Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 23:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL, er der sket noget på 17 år? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
toybox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 August 2004 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Mine elskede 17 år gamle JBL 120Ti basenheders ophæng er smuldret bort - ak ja.

Hvad gør man så?
Reparation af enhederne koster efter hvad jeg har fået oplyst 2000 kr pr. enhed, hvilket jo ½ delen af jeg gav for højttalerne i sin tid. ER det virkeligt det værd eller er der sket en udvikling på højttalermarkedet der retfærdiggør udskiftning til nye højttalere?

Budgettet er ikke stort, ca. 6-8k da jeg ikke lige havde forudset mine basenheders død.

Min musiksmag er udpræget rytmisk musik. Højttalerne må gerne give en god bund (skal spille i et rum på 35-40 m2) men skal iøvrigt være analytiske og fremme i skoene.

mvh Toybox
Til top Vis toybox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af toybox

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 August 2004 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Du kan muligvis købe et reparationssæt og reparere dem selv. 2000,- per stk er for meget, det bør kunne gøres billigere.

Ellers er der nok ikke andet for end at købe nogle nye/brugte.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 August 2004 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Tag et kik på dette websted:

http://www.hojttalersmeden.dk/

Meget billigere end 2000 kroner / stk.

-------------

5" 375,00 kr.
6,5" 375,00 kr.
7" 375,00 kr.
8" 530,00 kr.
10" 530,00 kr.
12" 625,00 kr.
15" 645,00 kr.
18" 675,00 kr.

Ovennævnte priser er incl. moms

whatz
Branchemedlem
Branchemedlem
Hififreaks

Bruger siden: 02 September 2003
Sendt: 09 August 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Tag et kik på dette websted:

http://www.hojttalersmeden.dk/

Meget billigere end 2000 kroner / stk.

-------------

5" 375,00 kr.
6,5" 375,00 kr.
7" 375,00 kr.
8" 530,00 kr.
10" 530,00 kr.
12" 625,00 kr.
15" 645,00 kr.
18" 675,00 kr.

Priserne på for rep på JBL'erne er en hel anden pris ;D

Til top Vis whatz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af whatz Besøg whatz's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 August 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Jeps, her er JBL-priserne fra Højttalersmeden:

JBL
LE8 2296,00 kr.
LE10 2422,00 kr.
LE14 2546,00 kr.
12" andre modeller 1200,00-2800,00 kr.
15" andre modeller 1400,00-3000,00 kr.
Spec.modeller oplyses pr. tlf.

Spurnaldo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 August 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Priserne ronin oplyser, er for renovation. HAr du selv mod på det så kan du købe ophæng for.

JBL
L15 425,00 kr.
LE8 560,00 kr.
LE10 625,00 kr.
LE14 650,00 kr.
12" andre modeller 675,00 kr.
15" andre modeller 695,00 kr.
Orginale JBL skumkanter

Til top Vis Spurnaldo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spurnaldo

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 August 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Prøv evt. www.basrep.dk. Jeg mener han tager 600 kr. pr. stk. for JBL.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 August 2004 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Vil give Kjeldsen ret......prøv Glenn fra basrep.....

Han tager 650 pr. enhed for en 14" JBL.....det er da rimelige priser.....og har set hans værk....det er fint udført....

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 August 2004 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har målt enhedernes data efter kantreparation hos ikke autoriserede reparatører? Og sammenlignet med oprindelige data? Jeg tænker især på res.-frekvens, frekvensgang og hvor ens de to enheders data er. Jeg ved, at de "seriøse" mærker bytter de gamle enheder ud med nye. Det gælder også JBL, så deres pris er vel helt ok, ikke? Personligt kunne jeg ikke drømme om, at købe et sæt dyre højttalere hvor ophængene er repareret af "amatører".
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 August 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

- Må en inkarneret JBL-lytter/bruger lige sparke lidt - subjektiv - JBL- oplevelser ind; Ligesom Toybox opdagede jeg sidste år til min store rædsel, at mine tro følgesvende ( JBL 120TI ) var totalt smuldret i ophængene. Var selv "lunken" ved rep. af ophængene, havde ligeså fået tudet ørerne fulde af at delefilter og svingspole efter ca. 15 års levetid var færdige, hvorfor jeg fik 2 nye basser isat + efterset/udskiftede div. modstande i delefilteret samt "trimmede" højtaler-bøsningerne. Havde derfor en forventning om at de spillede bedre NU, end før reparationen...men det gjorde de ikke ( eller også kunne jeg ikke høre det... ). Nå, det var sådan set også OK, men min erfaring er, at det ikke er nødvendigt med den "store" tur, men át en kant-rep. vil fikse problemet uden ned-gradering af lyden.

Og til Toybox andet spm. ang. hvorvidt der er sket en udvikling af højtalere gennem de sidste mange år, må man/jeg sige; ja....bare IKKE til det bedre f.s.v. angår JBL-højtalere. Efter at jeg fik "rep'et" mine 120'ere var min trang til fornyelse vakt, og solgte dem, for NU skullle der sker fornyelse/forbedringer på lydsiden....og fluks kom der et par JBL 5000TI indenfor.....men der blev de kun til konen havde fået nok at størrelsen ( ca. 6 dage ), så fik de det røde kort ( og indrømmet; jeg har ikke stuen til disse "kæmper", er kun på ca. 25 kvm ). men nåede da at danne mig et indtryk af dem, og må sige at de spillede fremragnede, men lidt mere "skrigende" i diskanten end jeg var vant til i 120'erne.

Ud røg TI5000, ind kom TI 3000, og glæden var stor....indtil et par måneder, så blev mine ører i den grad "uvenner" med diskanten, som var alt for "skrigende", vokalerne meget fremtrukket og samtidig virkede bassen alt for tynd i lyden...virkede som om at hele toppen var boostet 3 db i forhold til bunden.....desparationen spredte sig....prøvede alverdens effektforstærkere, for om jeg kunne "tæmme" diskanten, og sparke lidt liv i bassen - og endte tilsidst med en HK signature, som faktisk spillede ganske godt med TI 3000.

- Men savnede stadig den "rigtige" JBL lyd, og fik fornylig et godt tilbud på et par brugte 240TI  ( den m. 14" bassen), og hold da op...det var som at komme hjem igen.....NU havde jeg fundet hvad jeg søgte, den helt rigtige, fyldige, sprøde JBL lyd, som "blot" spiller højere og højere hvis du skruer op....- UDEN at ændre klangkarekter vel og mærke.

Men intet varer evigt; den ene bas er begyndt at smuldre i mine basser, og de er pt. til rep. hos Glenn/basrep - forventer at få den retur indenfor et par dage, og skal gerne skrive om dels kvaliteten af arbejdet, dels om der er nogen lyttemæssige ændringer.

Og for lige at runde spørgsmålet af om fremskridtene indenfor højtalere; hvis du i forvejen nyder JBL's ( gamle) lyd, mener jeg ikke at der er bedre alternativer på markedet - har selv lyttet på mangt og meget; bla. div. Infinity, dali, B&W, SA, Audiovector, og naturligvis også de nyere JBL'er bla. TI10K  - ingen af dem kunne levere lyd som de gamle JBL'er ( - og skal lige skynde mig at sige at jeg dermed IKKE siger, at alle disse højtalere ikke spiller godt - det gør de sikkert - men de har bare ikke den der specielle ( "fede" ) JBL-lyd....som man tilsyneladende enten elsker el. hader )

Og vil lige slutte indlægget af med at sige at jeg har fundet den HELT rigtige forstærker til mine JBL 240; har købt en Nakamichi PA5 mk. II, og den kan i den grad styre JBL'erne...har aldrig hørt en så stram og tør/dyb bas kombineret med en detaljeret og udstrakt top.

mvh.

Jesper /Oldhifinut   

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

toybox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Sendt: 10 August 2004 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Tak for de mange gode indlæg, det ser ud som en reparation er til at betale sig fra - og Jesper A. godt at høre om dine erfaringer med nyere JBL udstyr og andre højttalere ift årgangs JBL. Jeg har selv stædigt holdt fast ved JBLerne selvom resten af kæden er udskiftet for længst. Jeg tror dog lige at jeg benytter lejligheden til at få et prøvelyt hjemme på nogle nye højttalere - forhåbentligt blot for at blive bekræftet om at holde fast ved JBLerne!
Til top Vis toybox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af toybox

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes