Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 17:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mærkelig lyd problem? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rsage1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2016
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen,

Jeg har et mærkeligt problem med mine Logitech z906 højtalere. Her er en video jeg har filmet(jeg må lige advare lyden kan måske være høj): https://www.youtube.com/watch?v=p1hnYPuP0qo

Men ja problemet er at lyden bliver bedre, hvis jeg ligger pres på bassen? Hvis i ser videoen, kan i se og høre, at lyden variere i kvalitet, og at mit bord, når lyden bliver bedre, bevæger sig lidt op ad.. Det er fordi jeg presser på højtalerne med mine ben, med hjælp fra bordets vægt.

Det er et relativt nyt sæt som jeg købte online ved komplett, og jeg ved ikke om det har været sådan fra starten, men mindes at have været lidt skuffet over lydkvaliteten fra starten. Er det en løs forbindelse, eller kan det have noget at gøre med at bassen står på et gulvtæppe?

Btw har jeg egentlig også bøvl med surround-lyden... Der kommer lyd ud igennem alle højtalere, men det er mono-lyd (eller stereo, jeg ved ikke så meget om højtalere eller lyd for den sags skyld..(altså der kommer den samme lyd ud af alle højtalere.). Når jeg laver lyd test i pc'en er det kun højre og venstre front-højtaler der giver lyd fra sig, men når jeg gør det med den indbyggede lydtest i højtalerene, kommer der lyd fra dem alle. Jeg har et lydkort (essence stx ii 7.1) i min pc, og er lidt i tvivl om det er fordi, den del der skal sende lyd til bas/center-højtaler og højre/venstre bag-højtalere ikke virker? :/

Lidt lang kringlet forklaring men jeg har haft så meget bøvl med det, at jeg er begyndt at acceptere, at surround ikke virker.. Det der frustrere mig mest er det med lyd-kvaliteten.

Håber at i kan hjælpe mig, eller i det mindste give mig nogle svar på hvad der er galt :D
Til top Vis Rsage1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rsage1

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Der er fordi, at du får hvad du betaler for.
Tænk på hvor mange led der skal tjene på det, producent i Kina, Logitech, importør i Danmark, forhandler leddet, og det skal sendes mellem de
forskellige led.
For de 2200,- for du, hvis du er heldig, materialer for vel 50,- kr. 5 højttalere, subwoofer, forstærker/styreenhed, diverse kabler, kasse, materialer...
Så jeg vil tro, at når du understøtter subben med foden, så den, fiktivt får en bedre, "stivere" kabinet, og det lyder så anderledes. Det er kun en
sildekasee.

Rsage1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2016 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Fair nok. Tak for svaret ;P

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Februar 2016 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Men når det så er sagt, så kunne det godt lyde som om, at der ikke bliver sendt surround fra dit lydkort til Logitech. Har du kontrolleret opsætningen
der?

Rsage1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2016 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Jeg ved det sku ikke.. Lydkortet er i 2 dele og har mistanke om at den ene er defekt. Jeg har har rodet med det mange gange, siden jeg fandt ud af
at det ikke virkede, så jeg er næsten sikker på at det er den, det er galt med. Jeg tror jeg prøver at sende den ind, selvom det godt nok lidt træls at
skulle leve uden den fungerende del i et stykke tid.3

Apropos det billige højtaler-sæt fra Logitech, har du så et bud på et gennemsnitlig godt sæt, uden at det er alt for dyrt? Altså et, hvor det ikke er
mærket som er 50% af prisen, men stadig fungere rigtig godt?

Rsage1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2016 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Jeg ved det sku ikke.. Lydkortet er i 2 dele og har mistanke om at den ene er defekt. Jeg har har rodet med det mange gange, siden jeg fandt ud af
at det ikke virkede, så jeg er næsten sikker på at det er den, det er galt med. Jeg tror jeg prøver at sende den ind, selvom det godt nok lidt træls at
skulle leve uden den fungerende del i et stykke tid.3

Apropos det billige højtaler-sæt fra Logitech, har du så et bud på et gennemsnitlig godt sæt, uden at det er alt for dyrt? Altså et, hvor det ikke er
mærket som er 50% af prisen, men stadig fungere rigtig godt?

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Februar 2016 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Pas, der er nok andre der skal på banen!
Men på brugtmarkedet kan man få en del mere for pengene, især hvis man går efter ældre surround forstærkere.

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Februar 2016 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Dit Asus lydkort har såvel analoge som digitale udgange og dit højttalersystem ligeledes begge dele. Det samme gælder surrounddekodningen, som også findes i begge. Du skal beslutte hvilken af de to - lydkortet eller højttalersystemet - der skal løse opgaven med surroundlyden.

Vælger du lydkortet skal du tilslutte højttalersystemet til lydkortets analoge multikanal udgange. Vælger du højttalerne til at løse opgaven skal du tilslutte højttalerne digitalt til lydkortets digitale udgang. Enten det ene eller det andet.

Er der en option i lydkortets digitale indstilling af outputsignalet, skal du naturligvis anvende den som sender surroundlyd ud. Og fungerer alt efter hensigten vil der automatisk komme mono, stereo eller surroundlyd ud alt efter hvilket lydsignal kildematerialet indeholder. Mono og stereo fra fronthøjttalere og subwoofer. Surroundhøjttalere er tavse.

Og med et surroundsignal deles lyden til alle højttalere alt efter miksningen af lydsporet. Det betyder at der i surroundlyd sjældent kommer lyd fra alle højttalere samtidig, som jeg har erfaring for det forventes.

Når der er tale om at tingene ikke fungerer er erfaringen den at man fjerner alle kabler, nulstiller og starter forfra og ser på opgaven med friske øjne efter nogle timers fravær.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes