Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: klarsyn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Emnets navn kunne tolkes til at have noget med åndeverdenen at gøre "clairvoyance" er vist navnet.  Men det er ikke sådan det skal forstås. Men at "se" sammenhængene "klart". Det synes jeg at have forsøgt hele tiden, men det er måske ikke blevet klart nok, hvor galt det egentlig er.

At man kan sige sådan, kræver selvfølgelig at den, der skriver sådan, selv har set "lyset", som om der er noget galt med det. Dette har igennem årene krævet adskillige opfindelser, andre måder at udføre vante ting på, og at være båret af en "sund" tvivl, på det der påstås fra mange sider og fra højt uddannede personer.

Det skal specielt for denne gruppe "højttalere" huskes, at vi alle er amatører - hobbymand som ingeniør - da der ingen steder kan modtages undervisning i den gren af videnskaben. Den videnskab der rummer emnet er "psykologien", der bl.a. omhandler lyd og forståelsen af selvsamme - "psykoakustikken".

Jeg vil bruge de næste dage til at planlægge en vinkel for det lange angreb på de eksisterende løsningsmodeller, der jo så samtidig skal bane vejen for en ny og dybere forståelse af det grundlag, hvorfra rigtigere højttalerløsninger skal sætte af fra. Det gøres forkert fra ende til anden - om jeg skal kunne ændre på det? - jeg tror det ikke, men "klarsyn" kunne måske forhindre, at de samme fejl gøres igen og igen, og at købere af sådanne sager, har lidt bedre indsigt i hvad der skal være der.

Lad der blive kastet lys over rette sammenhæng.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

dade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

rimelig psychedelisk!!

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Juli 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

dade skrev:
rimelig psychedelisk!!

Slet ikke. Snarere det modsatte.

mvh  Steen Duelund 

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Duelund, advar os! Skal der oprettes et specielt forum?  Jeg ser frem til en interessant debat!
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

hvad var det en havde som "signatur" er på hifi4all en gang...

"følg ham der søger sandheden, flygt fra ham der siger han har fudnet den..."

eller noget i den retning.

-det eneste skeptikeren IKKE er skeptisk overfor, -er sin egen skeptisme.

jeg vil føle med, med åben sind, men stille mige lige så tivlende over for dine løsning om alle ander. Og det er vel det der er hele humlen i selv dit arbejde.

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Bare gi' den gas Duebur, vil bestemt føgle med i dit ht'klarsyn!...

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Esoterisk "hifi"???  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Juli 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Peter skrev:

hvad var det en havde som "signatur" er på hifi4all en gang...

"følg ham der søger sandheden, flygt fra ham der siger han har fudnet den..."

eller noget i den retning.

-det eneste skeptikeren IKKE er skeptisk overfor, -er sin egen skeptisme.

jeg vil føle med, med åben sind, men stille mige lige så tivlende over for dine løsning om alle ander. Og det er vel det der er hele humlen i selv dit arbejde.

Bravo! et fornuftigt udgangspunkt. Intet uden en sund tvivl - men lad den være rigtig sund.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Juli 2004 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Det må være klart, at den lyd, der aktiverer en mikrofons kapsel og dér omdannes til et elektrisk signal, er den lyd højttaleren skal udsende.

Blot som et udgangspunkt at starte på. 

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Juli 2004 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
 Duelund, advar os! Skal der oprettes et specielt forum?  Jeg ser frem til en interessant debat!

Det gør jeg bestemt også - men lad os nu se.

mvh  Steen Duelund

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

Det må være klart, at den lyd, der aktiverer en mikrofons kapsel og dér omdannes til et elektrisk signal, er den lyd højttaleren skal udsende.

mvh  Steen Duelund

Hvordan vil du klare at lave en højttaler uden egenlyd ? hvilket er hvad du søger hvis jeg forstår dig korrekt (gør jeg sikkert ik, men vil os være med )

Så kommer volumen, den skal vel os afstemmes til at være virkelighedstro ? samt at den skal have samme fylde, som musikken levere under optagelsen ?

det må være den lette del, så kommer vi til det setup der skal drive højttalerne, her kommer fylde og klang bla ind igen... har hørt nogle fede forstærkere med rigtig godt perspektiv, men intet slår Live musik..

derudover kommer optagelsens kvalitet, som vi desværre ik har indflydelse på..

for slet ik at tale om ens lytterum !!

Elsker at høre fra folk der sætter store standarter for hvad de vil have, og især hvis de har en ide om hvordan man får det..

Ovenstående er et par spørgsmål, fra dumpekandidaten som alle klasser har, men hvem ved, kan være du kan svare på en måde så jeg os ser lyset

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Juli 2004 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
Duelund skrev:

mvh  Steen Duelund

Hvordan vil du klare at lave en højttaler uden egenlyd ? hvilket er hvad du søger hvis jeg forstår dig korrekt (gør jeg sikkert ik, men vil os være med )

Så kommer volumen, den skal vel os afstemmes til at være virkelighedstro ? samt at den skal have samme fylde, som musikken levere under optagelsen ?

det må være den lette del, så kommer vi til det setup der skal drive højttalerne, her kommer fylde og klang bla ind igen... har hørt nogle fede forstærkere med rigtig godt perspektiv, men intet slår Live musik..

derudover kommer optagelsens kvalitet, som vi desværre ik har indflydelse på..

for slet ik at tale om ens lytterum !!

Elsker at høre fra folk der sætter store standarter for hvad de vil have, og især hvis de har en ide om hvordan man får det..

Ovenstående er et par spørgsmål, fra dumpekandidaten som alle klasser har, men hvem ved, kan være du kan svare på en måde så jeg os ser lyset

Intet er mere ødelæggende for en debat end at stille en lang række spørgsmål.

Hvis du nu læste det jeg skrev igen, så ville du ud fra formuleringen kunne se at jeg allerede dér har besvaret dine spørgsmål.

mvh  Steen Duelund

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2004 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Ok denne tråd er vist ik beskåret for alle !! hvad det er du mener at have "besavret" skal jeg ik kunne sige !! men sådan er det jo at have set lyset ! ?

det du har prøvet på din lidt kryptiske måde at besvare ? (he he ja der kan man bare se forskellen på hvordan ord bliver opfattet !!) er et lille del mål, som på ingen måde kan betegnes som en sandhed/ eller i alle tilfælde ønskeligt !!

Vil dog vente med at afskrive din tråd til du rent faktisk kommer med noget der ligner en ide !!

OUT !!!!

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Juli 2004 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Ok denne tråd er vist ik beskåret for alle !! hvad det er du mener at have "besavret" skal jeg ik kunne sige !! men sådan er det jo at have set lyset ! ?

det du har prøvet på din lidt kryptiske måde at besvare ? (he he ja der kan man bare se forskellen på hvordan ord bliver opfattet !!) er et lille del mål, som på ingen måde kan betegnes som en sandhed/ eller i alle tilfælde ønskeligt !!

Vil dog vente med at afskrive din tråd til du rent faktisk kommer med noget der ligner en ide !!

OUT !!!!

Ja! ja! så må jeg jo hjælpe lidt. Jeg skrev:

"Det må være klart, at den lyd, der aktiverer en mikrofons kapsel og dér omdannes til et elektrisk signal, er den lyd højttaleren skal udsende."

Alt imellem det med rødt fremhævede er nulstillet. Og derved er dine spørgsmål besvarede. De kan være helt relevante på det praktiske plan, men det er ikke nu, men senere.

mvh  Steen Duelund

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2004 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
Live21 skrev:

OUT !!!!

"Det må være klart, at den lyd, der aktiverer en mikrofons kapsel og dér omdannes til et elektrisk signal, er den lyd højttaleren skal udsende."

Alt imellem det med rødt fremhævede er nulstillet. Og derved er dine spørgsmål besvarede. De kan være helt relevante på det praktiske plan, men det er ikke nu, men senere.

mvh  Steen Duelund

ja tak og den eneste relevante del i dine indlæg som jeg os har kommenteret som et del mål !!! men hvis du tager et blik på meget af nutidens musik, ville du vide at det er umuligt !!!

Men med det sagt, så vil jeg os følge med i din tråd og se hvad du kan finde på af revolutionerende løsninger.. ja høje forventninger   men med overskriften er der os lagt på til det..

Alle prøver vel at reproducere musikken, som den er indspillet ? (måske med undtagelse af Holfi)

Mvh

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Juli 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
Duelund skrev:
Live21 skrev:

OUT !!!!

mvh  Steen Duelund

ja tak og den eneste relevante del i dine indlæg som jeg os har kommenteret som et del mål !!!

Delmål? nu må du s'Gu styre dig. Det er da det overordnede mål.

men hvis du tager et blik på meget af nutidens musik, ville du vide at det er umuligt !!!

Det forholder jeg mig overhovedet ikke til.

Men med det sagt, så vil jeg os følge med i din tråd og se hvad du kan finde på af revolutionerende løsninger.. ja høje forventninger   men med overskriften er der os lagt på til det..

Alle prøver vel at reproducere musikken, som den er indspillet ? (måske med undtagelse af Holfi)

Det skal nok passe, og det er dér de fejler og netop emnet for denne tråd.

Mvh

mvh  Steen Duelund

Demo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Uden tvivl den mest meningsløse debat jeg er stødt på herinde!

Har læst hvad du har skrevet, men for mig er det jo mere kryptisk end kirkegaard:D Hvad er det du vil med indlægget?

Til top Vis Demo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Demo

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Demo skrev:

Uden tvivl den mest meningsløse debat jeg er stødt på herinde!

Har læst hvad du har skrevet, men for mig er det jo mere kryptisk end kirkegaard:D Hvad er det du vil med indlægget?

Duelund skriver jo rent faktisk at han vil bruge de næste par dage til at forklare sig...
Ta' lige og pak utålmodigheden sammen. Alt godt kommer til han der venter.

dtomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Ja, lad da lige manden skrive noget mere først....
Til top Vis dtomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dtomsen

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Ja lad nu manden tale færdig - det kunne jo være vi kunne lære noget! Det er vel aldrig for sent!

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum