Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 22:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gammeldags kvalitetshøjtalere til Marantz (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vjacob
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået fingrene i en Marantz power amp og amp, 24 år gammel, i sin tid købt i Ålborg Musikcenter. Det spændende er, om de virker. Da jeg p.t. ikke har nogle højtalere, ved jeg det ikke. De tænder umiddelbart, og lysene går på - selvom pærene sikkert er svage efterhånden...

Jeg har ikke haft åbnet dem endnu og regner ikke med at gøre det før jeg har en bedre ide om, hvorvidt det bliver nødvendigt. Indtil videre har jeg givet forstærkerne en ordentlig gang sprit gnubben udenpå, og facaderne er langt pænere at se på nu.

Men, men men.. jeg er i tvivl om hvilken slags højtalere jeg skal kigge efter.

Hvad vil passe godt sammen med disse to modne klassikere:

http://www.classic-audio.com/marantz/0140.html
http://www.classic-audio.com/marantz/3200.html

Nogle med erfaringer på området, som har lyst til at give et par tip med på vejen? Eller blot komme med overvejelser... jeg lytter både til klassisk, rock, elektronisk, jazz - hvad enten det er fra CD, LP, pc...

P.s. det skal lige siges, at indgangsvinklen er "til en pris er ok, billigt er realistisk...gratis? En gang til" - jeg har fundet Marantz PA free of charge, så lyden kan jeg nok leve med, alt taget i betragtning :-)
Til top Vis vjacob's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vjacob

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

hej jacob

Er du til rytmisk musik, så er der ingen vej uden om jbl l100 century http://www.oaktreeent.com/web_photos/Stereo_Speakers/JBL_Cen tury_L100_Speakers_Collage.jpg 

De kan ofte findes til et par tusinde, og der er ingen møre skumkanter at frygte.

Et alternativ kunne være kef 105.2 http://www.kef.com/history/1970/model105_2.htm . De er dog lidt mere "sultne" og dit effekttrin er næppe nok.

mvh krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Cool....

Jeg ville nok kigge efter et par SystemAudio'er... de kan sikkert sparke nyt liv i de gamle lækkerier!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Enig med Brorlille - for første gang iøvrigt - om at du skal gå historisk til værks, ellers tror jeg det går "galt".

En Marantz PA eller reciever fra den tid er fede sager, hvis man kan klare lyden af den idag, vel at mærke. De findes i hundredvis i Tyskland til ganske få penge.

Century L100 havde jeg selv i 1989 med en Musical Fidelity forstærker. De er langsomme og temmelig rå i lyden, det vi vil kalde bulderbas i dag, men bare deres duft er en oplevelse.

Mvh

Dige

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

vjacob
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hvis man går efter en lyd som er mindre langsom/rå, ja måske ligefrem fin og detaljeret - hvad kigger man så efter? Er det i det tilfælde andre forstærkere som bør anvendes??

- Jeg er gået igang med at kigge efter et sæt JBL Century L100 indtil videre, vil også holde øje med SystemAudio varer. Hvad brugte man ellers dengang, de nævnte Marantz var oppe i tiden?

På forhånd tak, til jer alle.

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

hej jacob

Jeg kan se du eftersøger jbl century - det vil du ikke fortryde. De kan noget helt specielt, menlig formidle liveatmosfære. Vær opmærksom på om diskanterne er ok, de kan godt være defekte på en måde, hvor det kan være svært at høre ved "vild" musik såsom heavy metal og lignende. Men hør en akustisk guitar ved middelhøjt lydtryk, så kan du høre evt. raslelyde. Endelig kan potmetrene være "færdige" i særdeleshed det til mellemtonen. Det er imidlertid ikke noget problem. Monacors ht-potmetre passer vist lige i. 

Lige til slut - vogt dig for søgte forklaring på ændringer, fejl eller lignende!!!

mvh krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

vjacob
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Heh, læste lige følgende citat om JBL Century L100:

"It's funny how we only seem to remember the good things from our past. Adventist, you're being too kind. The L100 was a highly-colored loudspeaker - far less accurate than the best speakers of its day. It was more a musical instrument than an accurate reproducer of the musical signal. It epitomized the "West Coast" sound in the early 70s. Today's JBL speakers are far better."

http://p196.ezboard.com/faudioforum83468frm1.showMessage?t opicID=145.topic
- Fundet med google. Det skal lige siges, at jeg kun nævner citatet for sjovs skyld. Jeg kigger stadig efter L100.

BTW læste jeg lige http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9252& amp;PN=1 - interessant "konfiguration" nævnt i første indlæg??

vjacob
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

\m/ \m/ \m/

Ahh... the joy of unwrapping boxes... http://www.solvenet.se/~u-10065/jbl/

Men er der nogen der har en mening om at anvende et set væsentlig nyere og vel sagtens dyrere B&W P4 til højtalere? og, Hurtig, tænker du i øvrigt på nogle særlige SystemAudio modeller?

For andre JBL intereserede se evt. http://www.audioheritage.org/html/profiles/jbl/l100.htm

Specs på B&W P4 samt billede http://www.bwspeakers.com/downloadFile/speakerModel/DONE_-pr oduct_info_P4.pdf

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

B&W P4 er en på mange måder fantastisk højttaler. Der er meget hul igennem, og de kan spille virkeligt lækkert. Men, de kræver meget af kæden foran af samme grund - altså høj kvalitet. Transmissionslinjen giver en hurtig og tør og dyb bas i forhold til kabinetstørrelsen, især hvis man sætter dem på lave stativer. Det ser underligt ud, men i lighed med mange andre "gulvhøjttalere" på denne højde, spiller de faktisk meget mere frigjort på denne måde. Som andre "afslørende" højttalere kan de spille forfærdeligt eller vældigt godt alt efter, hvad man fodrer dem med - signalkilde, forstærker og kabler.

vjacob
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Jeg får den tanke, at det ville være en fordel at kunne prøve højtalerne sammed med anlægget, inden jeg bestemmer mig for køb... det bliver nok svært, hvis jeg køber brugt naturligvis

- måske er det derfor også værd at prøve at låne et par nye højtalere med hjem fra en højtalerforhandler, evt. med et prøvet/traditionelt "retro-design" - indvendig altså

Fandt i øvrigt lige http://manuals.harman.com/JBL/HOM/Owner%27s%20Manual/L100om. pdf

vjacob
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Mens jeg finder et godt tilbud, hvad er så det absolutte minimum jeg kan bruge af højtalere for at prøve forstærkerne af? Er det tilstrækkeligt at tilslutte et par lowend billig pakkesæts stereoanlæg højtalere?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Maj 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

vjacob skrev:
Mens jeg finder et godt tilbud, hvad er så det absolutte minimum jeg
kan bruge af højtalere for at prøve forstærkerne af? Er det
tilstrækkeligt at tilslutte et par lowend billig pakkesæts stereoanlæg
højtalere?

Ja, du kan sagtens tilslutte sådanne højttalere for at afprøve Marantz´erne. Og det er vel også sund fornuft at finde ud af om de overhovedet fungerer inden du indkøber højttalere til dem.

Du skal nok regne med at der er støv i kontakter og potmetre, men det klares nemt med noget kontaktrens.

Jeg krydser iøvrigt fingre for at de virker

vjacob
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2004 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Tak.

Jeg har godt hørt om lidt kontaktspray/kontaktrens, og at det kunne blive nødvendigt. - En af de blå lyspærer er vist ved at være lidt afbrændt - men det kan der findes løsning på, hvis det bliver aktuelt. Men jeg får det jo nok til at virke på den ene eller den anden måde...

vjacob
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Begge komponenter virker fint med et par hillige højtalere der fulgte med et "Samsung mini-anlæg". Jeg har prøvet at spille lidt forskellige genrer nu.

Det eneste problem lader til at være knitren, som jeg også stiller spørgsmål om i en anden tråd om brug af kontaktrens spray...

Der er knitren både når jeg justerer right/left gain på Model 140 (power amplifier).

Der er ikke så megen knitren på volume på Model 3200 (control stereo console).

Der er lidt knitren imellem skift af input (Phono 1/2/Tuner/AUX/Tape1/Tape2).

Der er lidt knitren imellem skift af tone mode (Out/In/2450Hz/4KHz/250Hz-4KHz)

Der er lidt knitren når jeg kører Mid helt i bund (den imellem Bass og Treble).

Der er lidt knitren når jeg kommer ud i enderne med Balance (left/right)

Der er lidt knitren med Loudness :)

Der er ikke knitren på hi filter, monitor, speakers eller power ;)

Der er til gengæld også knitren på mode (Left, Right, Stereo, Reverse, Mono L+R)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes