Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Biamping impedans? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Old Qua
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2005
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2016 kl. 04:04 | IP-adresse registreret  

Håber nogle kloge hoveder kan hjælpe mig her :-)

Mine Cerwin Vega 1215 mkII er opgivet til 4 Ohm, men hvad sker der hvis jeg Biamper?
Jeg tænker specielt på hvilken impedans
"bass-gengivelseshøjttaleren" med bestykningen 1x 15" + 1x12" vil have
Til top Vis Old Qua's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old Qua

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Juli 2016 kl. 06:17 | IP-adresse registreret  

alt andet lige - vil bassystemet belaste forstærkeren med 4 Ohm.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Juli 2016 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

Der er mange måder at gøre det på.
Typisk er normale hifi forstærkere ikke særligt glade for at komme ned i lave ohm'ske belastninger, derfor kan man bruge en normal forstærker til at trække diskant/mellemtone og en kraftigere PA forstærker til at trække bassystemet. Mange vælger dog bare at bruge 2 ens forstærkere, da man hermed også slipper for at skulle tænke på niveau forskellen, der jo nemt opstår når man bruger 2 forskellige forstærker med typisk 2 forskellige mængder effekt(forstærkning, gain osv).
Dog har mange PA forstærkere en volumen på fronten, som gør det muligt hurtigt at tilpasse niveau - og så er det problem nemt kommet omkring.
Følgende billede beskriver et helt klassisk eksempel på bi-amping:
http://www.classicspeakerpages.net/IP.Board/uploads/monthly_ 2016_03/biamp1.jpg.cfebd4caac8401a6cba8d6990f0063ab.jpg
Man har dog valgt at lade hver forstærker trække hhv en bassektion og en diskant/mellemtone sektion - hvilke burde tage lidt af presset af forstærkeren - frem for at lade den ene knokle kun med bas, mens den anden "bare" skal trække diskant/mellemtone.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Juli 2016 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Oops... undskyld  Det billede jeg har vist er netop, hvor man bruger én forstærker til kun toppen og en til kun bunden.
Det første billede jeg refere til er horisontal bi-amping = en amp til bunden og en amp til toppen.
Følgende billede er vertikal bi-amping:
http://www.av2day.com/wp-content/uploads/2014/05/biamp2.jpg
Her fordeles belastningen jævnt på hver forstærker - frem for at bassen kun trækkes af den ene. Men det kræver selvfølgelig at forstærkerne er ens.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Old Qua
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2005
Sendt: 13 Juli 2016 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor:
Det jeg er ude efter er at få en ide om hvilken effektforstærker jeg kan sætte til at drive bundene i et horiensontalt sætup uden at spille mine penge på en forstærker der ikke lever op til et tæt på ultimativt krav jeg har: mine CW 1215 skal drives til dere grænse hvad effekt angår. Jeg ved at der er meget gætværk involveret i at få det krav formuleret so tal, men jeg har en plan for hvordan et bud kan gives:

1215 kan klare 500watt 1500 watt peak

Jeg antager at ca 80% af effekten går til bassystemet. Efter som bassystemet og topsystemet er paralelforbundet vil jeg mene at denne antagelse betyder at bassystemets impedans er 4,8 ohm og topsystemes impedans er 24 ohm( følger af ohms lov for paralelforbundne modstande) Det betyder at forstærkeren ved 4,8 ohm skal kunne levere minimum 400 Watt vedvarende, og minimum 1200 watt peak (= dynamisk effekt?)

Jeg ved godt 80/20 opdelingen er selvfølgelig er et fast på på noget som er dynamisk varierende med frekvensinputtet, lige som de to systemers(togsystem og bundsystem) individuelle impedans er dynamisk varierende med både frekvensimput og effektimput, varme osv.... Men et eller andet bud skal jeg jo komme op med.

Jan_Stevns:
Jeg vil jo gætte på en impedans på 4,8 ohm, men jeg er ikke på hjemmebane her så vil slet slet ikke være påståelig, men du må meget gerne forklare hvorfor du tænker en impedans på 4 ohm!!   Jeg kan bedere lide dit tal, det gør det nemmere at finde en forstærker

Og alle, ret mig gerne i mine evt forkerte tanker og hjælp mig på min vej frem mod at blive klog på hvilken forstærker jeg kan nøjes med(rent specifikationsmæsigt) og stadig udnytte mine dejlige højttalere fuldt ud

Til top Vis Old Qua's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old Qua

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes