Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 06:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali grand (mini el.maxi) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan thiemer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

jeg har et par dali royal menuet, og en aktiv sub(tannoy) , jeg over at få noget bedre lyd, evt.dali grand , evt. brugt , men skal jeg stadigvæk bruge sub ,for at få noget bund i lyden? jeg har en NAD 904 eff. 6x30watt ell. 3x90watt, er den stor nok til at trække & ren nok i lyden?

Til top Vis jan thiemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan thiemer

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Du vil på ingen måde kunne udnytte Dali Grand seriens potentiale med en 30w NAD forstærker - heller ikke selv om kanalerne brokobles.

Dali Grand (lige meget hvilken af dem) er fremragende højtalere som fortjener forstærkere der matcher - og ikke spiller ordentlig før de får en sådan.

Hvorvidt den kan "trække" højtalerne. Ja det kan den da. men det kommer ikke til at lyde godt, du kommer ikke til at kunne spille ret meget højere end alm. tale før du får forvrængning (som er dødbringende for enhver diskant). Desuden er der ALT for meget støj på linien i den nøvnte forstærker.

Jeg kan kun anbefale dig at købe Dali'erne, men køb samtidig en ordentlig forstærker... ellers er der ingen pointe ved det. 

jan thiemer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2004 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

hvad er en god forstærker så , når jeg har en amc surrund for.forstærker koblet til , vi taler altså om et eff.trin der dur til disse ht?

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2004 kl. 02:55 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg tror desværre du skal gå mere radikalt tilværks hvis du vil opnå et godt resultat. Ingen kæde er som bekendt stærkere end det svageste led!!!

Ang. effektforstærkere, mener jeg at de billigste seriøse bud starter ved Thule PA100, Denon POA4400, og lignende. Altså forstærkere af anerkendt fabrikat til omkring 2500,- brugt (hvis man er heldig) og min 100 seriøse watt per kanal.

Du bør dog kraftigt overveje at opgradere hele kæde, om ikke med det samme så i hvert fald på (kort) sigt. Dali Grand er gode højtalere som overhoved ikke kommer til sin ret hvis signalet kommer fra en middelmådig cd afspiller (eller endnu værre en ditto DVD), eller hvis signalet skal "sies" gennem en middelmådig surround forforstærker.

jan thiemer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2004 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

cd afspiller af mærket : thule spirit , skulle være ok til foremålet og amc ht81 surond forforstæker har da også fået rimelige andmelders i sin tid. den er jo godt nok fra 1995, kabel vejen er der ikke noget galt med . desuden hedder min nad 9o6 og ikke somtidligere skrevet . 

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Uanset hvad, så er det anbefalelsesværdigt at skifte til en kraftigere effektforstærker, for Grand kræver altså noget saft og kraft for at kvittere med den ultimative oplevelse. Fed højttaler-serie, men krævende.

Velkommen til, iøvrigt!

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2004 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Cd-afspilleren er ret lækker. Den er der i hvert fald ikke noget i vejen med

Ældre surround forstærkere til ægte hifi er en dårlig kombination. Med mindre du virkelig har brug for alle kanaler vil du have gavn af at opgradere dette led til en stereo forstærker.

Har selv haft en 906 engang. Den er ikke egnet til seriøst hifi - dertil er den for primitivt opbygget (nyprisen var også derefter)

Mit råd: Som første træk låner du en seriøs integreret forstærker med hjem fra en forhandler eller en bekendt (kunne være den der matcher din cd), og prøver den med dine Dali Menuet. Du vil opleve at de får helt nyt liv og yder bedre end nogensinde. Derfra kan du så vurdere hvor DU mener der skal sættes ind!

Du bør gå efter noget i stil med Denon PMA2000, Thule IA100, Cayin 252B, Densen DM10... der er mange andre.

En stor kraftig forstærker er efter min overbevisning den vigtigste grundsten i et anlæg - og den største enkeltforbedring man kan lave. Man får meget lidt ud af at koble virkelig gode højtalere til en slatten forstærker. Tilgengæld får selv de ringeste Eltax-kasser fra Bilka nyt liv hvis de bliver holdt i stram snor af en kraftig forstærker (dermed ikke sagt at de lyder godt - bare 1000 gange bedre end før). 

Held og lykke med projektet. Der er MEGET at hente og Dali Grand bliver du garanteret glad for - hvad enten det er mini eller maxi.

jan thiemer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

hej igen, efter at jeg har cheket marked for brugte stereo forstærkere ,  har jeg fundet flere intrasante bud, MEN have er så bedst , hvis nu jeg skal have en grov sortering af emnerne?  Teac bx10 mk1 .. denon poa-4400A + pra-1500 .. denon poa-2400 eff.f  ??  hvis sidste nævnte er mulig er det så muligt at foresætte med min AMCht81 som forforstærker???  lyden skulle gerne være mærkbar renere. jeg kan selv godt li` teac bx10 mk1, men kender den ikke så godt ??

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tro alle 3 er rimelige bud. Jeg kender kun lidt til 4400'eren, den er da rimelig kraftig, så hvis du kan finde sådan en der stadig er på toppen er det er kvalificeret bud.

De andre to krnder jeg ikke, men så vidt jeg ved er 2400 ret gammel... tager jeg fejl? Hvis du kan li' Teac'en er det jo bare at give den en chance. Fordelen ved at købe brugt, er at det er risikofrit at prøve. Hvis man ikke køber for dyrt kan man altid bare sælge det igen uden tab, hvis man får lyst til at prøve noget nyt.

Alle effektforstærkere vil kunne tilsluttes din forforstærker. Der kan MULIGVIS være noget at hente på kvaliteten ved at skifte den ud, men forforstærkeren betyder væsentligt mindre for lyden end effektdelen. Her kunne pra1500 være et udemærket bud til få penge.

Prøv det... du vil helt sikkert kunne høre en forbedring

jan thiemer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2004 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

jeg har haft flere hjemme på prøve, og brændt min mellem/bas i mine dali lige nu har jeg en atoll 2x100 watt, dual mono. den spiller bare , ingen støj og ingen forvrængning ved højt spil, du(frede 1977) hvis du vil af med dine grand så sig lige til, ellers tak for råd , jeg springer nok på den atoll.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2004 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Snøft med de basser... det er godt nok surt  Det er desværre hvad der kan ske når små højtalere skal arbejde som store højtalere. Hvis du har et stort rum, eller gerne spille HØJT, vil jeg fraråde Dali Grand Coupé. Den flytter ikke ret meget luft, og basserne er ikke ret holdbare (og dyre at skifte). Gå i stedet efter Diva eller Grand.

Godt du har fundet en forstærker du kan li' ... og betale.

Held og lykke med projektet

jan thiemer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2004 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

tak for råd, slut for nu m.v.h jan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes