Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 23:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bassreflex, Lukket eller slave? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DethZaint
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Hva er best? Hvilken vil gi den "beste" bassen? Audiovector har en sub (M-Sub Signature) som jeg har 2 stk av. Jeg synes de spiller meget bra! Spiller meget dypt og med meget god presisjon. Disse er av konstruksjonen slave, men vil slaven gjøre sub'en mindre presis?

Noen som har noen gode forklaringer/meninger om dette? Vi snakker her om High-end bass, så vær så snill ikke kom med noe "min Cervin vega 18" bassreflex er veldig presis ... "

Jeg gleder meg til Audiovector lanserer din Avantgarde sub (mine kan da oppgraderes). Dette vil gi Sub'ene en 1000W amp i hver, men vil de kunne bli presise nok for skikkelig High-end? ... har det inntrykk at lukkede kasser spiller mer presist enn andre....

Hva er best? Slave/Lukket/Reflex?
Til top Vis DethZaint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DethZaint Besøg DethZaint's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Holder vi os til den rent teoretiske side af sagen, så har lukkede bokse de bedste forudsætninger for at give en præcis bas. MEN! I praksis kan man sagtens opleve, at en basrefleks eller slave konstruktion kan udkonkurrere en (given) lukket boks på det punkt. Det afhænger meget af de konkrete konstruktioner - både mht. design (hvordan enheder og boks er tilpasset hinanden, prioriteringer mht bas osv.) og den praktiske udførelse af boksen. Så en godt designet og udført slave konstruktion vil nemt kunne være en dårligt designet og udført lukket boks overlegen .

Og hvis du har gode erfaringer med slavebokse, skulle du næsten gi' dem en chance til, synes du ikke?

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

DethZaint
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 03:53 | IP-adresse registreret  

Jo, absolutt. Jeg synes at Audiovector med sine M-Sub (Peerless 10" XLS) har klart å lage meget gode sub'er. Jeg bare lurer på hvordan en slave konstruksjon kan give lige præcis bas som lukkede kasser?

Jeg vil jo ha den beste bassen som finnes .... (vil ikke alle...) ... Men Ole Klifoth vet jo stort sett hva han gjør, så jeg får stole på hans avgjørelser.
Til top Vis DethZaint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DethZaint Besøg DethZaint's Websted

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Hvis man bruger relativt små lukkede kabinetter, og især hvis der anvendes EQ, så bliver "luftfjederen" ret stram, hvilket kan introducere ringning. En slave bas, får kabinettet til virtuelt at virke større, og modvirker dermed dette fenomen.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

MiiB
Branchemedlem
Branchemedlem
Raidho Acoustics

Bruger siden: 28 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Ringning.

Mener du da egenrsosnans ringning. eller ringning som følge af membran opbrud.???

Mange gode subs køkre under resonas i små lukkede kabinetter og fødes så "bare" af rideligt effekt. Det giver god impuls foarbejdning. Men også en bas som klinger "tørt" uden den varme som en større kasse og refleks afstemning giver.

Det er lidt valget mellem det korrekte tørre og det varme og musikalske. 

I den forbindelse er det måske værd at tænke på at meget musik er trimmet på refleks kabinetter (jeg tænker på 801) så det der er på CD'en er måske mere stramt og tørt end produceren havde tænkt??? 

Til top Vis MiiB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiiB

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Øh nej - en slave får ikke boksen til at virke virtuelt større. Den gør det muligt at gi' boksen en lav Helmholz-resonans, uden at skulle arbejde med umuligt lange porte (i relation til portens areal).

Der hentydes vel til 'ringning' omkring (Helmholz-)resonansen. Ideen med at equalise under resonansen m. 12dB/okt, i en (lille) lukket boks? Jeg er meget skeptisk - bortset fra at det æder et par kraftværker, stiger forvrængningen osse en del under resonansfrekvensen. Ringningen på impulsen v. resonansen vil være så meget mere markant, eftersom den faktisk er tæt på reference-niveauet i en sådan konstruktion. Man kan kun bekæmpe det ved at sænke Q'et, hvilket vil komplicere equalisingen yderligere. Hvor pokker har du hørt 'tør' bas fra sådan en boks? Jeg sir' ikke, at det ikke kan gøres - men der betales garanteret blodpenge et eller andet sted...

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes