| Sendt: 30 August 2004 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilspilning af udstyr er en af de ting jeg i starten var meget kritisk overfor. Det er et emne, der synes at dukke mere og mere op her i de senere år.
Efter selv at have prøvet med flere produkter, så må jeg sige at der er noget om sagen ... adskillige ugers meget intensiv tilspilning - 200-300 timer så er der flere produkter ... der åbner op eller hvad man nu skal kalde det.
Så lang så godt ...
Så læste jeg imdilertid testen af Eben i HF ... og der var en lang periode med "tortur" ikke nok til at få denne speaker til at åbne op. Først da man fik en fuldt tilspillet højttaler (hvad det så dækker over) lød konstruktionen mere som man kunne forvente.
Nu vil jeg ikke starte en diskussion om Eben ... som blot kaster en masse "hornlyde" af sig, men diskutere tilspilning generelt.
Tilspilningen af en højttaler må kunne isoleres til følgende effekter:
1. Tilspilning af enheder
2. Tilspilning af kabler i højttaleren
3. Tilspilning af stik og komponenter i delefilteret.
Hvis vi fokuserer på det første .. enhederne ... så er det vel en smidiggørelse af enhedens ophæng, der er tale om. Her spørger jeg så mig selv ... det er mig en gåde hvis det skal tage måneders tortur for at dette sker. Kan det være rigtigt!
Ud over det må man sige, at det er en fysisk proces ... hvis den sker i starten af tilspilningen ... fortsætter den så efter man er "færdig" med at tilspille højttaleren ... med en slatten lyd til følge.
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|