Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 16:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Cerwin-Vega 12" bass (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jesperakacyruss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 19 August 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg undrede mig sku lige lidt.. Hvad fanden gør det gavn, når de laver 2 tilslutninger, på en bass.. For på mine CV basser, er der 2 forstærker til slutninger, på magneten... :D ;)

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 August 2004 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Det betyder at din 12" bas har dobbelt svingspole.

Fordelen er at man kan tilslutte to forstærkere til basenheden, og dermed give mere effekt.

Typisk bruges det til to effekttrin.

Dog skal man være opmærksom på Ohm i den forbindelse. Det står i manualen/specifikationerne hvor mange Ohm hver svingspole (hver tilslutning) er på.
Hvis det er to 8 Ohm svingspoler, kan man tilslutte en forstærker i serie og få 16 Ohm, eller parallel og få 4 Ohm.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

jesperakacyruss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2004 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Det betyder at din 12" bas har dobbelt svingspole.

Fordelen er at man kan tilslutte to forstærkere til basenheden, og dermed give mere effekt.

Typisk bruges det til to effekttrin.

Dog skal man være opmærksom på Ohm i den forbindelse. Det står i manualen/specifikationerne hvor mange Ohm hver svingspole (hver tilslutning) er på.
Hvis det er to 8 Ohm svingspoler, kan man tilslutte en forstærker i serie og få 16 Ohm, eller parallel og få 4 Ohm.

Hmm okay... Nu har jeg gjordt det sån at min nad, ja har 4 udgange, og så har jeg fordelt de 2 ud gange sån. at de 2 af udgangene er sat på bass'en.. hver udgang på hver tilslutning... Er det hlet forkert, eller kan man godt gør det sån.. Eller hva

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på hvad dit mål er med det.

Hvis du har en 12" bas, som du bruger som subwoofer, så er det en meget god løsning du har valgt. Så får subwooferen venstre og højre kanal signal. En anden måde var at tilslutte 12"eren til en forstærket mono-udgang på forstærkeren, men det har du ikke på din forstærker.

jesperakacyruss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2004 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Det kommer an på hvad dit mål er med det.

Hvis du har en 12" bas, som du bruger som subwoofer, så er det en meget god løsning du har valgt. Så får subwooferen venstre og højre kanal signal. En anden måde var at tilslutte 12"eren til en forstærket mono-udgang på forstærkeren, men det har du ikke på din forstærker.

Heh heh... Nej, hvad fanden, jeg må sku havde sidet i min egen lille verden.. Hah... Self har jeg ikke 4 udgange, på min nad, det er en 216thx jeg har... Heh, det jeg mente var, heh ja den er lidt langt ude.. Men altså jo..

Jeg har 2 cerwin-vega 12" bass'er.. På de bass'er der jo de der 2 tilslutninger.. Og jeg har så gjordt sån at, jeg har taget 2 ledninger, sat hver ledning, på hver deres tilslutning på bass'en, og så har så sat begge ledninger, på samme ud udgang, på forstærkkern, og tilsvarene, her jeg jo så også gjordt ved den anden, bass..  Bass'ene, er dem her http://www.thansen.dk/product.asp?c=291472279&n=12273936 18&pn=1227400085

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

OK...

Dvs. der er fire enkelte ledere til hver bas (=to højttalerkabler)?

På Thansens hjemmeside er det ikke helt klart om det er hver svingspole der er på 4 Ohm, men det lyder sandsynligt.

Når du skriver "tilslutninger" mener du så af par, eller hvert sted du kan sætte en ledning i?

Jeg har prøvet at lave en tegning herunder, sådan som jeg tror du skriver....

12" Bas 1
|\
| \ ------- ledning(1+)-------\____ Nad(1+)
|   ||------- ledning(2+ )------/
|   ||--------ledning(1-)-------\_____Nad(1-)
| / ------- ledning(2-)--------/
|/   

12" Bas 2
|\
| \ ------- ledning(3+)-------\____ Nad(2+)
|   ||------- ledning(4+ )------/
|   ||--------ledning(3-)-------\_____Nad(2-)
| / ------- ledning(4-)--------/
|/   

Er vist lige nødt til at forstå din opsætning før jeg kommer med råd...

jesperakacyruss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
OK...

Dvs. der er fire enkelte ledere til hver bas (=to højttalerkabler)?

På Thansens hjemmeside er det ikke helt klart om det er hver svingspole der er på 4 Ohm, men det lyder sandsynligt.

Når du skriver "tilslutninger" mener du så af par, eller hvert sted du kan sætte en ledning i?

Jeg har prøvet at lave en tegning herunder, sådan som jeg tror du skriver....

12" Bas 1
|\
| \ ------- ledning(1+)-------\____ Nad(1+)
|   ||------- ledning(2+ )------/
|   ||--------ledning(1-)-------\_____Nad(1-)
| / ------- ledning(2-)--------/
|/   

12" Bas 2
|\
| \ ------- ledning(3+)-------\____ Nad(2+)
|   ||------- ledning(4+ )------/
|   ||--------ledning(3-)-------\_____Nad(2-)
| / ------- ledning(4-)--------/
|/   

Er vist lige nødt til at forstå din opsætning før jeg kommer med råd...

Heh heh.. vi kluder ksu lidt i det... Men nu har jesper tagnet det som det ser ud.. Og sån her http://0wn3d.dk/upload/Hifi.JPG Håber du kan se på tegningen hvad jeg forstår... Jeg prøvede og lige at tage den ene ledning af bassen, og man ku tydlig høre forskel på bassen, og så gik bassen, sån lidt død, og sat man den på igen, så løftede den sig lige et par db..   så det kan vist kun være gode tegn.. :

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2004 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

OK!
Nu kan jeg se hvad du mener

Jeg går så ud fra der er fire højttalerudgange bag på din NAD 216THX.

Hvis den skal være tilsluttet korrekt, skal du bruge dine LEFT udgange på forstærkeren kun til subwooferen til VENSTRE, og dine RIGHT udgange til subwooferen til HØJRE. Men det går jeg ud fra du selv har regnet ud.

Det er nok ikke den bedste måde at tilslutte din forstærker på. (Nu bliver det svært at forklare, men...)
Hver tilslutning på din ene 12" bas, arbejder i 4 Ohm. Når du tilslutter begge til din forstærker, bliver det til 2 Ohm. Det kan blive et problem for din forstærker at trække ordentligt, og du kan risikere at overbelaste den.
Du kan gøre to ting:
1. Fjerne den ene tilslutning fra 12" bassen, og lade den ene terminal være fri. Så arbejder din forstærker ved 4 Ohm, og afgiver 200W til bassen.
2. Tilslutte svingspolen i seriekobling, så arbejder din forstærker ved 8 Ohm, og afgiver 125W til bassen.

Altså, det smarteste du kan gøre, er at fjerne den ene tilslutning til bassen, så du kun bruger det ene sæt + og - på bassen.

Det kan virke lidt underligt ikke at bruge den ekstra tilslutningsmulighed, men den er der kun for at have mulighed for at tilslutte flere forstærkere.

Faktisk burde du kunne spille højere (og bedre) hvis du fjerner den ene tilslutning, da din forstærker vil arbejde bedre, og levere 2x200W, istedet for den overbelastning den højst sandsynligt er udsat for nu.

fubu2709
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 August 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

hvad så hvis man har et søt højtalere som er bi.ampet der bruger man jo 2 eff.blokke,

hvis man så vil gøre det i siger skal man bruge ialt 3 stereo eff.blokke til at styre 2 sæt højtalere ?

eller er det kun beregnet til subwoofere !

Til top Vis fubu2709's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fubu2709

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

@fubu2709
Hvis du har et effektrin med to højttalere tilsluttet i bi-amp, så bruger du jo de fire udgange der er på effekttrinnet, og så er der ikke plads til flere.
Hvis du så vil tilslutte to ekstra højttalere, er du nødt til at have endnu et effekttrin.
Så hvis du har to sæt højttalere og køre biamp, så skal du bruge to effekttrin.

Denne tråd handler egentlig ikke specifikt om subwoofere. Men nogle bas-enheder, der kan tage masser af effekt, forsynes ofte med to tilslutninger. Det giver mulighed for forskellige måder at tilkoble en forstærker f.eks. i 2, 4 eller 8 Ohm, men det giver også mulighed for at tilkoble to effekttrin til ën enkelt bas-enhed.

Når du bruger bi-amp på en almindelig højttaler, betyder det typisk at diskanten/mellemtonen er adskilt fra bassens elektriske kredsløb, og du kan så seperat forstærke bas og diskant/mellemtone med f.eks. to effekttrin.

Hvis du fjerner kablet fra den ene tilslutning på din højttaler, så slukkes der enten for diskant/mellemtone, eller bassen.

I dette tilfælde med de to 12" Cerwin Vega basser, er det på selve enheden, der er to tilslutninger. Den vil ikke stoppe med at spille selvom man fjerner den ene tilslutning, den vil spille med næsten samme lydtryk, men have en anden elektrisk værdi.

Håber det var til at forstå...

jesperakacyruss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@fubu2709
Hvis du har et effektrin med to højttalere tilsluttet i bi-amp, så bruger du jo de fire udgange der er på effekttrinnet, og så er der ikke plads til flere.
Hvis du så vil tilslutte to ekstra højttalere, er du nødt til at have endnu et effekttrin.
Så hvis du har to sæt højttalere og køre biamp, så skal du bruge to effekttrin.

Denne tråd handler egentlig ikke specifikt om subwoofere. Men nogle bas-enheder, der kan tage masser af effekt, forsynes ofte med to tilslutninger. Det giver mulighed for forskellige måder at tilkoble en forstærker f.eks. i 2, 4 eller 8 Ohm, men det giver også mulighed for at tilkoble to effekttrin til ën enkelt bas-enhed.

Når du bruger bi-amp på en almindelig højttaler, betyder det typisk at diskanten/mellemtonen er adskilt fra bassens elektriske kredsløb, og du kan så seperat forstærke bas og diskant/mellemtone med f.eks. to effekttrin.

Hvis du fjerner kablet fra den ene tilslutning på din højttaler, så slukkes der enten for diskant/mellemtone, eller bassen.

I dette tilfælde med de to 12" Cerwin Vega basser, er det på selve enheden, der er to tilslutninger. Den vil ikke stoppe med at spille selvom man fjerner den ene tilslutning, den vil spille med næsten samme lydtryk, men have en anden elektrisk værdi.

Håber det var til at forstå...

Nope desvære..  For fjerner jeg den så falder lydtrykket en del...

Men hvad er det du siger.. altså hva så vis jeg gjorde det sån her.. http://0wn3d.dk/upload/Hifi2.JPG hvad er det så du siger, så for den 8ohm eller hva.. Men kan det ikke være lige godt, godt nok er det en 4ohm's højttaller, Men vil det ikke bare sige, for jeg kan jo på min nad forstærkker vælge mellem 4ohm eller 8ohm, og jeg har sat den på 4ohm, og det vil jo sige, at hver tilslutning får 4ohm, og sån vil det jo altid være vil det ikke, også selvom jeg satte 2 forstærkker på, på 4ohm...

Ja jeg ved det, men fatter lidt hat af det...

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke til det system NAD har med en omskifter(???) fra 4 Ohm til 8 Ohm. Er det en knap du stiller på? Rent elektrisk kan man ikke bare skifte Ohm på en forstærker uden det går ud over antallet af Watt.

Umiddelbart vil jeg sige at begge de to opsætninger du bruger, er ret farlige for en forstærker. Den sidste tegning kan kortslutte den.

Bliver din NAD 216THX ikke meget varm?

Nu prøver jeg at lave en guide på hvordan jeg ville tilslutte den:
Tag en ledning (1 leder) fra + på forstærkeren og tilslut den +1 på den enheden.
Tag en stump ledning fra -1 på enheden og sæt den i +2 på enheden.
Tag en ledning fra -2 på enheden og tilslut den - på forstærkeren.
Nu skulle du gerne have lavet en seriekobling af enheden, og den arbejder nu med 8 Ohm.

Jeg går ud fra du har nogle almindelige højttalere tilsluttet en forstærker, og dine 12" CW tilsluttet NAD216THX forstærkeren.
Lydtrykket burde også falde når du fjerner den ene tilslutning til 12" enheden, men det burde ikke være meget. Og det maksimale lydtryk burde være lige så højt.

Nu er jeg ved at blive lidt usikker på det system du nævner din NAD har, for det har jeg ikke set på andre forstærkere. Meget af min erfaring med dobbelt svingpsoler kommer fra bilstereo, og det er faktisk også bilsubwoofere de 12" CW enheder du har.

Prøv evt. min løsning, og lyt om det ikke er bedre. Det vil ihverfald ikke belaste din forstærker ret meget, og du skulle uden problemer kunne spille højt uden at din forstærker går i knæ.

De to løsninger du viser på billederne er jeg lidt bekymret for, og ville aldrig anbefale nogen. Men hvis forstærkeren er strømstærk og lydtrykket ikke er meget højt i lang tid, så vil det virke fint.

Håber det gav lidt mere... Jeg har ikke givet op endnu!

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Prøv at se denne tegning:
loudspeaker.dk

jesperakacyruss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Prøv at se denne tegning:
loudspeaker.dk

Arr... Sån.. Okay, det vil sige, jeg bare skal serie kobelt bass'en..  Jeg prøver det lige...

Ps, det med omskiftning, mellem 4 og 8ohm, er altså simpelt, der sidder en knap bag på forstærkkern, som du så kan vælge mellem 4 og 8ohm, og ja den stiger i watt, ved mindre ohm, kan bare ikke lige huske hvor mange watt..

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Man skal huske, at selvom antallet af Watt stiger ved lavere Ohm (4/8), så belastes forstærkeren også yderligere. Det er derfor en god ide at holde antallet af Ohm på 8 Ohm.

Selvom din højttaler er opgivet til f.eks. 4 Ohm, så svinger Ohm'ne alt efter frekvensområde. Man kan altså risikere at selvom den er opgivet til 4 Ohm, så kan den gå ned til 2 Ohm og op til 6 Ohm alt efter musikken. Det er denne ujævnhed man snakker om, når man siger om en højttaler kræver en strømstærk forstærker eller ej.

Den knap på NAD'en må betyde at der indsættes en modstand inde i forstærkeren når du vælge 4 Ohm. Det betyder så også at forstærkeren ikke kan levere den fulde effekt. Som udgangspunkt vil jeg så anbefale kun at bruge 8 Ohms indstillingen, men prøv dig frem.

jesperakacyruss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2004 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

OKay... Men har prøvet at lade dem spille med 8ohm, men så bliver den altså rigmelig varm, og så slår soft clipping til.. Den spiller bedst ved de 4ohm..

angrii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 August 2004 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

Daniels- hvilken tålmodighed. (No effence jesperakacyruss)

Mren som du dog kan forklare det. - hvilken skik

Til top Vis angrii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af angrii

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes