Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 12:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL HP 580 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 September 2004 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Hejsa. Er der nogen der kender disse JBL højtalere HP 580???

Nyprisen skulle angiveligt have været omkring de 30000 for et sæt. Altså nogenlunde det samme som mine Ti-5000, men holder dét, og er de værd at høre på?

Håber der er nogen med erfaringer?

Mvh.

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Kenson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 September 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Min søn har omtalte højttalere, og er yderst tilfreds med dem. Han har købt et sæt mere for at bruge dem i en surroundopsætning, sidst købte sæt skal dog først have renoveret nogle enheder, da tidligere ejer ikke havde behandlet dem ordentligt. (Fugtskade)

HP580 er en 7 kantet 4vejs konstruktion m. 2 basser vendt mod hinanden inde i kabinettet og bas port i toppen, "Se her":  http://www.lansingheritage.org/images/jbl/catalogs/1992-germ an/page12.jpg  Øvre bas, mellemtone & titanium diskant er frontvendt. I bunden sidder en drejeknap med 3 indstillinger: 0db. -3db. & -6db til dæmpning af bassen, de spiller meget dybt uden at "buldre", øvre bas og mellemtone er klar og præcis. Titanium diskanten har jeg set der er delte meninger om, jeg syntes den er meget klar og ren i lyden. Jeg kan ikke sammeligne med TI5000 da det er mange år siden jeg lyttede til dem. Ny prisen på ca. 30.000 kr er også hvad vi har fået oplyst, samtidigt fik vi oplyst at de kun har kunnet købes internt i Harman DK. Og ikke været ude i butikkerne i DK. Men om det er fakta ved jeg ikke....

Det har dog været meget vanskeligt at få oplysninger om HP580. Da han købte første sæt, skrev vi først til JBL i USA men de havde ingen manualer eller andet på den, Harman Skandinavia havde heller ingen oplysninger. Men fra HK teknik center fik vi en pdf fil over en mindre model HP520

På en tysk site har jeg set at det er en dansker ved navn Carl Herforth, der har designet HP serien.  Og der omtaler de en HP590 hvor basserne sidder på en anden måde inde i kabinettet, en vender op og den anden nedad og der er kommet en basport i fronten også. Men der er ikke dæmper af bassen i bunden. Ellers er kabinettet samme størrelse. Se link: http://www.lansingheritage.org/html/jbl/catalogs/1992-german .htm    

Mvh.

Til top Vis Kenson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenson

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 13 September 2004 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hej,

Det er rigtigt at HP-580 ikke har været på det Danske marked, alle de HPèr der er er købt internt hos Harman.

Designet stammer tilbage fra en tidlig JBL fra slut 70èrne, hvor man så kom to basenheder i som push-pull, de blev hovedsagligt solgt i Tyskland, som et alternativ til LX serien! Da den også benytter de samme enheder.

Jeg husker ikke priserne, kan dog finde dem frem, men skudet omkring de 30K, holder på ingen måde, jeg mener at et sæt HP 580 lå omkring 10-12K, men det gør dem jo ikke dårligere.

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

SiXoN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Sendt: 13 September 2004 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Jeg husker ikke priserne, kan dog finde dem frem, men skudet omkring de 30K, holder på ingen måde, jeg mener at et sæt HP 580 lå omkring 10-12K, men det gør dem jo ikke dårligere.

Tror det er 520'eren du tænker på når du siger 10-12k.
Da den efter JBL's egen hjemmeside kostede ca. 5k stykket...
580'eren er ikke derinde... desværre...

Her er ALT det jeg kunne lokke ud af Harman USA om 580'eren:

Harman USA skrev:

Max Recommended Amp Power – 250 Watts
Nominal Impedance – 4 Ohms
Frequency Range – 30Hz – 27kHz
Sensitivity (1watt@1meter) – 91dB
DCB Crossover Frequency – 100Hz
Crossover Frequencies – 800Hz, 3.5kHz
DCB Drivers (two in compound configuration) – 10”
Midbass Driver – 8”
Midrange Driver – 5”
High Frequency Driver – 1” Pure Titanium
Dimensions – 42.9” H x 16.5” W x 14.6” D
Net Weight – 66 lbs each
Shipping Weight – 72.6 lbs each

Til top Vis SiXoN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SiXoN

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 September 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Kenson skrev:

Hejsa.

Min søn har omtalte højttalere, og er yderst tilfreds med dem. Han har købt et sæt mere for at bruge dem i en surroundopsætning, sidst købte sæt skal dog først have renoveret nogle enheder, da tidligere ejer ikke havde behandlet dem ordentligt. (Fugtskade)

Hvor og hvornår har I/han købt det andet par? Jeg har nemlig set et sæt til salg.

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Legend
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Sendt: 30 September 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Takker for linket til prospektet på TI 5000'erne, det har jeg ledt efter længe ;-))

SiXoN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Sendt: 07 August 2008 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Hej,

Det er rigtigt at HP-580 ikke har v�ret p� det Danske marked, alle de HP�r der er er k�bt internt hos Harman.

Designet stammer tilbage fra en tidlig JBL fra slut 70�rne, hvor man s� kom to basenheder i som push-pull, de blev hovedsagligt solgt i Tyskland, som et alternativ til LX serien! Da den ogs� benytter de samme enheder.

Jeg husker ikke priserne, kan dog finde dem frem, men skudet omkring de 30K, holder p� ingen m�de, jeg mener at et s�t HP 580 l� omkring 10-12K, men det g�r dem jo ikke d�rligere.

Peter

Jeg ved godt dette er et gammel emne, men jeg ved også det er et der kommer tit frem nå folk søger på højtaleren: hp580.

Så, her er lidt opdateret information:
http://audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?p=217048#p ost217048

Prisen på 30.000kr passer sådan okay.
7000,- d-mark har i 1995 været mellem 24500kr (kurs 3.5) og 28000kr (kurs 4).

Til top Vis SiXoN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SiXoN

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

River lige op i en gammel tråd. Nogen der kender til HP520`? Overvejer nemlig og prøve dem. Men kan INTET finde på google om dem
Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted

PHauser
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 August 2009 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:
River lige op i en gammel tråd. Nogen der kender til HP520`? Overvejer nemlig og prøve dem. Men kan INTET finde på google om dem

jeg har et sæt jeg vil af med

Til top Vis PHauser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHauser

PHauser
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 August 2009 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Har et sæt jbl hp 520 jeg vil af med
Til top Vis PHauser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHauser

jhnissen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Sendt: 10 September 2009 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Faldt lige over denne tråd. Jeg har et sæt JBL HP 580, samt en extra til reserve dele, som jeg gerne vil af med da størrelsen
ikke er så wife friendly. Overall er jeg ellers rigtigt rigtigt glad for disse højtalere, god detaljeret lyd med dyb bas samt flot
design. Hvis der er nogen interesse så kontakt mig så kan vi snakke om pris osv.
Til top Vis jhnissen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jhnissen

feellike
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 September 2009 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Til jhnissen: Sælg dem da ikke pga. konen!! Netop de højtalere er lavet i et flot design, og mindre højtalere giver jo efter rygterne bestemt ikke bedre lyd. Tip: lav en indretningsplan hvor HP580 højtalerne indgår - kan sende dig forslag...

Jeg har haft et par JBL HP580 til salg i lang tid og mange har prøvet at bytte sig til dem med andre højtalere, men de er altså KUN til salg fordi vi skal bruge pengene til ny asfalt på vores fælles-privatvej. Rigtigt kedelig aftale, rent faktisk! Se vores annonce på http://www.brugt.dk/?side=vis&id=34572

Jeg er så (desværre) netop i dag blevet kontaktet af én som gerne vil købe dem.

Dengang jeg skulle ud og købe højtalere, fik jeg tudet ørerne fulde fra både min HIFI-morbror og min onkel (som begge har kef) om at jeg skulle købe kef. Men så hørte jeg JBL HP520 med en ordentlig forstærker, og jeg synes faktisk de var en tand bedre end kef reference 2.2. – Så det var blev grunden til at jeg købte den større model HP580, sammen med at jeg havde hørt, at HP580 var exceptionelt bedre end ”lillebroren” HP520.

Vi er blevet rigtig glade for vores JBL HP580, og mit håb er at vi en dag får skrabet nok penge sammen til et ordentligt HIFI-anlæg også (forslag til godt supplement modtages gerne! hifiklubben siger NAD). Så faktisk har vi lidt fortrudt at vi har sat dem til salg. Nu hvor der nu er én som vil købe dem, føles det forkert at komme af med dem - ikke rart! Jeg sidder netop nu og hører musik i lange baner, for tænk hvis nu han kommer i tanke om at ville hente dem her i weekenden.

Og tænk, så bor vi endda i JBL HP580'ernes fødeby - ja, de er produceret i vores lille by! Min svigermor har endda arbejdet på Harman, hvor de blev produceret dengang. Netop om den største model HP580 har jeg hørt, at den alene blev produceret som en jubilæumshøjtaler til direktionen i Harman. Om den så blev sat i produktion til salg i andre lande senere sammen med de mindre udgaver, det ved jeg ikke, men dem som findes i Danmark, er ikke købt i danske butikker. Så de er sandsynligvis direktionens gamle højtalere.

Mange hilsner, konen i huset her...

Til top Vis feellike's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af feellike

Allan-j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Marts 2010 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Stadig nogle der har til salg???

husk: Det var amatører, der byggede Noahs Ark, men det var fagfolk, der byggede Titanic    
Til top Vis Allan-j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan-j

feellike
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Allan, søger du JBL HP580, eller...?

Allan-j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Marts 2010 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

ja det tror jeg :-) kommer jo lige lidt an på, hvad pris man kan finde dem til:-)

husk: Det var amatører, der byggede Noahs Ark, men det var fagfolk, der byggede Titanic    
Til top Vis Allan-j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan-j

Ben24
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Jeg ligger inde med storebroren til HP580 nemlig HP590

Som jeg er interreset i at sælge..hvis det var noget..

Til top Vis Ben24's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ben24

feellike
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

@Ben: Du skriver at du enhederne ikke har det så godt... - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=72472
Du må da virkelig have prøvet dem af?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes