stepresponse.

Det er den bedste afvejning mellem stepresponse og den frekvensgang jeg kan opnå med kassen. Dog gør volumen at membranvandringen ikke
bliver nævneværdig som ses på de to nedenstående, hvor jeg har simuleret ved mærkeffekten og 10dB under. Ved mærkeeffekten er
lufthastigheden i porten alt for høj. Er kun medtaget for at bedømme "headroom":

Som det ses er xmax ikke på nogen måde udfordret. Frekvenskangen er med vilje valgt som den er, hvis den var ret (porten tunet op til 45 -
50Hz giver mere SPL men er træls stepresponse).

-3dB @ 54Hz er sådan set fint, de skal jo stå i et hjørne. Såå nu må jeg igang med at tætne og vel også lige give kassene et strint olie osv...
Planen er videre at jeg vil slæbe den færdigt monterede kasse ud i have og så lige måle på for at se hvor godt Unibox og JBL's udregninger og
målinger egentlig passer. Det bliver spændende...

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 29 November 2014 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming!

Spændende projekt! Vil du i samme omgang dele lavere til din centersub (hvis du stadig har den)? Der er godt nok smæk på 2226erne, og så lige
dobbelt op på antallet, det virker seriøst! Jeg vil mene at 2226erne ligger nærmere lyden hos 2242erne end de 2240 basser i din sub. Har du nogle
tanker omkring det? Er du på vej væk fra det sorte look?

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2014 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Heyy Martin,

Nej, jeg vil ikke dele lavere til center sub'en. Faktisk håber jeg lidt på Plug'n Play Håber lidt det bliver lige så "kontant" som via bagladeren.
Jeg har svært ved at vurdere sounden i netop 25 - 50Hz området, hvor 2240 muffler rundt. Har ikke hørt andre enheder (nåå ja, bortset fra K151
som fortalte at det var den vej jeg skulle..) i kassen. Når vi taler lige dette specifikke område mener du da der er en væsentlig forskel til den
2242 du nævner?

Ja, lige nu sidder det ene par i bagladerne og det gør de godt. Det fede ved 2226'eren er også at de faktisk er lineære i 100 - 800 Hz så det er
nice. Følsomhedsmæssigt vil 2x15" i refleks gå op med 1x15" i baglader, så jeg forventer da det samme "hug" i stortromme som det er nu!!

Hæ farven, nix! Jeg har lige malet vores bjælkehus sort sååå de får samme omgang

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2014 kl. 06:49 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Havde nok ikke troet jeg skulle sige det. Men i et højttalersetup som du er ved at få dig. virker det lidt til at subberner ved at blive den "lille" stump i
systemet. Normalt plejer man MINDST at have én 18" under én 15"er... Du er totalt bag ud på sub Hahaha .
Jeg tror ikke du mangler lyd! Jeg har ikke arbejdet meget med 2242eren mere 2240erne som dig og så 2245erne. Men den 2242 er bygget på
erfaringerne fra 2240. Højere belastbarhed og x-max osv. Man kan generations mæssigt sige at 2225 og 2240 hører sammen. Og 2226 og 2242. Er
det forøvrigt stadig den AMT (overvejer selv) diskant du bruger og kunne den evt. ikke være under mellemtonehornet?

Husk opdateringer

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2014 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Hæ. Jo, det er netop for at skrumpe siderne lidt i højden (45cm faktisk)
dog med udvidelse i bredden til følge. Det må jeg se på når
installationen påbegyndes ;-)

Jeg kan godt lige den lette membran på 2240'erne (130g) og ved det at
det er til stue brug kan de sagtens brumme med. Selve energien og slag
katten kommer fra siderne. Nu skal du lige huske på at de to 15" i en
refleks kasse lige med nød og næppe kan følge bagladerne i følsomhed
;-)

Jeg har det problem at jeg kører rent analogt deling på mellemtone/
diskant OG det betyder at tidsmæssigt skal amt'en placeres uden på
damme akse med 2446'erne. Meget upraktisk men sådan er det nu da
jeg ikke har fundet et fornuftigt lydende digitalt delefilter der kan klare
den lyd jeg efterspørger.

Bunden bliver så tidsmæssigt flyttet bagud da det går over et digitalt
filter. Det er til gengæld praktisk da rum resonanser kan dæmpes der.
Billeder skal nok komme. ....

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2014 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Har snekkereret lidt mere på bas-kabinettet. For at kassen skal blive så "stiv" som mulig (for at undgå at de 17mm x-finer ikke opfører sig som
en "ballon" når der trykkes til), har jeg indsat nogle 38x57mm regler på strategiske steder.

Rent resonans mæssigt (kabinettes eller træets egenfrekvens, forskelligt afh. side areal) håber jeg lidt kommer op over de 420Hz jeg vil bruge
som højeste frekvens. Og det skulle de regler også hjælpe med.

Kabinettets resonanser i relation til x, y og z længde i kassen bliver på 193Hz, 291Hz, og 352Hz 386Hz (2. harm af 193Hz) bliver det spændende
at se (måle) om de vil være "trælse". Håber lidt at 193Hz er begrænset da der er en plade som afstiver i midten (imellem de to enheder). Men må
se om dyne-larsen's billige puder ikke kan afhjælpe noget der.

Nu mangler der bare en passende refleks-rør og lidt oliering såå er waf hjemme :-)

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2014 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Sådan Flemming Dejligt at se det skrider frem!

Det kan være du kan begrænse 193 Hz resonansen ved at indsætte nogle plader i den en af enderne (mellem afstiverne) vinklet skråt væk fra den
paralelle flade, så burde du bryde den resonansfrekvens. Men måske dyne-larsen kender et hurtigere fix der måske virker

...Og med ergonomiske hjul! Det bliver man glad for!

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2014 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Hej 3M :-)

Faktisk er der en afstivningsplade lige imellem de to enheder, håber lidt at den kan "bryde" den stående bølge da lufthastigheden (vistnok) er
højest der..

Nå, de der refleksrør regnede jeg bare med var småting at sætte i men der kunne ikke finde nogle der passede til de Ø 132mm huller der var i
forvejen. Hvis jeg beholdte dem (længde 51mm) ville afstemningen være omkring 50Hz og dermed en ret flad frekvensgang og maksimal output.

MEN til gengæld ville step responset være noget anstrengende at se på (aner ikke hvordan det ville lyde) så jeg har tunet den længere ned
(38Hz) som betyder længere rør. Et murrør blev fundet i jem og fix, delt i 4 og så på.

Det er på 128mm og det var faktisk bøvlet at få det acrylfugemasse mast ned imellem samtidig med at holde den ønskede længe på røret
(132mm). Efter nogen klatten sidder det nu nogenlunde centreret :-)

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2014 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Halløj igen,

Så blev jeg endelig færdig med konverteringen fra bagladet en en 2226j til reflekskasse m. to 2226j.

Som dæmpemateriale stillede husets fruen et vattæppe til rådighed så det blev klippet i ire passende stykker og sømmet fast i kassen.

Jeg ville egentlig have lavet en udendørsmåling af kassen men i mandags var der en del nedbør i form af sne gående imod slud/regn og det gad
jeg ikke bøvle med (fare for våde membraner og måleelektronik selvom passende plastik var fundet frem). Så jeg fik lavet nogle
nærfeltsmållinger, hvor mikrofonen var placeret meget tæt ved membranen. Ca. en 5cm. Den samme afstand blev målingen foretaget i ved
begge portene, hvor kun den ene er afbilledet på grafen. Nedenstående er måling på begge 2226j og øverste port.

Ser jo egentlig fine ud. Basserne har nedre grænse (hvis -3dB bruges) omkring de 50Hz og den blå port målinge viser en peak ved en 38Hz. Så
afsted ind i stuen med skidtet...

Jeg fik ved den operation "pillet" næsten 50cm af højden som var det egentlig argument for "ombygningen". Sidste plot er en måling foretaget i
det jeg kalder min lytteposition. Målingerne er toppen (rød: TPL + 2360a) så blå: toppen + 2226J og sidst er brun: med sub'en også.

Målingerne er foretaget med 1/10 oktav midling i HOLMImpulse så alle knæk/bløbs etc.. skulle være med. Det er ret vanskelig at måle på et
system der strækker siger over nu ca 2m og derfor er diskanten rullet noget af. Måles der i nærfelt på den er den såmæn ganske flad. Dog
undres jeg lidt over at de to 2226j ikke ser ud til at gå så langt ned som min nærfelt måling indikerede. Ja, de ligner nærmest den kurve
bagladerne også havde (fn: 60 - 65Hz). Pyt, nu skal der lyttes (når det her nytår er skudt ind :-) ) men med de settings der var gældende for
bagladerne skal der umiddelbart skrues en dB eller to mere op for bunden samtidig med at bassen virker en lille smule mere tilbagetrukket. En
meget "tør" lyd (altså god response).

Jeg skal lige have tilspillet ørene   

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 31 December 2014 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Ja det har bestemt gjort noget ved størrelsen på dem.....håber da du kan leve med refleks, og ser jo ganske fornuftig ud......også højde mæssigt......

velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2015 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Halløjsa Flemming!
Har du fået tilspillet ørene nu?? ;) Er det kommet til at fungere med basreflex i stedet for baglade kabinetter? Synes din AMT ser lidt sjov... har du
lavet noget ved den?

Mvh Martin

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2015 kl. 05:58 | IP-adresse registreret  

Hey 3M,

Jaaoo, men henover tid har jeg også fået drejet set-up'et 90grader så det skal jeg lige vende mig til. Dvs at nu står højttalerne på den lange side af
stuen. Akustisk set er det noget af en omvæltning!

De før brugte indstillinger for rum resonanser stemmer ej mere feks noget så vildt som min dæmpning af 31Hz (11dB) skal nu ej dæmpes. Hmm.
Men igen det kræver lidt tilvænning og samtidig er mine K2'er sat til side og Macro-Tech 601 & 1201 fundet frem igen. Har ændret på blæseren i dem
så de ikke larmer så meget. Ja, det dæmpede faktisk blæser støjen med 22dB :-)

Synes reflekskasserne ør det godt, hvad også impuls målinger viser. AMT'erne har bare fået fjernet hornet og sat på en "baffel", de bruges fra 8kHz
af....

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2015 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Halløj! Lyder AMT'erne bedre uden horn?
Jeg har også været nede af af vejen omkring forstærkere med eller uden blæsekøling. Crown forstærkerne har en fanformer indbygget i blæserne
som leverer power til forforstærkeren, så man kan ikke bare udskifte dem til en noiseless blæser (så irriterende). Men lad mig høre... er de blevet
dæmpet nok til hifi synes du? Jeg er blevet på sikker grund i indtil nu med min K2'er også

3M

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2015 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Ja, det synes jeg. Med horn (som egentlig er en waveguide) forstærkes det lave område op til en 3 - 4kHz og derover virker den waveguide ikke
og AMT'eren spiller så med sin naturlige forstærkning (100dB SPL).

Det gav en "mørk" lyd at AMT'en kunne gå det længere ned (vist helt ned til 1000Hz) men har man aktiv delefilter er det vist meningen at der lige
laves et step der.

Så uden horn falder den af ved 4kHz og jeg deler den så ind ved 8kHz. Jeg har 2446 i 2360a hornet og den kan sagtens løbe derop.

Blæseren i Macro-Tech'en har jeg bare klippet 1.5cm af hvert blad. Den hiver stadig luft ind men utroligt meget mindre. Da de ikke laver noget
bliver de ikke som sådan varme selvom tomgangsstrømmen ligger så der trækkes 130W.

Du kan sagtens beholde den transmotor, du kan faktisk skrue blæserdelen af og beholde transformeren til driveren og fejlkredsløbet. Derefter på
med en pc blæser der evt. er skruet godt ned. Den vej har jeg ikke gået endnu af dovnskab og fordi de ikke larmer så meget....

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Juni 2015 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

hej

det ser stort ud

får du ikke noget, tidsforskydning i bassen med de store porte, når de vender fremad.. syntes bare tid man oplevet at, port bassen er lidt forsinket og gør lyden noget rodet i det ..???

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2015 kl. 05:52 | IP-adresse registreret  

?!?
Nææ, ikke mere end fysikken forskriver (ens for alle refleks kasser). Størrelsen, hvis du dermed mener diameteren, er helt normal for enheder
med 15" da du primært skal undgå portstøj. I mindre kasser er porten tvunget til at være meget lille mht tll diameter da port længden derved bliver
kort.

I det her tilfælde tuner jeg kassen lidt lavere således at det bliver en kurve som en mellemting mellem lukket/åben kasse. Virker ret godt og
membran bevægelse er "usynligt" for det blotte øje!!

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2015 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har godt nok overvejet at skille sådanne en Crown blæser ad og komme omkring blæsestøjen. Men nu blev det ikke aktuelt alligevel med
indkøb af en K2'er. Sådanne en Macro Tech ser meget fristende ud...især hvis der er en mulighed for at løse blæsestøjen.

Der er som nævnt en forsinkelse i reflex systemet. Men som du siger Flemming, er det ens for alle størrelser (jeg har ihvertfald aldrig hørt eller
oplevet andet). Den forsinkelse er iøvrigt faseren bassen og porten imellemmen, men som system forsinket. En slags kompression der også
medfører den minimale synlige membranvandring omkring tuningsfrekvensen. Lidt hen af den måde forstår jeg det...

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2015 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

den crown K2 kan altså bare noget i bassen jeg ikke har hørt andre steder....derfor 4 stk af dem her 

velkommen

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2015 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Jo jo de K2 er ok men den ene af mine røg i en byttehandel. Og Macro-
Tech'ene lyder faktisk godt længere oppe i frekvensområdet. Sounden er
ihvertfald noget strammere på 15"

Du har i ren venlighed lånt mig en Yamaha P7000 som jeg faktisk er
meget begejstret for, giver en "federe" sound. Men Macro-Tech 601'eren
som nu driver 15" kassen har et strammere greb som jeg er pjattet med
:-)

3M: tidsforsinkelse er ikke det store problem, det er step responset, hvis
ikke dette er dæmpet nok vil eftrrsvinget stadig have et svar når næste
strofe slås an. Det kan opleves som upræcist!

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2015 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Flemming skrev:
Jo jo de K2 er ok men den ene af mine røg i en byttehandel. Og Macro-
Tech'ene lyder faktisk godt længere oppe i frekvensområdet. Sounden er
ihvertfald noget strammere på 15"

Du har i ren venlighed lånt mig en Yamaha P7000 som jeg faktisk er
meget begejstret for, giver en "federe" sound. Men Macro-Tech 601'eren
som nu driver 15" kassen har et strammere greb som jeg er pjattet med
:-)

3M: tidsforsinkelse er ikke det store problem, det er step responset, hvis
ikke dette er dæmpet nok vil eftrrsvinget stadig have et svar når næste
strofe slås an. Det kan opleves som upræcist!

rigtigt Flemming, men du ved jo også de 3 jeg bruger lige nu kører kun til 80hz på sourrounden, og 100hz på de store hjemmebyg, og 21" sub kun til 40hz brokoblet....så er slet ikke oppe i nærheden af hvor du deler...380-400hz!!!

velkommen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum