Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Designerhøjtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 August 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

hejsa

Jeg læste lige en anden tråd, der blev talt noget om Designehøjtalere, både negativt og positivt. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13127&P N=1

Men det jeg gerne vil lægge op til er mere hvad er en designerhøjtaler er. Det er lige som om, at i de forskellige tråde hvor begrebet er blevet brugt, ja så er det lig med B&o design eller nogle der ligner, og dermed også et kæmpe kompromi med lyden. efter nogles udsagn.
Men efter min mening er design da langt mere end det. Det skal siges at jeg godt kan lide designet på B&o, men jeg kan da også lide mange andre. Men design er efter min mening ikke bare et spørgsmål om man kan lide det man ser eller om nogen kan, for det er jo meget forskelligt. smag og behag.

Design er efter min mening noget, hvor man kan se at design teamet har arbejdet konstruktivt med det og har formået at skabe nogle harmoniske linier i produktet. Og gene noget der har en form for unik udtryk, ikke bare nogle kasser magen til de andre mærker, hvor man så lige sætter et andet frontstof på.

En designhøjtaler er efter min mening også mærker som B&W 802, Revel Studio, og Dynaudio for at nævne nogle. modsat mener jeg ikke nogle som Revel F30 lever op til betegnelsen. her mener jeg ikke designet er gennemarbejdet, det ligner noget der bare skulle ud i en fart.

I en højtaler som f.eks den nævnte B&W, er jeg da helt sikker på at boblen osv er lavet helt bevist i designet, at de så mener det også gavner lyden det er jo kun godt. 
Lige netop med den er der vel ikke mange der vil sige, at der er gået på kompromis med lyden, så det er jo ikke sådan at god design er lig med dårlig lyd.

Godt design forhindrer ikke god lyd, men alt kan misbruges.

Eller hvad siger i.......

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 August 2004 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Godt indlæg. Jeg har også længe været træt af, at folk (implicit) sætter lighedstegn mellem godt design og B&O. Folk må meget gerne købe dem for udseendets skyld, men ganske rigtigt er der så utroligt meget andet, som jeg synes har mere originalt design.

Idag er der mange discount-mærker som Dantax, Amitech o.a., der forsøger at ligne B&O, selvom de skifter stål ud med plastic og på afstand ligner noget af det faktisk. Så selvom B&O måske fandt på det, er det bare ikke særlig specielt længere at have produkter i et minimalistisk ståldesign.

Jeg vil også give dig ret i, at en del af Revels højttalere er flotte, fx kan jeg specielt godt lide den lille Gem.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Drengse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 30 August 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Det mange nok forbinder med "designhøjttalere", er at det - hos nogle producenter - er designet, der har førsteprioritet og lyden 2. eller måske 3.

Derved er det ikke lyden, der er i højsædet, men udseendet og umiddelbart skulle man jo mene, at man primært køber en højttaler for at lytte til musik og knap så meget for at have et flot møbel.

Jan skrev:

I en højtaler som f.eks den nævnte B&W, er jeg da helt sikker på at boblen osv er lavet helt bevist i designet, at de så mener det også gavner lyden det er jo kun godt. 
Jeg tror, det er den anden vej rundt: At de først har fundet ud af "boblen" passer til deres lydmæssige ideal og derefter har fundet ud af at implementere det i deres design.

Men selvfølgelig har der været designere med i produktionen - og gud ske tak og lov for det - højttalere (og andet hifi) som nogle af os bruger en del penge på, må også gerne være pænt. De (designerne) kommer bare ind på et tidspunkt, hvor det lydmæssige ideal er opnået og designet så bliver tilpasset herefter og ikke omvendt.

M.v.h.

D.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 August 2004 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

helt enig, b&o er ikke de eneste med et fedt dsign, bare se den nye pv-1 sub fra netop b&w.

jeg må jo nok indrømme at jeg anser eks. nautilus serien for ikke kun design, men en direkte smuk højttaler.

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Sendt: 30 August 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Efter min mening er godt design, når form OG funktion hænger sammen. Eks: B&W Nautilus eller Kharma Exquisite Reference. Hvis Designer og konstruktør ikke arbejder sammen, kommer "tingen" ikke til at gå op i en højere enhed.

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

Drengse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2004
Sendt: 30 August 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

Efter min mening er godt design, når form OG funktion hænger sammen. Eks: B&W Nautilus eller Kharma Exquisite Reference. Hvis Designer og konstruktør ikke arbejder sammen, kommer "tingen" ikke til at gå op i en højere enhed.

Hilsen LAST

Præcis...

M.v.h.

D.

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Drengse skrev:

Jan skrev:

Jeg tror, det er den anden vej rundt: At de først har fundet ud af "boblen" passer til deres lydmæssige ideal og derefter har fundet ud af at implementere det i deres design.

Jeg mener at kunne huske, ret mig hvis jeg husker fejl, at de lavede boblen for at lave et så refleks frit kabinet som muligt, og derfor var de nød til at lave en enhed uden kantophæng, således at hele historien kunne blive rund, eller noget i den stil. Det er selvfølgelig med lyd idealet som den ledende tråd. men kabinet formen var lavet først.
Men det er netop det der er min pointe, design er ikke kun udseendet, design handler også om at tage hensyn til andre faktorer. Det er jo industri design vi taler om, ikke kunst eller noget lignende. selv om nogle godt kan se ret kunstfærdige ud. :-)

Selv om B&o siger det ikke er designere der har bestemt formen på deres nye Beolab 5, så kan man vist alligevel konstatere at der har været designere med til det. Jeg kender ingen steder hvor design og ingenør arbejde er adskilt, det er teemwork, og de bedste resultater eller landvindinger bliver som regel skabt når flere faggrupper går sammen. Det sker også at designere får stillet en opgave som ingenører så skal lave en teknisk løsning til bagefter, som med B&w. men det ender som regel med noget helt 3 eller 4 i sidste ende.

Og den med at det kun er kvinder der tænker på design, den holder jo ikke. som min X sagde, hvis du stiller 10 højtaler op på række som du ikke kender, så villle alle mennesker gå hen til dem de syntes var pænest først, og det er med garenti også dem du vil høre først. Og hvis lyden passer dig er det også dem du køber. og jeg tror hun har ret i hvertfald i de 90% af tilfældene. Men det er selvfølgelig ikke alle der syntes det er den samme der er pænest.

Der er selvfølglig nogle man gennerelt kan sige er grimme eller smukke, og det vil de fleste være enige i, men når man designer er der bla. noget der hedder " det gyldne snit ", det har noget med linier og propationer at gøre, det er et ideal vi mennesker meget godt kan lide, den indgår faktisk i os selv, altså den menneskelige krop. Det er noget med hovedets størrelse i forhold til overkroppen osv. men det kan man slå op hvis .... men bruger man det gyldne snits propationer, så kan man næsten ikke lave noget der bliver grimt.

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2004 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

jeg må jo nok indrømme at jeg anser eks. nautilus serien for ikke kun design, men en direkte smuk højttaler.

Ja ... men hvad så med den store sneglehus, det er da vist Designerhøjtaler hvis nogen er. Jeg ville godt have jeg havde pladsen der kunne yde den retfærdighed... for den skal ses og ikke kun høres

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

oui, symmetri og gyldent snit. men der er stadig grænser for hvor maksinelt man kan gøre design.

hey, nu er diskussionen ved at omhandle hvordan man udformer en smuk højttaler, producenter og branche medlemmer kan begynde at læse nu

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
oui, symmetri og gyldent snit. men der er stadig grænser for hvor maksinelt man kan gøre design.

hey, nu er diskussionen ved at omhandle hvordan man udformer en smuk højttaler, producenter g branche medlemmer kan begynde at læse nu

Der er jo grænser for alt...

Men der var da også nogel producenter der kune trænge til at høre folks mening :-)

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

sneglehuset, ja de originale nautilus er en ordentlig basse.... jeg er nu mere bange for elregningen til de effektblokke der skal til at trække sådan en

havde jeg råd til det, så blev huset sq bygget rundt om lytterummet...

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2004 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Så er der også Wilson, som jeg dog ikke syntes det lykkedes for.

Der er også mærker der kommer med nye tiltag som ingenørene har fundet på som skulle forbedre lyden men...
F.eks lavede Jamo nogle med en skum plast front der skulle dæmpe resonanser, ja fint nok, men hvorfor lød de så ikke bedre en de der var lavet i ren MDF

Jeg spørg bare..

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2004 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
sneglehuset, ja de originale nautilus er en ordentlig basse.... jeg er nu mere bange for elregningen til de effektblokke der skal til at trække sådan en

havde jeg råd til det, så blev huset sq byget rundt om lytterummet...

Bare vent til Marl Levinson og Krell kommer med icepower

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2004 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

ml og krell med icepower? det lyder sq interessant.... det er lidt off topic, men man kunne jo starte en ny tråd med links etc...

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2004 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
ml og krell med icepower? det lyder sq interessant.... det er lidt off topic, men man kunne jo starte en ny tråd med links etc...

Ja det er lidt offtopic, men en kommetar til det med strømforbruget.

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2004 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

hvad med disse, er det ikke designerhøjtalere ?

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 August 2004 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

En af grundene til at jeg købte mine nautilus 802 til front var da bestemt at jeg synes de havde gjort rigtig meget ud af designet og hele forarbejningen. En af de store forskelle fra ældre B&W topmodeller er bla også den bedre forarbejdning.

For mig er design højtalere ikke noget med om de lyder godt eller skidt,men mere om de har kæset for designet og hvis de så har fået det til at gå op i en højere enhed med lyden, så er det helt perfekt.

En firkantet træ højtaler såsom næsten de fleste højtalere, mange Dali, Vienna, osv er for mig højtalere som måske nok kan lyde godt, men gjort noget ud af forarbejdningen og designet synes jeg ikke de har.

Forøvrigt når man taler design og forarbejdning så er det for mig også vigtigt at indpakning af højtalerne fungerer og kan holde til at blive brugt. Det var bare så dejligt at modtage sin Nautilus 802 og se indpakningen på palle og det hele og så med udførlig ved ledning til udpakning og hvor gennetænkt den var så man kunne håndtere de 70kg som de vejer stykket.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 August 2004 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Classe skrev:

En firkantet træ højtaler såsom næsten de fleste højtalere, mange Dali, Vienna, osv er for mig højtalere som måske nok kan lyde godt, men gjort noget ud af forarbejdningen og designet synes jeg ikke de har.

Hej Classe.

Nu skære vi vist over en rimeligt bred kamDead. Jeg tvivler på at du nogen sinde har set enten en VA strauss eller mahler i virkeligheden. Jeg er enig i at 802 har en meget flot finish. Det er jo selvfølgeligt et spørgsmål om smag om man kan lide design, klart nok.Wink

Strauss er for mig den smukkeste højttaler der produceres. Jeg blev fanget at dem på billeder før jeg så dem i virkeligheden. Finishen, jammen tag du ud og se et sæt, det er det fedste finerarbejde jeg har set.Clap Måske bortset fra 802 signature.

Selvom jeg ikke kan se det smukke ved B&W's nautilus serie betvivler jeg da ikke kvaliteten af produktet. Der er for mig ingen tvivl om at B&W laver topklasse højttalere. Jeg bryder mig bare ikke om de valg de træffer rent design/lydmæssigt.

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2004 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Strauss er for mig den smukkeste højttaler der produceres. Jeg blev fanget at dem på billeder før jeg så dem i virkeligheden. Finishen, jammen tag du ud og se et sæt, det er det fedste finerarbejde jeg har set.Clap Måske bortset fra 802 signature.

[/QUOTE]

Jeg kender ikke ovenstående, men er det designhøjtalere, altså en højtaler hvor der er lavet noget ekstra ud af designet, udformningen så de får et unik estetisk udtryk i deres fremtoning. Eller er det bare en kasse med en god finish og et smart gitter.
Jeg kender dem dog ikke, så det et mere rettet som et spørgsmål til dem. men det, at de har en god finish, har som sådan ikke noget med designet at gøre, det er mere udførelsen, men udførelsen har self. noget at gøre med om man kan lide dem i sidste ende. hvis man f.eks godt kan lide noget godt udvalgt finer med en super poleret overflade osv.

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 August 2004 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

troelskn,

Jeg har faktisk set VA højtalerne, ikke alle med en del. Og her viser det sig vel bare hvor forskelligt man vurderer.

Når du nævner B&W signatur serie så synes jeg da også at den er flot forarbejdet, men jeg kan til gengæld ikke lide selve fineren, selvom den sikkert koster en mindre bondegård. For mig ser den alt for plastic agtig ud.

Jeg mener forøvrigt ikke at B&W laver en 802 i signature udgave, det er nok den store 800 du mener. Den med sten foden.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes