Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dipol eller ej i 5.1 system?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Jeg står muligvis og skal til at bygge en hjemmebio i et kælderrum på 15m2. systemet bliver et 5.1 (da jeg allereder har en H&K AVR7000 som jeg er meget glad for). spørgsmålet er så bare om jeg skal bruge dipole højtalerer til baghøjtalerne??? hvis ja hvorfor??, hvis nej hvorfor ikke?? og hvilke højtalere ville i anbefale jeg kigger på (grundet usel økonomi er max prisen pr. sæt sat til 1500kr)?? 

Bring on you input.

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

1500 sættet er ikke meget -man du kan da få et sæt dipole Gale til 1400,- :

http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|p|41|41|1812|pdetail

- jeg har ikke selv hørt den så jeg aner ikke hvordan det lyder, men du kan da selv smutte forbi Vesterbro og lytte lidt. Eller kig på brugtmarkedet.

Dipol eller ej er vist et smagsspørgsmål (der har været diskuteret før hvordan bagerste lydbillede skal lyde: direkte eller diffust) og med et 5.1 system kan du måske godt bruge lidt mere spredning i bagerste lydbillede?...Men det er mere op til dit ønske om præcision i lydbilledet. Så vidt jeg husker så var dipole HT'ere mere aktuelt med Dolby prologic for at assistere i atmosfære skabelsen. Men med DD/DTS er det vel knap så aktuelt.

Men en mere relevant oplysning er måske hvad resten dine højtalere er?

Jeg bruger selv Dali R1000, der kan sprede lyden en smule vha. en drejelig diskant uden at blive for diffus. (Fås brugt til ca. 1500-1800 sættet)

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

jeg har selv haft kig på gale's dipoler, men ved ikke rigtigt om det ikke vare bedre at bruge nogle direkte strålende højtalerer.

fronterne er et sæt DIY Proac kloner med 50% Gravesen's modifikationer.

centeren er en ussel paradigm (som faktisk lyder ok) fra 1996-7.

baghøjtalerene er lige nu et par tannoy (kan ikke huske hvilke). de ryger op i stuen så vi også kan få lidt anstændigt lyd der.

Subben er DIY med 12" peerless XLS +2stk 12"XLS slaver.

Håber det gør det lettere at danne sig et overblik over systemet.

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 03:10 | IP-adresse registreret  

Til diskret 5.1 surround bliver der brugt direct radiation i studiet til mastering, så at bruge dipoler gir ingen mening. Dipoler var kun interessant tilbage i dolby stereo (pro logic) dagene.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

dipoler er heller ikke velegnet til musik i 5.1 (dvda og sacd)
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

takker for hjælpen, jeg syntes nok jeg kunne huske et eller andet om det med prologic og dipoler fra min spæde surround barndom.....har dog altid kørt med direkte strålende højtalerer i bag kanalerne.

Da det nu er afgjort at det skal være direktestrålende højtalere jeg skal have til bagkanalerne, er der så nogen der har et bud på hvilke, til max 1500kr, det skal være???? har selv overvejet at ligge øre til Gale.

LarsLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hej,

Bare for at være besværlig, vil jeg lige skynde mig at erklære mig uenig. Det er rigtigt, at til musik i 5.1, er direkte strålende højtalerer et must,  og det er da også derfor at misforståelsen med hvad der bliver mixet på i studierne sniger sig ind, da det ofte er den slags setups man ser i professionelle fagblade, typiske danske studier osv.

Hollywood filmlydspor bliver dog næsten altid (når der ikke lige er tale om et "remixed for DVD"-mix på div. special editions) mixet på et setup magen til det i biograferne, nemlig lange rækker af surround højttalere ned langs væggene.

Det er det diffuse lydbillede alle disse HT'ere giver, dipoler forsøger at efterligne, og det har ikke ændret sig fordi vi nu har fået diskrete surround-kanaler.

Argumenterne for direktstrålere deler sig som regel i to:

1: Mange bruger i dag deres surround setup til både film og DVD-A/SACD.

-Her er jeg enig, gør man det, er dipoler ikke sagen.

2: I modsætning til pro-logic, giver 5.1 mulighed for retningsbestemte effekter, som ikke virker ligeså godt i dipoler.

-Ikke enig. For det første virker effekterne da meget godt i det diffuse setup i biograferne (de er jo mixet til det), for det andet består surround informationen i film lydspor gennemsnitligt 90% af ambiance/atmosfære, og det virker bare ikke særlig overbevisende, når det lyder som om det kommer gennem to små vinduer.

Så hvis du kun skal bruge det som dedikeret hjemmebio til film, vil jeg klart anbefale dipoler. I sidste ende er det dog en smagssag, og ovenstående er selvfølgelig kun et uddtryk for min personlige smag. Men ta' ind til en forhandler og lyt til begge typer.

mht. model, har jeg ikke lige hørt nogen i den prisklasse, og kender ikke lige til andre end Gale. Monitor audios billigste serie er vist også forholdsvis billige, jeg vil dog gætte på mere end 1500, og skulle være ret gode.

Nottingham Interspace, Sony CDP X77ES, Croft Epoch, Croft Vc, Audio Note AN-E/D
Til top Vis LarsLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsLP

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

NORTHRIDGE E SERIES - E 10
2-Way 4" wall-mount/bookshelf

PRODUCTS > NORTHRIDGE E SERIES > E 10

Måske denne højttaler kunne bruges, den har bas refleks porte skråt ud til siderne, og enhederne stråler ligefrem. Har den selv og er ganske godt tilfreds med lyden. Burde kunne fås til omkring dit budget.

Hilsen Christian.

SPECIFICATIONS:
General Section
Maximum Recommended Amplifier Power: 100W
Power Handling (Continuous/Peak): 50W/200W
Nominal Impedance: 8 Ohms
Sensitivity (2.83V/1m): 86dB
Frequency Response (-3dB): 75Hz - 20kHz
Crossover Frequency: 2000Hz
High-Frequency Transducer: 3/4" (19mm) Titanium-laminate dome, shielded
Low-Frequency Transducer: 4" (100mm) PolyPlas™ shielded
Baffle: Low diffraction, IsoPower™
Port: FreeFlow™ flared
Network: Straight-Line Signal Path™ (SSP)
Terminals: Gold-plated, 5-way binding posts
Dimensions (H x W x D): 10" x 10-1/8" x 5-1/4" (254 x 257 x 133 mm)
Weight Per Speaker: 8 lb/3.6kg

Til top Vis chrliv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrliv

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

tak for forslaget Chrliv, bare lige et til lille spørgsmål hvem forhandler JBL her i landet.......ud over audiosound??

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

For at det ikke skal være løgn : FONA, de er endda rimelige med priserne på JBL Northridge serien. Ellers KT-Radio på Vesterbrogade i Kbh. men du er jo lokaliseret i Aalborg, og deroppe har jeg ingen forslag, men det skulle undre mig meget hvis ikke en forhandler eller to, udover Fona, skulle have JBL i dit område.

Hilsen Christian.

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Eltax skulle vist have lavet et sæt dipole højtalere der har fået lidt ros, det er ikke fordi jeg kender yderligere til dem og ved da heller ikke om de ligner de nævnte Gale til en forveksling men tror de ligger i en rimelig pris klasse.

Jeg vil også umiddelbart holde på dipole surround højtalere til film, de skal jo trods alt dække et rimelig stort lydfelt, og jeg tror simpelthen at difuse højtalere falder mere naturligt ind i lydbilledet, hvor man med direkte strålende måske har nærmere ved at opfatte det som 2 adskilte.

Man kunne også kigge på tripoler som M&K blandt andet har lavet M&K Tripole

Men de ligger dog oftest i en anden pris klasse og man kan vel nok også diskutere hvor gode enheder man kan få råd til for 750kr når man skal have så mange.

Men man kan hjælpe den difuse lyd meget godt på vej ved blot at hænge højtalerne højt over hovedet, tæt på loftet, så meget at den lyd man høre er reflektioner. Jamo har også lavet deres MPD - Midrange Phase Diffusion, hvor bas og diskant spiller på den ene side og mellemtonen på den anden side.

Desuden er der Bose som så vidt jeg ved KUN laver difuse højtalere. Normalt plejer de vist at være dyre i forhold til deres lydkvalitet, men det skulle vel være muligt at finde et rimeligt par brugt.

Hvis du kunne finde flere ens sæt gode reol højtallere kunne du selvfølgelig også gøre som i biograferne, med mange højtalere til samme signal. Men igen er bliver det nok en tvivlsom kvalitet til de penge.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Har efter grundige overvejelser baseret på hvad i har skrevet besluttet at det skal være direktestrålende højtalere. men så opstår der pludseligt et nyt problem....hvor skal de pladseres? på side vægen ud for lyttepositionen? på bagvægen? eller i hjørnerne hvor bag og side væg mødes??

Decisions, Decisions!! . 

chrliv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på hvordan dit lytterum er indrettet, men efter min vurdering er dette prioritetsrækkefølgen:

1. På sidevæggen

2. På bagvæggen

3. I hjørnet

Så er der det med højden. Efter forskellige højde eksperimenter er jeg nået frem til en højde på 170 cm. fra gulvet til midt på højttaleren. Ved at anvende denne højde opnår man et fornuftigt kompromis mellem retningsbestemt og diffus lyd,IMO. Du kan evt kigge på dolby's hjemmeside http://www.dolby.com   Eller på JBL's manualer http://international.jbl.com/home/products/ownersPDF/Northri dge%20E10%20E20%20EC25%20OM%20Danish.pdf

Hilsen Christian.

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

det var også sidevæggen jeg satsede på men ville lige høre. 

dtomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

chrliv skrev:

For at det ikke skal være løgn : FONA, de er endda rimelige med priserne på JBL Northridge serien. Ellers KT-Radio på Vesterbrogade i Kbh. men du er jo lokaliseret i Aalborg, og deroppe har jeg ingen forslag, men det skulle undre mig meget hvis ikke en forhandler eller to, udover Fona, skulle have JBL i dit område.

Hilsen Christian.

Electric City (F-Group) forhandler dem også, og for at det ikke skal være løgn, så er priserne lidt lavere dér end hos Fona (også del af F-Group)

Til top Vis dtomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dtomsen

homer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

JBL northridge E10 kan købes for 899kr plus porto hos www.audiosound.dk

MVH HOMER

Til top Vis homer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af homer

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Ang LarsLPs indlæg:

"Hollywood filmlydspor bliver dog næsten altid (når der ikke lige er tale om et "remixed for DVD"-mix på div. special editions) mixet på et setup magen til det i biograferne, nemlig lange rækker af surround højttalere ned langs væggene"

Det er nu ikke rigtigt.  Der bliver max mixet i 7.1. I biografen har alle sidehøjtalerne de samme signal bortset fra eq og delay prossesing som afhænger af rummet.  Det er modsat prologic ikke meningen at højtaler setuppet skal give difus lyd som default, kun hvis lyden "kunstnerisk" er intenderet diffus. I biografen er lyden lige så retnignsbestemt som i et 5.1 home setup  "sweet spottet" er i sagens natur større i biffen, men det ændre ikke noget som sådant.

LarsLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2003
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

I biografen har alle sidehøjtalerne de samme signal bortset fra eq og delay prossesing som afhænger af rummet. 

Så langt er vi enige. Hvad resten angår, tror jeg vi må enes om at være uenige, så tråden ikke kører helt af sporet.

Nottingham Interspace, Sony CDP X77ES, Croft Epoch, Croft Vc, Audio Note AN-E/D
Til top Vis LarsLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsLP

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes