Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL Lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 19 August 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Er der nogen her, der kan give en beskrivelse af JBL lyd?
Det skal være et gennemgående træk i JBLs højttalere, ikke noget som kun en enkelt model står for.

Det er dog ganske tilladt at beskrive studiomonitors og hjemmeserierne for sig.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 August 2004 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Ja ... Kurt, men synes også det var på tide at fik nogle mere fokuserede og skarpere meninger om de forskellige speakers.

Jeg byder gerne ind på JBL også. For det første synes jeg det er vanskeligt at få et overblik over deres lyd, idet det spænder fra det billigste plonk til K2 og studiehøjttalere.

Men ok et godt bud ... et ofte pænt tryk i den øvre bas ... koncert bas ... flytter luft uden at gå ret langt ned (meget få giver noget under 40hz). Rimeligt nuanceret bas på nogle af de ældre modeller (K2 også ok bas). Savner dog i den grad at de går længere ned ... lidt for meget amerikaner bas over det.

Stereoperspektiv tja ... synes ofte det er ret så katastrofalt. Kan med diverse trix bringes på et rimeligt niveau. Mellemtone ... ja horn-varianterne ... det er ikke mig ... truttrut ... De øvrige er rimeligt dynamiske ... og vel jævnt gode.

Diskanterne .. ja det går fra det jævnt hidsige ... til det meget uudholdelige. For stor fokus på detaljer, for lidt helhed og sammenhæng.

Sammenfatning: JBL er rockhøjttalere af bedste skole ... og til denne type musik er de gode ... hvis man lægger vægt på power og dynamik. Jeg savner sammenhæng, rumfornemmelse, perspektiv og indlevelse. Kan lyde som en hård kritik ... men synes absolut det er noget af det bedste inden for genren. Mener også, at man kan spore at de gamle modeller måske var bedre end det der laves idag.... bare en observation.

SATMIT

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 August 2004 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

JBL - "gamle" modeller; stor, rund, fyldig lyd, kan "tåle" masser af effekt uden at forandre lydbilledet..........

"nyere" modeller m. titaniumsdiskanter; mangler lidt den "store" lyd, og diskanten er ganske "skrigende"......

De "helt nye"/nuværende modeller; glem det - deres Ti serie er slet ikke hvad de har været. Deres "komsumer" serie; northridge er hverken det ene eller det andet - lyder lidt som en kloning ml. CV og dali

- Mine favoritter er klart de gamle L112 0g L150 samt den første TI-serie ( har selv TI 240 )

mvh.

Jesper/Oldhifinut

PS. glemte lige "røvballerne"; kan ikke huske hvad de hed; men mener at de var fremme i sen-'70'erne / start '80'erne - var stoooooore, og spillede skøøøøønt..........og høøøøøjt

PPS. Kan iøvrigt tilslutte mig SATMIT's konklusion til fulde f.s.v. angår deres Force; nemlig at formidle rytmisk musik

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 19 August 2004 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Ja husker også L112 og L150 ... de sparkede sku røv hvis man skulle høre rock for fuld skrue.

Deres topmodel K2 9800 kan også flytte noget luft skulle jeg hilse og sige. Virke ikke stor og varm i lyden ... er mere kontrolleret. Den går dog ikke dybt... og med hensyn til perspektiv mm. så gælder den generelle observation omkring JBL. 

SATMIT

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 August 2004 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Ooohhh, JA JBL, kan næsten dufte dem bare ved med lukkede øjne at sige J-B-L, en ven havde dengang i slutningen af 70'erne et par L100, herlige højttalere bortset fra at man var ved at få bas-membranen i synet ved LP-afspilning. En anden lidt fjernere bekendt havde et par JBL 4333 dem med den blå front og så hut jeg visker 2 basser, kunne de mon flytte luft, det tror jeg nok. Nå, men kubikken ville jo høre lidt om lyden af disse højttalere og hvis Satmit nu havde været lidt mere tilbageholdende med detaljer så kunne jeg måske have bidraget med noget men jeg må sige at Satmit's konklusion nok også var det jeg ville fremhæve ved disse højttalere, dog må jeg erklærer mig uenig i det med indlevelsen, hvis ikke trykket i brystet kan så skal sparket i mellemgulvet sgu' nok få dig til at indleve. Jeg må dog sige at der i slutningen af 70'erne og begyndelsen af 80'erne var der sgu' lige godt mere sammenhæng i deres lyd-filosofi mellem studie højttalerne og så deres konsumserier, man kunne da høre at det var en JBL man lyttede til. Desværre begyndte JBL så at ville ind på det deciderede lavpris marked med deres LX serie, tror jeg det var, men den eneste lighed mellem dem også de rigtige JBL'er var logoet på front stoffet, væk var enhver rest af JBL-lyd, de lød af pap og skotøjsæske. Den største synd i nyere tid er dog deres tiiiiiiiiiiiiiiiitaniiiiiiiiiiiiium diskanter, røv og bæ den ligger lige på grænsen af sagsanlæg for påførelse af tinitus til undertegnede, idag skal jeg bare se en JBL med titanium diskant og ørene begynder allerede at ringe. Hvis jeg havde pladsen så ville jeg investerer i et par 4333 og så spille noget seriøst rock.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 August 2004 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Tråde af henholdsvis Lars37 og Kurt kubik er slettet d.d. af Administrator - disse havde ikke relevans for tråden!
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

snake
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2004
Sendt: 28 August 2004 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt.

Jeg har selv et par JBL L 100,og har haft dem siden 1996 de kostede dengang 6500kr pr.stk og jeg har ikke siden hen fundet nået der var bedre uden, at skulle op i et prisleje påen 10-12000kr stk.

NÅ men dyb fast bas ,der både kan sparke så det mærkes i mellemgulvet men som også er helt tilstede ved lav lyd, en mellemtone der gengiver alt med alle nuancer og som ikke er til at bringe ud af fatning, uanset hvad du byder den af forskellig musik diskanten er af titanium og er som bassen JBLs varemærke den er ren og klar gengiver alt med en naturlighed som de færste højtalere formår, den er er ikke hidsig som det er blevet påstået  men når der bliver slået på highhat eller bæknet på trommerne , ja så siger det kling eller klang som om du stod lige ved siden af. Med det rigtige anlæg og kabler er der masser af sterreoperspektiv.

Alt i alt en højtaler der i det prisleje (efter min mening) ikke fås bedre.

Skulle du få lyst til høre dem så finder vi ud af det

Til slut :ved du at der i 80% af biografer og koncertsale verden over sidder JBl højtalere og udstyr  HVORFOR ? DERFOR

mange hilsner snake.

Til top Vis snake's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af snake

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 August 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

jeg mener deres nye "alm." serie ikke er at sammenligne med deres gamle, der ,ed et par afkoblingsfødder og lidt ordentlig grej, spillede langt ud deres prisklasse.

for mig er det vigtigste en rytmisk og især sammenhængende lyd.

der er dog stor forskel på deres modeller, og især de mindre gulvmodeller går ikke særligt dybt, men brillierer til gengæd med en uanstrengt diskant der aldrig bliver skrigende, og en lidt varm mellemtone.

men ellers er jeg i store træk enig med de foregående indlæg.

dansk jbl er det eneste rigtige!

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Sendt: 29 August 2004 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Hej derude

Jeg har i tidernes morgen været den lykkelige ejer af et sæt L 220 A sammen med et sæt Primare 928 monoblikke som jo er lidt af en sjældenhed i dag. Det er nu ca. 10 år siden jeg solgte dem og det er til dato den bedste rytmiske ht. jeg har haft/hørt.

Jeg har nu erhvervet mig et sæt TI 250 LE fra 1994 som efter sigende skulle være den bedste JBL ht. i nyere tid. Har nu haft den i en lille måned og den spiller rytmisk musik så det svinger. Bassen er klart JBL´s force, den bliver jeg aldrig træt af, og jeg spiller 90 % af tiden rytmisk musik med smæk i bassen.

Den meget skinger diskant som tidligere er beskrevet vil jeg ikke sige at den har, men det er heller ikke den bedste jeg har hørt. Lytter man meget til akustisk musik og klassisk musik er JBL nok ikke den helt rigtige ht. dertil er der mange andre der gør det væsentlig bedre.

Lyttede også til et sæt Helicom 400 og der manglede jeg den tørre/bløde JBL bas lyd som jeg søgte.

Til en pris på ca. 10.000 til 12.000 for et sæt som dem jeg har købt tror jeg ikke man finder mange ht. der slår JBL. Men lydsmag er heldigvis forskelligt

Klik på www i bunden og kik på dem hvis du ikke hved hvordan de ser ud.

JBL hilsner fra Henrik3000

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes