Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 20:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sa1280 hvor meget sand skal der i (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
von1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 August 2004 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

har læst at man skal putte sand i dem. Den lokale musikpusher siger man bare kan bruge kattesand - kan se der sidder en plast kappe nederst - er det der sandet skal ind og hvor meget kattesand skal der i ???

er det et hulrum der skal fyldes op ?

P.s har lige fået dem er ikke spillet til , men synes ikke de spille så flot som nede på østerbrogade i butikken. men jeg har kun netledninger til HT lige nu - måske derfor

Skuffe_db
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 August 2004 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Jeg turde nu ikke at putte sand i mine SA1750 før jeg har spillet dem til..

Hvad forstærker har du ???

von1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2004 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

forstærker er en harman kardon 4550

Skuffe_db
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2004 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Ikke for at se ned på HK, men hvor meget kan den levere til dine højttalere..

havde selv problemer med at få min gamle Yamaha til at få mine SA til at spille godt..

von1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

ja netop HK skal kunne lever varen den er sat til 7 * 50 watt, men er målt til 7 * 72 og 2 * 96 watt i test, så jeg på nettet.

men har du fået dit sand i ??? og i såfald hvordan og hvilket sand >?????

Skuffe_db
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2004 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

jeg har ikke fået sand i mine endnu.. skal til at flytte i en støre lejlighed og vil vende til jeg har hørt dem i min nye stue...

Jeg ville bruge tørt strand sand...

schrez
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 August 2004 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger AT Neptun ligth fuglesand i mine 1280. Det passer perfekt til Højtalernes lidt lys klang...

Pjat til side. købte noget fuglesand 1-2 mm hos en dyrehandler. 12 kg 40 kr.

det skal være tørret sand og må ikke være for fint.

ved hjælp af sitets søgefunktion vil du finde en række lignende tråde om hvorfor og hvormeget

mht mængde. Jeg bruger 2,5 kg pr. HT. men jeg synes du skal lade dem spille et stykke tid og så forsøge dig med lidt ad gangen - du kan jo altid få det ud igen

Og ja det skal ind i et hulrum som du finder under den der plastikting.

- og næste gang du kommer forbi din hifidealer kan du jo overveje om du skal have noget bedre kabel. overvej også interconnect kabel.

Der kan også vindes noget ved at eksperimentere med spikes - sdfeet/Jjazz fødder - havefliser og andre tweaks

Til top Vis schrez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schrez

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 19 August 2004 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Hej von1!

Jeg har valgt at benytte 1-2mm ovntørret sand fra et byggemarked i mine 1280'ere. I første omgang fyldte jeg sandkamrene helt op, men det gør højtalerne til en kedelig fornøjelse. Jeg hældte derfor ca. 1/3 ud igen (nu 2/3 fyldt), og hvilken åbenbaring! Mellemtonen er blevet langt mere åben og klangfyldt, og bassen er stadig rimeligt defineret.

Som screz skriver er det ligledes meget vigtigt at til- eller afkoble højtaleren til/fra gulvet. Der er ikke noget så ødelæggende for lyden som resonanser fra gulvet.

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

von1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

hmm jammen det lyder rigtig godt med dine oplevelser, nå men så tror jeg vil putte noget kattesand i, når de har spillet 30 timer. synes nu den mellemtone er en åbenbaring 

HMM ja jeg skrev jo at de ikke lød så godt, som i forretningen - men de står alså osse lige på trægulvet - da bossen ikke vil have de grimme fødder der følger med. Så det er måske en del af forklaringen på den lidt matte lyd.

Har købet et Supra coax dvd/reciver kabel 500 bobs i stede for lakridserne der fulgte med - forhandler sagde at jeg kunne høre forskel. Men når jeg skifter frem og tilbage melle dem, kan jeg simpelthen ikke høre en dyt forskel - har prøver flere forskellige musik genre,måske ryger forskellen i gulvet :-) ???

WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 August 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke kan høre forskel på kablerne må du få dem byttet til en anden vare af samme pris, hvis altså forhandleren går med til det. Kan man ikke høre forskel på et dyrt og billigt kabel, er der jo ingen grund til at spilde penge. Nogen mennesker lytter anderledes end andre. Vi har alle forskellige grænser mht. lyd, musik og alt det der hører med.

Som tidligere nævnt i tråden, så SKAL sandet være ovntørret, ellers går dine nye højttalere tabt.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

von1 skrev:
HMM ja jeg skrev jo at de ikke lød så godt, som i forretningen - men de står alså osse lige på trægulvet - da bossen ikke vil have de grimme fødder der følger med. Så det er måske en del af forklaringen på den lidt matte lyd.

Med højtalerne placeret direkte på trægulvet vil du aldrig kunne få det optimale ud af dine ht'er. At bossen ikke kan lide de gummifødder der følger med betyder ikke så meget... Dem har jeg ikke for gode erfaringer med. Jeg kan i stedet anbefale nogle jjaz-fødder (kan købes på http://www.jjaz.dk til 100,-/sæt). De afkobler ganske godt, og løfter ikke højtaleren mere end nogle få mm fra gulvet...

Held og lykke!

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 20 August 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Hej von1!

Jeg har valgt at benytte 1-2mm ovntørret sand fra et byggemarked i mine 1280'ere. I første omgang fyldte jeg sandkamrene helt op, men det gør højtalerne til en kedelig fornøjelse. Jeg hældte derfor ca. 1/3 ud igen (nu 2/3 fyldt), og hvilken åbenbaring! Mellemtonen er blevet langt mere åben og klangfyldt, og bassen er stadig rimeligt defineret.

Som screz skriver er det ligledes meget vigtigt at til- eller afkoble højtaleren til/fra gulvet. Der er ikke noget så ødelæggende for lyden som resonanser fra gulvet.

Pudsigt - jeg har haft præcis samme oplevelse med mine 1280'ere
- dog fandt jeg det bedste resultat ved 1/2 fyldt kammer.

Jeg anvender ovntørret kvartssand fra Optiroc, så det er nok nogelunde det samme som det du bruger.

Jeg får snart et sæt Jjazz fødder ind af døren, og så kan det være der skal ændres lidt på mængden af sand igen.

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Erik D skrev:

Jeg må indrømme at jeg ikke har ændret på mængden af sand siden jeg skiftede til jjaz-fødder. Kunne være jeg skulle til at eksperimentere lidt igen?

full blown
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Sendt: 20 August 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Erik D skrev:

Jeg må indrømme at jeg ikke har ændret på mængden af sand siden jeg skiftede til jjaz-fødder. Kunne være jeg skulle til at eksperimentere lidt igen?

Hvad er din oplevelse af skiftet fra de gummifødder der fulgte med og så til jjaz- fødderne??.

Jeg spiller selv med standard fødderne påmonteret og på trægulv!.

Jeg har også kamrene halvt fyldte,men overvejer at prøve med lidt mindre!.synes måske at bassen er blevet for markant efter jeg fik nye højtalerkabler.

mvh full blown

Til top Vis full blown's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af full blown

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2004 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

full blown skrev:
Hvad er din oplevelse af skiftet fra de gummifødder der fulgte med og så til jjaz- fødderne??.

Jeg spiller selv med standard fødderne påmonteret og på trægulv!.

Jeg har også kamrene halvt fyldte,men overvejer at prøve med lidt mindre!.synes måske at bassen er blevet for markant efter jeg fik nye højtalerkabler.

Der er en meget stor forskel! Primært strammes bassen kraftigt op, men også resten af lydbilledet bliver mere præcist. Jeg tror ligeledes at underboen er glad for skiftet, da de svingninger som mærkes i gulvet er blevet kraftigt reduceret. Til prisen er det bestemt en god opgradering!

Med hensyn til din markante bas tror jeg nærmere du skal forsøge at hælde lidt mere sand i kamrene, for på denne måde at gøre højtaleren mere død. Du får derved dæmpet af svingningerne i kabinettet, men vær dog varsom. -Det sammer sker for mellemtonen, så med for meget sand ender du med en meget lukket og kedelig lyd.

full blown
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Sendt: 20 August 2004 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Shras skrev..

Med hensyn til din markante bas tror jeg nærmere du skal forsøge at hælde lidt mere sand i kamrene, for på denne måde at gøre højtaleren mere død. Du får derved dæmpet af svingningerne i kabinettet, men vær dog varsom. -Det sammer sker for mellemtonen, så med for meget sand ender du med en meget lukket og kedelig lyd.

lige nøjagtig den samme opfattelse,var det jeg havde af mellemtonen da jeg startede med at fylde kamrene helt op!. pludselig var den kedelig og tam at høre på,mellemtonen altså!.

troede faktisk jeg skulle den anden vej,og tømme kamrene lidt mere men måske har du ret!. Jeg har lånt de der jjaz-fødder, så må jeg prøve om det er der det ligger.

mvh totally full blown

Til top Vis full blown's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af full blown

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 August 2004 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Halløj broder fullblown.

Du skal selvfølgelig også lige prøve mine HOLFI-fødder, som dig bekendt, gjorde underværker på mine ht'er. Hvis den mængde JJAZ-fødder du har fået med hjem ikke er tilstrækkeligt, så siger du bare til, så låner du bare resten af mine.

Kom forbi Casa Flex og hent fødderne, så laver jeg kaffen og smider en skive i spillen....Måske vi kan få Ms. Fine til at slå en dej sammen og bage os en kage.

Mvh. FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes