Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 16:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: center højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cbpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Hej derude...

Jeg er nu herinde... og har da lige et enkelt spørgsmål.. det er måske lidt dumt men hva.. her kommer det:

Jeg har lige snoldet lidt hifi system så jeg nu kan lege med surround...men i hvilken højde er det bedst at have center højtaler... ???

håber at i har nogle super fede svar til mig.... så jeg kan få bygget lidt hjemmebiograf...

Til top Vis cbpedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cbpedersen Besøg cbpedersen's Websted

Schrammelll
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Skal det være helt optimalt skal diskanten på fronter og center være ud for hianden, hvilket ikke altid er helt let da fjernsynet somregel står der...!

Ellers synes jeg det bedste er lige under fjernsynet...!

Til top Vis Schrammelll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schrammelll

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Af hvad jeg lige kan komme på er det bedst at have den i hovedhøjde (når du sidder og ser film) pga. det er diskant og mellemtonelyd, det samme med dine rear speakers, de skal helst vende så de spytter lyden lige ind i knolden på dig. Det har ihvertfald virket bedst for mig... Men min center står heller ikk optimalt, den er for højt oppe, og den peger faktisk opad

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

Af hvad jeg lige kan komme på er det bedst at have den i hovedhøjde (når du sidder og ser film) pga. det er diskant og mellemtonelyd, det samme med dine rear speakers, de skal helst vende så de spytter lyden lige ind i knolden på dig. Det har ihvertfald virket bedst for mig... Men min center står heller ikk optimalt, den er for højt oppe, og den peger faktisk opad

Hvis den peger opad, kan du så ikke finde et eller andet at smide under den så du kan få den vinklet lidt mere nedad?

MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

jeg synes det lyder fedest med den under tv'et, og så skal den peje en lille bitte smule opad mod lytteposition.. ellers skal den vel bare så tæt på skærmen som muligt ?

ronin - får man aldrig dit anlæg at se ?
Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 02:46 | IP-adresse registreret  

Af praktiske grunde har jeg min center ovenpå TV'et - men jeg tror at det er rigtigt at den bedste position, lyttemæssigt, er lige under TV'et. Desværre har jeg det problem som mange andre nok osse har - møblementet (kaffebordet) kommer i vejen .

Det er lidt det samme med den ellers korrekte ide om at have alle 'fronterne' i samme højde - det er ikke nemt i praksis, hvis man ikke har et rum der er decideret lavet til surround.

En mulighed kunne være at placere TV'et højere end traditionelle TV-borde gør - eller, om muligt, sætte TV'et højere i reolen.

En idé jeg personligt overvejer med henblik på en fremtidig center, er at anvende 2 stks, over og under TV'et. Det vil give lidt kamfiltereffekt i det vertikale plan, men det skulle ikke være alvorligt hvis man sidder rigtigt .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 06:08 | IP-adresse registreret  

jeg har min Center under mit tv.. men jeg har er rimelig højt tv rack med ialt 4 hylder.. hvor tv'et står på den øverste.. så center på næste.. osv osv

jeg tror min center ligger lige i bryst højde ved mig.. eller måske omkring halsen.. når man læner sig tilbage i sofaen

jeg mener også at center skal passe bedst muligt med hovede højde... og så kan man altid vinkle den en smule hvis det ikke er muligt..
Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

Du skal ikke have dine rear i hovedhøjde. De skal spille henover dit hoved, dermed opnår man den difuse lyd som rear-kanalerne skal producere.

Dolby har på deres hjemmeside en guide til opsætning af højtalere, tryk her.

Til top Vis Madhouse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madhouse

cbpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

jeg siger mange tak for jeres inputs... det får mig lidt nærmere min biograf

ksla lige rode en uges tid endnu og så tor jeg sgu den er der...

Til top Vis cbpedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cbpedersen Besøg cbpedersen's Websted

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Ascari skrev:

Hvis den peger opad, kan du så ikke finde et eller andet at smide under den så du kan få den vinklet lidt mere nedad?

Jo, men har ikke fået taget mig sammen endnu

Madhouse, jeg har haft mine rear siddende over mit hovede, og jeg synes næsten ikk de var til at høre...

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes