Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dynaudio Contour 3.0 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ni_Ni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 November 2016 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Brugt er ikke altid godt.... Og mine "nye" Dynaudio Contour 3.0 viste sig at være defekte. Der gik lidt før jeg fandt ud af det, for det høre kun når der bliver skruet lidt op for volumen.

Basenheden (20w75-04(Item no: 85706)) lyder som en billig højtaler som for for mange watt.... Og det er ikke at der skal skues meget op. Der sidder to stk. Vincent monoblokke (SP-T100) og en Vincent forforstærker (SA-31MK) på. Så det burde ikke være der problemet er.

Spørgsmål:

Kan det være sandt de er "brændt" og kan det betaler sig at renovere dem? Kan de erstattes med noget bedre? Ligger nogen inde med to nye/brugte enheder de vil af med?

Ser frem til at høre fra jer.

/Per
Til top Vis Ni_Ni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ni_Ni

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 November 2016 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Lige for at have det hele på det rette...

Du vurdere at det er en af basserne der er defekte, og kun den? Kan jo sagtens være en komponent i delefilteret eller noget også.

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 23 November 2016 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Nu må du ikke blive sur når jeg siger det, men dine monoblokke har nogle målinger der viser at de ikke er særlig strømstærke.

http://www.soundstagenetwork.com/measurements/vincent_sp_t10 0/

Din højtaler er en smugle sultne i mellem og nedre basregion, og jeg tro det er et udtryk for at dine forstærker ikke kan styre basenhederne.
Prøv om du kan låne en strømstærk forstærker, og så må vi se om jeg har ret?

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 23 November 2016 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Slår basenheden på, er det mekanisk, eller?, kan du beskrive det lidt bedre hvad du oplever?

Ni_Ni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2016 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres beskeder. jeg skal ikke gøre mig til ekspert på højtalere og selv ikke delfiltre. Men basserne lyder fuldstændigt som om de for for mange
watt. Som om de ikke kan følge med.... Og der skal ikke mange watt til. Det er lyden af en "mekaniske" fejl, som en højtaler til barndommens
klassefest. Den forvrænger ikke, lyder mere som om nogen slår hårdt på menbranen.

Håbder det giver bedre mening

Ni_Ni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2016 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

BCBC skrev:
Nu må du ikke blive sur når jeg siger det, men dine monoblokke har nogle målinger der viser at de ikke er særlig strømstærke.

http://www.soundstagenetwork.com/measurements/vincent_sp_t10 0/

Din højtaler er en smugle sultne i mellem og nedre basregion, og jeg tro det er et udtryk for at dine forstærker ikke kan styre basenhederne.
Prøv om du kan låne en strømstærk forstærker, og så må vi se om jeg har ret?

Jeg kunne ikke drømme om at blive sur over at nogle gerne vil hjælpe og i processen giver konstruktiv kritik. Og nej måske ikke meget strømstærke,
men trods alt bedre en en typisk NAD....

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 November 2016 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Tager måske fejl. Men jeg tror ikke du kan høre at en højttaler får for mange watt - før det er for sent. Du kan derimod tydeligt høre når en forstærker
bliver presset for så forvrænger lyden.

Prøv forsigtigt at trykke midt på basenhederne. Skraber de imod? Så er de ødelagt og skal skiftes!

Desværre finder du ikke en bedre erstatning end de originale enheder. Vil tro at Dynaudio ombytter til nye men forbered dig på at det koster mindst
2.000 pr. enhed

Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 November 2016 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Dalgas skrev:
Tager måske fejl. Men jeg tror ikke du kan høre at en højttaler får for mange watt - før det er for sent. Du kan derimod tydeligt
høre når en forstærker bliver presset for så forvrænger lyden.

Jep, du tager fejl! Man kan tydelig høre på en (Dynaudio) højttaler, når den når grænsen, inden svingspolen "hopper" ud af magneten. Bassen
kommer med en "bok" lyd.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P

Ni_Ni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2016 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Også min oplevelse at det er det som sker. Men sikker på volumen på igen måde når, hvad højtaleren oprindeligt kunne klare af belastning.
Så hvad kan det skyldes?

HOLM Acoustics
Branchemedlem
Branchemedlem
Soundboks

Bruger siden: 18 November 2008
Lokalitet: København
Sendt: 24 November 2016 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Hvis basserne er beskadiget skal du alligevel til at skrue. Jeg ville prøve at lodde ledningerne af mellemtone og diskant. Når disse ikke spiller er det nemmere at høre om bassen har det dårligt, da det er nemmere så at høre mislyde. Prøv at spille et stykke musik med en god kontant stortromme. Der burde ikke være nogen raslelyde eller "bok-bok" lyde. Dette er selvfølgelig under forudsætning at du ikke spilller for højt. Det kan være dine dynaudio ikke kan leve op til dine forventninger til hvor højt de burde kunne spille
Til top Vis HOLM Acoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLM Acoustics

cfuttrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 November 2016 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Hej Ni_Ni

Det er "bare" fordi du har den gamle udgave af en Contour 3.0. Det er når membranen rammer ferrit-magneten (der sidder en magnet oven på toppladen i magnetsystemet, en såkaldt XL magnet) at du hører et højlydt "bonk." Bashøjttaleren tager ikke skade af dette, men du bør skrue ned.

På de senere udgaver blev XL-magneten justeret fra 15 mm til 12 mm i højden (hvis jeg husker rigtig), så membranen ikke kan træffe magneten. Hvis du er lidt sød ved en Dynaudio forhandler, er det muligt at han godt vil bestille nogle erstatnings-enheder til dig. Så kan du bare skrue de gamle ud, aflodde, og sætte de nye erstatnings-enheder i.

Venlig hilsen,
Claus
Til top Vis cfuttrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cfuttrup Besøg cfuttrup's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes