Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 00:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Biograf sub i stuen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
m0tZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 03 September 2004 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Har kigget lidt på passive subwoofere, og vil gerne ha en der kan give et ordentligt lydtryk uden forvrængning, og samtidig spille godt og ikke kun være rumlen.

På en norsk side så jeg at de solgte alt hvad der hed JBL, og mærket tiltaler mig rigtig godt selvom det oftest ligger i høj prisklasse hvis man skal ha noget af deres prof udstyr. Men faldt over denne sub (7630 norske kr) som fuldt ud lever op til alt hvad man kan forvente:

http://www.jblpro.com/cinema/JBL.4641.pdf   (THX godkendt Bio sub )

Men kigger man lidt på specifikationerne, så går jeg lidt tabt, der er meget af det jeg ikke forstår...Kan den sluttes til en normal effektforstærker? Hvad er continuous pink noise???

En som kan tyde nogle af de forskellige ord?...den/dem der kan må meget gerne gå til angreb og forklare

Til top Vis m0tZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m0tZ

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 September 2004 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have et ordentlig lydtryk uden forvrængning, så vil jeg absolut mene at du skulle starte med at kigge på aktive subwoofere (medmindre du har en moster forstærker...)

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Det ser nu også ud som om at den JBL er aktiv...

Jeg håber du har en STOR stue (18" er MEGET), jeg har selv en 15" og den bliver enda kun anbefalet til store rum...

Hvis du har en 'alm' stue, vil jeg tro mindre kan gøre det (og faktisk bedre), men har du en balsal, så glæder jeg mig til at høre mere...

m0tZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2004 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

hehe den skal kun spille i 20-30m2, og jeg har en 1x800watt effektforstæker stående, som jeg gerne vil ha gang i.

Ved godt det er lidt meget, men jeg elsker høj musik, og helst noget som altid kan spille lidt højere end mine øre kan tåle :)

Men synes nu det ser ud somom den er passiv den biosub...men synes fandme det er svært at sætte ord på de ting der står om den :(

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2004 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene at du kan få noget mindre (som stadigt er ret stort) som sagnens kan spille højere end dine øre kan tåle... De fleste seriøse subwoofere er i dag 12", jeg har dog selv gået skridtet videre og købt en 15". Men 18" syntes selv jeg er ude af propertioner i en alm. stue.

Det giver vel kun meneing at opgive hvor mange watt den kan spille (hvilket de gør) hvis der rent faktisk sidder en forstærker i (og så er den jo aktiv ).

Jeg ville nok ikke fokusere så meget på specs, tag en lytter i stedet (det andet kan man manipulere for meget med)... Men specs'ne ser nu OK ud (hvis man er til det MEGET voldsomme)

m0tZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2004 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Nej der står bare hvor mange watt den kan klare vedvarende og i peak, det opgiver man normalt også ved passive subs 

Men jeg har i forvejen et sæt højtalere med en 15" i hver, men elsker bas, og vil meget gerne ha mere af det...ved godt jeg er lidt underlig...men jeg er sådan en slags blanding af disco og hifi freak, og helst begge dele blandet sammen

Men i hvertfald tak for svarende, håber der kommer lidt fra nogle som har tydet specs'ne på subben

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 September 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Den omtalte sub er passiv,hvor nogen far det indtryk af at den er aktiv forstar jeg ikke helt. JBLs professionelle subs er noget af det absolut bedste pa markedet, men ret ukendt iblandt danske hifikredse. Den omtalte subs storebror (4546C) er den bedste sub jeg nogensinde har hort uanset pris.

Cont pink noise opgivelsen bliver brugt for at sige noget om enhedens termiske stabilitet, pink noise er en type stoj med en hoj dutycycle, dvs konstant signal.

Er der flere udtryk du er i tvivl om sa bare sporg los :)

m0tZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Du er jo en gud Hasselhof 

Men ved du noget om hvordan den skal trækkes...kan man godt sætte en almindelig (fx disco) effektforstærker til? Er det bare almindelige stik eller balancerede stik?

Under Specifications:

Single      Two   & nbsp;      Four         Eight
                                                 module    modules    modules   modules
Half-space reference efficiency:   2.9%       5.8%         8.7%       11.6%

Max continous Acoustical
                         power output:

Hvad betyder det jeg har markeret med sort??

Håber du kan tyde dem Hasselhof

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 September 2004 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Ja den kan sagtens tilkobles en "alm" forstarker. Den har almindelige hojtalerterminaler. Vil anbefale at du bruger en amp pa mindst 1000 watt brokoblet i 8 ohm. JBL anbefaler Crown forstarkere til alle deres professionelle hojtalere og subs. Den anbefaling kan jeg kun understotte!

Men hvorfor stoppe ved 18 tommer Hvorfor ikke en 21er ? Hvis du er i narheden af Odense sa kan jeg demo en 21tommer moster sub for dig, sa du kan se hvor galt det kan ga hvis man er vild med bass

Det du har markeret med sort er relative effektivitets tall for flertals installationer. Det er ikke noget der er relevant i dit tilfelde.

m0tZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2004 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Ah okay, var bange for der skulle noget specielt grej til for at få gang i den.
Okay 1000watt i 8ohm har jeg dog ikke, men er nu ret sikker på at min IMG StageLine STA-322 med 1x800watt RMS i 8ohm skulle kunne få den til at levere noget lyd, ellers må man jo invistere i en mere, eller skifte til crown som du selv nævner.

Hehe ej jeg må nok hellere sige stop ved de 18"...jeg tror at alt der er større vil føles alt for stort, selv i mine øjne Men tanken om at få sådan en 21" blæst igennem foran sig lyder nu aldeles fristende

Det du har markeret med sort er relative effektivitets tall for flertals installationer. Det er ikke noget der er relevant i dit tilfelde. - men vil det sige at den så IKKE giver en vedvarende maximum SPL på 140 så??? for de 140 er kun nævnt ud for "eight modules"!!

m0tZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2004 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Hasselhof - Hvor har du forresten hørt modellen større end den jeg har kig på?????

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 September 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Hej m0tZ

Jeg er bange for at din Stageline ikke er særlig glad for en 18" Jbl. Jeg har selv ejet en STA-320 og 322. De er ikke glade for lav impedans. Bare et sæt CW DC-15 på 8 ohm, vil komme ned i ca. 3-4ohm underbelastning, og her begynder forstærkerne at skabe sig. De bliver utrolig varme, og klikker fra pga. kortslutning, dernæst begynder bassen at lyde meget speciel.

Jeg vil klart anbefale dig at sælge den og købe en Crown eller Labgruppen (www.labgruppen.se). Der findes selvfølgelig også mange andre mærker, som også er rigtig gode, men dette er lige de to jeg kender til.

I Hifi området, ville jeg nok se på noget ligende Harman Kardon Citation 22, NAD 218, NAD 216 eller noget Rotel.

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

m0tZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Hey gichael3257

Det første ½ år jeg havde min STA-322 der trak den et sæt CW V15F, og helt uden problemer, dog blev den varm pga jeg gav den alt hvad den kunne trække, men de problemer du nævner har jeg aldrig været udsat for, selvom jeg har spillet indtil flere timer ad gangen på fuldt niveau.

Men jo det er ikke StageLine som er det bedste der er lavet, men nok til at starte med vil den nok være udemærket, men vil også skifte den senere når pengene ellers rækker til det

Men jeg er ellers meget sart angående bas og lyd i det hele taget, men de problemer du nævner har jeg dog ikke oplevet, og forstærkeren har heller ikke slået fra en eneste gang.

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 04 September 2004 kl. 05:58 | IP-adresse registreret  

Til Motz:

Ja de 140 db er ved brug af 8 subs. For hver sub du lagger  til sa oger det lydtrykket 3 db.

Jeg har min hverdag imellem lydudstyr, sa jeg har hort stort set alt pa markedet. JBL ligger pa toppen! Isar nar det kommer til subs.

Den omtalte JBL sub er 8 ohm, brokoblet bliver forstarkeren belastet med 4 ohm enheden dykker ned til ca 6 ohm ved nogle frekvenser, brokoblet betyder det belastninger nede omkring de 3 ohm, det kan meget vel blive for meget for din stageline. Derudover er JBLs subenheder nogle af de mest reaktive (high emf) enheder der findes. Det er bivirkningen ved stor motorstyrke og ikke noget problem med kvalitets amps som Crown, men det kan lave nogle triks med din stageline. Dermed ikke sagt at det ikke kan virke tilfredsstillende for dig, men at din amp satter grensen for spl og lydkvali i dit subsystem.  Hvis du vil lane en Crown pa et tidspunkt for at udforske forskellen, sa ma du bare sige til

m0tZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2004 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

okay, så forstår jeg bedre hvad de mener med 8 moduler....men okay den giver stadig et ret voldsomt tryk med en sub sat til 

Hmm ja det kan du godt ha ret i, har lige lavet lidt research, og den stageline jeg har kan vidst godt få for meget at se til hvis den skal trække den sub.

Hasselhof har du egen butik eller...? Ellers ville jeg kigge et smut forbi

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 04 September 2004 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hej M0tz.

Jeg har ingen butik, er kun enthusiast nar det kommer til hifi. Har en del Crown amps da det er min passion og hobby. Du skal vare velkommen til at hore den omtalte 21 tommer foran en Crown forstarker, eller hore din JBL pa en Crown amp nar/hvis du far den

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 04 September 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

hvad med den nye audio pro ace base pro2?

1x10", 4x5"

xlarti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 September 2004 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
hvad med den nye audio pro ace base pro2?

1x10", 4x5"

Den her tråd handler om subwoofere af en lidt anden kaliber! ;)
Ikke alle behøver at købe deres grej hos den lokale elgiganten - det er da mere interessant når folk går efter det ultimative og er kompromisløse!
No offense intended
Til top Vis xlarti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xlarti

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 04 September 2004 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

hehe ja tror bare Kare Kim Laeste forkert i overskriften..Der star Biograf sub i stuen og ikke PC/fischer Price sub i stuen..hehe

m0tZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2004 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Kom Olsen:

Tvivler virkelig på at den ACE BASS 2 kan gi noget tryk overhovedet...dog står der at det er en 500watt forstærker og mange enheder osv...men mange små enheder kan ikke hamle op mod 1 stor

xlarti:

Jeg giver dig ret....jeg har sådan lidt en mani med at det man ikke kan eller som er svært at få fat i, er det sjoveste, eller som hasselhof, at ha en 21" derhjemme, som jo mindste parten af befolkningen ville ofre penge på. Det er fedt synes jeg. Hvorfor gøre som alle andre når man kan vælge sin egen vej

Hassehof:

Hvilken 21" er det du har - mærke/model? pris, link

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum