Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilken højtaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jmlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Marts 2016 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Hej

Er midvejs under at renovere 2 luxman M05. Går og spekulere lidt over hvilke højtalere jeg skal spænde på disse forstærkere. De kan brokobles til 2*400W, med de første 105 W i ren Kl A.

Har tænkt kun at ville køre med en forstærker, så er på udkig efter nogen højtalere som ikke er alt for ineffektive. Bevares, forstærkeren kan levere ret så meget effekt selv i lave impedanser/fasedrej. Men hvorfor ikke gøre livet lidt lettere, min erfaring er at letdrevne højtalere har en mere åben lyd. (self fordi de ikke er så krævende...)

Øvelsen går ikke på at bruge flest mulige penge, forstået på den måde at jeg foretrækker at købe brugt. Har overvejet dynaudio, spendor, snell og kef. Er lydmæssigt tilhænger af en åben, varm mellemtone, med en luftig top og en fast bund...

Kom glad med nogen bud, er der et sæt som i bare mener er lige det jeg burde kigge på så kom med et indput!

Kører pt med en Holfi Audis signature, Bw 685 samt Asw610. Lyden er alt for indelukket, men måske ligger det i kablet mellem forstærker højtalere (ingen pre out på forstærkeren. Har skiftet potmeter og lytter, hvilket hjalp lidt, men ikke nok. Bruger et gl. monster silver kabel, og før jeg satte højtalerne på deres plads var de koblet til forstærkeren med Van d.Hul kabel, hvilket var en langt mere fri klingende lyd.

Har en ligeledes en Lux C02 forforstærker, en rega R3 et par båndoptagerer (lux k04, nakamichi rx505E) og leder pt  efter en LuxC05 som ikke koster spidsen af en jetjager. Tanken var måske istedet at købe en dac/forforstærker (nad M12 f.eks) for at komme ind i det 21 århundrede med streaming. Kører pt lyden ind i min audis, vha apple router med analog udgang, ja det kunne næsten ikke være værre (selv om det faktisk ikke er så ringe endda!). Eller skal jeg i nær fremtid købe en dac.

Til top Vis Jmlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jmlyd

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Marts 2016 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Sad for få minutter siden og kiggede på Lauritz... Her har de AR9... Med de 2 Luxman spændt for, og rummet til dette, så tror jeg det kunne være
spændende med denne sammensætning

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 12 Marts 2016 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Brokobling kan ikke anbefales, da du derved ikke har de samme kræfter, som de bestemt har i normal mode.

Jmlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2016
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Marts 2016 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

hmm ja. ,men de ser godt nok lidt slidte ud. Bassen har fået kant ophæng.  Men ok, en hvid foliering ville måske hjælpe lidt på waf faktoren, det er jo nogen højtalere som indtager det rum de sættes i.

Har du lyttet til disse højtalere?

Gad vide hvorfor stikket til woofer er fjernet. Måske for kun at have 1 kvalitets sæt som indgang!

Til top Vis Jmlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jmlyd

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Marts 2016 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Lyttet, niks, men har læst en del om dem tidligere, hvor brugere fortalte om deres kvaliteter, og at de skal have en del effekt, men også at de
belønner når de får det. Ja, der er gjort et eller andet ved de stik, og har man så "pillet" i det indre...? Havde ikke set alle billederne før jeg skrev...
Men her kræver der et eftersyn... Er de knækket eller fjernet..? Sad og tænkte om de er termineret som B&W DM 6..? Men nej, da der har siddet efter
aftrykket at dømme, et par stik... Heldigvis er der returret...

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Marts 2016 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

De AR repræsenterer vel de man kalde East-coast sound, modsat west-coast sound (JBL). Jeg har hørt deres mindre slægtninge,
men samme diskant, til Vintagetræf 2016. Ok lyd, men,,,,der var også én der havde et sæt modded AR9 med i top form, som jeg
ikke fik hørt. Prisen på dem på Lauritz er, syntes jeg, for høj , set i forhold til stand. Det er jo et sæt med 35 år på bagen? Jeg ville
købe noget nyere. Hvis det skal være Vintage, se dig godt for. Hvad med Harbeth eller i en helt anden boldgade, Magneplanar. Men
de er ikke letdrevne, snakker vi over de 89 dB? Der er rigtig mange bud, så sæt en pris og prøve det af. God søndag!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Marts 2016 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Dali Grand Diva er mit bud. Den har det hele, måske ikke varm mellemtone, men her kan Luxmanss typiske lydsignatur måske komme til sin ret.
NB! Jeg kender ikke M05, men en del andet Luxman har jeg da hørt
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes