| Forfatter |
|
nord Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 11 Juni 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har set på et par KeF 107/2. Er der nogle, som har erfaring med dem? Hvad må de koste? Er der specielle problemområder?
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 11 Juni 2004 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
De gange, jeg har hørt den, har diskanten kunne jage alle katte ud af kvarteret. Ellers er det en flot højttaler. Mit gæt er en pris i omegnen af 6 kilo for et brugt sæt..
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 11 Juni 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kun hørt den een gang og syntes den spillede yderst homogeent. Bassen er ikke verdens hurtigste, men diskant og melllemtone er i en klasse for sig, noget som KEF dengang mestrede.
De nyere modeller lyder dog langt fra som 107 og 105 legenderne, så mon ikke det er en nyere model Lars37 har hørt. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
nord Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg har forstået det er KeF 107/2 efterfølgeren for 107-en. 107/2 er fra slutningen af 80'erne men solgt til ihvertfald frem til 1992/93.
Det kan godt være, at jeg ligger helt galt, men jeg tror ikke man får et velfungerende sæt for 6 kilo.
Iøvrigt er det også min bedømning at specielt gengivelsen af diskant/mellemtone er højtalerens styrke.... og det som jeg syntes, KeF "var" så gode til.
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 25 Juni 2004 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Min beskedne mening er den, at hvis du kan få et sæt for 6 kilokroner så køb dem. Jeg var ansat i en hifi-butik dengang de kom frem, og kan huske dem som noget af det bedste fra KEF. Diskant og mellem er super-duper, og bassen er som CoupledCavity nu engang lyder: anderledes end basreFLÆSK.
http://www.kef.com/technology/pod/pods.htm
Et link til DYRET.
|
| Til top |
|
| |
nord Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2004 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Finn52
Er enig med dig i, at der intet er forgjort ved at betale 6K for et sæt. Jeg er bare blevet præsenteret for en helt anden pris - som er mere end dobbelt så høj. Det synes jeg er for meget.'
Mere end maks. 8K mener jeg ikke (efter hjælp fra mange brugere af dette forum), man skal betale.
Hilsen
Henrik (Nord)
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 25 Juni 2004 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt KEF 107 i 1981. Jeg foretrak den frem for hvad der ellers var på markedet, bl.a. B&W 801. Jeg valgte KEF 105,4, der var billigere, og nok hang lidt bedre sammen opadtil.
Begge havde den samme fine mellemtone B 110
107 har et fint størrelse kabinet på 70 liter til bassen. Et par rundstokke i, så er det stabilt, og filt på ydersiden, og det er tavst.
Enhederne er yderst eksemplariske med hensyn til ensartethed. De er ens.
Det er en særdeles god højttaler som udgangspunkt. Bare det at det er et lukket kabinet, og enhederne er forskudte. De kunne noget dengang, som idag er gået i glemmebogen. Bare se på ProAc mm. Lige forplader.
Bassen er desværre i et dårligt materiale. Polyprolon, plastik er membranerne af, men sæt en Scan Speaks istedet, og du får bedre dynamik.
Delefiltret kan modificeres meget. Så hvis du kan lide lyden nu, vil der på et tidspunkt være rigtigt meget at hente.
På KEF 105,4 havde diskanten et peak ved 11 khz. Det kan fjernes ved en sugekreds. Jeg valgte at skifte diskanten til en modificeret af Duelund Vifa Ringradiator. Så er den side i orden. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
nord Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2004 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sven Palvig
Tak for dit meget informative indlæg. Jeg forstår, hvorfor jeg synes bassen virkede træt.
Er det for hårdt at konkludere, at det er en super højtaler men at den efterhånden har alderen imod sig?
Mvh
Henrik (Nord)
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 26 Juni 2004 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den har ikke alderen imod sig, men tiden. Den er for en tid, hvor der blev gjort meget mere ud af højttaler. Idag skal det være effektivt og billigt. Derfor plane forplader selvom det må være klart, at man skal høre hver enhed samtidig. Og det er nok ikke med samme grundighed, at man idag udmåler enhederne. Hver højttaler er inden for 0,5 db i forhold til hinanden.
Basis i højttaleren er god, og prisen 6000 som er nævnt, er alt for billig. Den kan komme op på højder som slår en hver købehøjttaler.
Moden idag siger basrefleks, og derfor er KEF idag producent af højttaler med dette princip. De har haft en del økonomiske problemer, og firmaet blev opkøbt. Sådan går det desværre.
Hvis jeg var dig, købte jeg dem. Fik sat en anden bas i, gerne modifeceret med mere magnet, faseplug og trådophæng, og en Duellund modificeret Ringradiator. Bedre delefiltre stumper og kabler. Helst skulle der helt nyt delefiltre i konstrueret af Duelund. Men Steen har næppe tid til det idag.
Men det er så også en højttaler, der vil kunne udkonkurerer alle købehøjttaler i naturlig gengivelse. Dog ikke højttalere fra DCA som så småt kommer. Det er jo også en mulighed der dog er dyrere. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |