| Sendt: 04 November 2016 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt en del af hans fuldtoner for 4 uger siden.
Jeg har dog ikke hørt magnum modellen.
Jeg er helt ny indenfor fuldtoner, men jeg endte med at købe to af hans Supravox sæt. Jeg beholdte det sæt, der integrerede bedst
med mit rum. Købte Supravox Kelia og Bahia. Bi-bas reflex og voigt horn.
Jeg har i egen stue spillet med Proac, Audio Note, Snell (alle deres modeller i J, K E 1 2 3), hORNS Mummy, Davone, Dynaudio,
Martin Logan, Rega m.m og har lyttet andetsteds til Rogers, ATC, WLM, Devore, PCM, avantgarde acoustic og meget mere. Dvs de
musikalske mærker (lige på nær Loganerne). Jeg er til muskalitet, fodtramp og nærvær - uden at det bliver ren mellemtone og
dåselyd.
Jeg blev blæst bagover af Supravoxen, da jeg hørte dem. Jeg sad vitterligt med åben mund og forstod ikke rigtig hvad det lige var
der skete. Nærvær, musikalsk lyd og perspektiv i en grad jeg ikke har oplevet før. Faktisk har begreberne fået en helt ny betydning
for mig.
Det var gældende for de fuldtoner jeg hørte ved ham. Der sker noget med musikken når der ikke er et delefilter og ingen fasedrej.
Især den sidste. Pludselig lyder 2 vejs højttalere findrede for mig - dermed ikke sagt at der ikke findes 2 vejs som ikke kan det
samme. Jeg har bare ikke hørt dem endnu. For mig skildede Supravoxen sig dog ud, da den ramte lige præcis det, jeg har søgt
efter i mange år.
De fordomme jeg har læst om fuldtoner holder ikke på supravoxen og det var heller ikke mit indtryk at den holdte på flere af de
modeller jeg lyttede til deroppe. Jeg har output fra 21hz - brugbart fra 28hz - på keliaerne brugbart fra 33hz. Toppen holder flere
makro og micro detaljer end det andet jeg har stående, som koster 30k +. Jeg har ikke lyttet nok til de andre fuldtoner han havde
til at kunne udtale mig ordentligt om det på dem. Men fælles for dem jeg hørte var at de var rigtig gode med hver deres små
forskelle at formidle lyden på. Fælles for fuldtonerne var at de fangede en med det samme, perspektivet var knivskarp og så var det
musikalsk. Nogen var bedre end andre - afhængig af hvad man vægter af måden musikken skal formidles på.
Jeg er efter at have besøgt ham blevet meget uforstående overfor, at fuldtoner ikke bruges mere end de gør. For de kan noget 2
vejs ikke kan. Om det er fordi der er mange dårlige derude eller fordi de fleste fuldtoner skal laves i et DIY kabinet ved jeg ikke.
Men jeg har haft et par stykker ude og lytte, som er blevet blæst bagover og deler samme holdning - det er Keliaen og Bahiaen de
har lyttet til, sat op med en Leben cs300 og almarro 318b i en normal stue på 40kvdm uden akustisk dæmpning udover møbler
m.m. Fælles for dem er at de nyder den nærværende og musikalske formidling af musik.
Hvis jeg var dig og du havde mulighed, så giv ham et besøg. Selvom det er en lang køretur, så er det det hele værd - han havde da
jeg var deroppe meget til at stå, så der vil være mulighed for at høre flere forskellige fuldtoner i forskellige konstruktioner
|