| Forfatter |
|
donmyhl Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 04 Februar 2016 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften alle
Har et setup med Denon X2000 samt to Dali Lektor 3 som sidder i hver deres hjørne i lejligheden. De sidder med ca. 0.5 cm indtil vægen.
Når jeg høre musik kommer der en meget stor bas fra de to højtalere som faktisk er lidt forstyrrende i lyden. Hvis man er glad for god bas er det intet
problem men mine naboer kan høre det meget igennem gulvet. Det er kun når jeg høre musik.
Jeg har været inde og reset alle indstillinger til fabrik og har sat den op via Denons eget Audyssey kalibrerings system.
Kan ikke aktivt skrue ned for bassen på forstærkeren. Hvad gør jeg forkert?
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4912
|
| Sendt: 04 Februar 2016 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har højtalerne for tæt på bagvæggen... det hæver bassen.
Løsningen er, at få dem længere ud fra væggen, f.eks. med et beslag. Eller en stander, så de kan stå på gulvet.
|
| Til top |
|
| |
donmyhl Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2016 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var desværre det jeg var bange for..
Burde sådanne nogle ikke kunne hænge helt op af vægen uden at lave det nummer? Synes jeg læste at mine Lektor 3 specielt er bygget til at kunne
hænge sådan :/
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 04 Februar 2016 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
At sætte højttaler op ad væggen forstærker bassen - at sætte den på væggen i et hjørne gør det endnu værre.
Put noget skum eller andet blødt i basportene, det vil nok hjælpe en del.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
donmyhl Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2016 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
At sætte højttaler op ad væggen forstærker bassen - at sætte den på væggen i et hjørne gør det endnu værre.
Put noget skum eller andet blødt i basportene, det vil nok hjælpe en del. |
|
|
Har lige puttet nogle sokker derind - sikke en forskel !
bassen er ihvertfald væsenligt dæmpet.. NU må vi se om det kun er midldertidigt
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 04 Februar 2016 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er utvivlsomt hjørneplaceringen, der er problemet. At dæmpe basportene er naturligvis en god idé, og man kunne osse lege lidt med tonekontrollerne på forstærkeren, for at få en bedre balance i lyden.
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 05 Februar 2016 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lektor 3 er bygget til at kunne stå klods op ad bagvæggen. Men hvor langt har de til sidevæggwn ? For en hjørneplacering hjælper ikke på det.
Også kan det hjælpe på lydkvaliteten, at slå Audyssey fra i receiveren. Det er alle steder den kalibrering gør noget godt for lyden.
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 05 Februar 2016 kl. 06:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
donmyhl skrev:
| Har et setup med Denon X2000 samt to Dali Lektor 3 som sidder i hver deres hjørne i lejligheden. De sidder med ca. 0.5 cm indtil væggen. Når jeg høre musik kommer der en meget stor bas fra de to højtalere som faktisk er lidt forstyrrende i lyden. Hvis man er glad for god bas er det intet problem men mine naboer kan høre det meget igennem gulvet. Det er kun når jeg hører musik. Jeg har været inde og reset alle indstillinger til fabrik og har sat den op via Denons eget Audyssey kalibrerings system. Kan ikke aktivt skrue ned for bassen på forstærkeren. Hvad gør jeg forkert? |
|
|
Det du mangler er at læse brugsanvisningens afsnit 9 om placering. Til din undskyldning vil jeg fra mine mange år i branchen oplyse at du ikke er hverken den første, den eneste eller den sidste som venter med at læse brugsanvisningen før alt andet er forsøgt.
Højttaleren er konstrueret til placering direkte på bagvæggen, men ....... ikke i hjørnerne. Aldrig i hjørnerne! Som der også står i anvisningen placering op ad reflekterende flader ødelægger højttalerens spredningsmæssige kvaliteter. Og klang. Som du allerede har opdaget - eller er det naboen - forstærker hjørneplaceringen naturligvis basgengivelsen i uheldig retning.
Jeg ved ikke om det forsat er på mode at sælgerne vejleder køberne inden man forlader butikken? Ellers kunne man jo tage dette op som et forbedringsområde. Af hensyn til naboerne kan det blive nødvendigt at placere højttalerne så deres vibrationer ikke forplanter sig til væggen.
|
| Til top |
|
| |
donmyhl Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2016 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Kaj. skriver så bryder jeg jo alle regler omkring placering i hjørne. Se billede
De er lige præcis 32 cm fra sidevægen og ca det samme fra loftet
Hvad er så minimum de skal være fra evt sidevægge ?
|
| Til top |
|
| |
ning Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 534
|
| Sendt: 05 Februar 2016 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alting bliver nok meget bedre (og pænere) hvis du hænger dem ned så det passer midt mellem skærm og sidevæg, hvis det kan
lade sig gøre i venstre side
__________________ mvh Ning
|
| Til top |
|
| |
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1138
|
| Sendt: 05 Februar 2016 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep...i ørehøjde, så kører det!
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 05 Februar 2016 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den symmetriske pladsering i hjørnet (samme afstand til loft og sidevæg) forstærker den samme frekvens.
Havde du valgt forskellig afstand til loft og sidevæg vil du have fordelt forstærkningen og resulterende resonanserne over et større toneområde.
Til fordel for dig og din nabo. Højttaler i ørehøjde som nævnt, er at foretrække.
Når du ikke har større højttalere kan du med fordel eksperimentere med pladseringen. Ad den vej kan du høste erfaring til senere brug.
|
| Til top |
|
| |