Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 01:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Alto magnum? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
th4dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 November 2016 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg søger lytte erfaringer med højttalerne Alto magnum. Nogle af jer som har lyttet til disse og kan kommentere på deres kunnen?

Alto sælger dem som byggesæt, men jeg har aldrig selv hørt dem.

Hilsen Torben
Til top Vis th4dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af th4dk

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 November 2016 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt en del af hans fuldtoner for 4 uger siden.
Jeg har dog ikke hørt magnum modellen.

Jeg er helt ny indenfor fuldtoner, men jeg endte med at købe to af hans Supravox sæt. Jeg beholdte det sæt, der integrerede bedst
med mit rum. Købte Supravox Kelia og Bahia. Bi-bas reflex og voigt horn.

Jeg har i egen stue spillet med Proac, Audio Note, Snell (alle deres modeller i J, K E 1 2 3), hORNS Mummy, Davone, Dynaudio,
Martin Logan, Rega m.m og har lyttet andetsteds til Rogers, ATC, WLM, Devore, PCM, avantgarde acoustic og meget mere. Dvs de
musikalske mærker (lige på nær Loganerne). Jeg er til muskalitet, fodtramp og nærvær - uden at det bliver ren mellemtone og
dåselyd.

Jeg blev blæst bagover af Supravoxen, da jeg hørte dem. Jeg sad vitterligt med åben mund og forstod ikke rigtig hvad det lige var
der skete. Nærvær, musikalsk lyd og perspektiv i en grad jeg ikke har oplevet før. Faktisk har begreberne fået en helt ny betydning
for mig.

Det var gældende for de fuldtoner jeg hørte ved ham. Der sker noget med musikken når der ikke er et delefilter og ingen fasedrej.
Især den sidste. Pludselig lyder 2 vejs højttalere findrede for mig - dermed ikke sagt at der ikke findes 2 vejs som ikke kan det
samme. Jeg har bare ikke hørt dem endnu. For mig skildede Supravoxen sig dog ud, da den ramte lige præcis det, jeg har søgt
efter i mange år.
De fordomme jeg har læst om fuldtoner holder ikke på supravoxen og det var heller ikke mit indtryk at den holdte på flere af de
modeller jeg lyttede til deroppe. Jeg har output fra 21hz - brugbart fra 28hz - på keliaerne brugbart fra 33hz. Toppen holder flere
makro og micro detaljer end det andet jeg har stående, som koster 30k +. Jeg har ikke lyttet nok til de andre fuldtoner han havde
til at kunne udtale mig ordentligt om det på dem. Men fælles for dem jeg hørte var at de var rigtig gode med hver deres små
forskelle at formidle lyden på. Fælles for fuldtonerne var at de fangede en med det samme, perspektivet var knivskarp og så var det
musikalsk. Nogen var bedre end andre - afhængig af hvad man vægter af måden musikken skal formidles på.

Jeg er efter at have besøgt ham blevet meget uforstående overfor, at fuldtoner ikke bruges mere end de gør. For de kan noget 2
vejs ikke kan. Om det er fordi der er mange dårlige derude eller fordi de fleste fuldtoner skal laves i et DIY kabinet ved jeg ikke.
Men jeg har haft et par stykker ude og lytte, som er blevet blæst bagover og deler samme holdning - det er Keliaen og Bahiaen de
har lyttet til, sat op med en Leben cs300 og almarro 318b i en normal stue på 40kvdm uden akustisk dæmpning udover møbler
m.m. Fælles for dem er at de nyder den nærværende og musikalske formidling af musik.

Hvis jeg var dig og du havde mulighed, så giv ham et besøg. Selvom det er en lang køretur, så er det det hele værd - han havde da
jeg var deroppe meget til at stå, så der vil være mulighed for at høre flere forskellige fuldtoner i forskellige konstruktioner
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 November 2016 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Og jeg har den modsatte oplevelse... Det var dog med Audio Nirvana enheder, en 8" og en 10", den lille opad.

For det første var de forkert forbundet, så der var ren dåselyd, fordi de modarbejdede hinanden. Efter at have vendt fasen på den ene
enhed lød det bedre, men der var aldrig reel bas, og heller ingen rigtig løssluppenhed i toppen. Jeg skal ærligt indrømmede at jeg hurtigt
droppede princippet, jeg følte det var for meget op ad bakke.

Men prøv det hvis du har lyst, vi er alle forskellige i hvad vi prioriterer.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 November 2016 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

audio nirvane enhederne er ok, lige pt spiller jeg på en 12"  super audio nirvane. den gør det godt. men den kræver en ordenligt forstærker. men bas det kan den nu ikke spiller, fra 80 hz og op godt den det fint.

har også lytte til audio nirvana 15" i kabinet efter tegninger fra alto. det bar bestemt ikke godt. bassen kom for meget op i mellemtone området så det hele blev rodet samme

de fuldtone enheder jeg har lyttet på kan ikke bruges til bas.

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2016 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Jeg hørte ikke audio nirvana. Kun 3 sæt med forskellige 3" enheder. Et enkelt nummer på hver.
Det ene sæt gav mig samme fornemmelse som det du skriver gabetta - der var tendens til dåselyd - især den øvre bas og nedre
mellemtone.
De to andre sæt havde ikke dåselyd, virkede umiddelbart nærværende, dynamiske og lækre at lytte til.

Jeg inviterer gerne på en kop kaffe her, hvis du har lyst til et lyt til Supravoxerne. Det er kræs, og der mangler intet.

Lille_smed: Det var den forventning jeg tog derop med, hørte desværre ikke alle hans fuldtoner, men er sq glad for at jeg har ramt
nogen der ikke mangler bund eller top. Det sjove er, at man læser mange steder at fuldtoner ikke kan spille bas eller kompleks
musik - at de kun spiller jazz osv. Det er absolut ikke den opfattelse jeg har fået, men jeg har så også kun prøvet 2 sæt hjemme.
Jeg skal igang med nogle flere. Omegaloudspeakers ser super lækre ud!

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2016 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

hvis du gerne vil høre. et sæt 12" audio nirvana i dipol og med dipol bas er du da velkommen.

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2016 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Det kunne godt tænkes. Hvor i landet bor du?
Lige nu ærgrer jeg mig over at jeg ikke fik lyttet til de to sæt Hørning, der var til salg.
Det må være samme oplevelse tænker jeg - og princippet med hybriden lyder ret interessant.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2016 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

bor imellem horsens og vejle . deler bund og top med digital delefilter

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes