| Forfatter |
|
Larsendrengen Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2016 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 28 November 2016 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg har lige købt mig en dali e9 f sub til mit anlæg. Mit anlæg består af en Nad d7050 forstærker samt et par B&W CM1 S2.
Jeg står lidt og har nogle problemer med at få det indstillet præcist som jeg gerne vil have. Jeg har været inde at se lidt på hvor
dybt sub og højtaler går
B&W Cm1 S2: Frekvensgang (-3dB) : 50-28.000 Hz
Dali e9 f sub : Frekvensgang (-3dB) : 37-200 Hz
Min tanke har så været, at der skal skulle være en slags overlap mellem subwoofer og højtalere. Det kunne man stille på
forstærkeren med sub-crossover. Men jeg er lidt i tvivl om jeg har fået det til at spille ordentligt.
Jeg havde i starten indstillet subcrossoveren til 60 Hz på forstærken, og 80 Hz på subwoooferen. Dette gav nogle mystiske passager
i musikken hvor der nogen steder slet ikke var nogen udslag for subben, og andre gange var den helt til. Selvom jeg nærmest ikke
havde skruet op for volumenknappen.
Nu har jeg så forsøgt at sætte subcrossoveren på 50 Hz. Det synes jeg næsten virker bedre.
Det virker bare ikke til, at man kan have særlig meget energi fra subben før det overdøver musikens dynamik fuldstændig.
Subben står ovre i et hjørne (det er det eneste sted den lige kan stå) modsat lytte positionen. Derfor har jeg ikke rodet på
faseknappen.
Er der nogen der har et råd til hvordan de ville indstille subben?
Mvh Mikkel :)
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 28 November 2016 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder i første omgang som om, at du har skruet alt for højt op for sub´en. En sub skal ikke gøre opmærksom på sig selv. Kan du pinpointe den i din lytteposition, spiller den for højt. IMHO er den justeret rigtigt, når du er i tvivl om, at den er der, men omgående kan høre, at der mangler "noget" i bunden, hvis der er en, der slukker for den  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3047
|
| Sendt: 28 November 2016 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan jo prøve og vende fasen på wooferen,
måske hører du størrelsesforholdet bedre der.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 November 2016 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er bare, at jeg ikke engang har skruet den op på 25 %, synes ikke det virker af meget :) - Men Ja jeg har været ovre at
tænde og slukke for den mange gange for at høre forskel, og jeg har engang i mellem været ved at ramme den. Det er egentlig
heller ikke fordi jeg kan høre hvor lyden sådan kommer fra. Det virker lidt som om lyden ligeså godt kunne være kommet fra
højtalerne, og det vel et godt tegn. Problemet er at bare, at der kommer de meget stille perioder, hvor man mener den godt kunne
have slået til. Ved ikke om det måske er membranen der skal spilles til :)
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 28 November 2016 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Misorstår jeg noget hér, eller spiller den slet ikke, når der er lange stille passager?? Hvis det er tilfældet, er dit auto-sernse-tænd/sluk, der evt. ikke er følsomt nok. Hvis der er en switch, hvor du kan tvinge den "on", altså tændt hele tiden, ville jeg stille omskifteren i den position (forudsat, at jeg har forstået det rigtigy)  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Bulletdodger Branchemedlem

KT Radio
Bruger siden: 26 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 28 November 2016 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er de frekvenser du nævner jo ikke en stejl væg, hvor der intet foregår på den anden side. Afrulningen opefter fra subben er en blød kurve, så der er stadigvægvæk masser af energi efter den frekvens du har defineret. Det samme nedefter fra højttalerne.
Det nemmeste er at skrue helt op for frekvensen på subben, typisk ca 200 Hz, og derefter langsom skrue op for volume på den. Når du kan høre subben, stopper du og skruer derefter ned for dens volume, til den blender med højttalerne.
Så er den i hvert fald grovjusteret.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 November 2016 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det kunne måske godt være problemet. Jeg så tv den anden dag på anlægget og der nåde standbyknappen at lyse på subben..
Det må jeg lige prøve :)
|
| Til top |
|
| |