| Forfatter |
|
Allan. A Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 373
|
| Sendt: 04 Juni 2026 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gået det sidste tid og sparet lidt op til et par gode brugte højttalere og har altid været lidt lun på Dali Helicon 800 og
målet er nu ved at være indenfor rækkevidde. I mellemtiden dukkede der jo så en anden interessant højttaler jeg ikke har haft i
kikkerten før, nemlig Yamaha NS-F901 Soavo. Jeg så dem udstillet oppe hos sound2vision i Viborg men jeg havde ikke tiden til at
få en demo på dem, men ud fra det smukke udseende var jeg temmelig forelsket i dem..
Er der nogen herinde som har/haft disse Yamaha højttalere indenfor dørene? Jeg læser story set kun godt om dem på diverse
udenlandske fora tests, men kan ikke finde nogen test på dem herhjemme ud over forgængeren Soavo 1 som Jyllandsposten
(lyd og billede talte RIGTIG pænt om)
Dali Helicon har jeg aldrig haft mulighed for at lytte til, og efter at have læst testen af Helicon 800 herinde, blev jeg slået lidt
tilbage grundet der ikke var den store begejstring for bas-gengivelsen af en højttaler i den størrelse, men jeg har bestemt ikke
afskrevet den 👍👍 Jeg har ikke kig på MK2 udgaven da der ikke er en sådan til salg..
Jeg mener jeg har power nok til at drive højttalerne uanset om det er Helicon 800 eller Yamaha NS-F901 da jeg spiller med et
Yamaha MX1/CX2 forstærkersæt på 200 watt og som er stabilt i 2 Ohm..
__________________ /Allan
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 415
|
| Sendt: 19 Juni 2026 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal købe højttalere med ørene og ikke øjnene.
mvh
Kris
|
| Til top |
|
| |
Allan. A Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juni 2026 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jeg godt klar over 😊
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 667
|
| Sendt: 20 Juni 2026 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allan,
Jeg har lyttet til dem, også lillebroderen, og hvis man vil have storebroderen, skal man have et okay stort rum. Jeg synes at de lyder fint, men de skal have noget plads omkring sig for ikke at buldre og for at give et stort lydbillede, også i dybden.. Det skal lillebror 400 også. Jeg lyttede også til 400'eren op imod en Cremona (den gamle model), og foretrak nok egentlig Dali'en, selv om jeg godt kan lide SF Cremona. De senere SF er en anden lyd i mine ører, og som jeg ikke har interesse for. 800 kan så bare mere og med mere magt og realisme, hvis man har rum og ampere til dem. God fornøjelse.
Redfox
|
| Til top |
|
| |
Allan. A Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2026 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bare læst mange ting om at den Helicon 800 ikke er særlig bas stærk, og det skræmmer mig sku lidt væk. Selv sælger
siger at de mangler bas og punch især ved elektronisk musik
|
| Til top |
|
| |
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 870
|
| Sendt: 21 Juni 2026 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis Helicon 800 lyder basfattig har det højst sandsynlig noget med placeringen at gøre.
|
| Til top |
|
| |
Allan. A Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2026 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anmeldelsen herinde vidner jo heller ikke om en bas med slagkraft
|
| Til top |
|
| |
kevin123 Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk
Bruger siden: 09 April 2016 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 493
|
| Sendt: 22 Juni 2026 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du forventer disco bas , så er det ikke denne højtaler du skal have , hvis du vil have en god allround højtaler , så er det denne højtaler . Den kræver meget plads omkring sig , for at opnå ren bas og bassen er der . Mindre stuer duer ikke , da bassen vil være pustet op og du vil få stående bølger.
|
| Til top |
|
| |
Allan. A Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2026 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ca 4.5x5 meter i stuen/lytterummet. Jeg forventer ikke disco-bas, det har jeg heller ikke med CBR’erne. Jeg ønsker en bas jeg kan høre og til dels føle i min stue, uanset hvilken musik jeg lytter til. Som det er nu, har jeg mest bas alle andre steder end i min stue, hvilket er utroligt træls. Ikke at der ingen bas er derinde, men den er bare mere fyldig hvor den ikke skal være det.
Jeg har også lidt droppet de Helicon for jeg vil ikke smide en mindre formue efter et sæt højttalere som ikke duer i min stue og jeg ønsker heller ikke at spendere en mindre formue på akustik forbedring i en lejebolig. Det har jeg gjort en gang og det blev godt uden tvivl, men når man ikke skal bo her for evigt er det altså bare surt
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 23 Juni 2026 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle rum har et roomgain, hvor bassen forstærkes i et bestemt toneområde, alt efter rummets størrelse. Men alle rum har også steder hvor bassen udfaser sig selv. Man skal se lyd som bølger i en sø. Bølger vil komme tilbage ud fra breden, mens andre er på vej ind. Og så kan der ske to ting når de mødes: Enten forstærkes den indkomne bølge, eller også neutraliseres den, alt efter om de de to bølger mødes top mod top, eller bund mod top.
Og det er det samme med bas i alle rum fordi, bassens lydbølger er så lange... op til flere meter! Der er steder i ethvert rum, hvor bassens bølger møder hinanden, og her vil de enten forstærke lyden, eller udfases - dvs. blive neutraliseret hvor fase møder modfase.
Prøv at flytte din lytteposition en halv meter frem mod højtalerne, eller flyt højtalerne længere ud i rummet. Oplever du en forskel?
At du oplever kraftigere bas i andre rum skyldes sandsynligvis, at bassen har mere energi og derfor kan vandre længere uden at blive dæmpet.
Hvordan er din stue indrettet? Er der mange bare flader, eller har du mange "tunge" møbler, så som sofaer og reoler fyldt med bøger og lign.? Et udæmpet rum vil lyde basfattigt fordi, rummet reflekterer de højere frekvenser rundt. Og det bliver hurtigt forvrænget lyd, hvilket lyder kraftigere end det egentlig er. Men det hæmmer også din hjerne i at opfatte bassen i musikken.
Hvis man ikke bare ønsker baggrundsmusik, men ønsker at lytte seriøst til musik, så må man indrette sit lytterum efter det. Og det behøver ikke ligne et musikstudie, mindre kan også gøre det. Men det rum man lytter i, er den vigtigste komponent i dit anlæg, selvfølgelig i samspil med dine højtalere.
|
| Til top |
|
| |
Allan. A Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2026 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt det er jeg klar over Jeg flyttede herover 1 januar og det første jeg flyttede herover var anlæg og højttalere så jeg havde mulighed for at prøve forskellige opstillinger for at opnå det bedste resultat. Jeg endte op med samme opstilling som i den gamle bolig. Samme stue bare nogle kvm mindre.
Jeg har prøvet at trække højttalerne længere ud (hjælper intet) tættere sammen (hjælper intet) sofa tættere på (hjælper intet) prøvet at stille det modsat (hjælper intet)
Derfor gider jeg ikke flytte mere rundt på det, dels har jeg dårlig ryg og dels hjælper det tilsyneladende intet.. Og det er svært at gøre ret meget mere ved placering når rummet er stort set kvadratisk 4.5x5 meter ca med en dobbelt-dør og lidt længere henne endnu en dør, og stort vinduesparti på den anden side og en terrassedør
Der hvor lyden er bedst er når jeg står op midt mellem begge højttalere næsten foran dem..
Det var lidt bedre i den gamle stue trods den var mindre, men der havde jeg også ofret troldtekt-loft. Men det ændre jo ikke på bastrykket
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 23 Juni 2026 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan er rummet dæmpet? Har du tunge gardiner ved vinduerne, er vinduerne flerlags og lyddæmpede, er der tæppe på gulvet mellem højtalere og lytteposition, har du mange møbler osv.?
Og ja, kvadratiske rum er som udgangspunkt noget skidt for stående bølger - i alle frekvensområder. Men intet er umuligt. F.eks. kan man placere noget der diffuserer i "spejlningen" på sidevæggene - f.eks. en reol. Noget der dæmper bag lyttepositionen, især hvis man sidder tæt ved bagvæggen. Især spartansk møblerede rum er skidt for musikken, men meget typisk for moderne danske hjem.
Bassen er der, spørgsmålet er bare hvorfor der er "for meget" af resten af frekvensområdet. Men igen, hvis de ikke brydes, så bliver det blot reflekteret/forvrænget lyd. Og det kan hæmme enhver bas.
Blot gode råd, hvis du vil komme videre 
|
| Til top |
|
| |
Allan. A Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2026 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi er ikke uenige, jeg kan jo også høre bassen når jeg eks er på badeværelset Men spørgsmålet er nok også lidt om de gamle højttalere med 12 tommer basser er for store til den stue når lyden er god i alle de andre rum? Det er mest stortrommer som jeg synes er hæmmet i stuen/sofaen. Bas guitar osv kommer fint frem. Ellers formår de Jamo CBR 1703’er bare ikke at få trommerne ud i små rum
|
| Til top |
|
| |
villavalium Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 165
|
| Sendt: 24 Juni 2026 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her i huset havde vi problemer med en irriterende resonans i den øvre bas. Via en vens vens anbefaling fik vi løst problemet med en Lyngdorf forstærker med RoomPerfect.
Vh
|
| Til top |
|
| |
kevin123 Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk
Bruger siden: 09 April 2016 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 493
|
| Sendt: 26 Juni 2026 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du kan , så få fat i en analog equalizer , der vil du få mulighed for at lege lidt med bassen , uden det koster en formue . Det kunne være en
løsning.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3055
|
| Sendt: 26 Juni 2026 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er dit medie en Pladespiller?
|
| Til top |
|
| |
Allan. A Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2026 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja mediet er primært CD & Pladespiller, jeg vægter begge dele lige højt. Jeg streamer også men kun fra YouSee Musik over AirPlay til WiiM Pro
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3055
|
| Sendt: 27 Juni 2026 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
En smule skæv Azimuth kan være årsagen til det manglende "klik" i storetrommen.
|
| Til top |
|
| |