Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 01:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bas problemer. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2004 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er for ikke så længe siden flyttet i ny lejlighed.

Efter jeg er flyttet er bassen simpelthen forsvundet og det er kun i hjørner og ude på terrassen er bassen kan høres.

I resten af lokalet er der simpelthen _INGEN_ bass.

Jeg har prøvet utallige af kombinationer, 1m fra bagvæggen, til 1cm fra bagvæggen, bassen ændre sig ikke den mindste smule.

Går man derimod ud på terrassen, er bassen fuldstændig voldsom.

Jeg har tegnet en lille illustration af hvordan lokalet er og det grå felt^med den tykke sorte kant er der hvor der absolut ingen bas er. De firkantet Kasserne er der hvor højttalerne står. Hvor der er markeret i hjørnerne er der hvor bassen opleves.

Der er intet mellem højttalerne.

Højttalerne er JBL LX10 (2x10"), så det skulle ikke være derfra bassen skulle mangle.

De bliver trukket af en Yamaha DSP-A2.

Jeg er løbet tør for idéer og håber på en eller anden herinde kan fyre det gode guldkorn af.

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

Nautilus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Juli 2004 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Det første jeg tænkte da jeg så billeder var at det nok var en sø eller noget

Jeg kan desværre ikk hjælpe dig, jeg har selv lige det samme problem med at der ikk rigtig er noget bass midt i rummet, så jeg lytter med.

FEDT TEGNING FORRSTEN....

Til top Vis Nautilus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nautilus

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Juli 2004 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Er ikke ekspert på området, men kender til en mulig grund:

Hvis dit rum er meget dårligt dæmpet mht. høje frekvenser, vil disse vandre frem og tilbage i rummet og derved forstærke niveauet på diskantsignalet - og markant forringe kvaliteten.

Samtidig, hvis du går ud på terrassen (eller sikkert også lokummet, gangen, naboen), hører du ikke diskantsignalet, fordi det kun i meget ringe grad vandre gennem døre og vægge. Bassen derimod er næsten umulig at stoppe.

Ovenstående vil opstå hvis du har en lejlighed med trægulv, hårde lofter og (næsten) ingen ting på væggene og måske endda ingen ting for vinduerne... med andre ord, en lejlighed man lige er flyttet ind i.

Prøv et gulvtæppe, nogle tunge møbler, nogle kraftige gardiner (eller vertikale persienner) samt flere ting langs og på væggene, og se om det hjælper!

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har gardiner og persienner.

Jeg har rigtigt nok trægulv under, men jeg har gulvtæppe.

Jeg har efter hvad jeg selv syntes rigeligt med møbler og det er ikke fordi der er hult eller noget i rummet.

Alle væggende er fyldt med et eller andet, i venstre side har jeg 1.5m langt rack med tv og forstærker.

På højre side har jeg en 3 personers sofa, nede i indhakket har jeg så et computer bord.

For mig at se ikke noget dissideret tomt lokale. =(

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2004 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Du kan kontrollere om det er manglende dæmpning i rummet, ved at spille højt... ikke diskotekshøjt, men så højt at man ikke kan snakke sammen. Hvis de lyse toner fovandler sig til et LAAAANGT utåleligt hyl, uden detaljer, er det dæmpningen det kniber med!

Hvis det ikke er det, og det hele er tilsluttet korrekt, har jeg desværre ikke noget bud!

Held og lykke

dade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Juli 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

det er meget besynderligt synes jeg. Jeg har også haft lignende problemer. Mit gamle rum var meget irregulært formet, ligesom dit. Der var præcist det problem du beskriver... ingen bas i midten af rummet - altså lige netop der hvor man gerne vil have den. bassen var tilgengæld meget voldsom langs gulvet, og i hjørnerne.

Nu er jeg flyttet ind i et næsten perfekt kvadratisk rum og her er det næsten perfekt. der er fyldig og jævn bas i hele rummet (bortset fra hvis man står lige foran højttalerne)... så jeg kan desværre heller ikke komme med nogen forklaring andet end at det tilsyneladende er rummets dimensioner der er nøglefaktoren.

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2004 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Du kan kontrollere om det er manglende dæmpning i rummet, ved at spille højt... ikke diskotekshøjt, men så højt at man ikke kan snakke sammen. Hvis de lyse toner fovandler sig til et LAAAANGT utåleligt hyl, uden detaljer, er det dæmpningen det kniber med!

De begynder når der bliver spillet lidt højt at begynde at lyde uholdelige, men jeg har svært ved at bedømme om det er pga. den bliver anstrængt eller hvad det er. Men ja, den bliver uholdelig.

Hvis det nu er det der er problemet.

Hvad kan der så dæmpes med?

Tæppet er meget tyndt, har det noget at sige?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 07 Juli 2004 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Et godt tip, beskrevet i andre tråde (søg selv ):

Sæt subwooferen dér, hvor du primært skal sidde og lytte. Gå så rundt i værelset/stuen/lokalet og lyt efter hvor bassen er kraftigst. Lige dér skal subben stå.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2004 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen subwoofer :)

Kun stereo.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

lorx skrev:
Frede1977 skrev:

De begynder når der bliver spillet lidt højt at begynde at lyde uholdelige, men jeg har svært ved at bedømme om det er pga. den bliver anstrængt eller hvad det er. Men ja, den bliver uholdelig.

Vil anbefale at du i første omgang prøver en gratis lille test... at hænge dyner, tæpper og lignende op over de største flader og ser om det ændre noget. Der plejer ikke at skulle ret meget til før der er markant forbedringer.

Et tilfælde jeg kender til - et kollegieværelse med samme udformning som dit rum - kunne langt det meste klares med et godt solidt tæppe som dækkede ca. halvdelen af gulvet, samt nogle lameller fra "vertikale persienner" hængt op foran/på væggen modsat højtalerne (bag lytteren).

Man kan få mange ting til at dæmpe rum med, men det koster alt sammen. Jeg mener man kommer længst med tæpper, noget for vinduerne samt ved at undgå store ubrudte flader på væggene!

Interessant at høre andres bud... der må være andre med eraringer på området!

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Ang. tykke kontra tynde dæmpematerialer.

Jo tykkere dæmpematerialet er, jo dybere frekvenser kan det absorbere. Det har noget med bølgelængden for forskellige frekvenser at gøre. Dybe toner har stor bølgelængde. Ses ud fra at bølgelængde x frekvens giver hastigheden hvormed lyden udspredes og den er jo ca. den samme for alle frekvenser. Dvs bølgelængden for 20kHz er 1000 gange så stor som for 20Hz.

Der er også derfor væggen ind til naboen kun sortere de lyse toner fra, mens bassen buldre igennem. Væggen er simpelt hen for tynd.

Altså: Hvis man har problemer med manglende dæmpning af lyse toner, skal der ikke meget til, for at afhjælpe problemet, mens det tilsvarende problem for dybe toner kan være meget svært at slippe af med.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Juli 2004 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at det lyder elementært, men check lige at højttalerne ikke er forbundet i modfase.

Ellers er det min erfaring at i ethvert lytterum er der områder hvor bassen er nærmest ikke eksisterende. Det er min erfaring at store rum med højt til loftet er de bedste med hensyn til god bas overalt. Det har sikkert noget at gøre med at lydbølgerne reflekteres af væggene hvorved der opstår stående bølger mellem disse. Lydbølgerne vil møde hinanden midt i rummet og "udligne" hinanden. Dette sker kun med bassen da bølgelængden her er flere meter lang. Så det har uden tvivl noget med rummets dimensioner at gøre. Og som sagt: Jo større rum jo bedre. Det er min erfaring.

Nu er jeg desværre ikke ekspert i akustik og lydbølger, så hvis ovennævnte er noget vås, så ret mig endelig.

Iøvrigt er dette et emne der er forbavsende lidt fokus på. Vi, jeg selv indberegnet, diskuterer gerne petitesser som netledningers indvirkning på lyden o.s.v. hvorimod den vigtigste parameter, nemlig lytterummets akustiske karakteristik, ikke fylder meget i diverse hifi fora.

Jeg håber at en eller anden kan komme med nogle guldkorn til hvad der kan gøres ved problemet med manglende bas i mindre rum, for det er jo langfra alle der har en stue på 100 m2.

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2004 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:
lorx skrev:
Frede1977 skrev:

Vil anbefale at du i første omgang prøver en gratis lille test... at hænge dyner, tæpper og lignende op over de største flader og ser om det ændre noget. Der plejer ikke at skulle ret meget til før der er markant forbedringer.

Et tilfælde jeg kender til - et kollegieværelse med samme udformning som dit rum - kunne langt det meste klares med et godt solidt tæppe som dækkede ca. halvdelen af gulvet, samt nogle lameller fra "vertikale persienner" hængt op foran/på væggen modsat højtalerne (bag lytteren).

Man kan få mange ting til at dæmpe rum med, men det koster alt sammen. Jeg mener man kommer længst med tæpper, noget for vinduerne samt ved at undgå store ubrudte flader på væggene!

Interessant at høre andres bud... der må være andre med eraringer på området!

"Væggen" bag mig er fyldt med vinduer og der er derfor højst ½m væg. På vinduerne har jeg både persienner og gardiner.

Men vil lige prøve det med dyner og tæpper i morgen når jeg står op. :)

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2004 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Jeg ved godt at det lyder elementært, men check lige at højttalerne ikke er forbundet i modfase.

Hvordan kan jeg tjekke dette? :)

proac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2004
Sendt: 08 Juli 2004 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

hej lorx.

jeg har læst om dit problem og kan med det samme se hvor du har fejlen.

du skal flytte dine højtalere.og finde ud af hvor det lyder bedst.jeg ville flytte dem ind i hakket hvor du har 6meter til din næste væg.købe et sær fødder som afkobler den fra gulvet så gulvet IKKE spiller med.

tjekkke om HT kablerne er plus til plus.

og om det er tykke kabler min 2,5kvadrat..og IKKE netledning.

hvilket fabrikat er dine højtalere??

der hvor din venstre højtaler er på billedet.

skal du sidde.og dine højtalere skal stå på modsatte væg.så har du 6meter fra lydkilde til dine øre.det giver din en bedre og dybere bas.

hvis dine højtalere står på spikes,er det godt .

hvis ikke er det der du skal satse.

lyder dit rum hult når du klapper?

håber du får glæde af det.

Til top Vis proac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af proac

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2004 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Fasen kan kun vende forkert, hvis dine ledninger ikke er monteret korrekt - altså hvis "rød" på forstærkeren ikke er forbundet til "rød" på højtaleren og så videre.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Juli 2004 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Det bør måske lige bemærkes, at fænomenet med at bassen er kraftigst ved væggene, og især i hjørnerne - og svagest 'i' rummet - er helt naturligt og forekommer i så at sige alle lytterum. Men det der er beskrevet her lyder unægteligt voldsomt .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2004 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

proac skrev:

hej lorx.

du skal flytte dine højtalere.og finde ud af hvor det lyder bedst.jeg ville flytte dem ind i hakket hvor du har 6meter til din næste væg.købe et sær fødder som afkobler den fra gulvet så gulvet IKKE spiller med.

Jeg er ikke helt klar over hvor du mener jeg skal have dem stående, men jeg har prøvet at have dem stående på den 6meter lange væk, uden held.

Hvilke Fødder kan afhjælpe mig med dette problem? :)

Det er rød til rød og sort til sort.

Der er tale om et 4kvadrat, noname, købt i AudioSound. Så jeg tror hellere ikke det er her problemet ligger, men kan prøve at låne noget andet af min bror.

Det er JBL.

skal du sidde.og dine højtalere skal stå på modsatte væg.så har du 6meter fra lydkilde til dine øre.det giver din en bedre og dybere bas.

Der er 6m fra mine højttalere til hvor jeg sidder.

Har haft spikes på, ingen ændring, men kan prøve at sætte dem på igen.

Meget lidt.

Tak for hjælpen indtil videre. ;)

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2004 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Fasen kan kun vende forkert, hvis dine ledninger ikke er monteret korrekt - altså hvis "rød" på forstærkeren ikke er forbundet til "rød" på højtaleren og så videre.

De vender korrekt

proac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2004
Sendt: 08 Juli 2004 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

lorx skrev:
proac skrev:

hej lorx.

Jeg er ikke helt klar over hvor du mener jeg skal have dem stående, men jeg har prøvet at have dem stående på den 6meter lange væk, uden held.

hej lorx.

jeg mener at de skal stå inde i vinklen så dine højtalere har samme akustiske forhold.

sådan som de står nu, står den end frit og den anden i et hjørne,og det er ikke særlig ideelt.dor det giver en forskellig spredning.

har du basrefleksporten bagud?,eller på fronten?

dine højtaler kabler tror jeg ikke der er noget galt med.

de er gode nok.

eller også er dine højtalere afstemt tid at have meget bas i et bestemt tineområde og ikke i den dybe bas,som er under 50HZ.

hvilker cd maskine har du og står den også på spikes.

er det sådan at dit gulv kan give sig når du går hen af gulvet?

bor du i beton byggeri.?

sådan som dine højtalere står nu spiller den ene i hjørnet og har 4/6mtr til den anden  væg og den anden står i et hjørne og har 6mtr

grunden til du har problemer nu er fordi dit nye værelse er i vinkel  og det er slet ikke godt.

håber du får glæde af mine råd.

kh kenn

Hvilke Fødder kan afhjælpe mig med dette problem? :)

Det er rød til rød og sort til sort.

Der er tale om et 4kvadrat, noname, købt i AudioSound. Så jeg tror hellere ikke det er her problemet ligger, men kan prøve at låne noget andet af min bror.

Det er JBL.

Der er 6m fra mine højttalere til hvor jeg sidder.

Har haft spikes på, ingen ændring, men kan prøve at sætte dem på igen.

Meget lidt.

Tak for hjælpen indtil videre. ;)

Til top Vis proac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af proac

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum