| Sendt: 22 September 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den største forskel mellem HiFi basenheder og Bil-basenheder er resonansfrekvensen. HiFi-basser er som regel blødere ophængt (lavere resonans-frekvens) end tilsvarende til bil. Jeg har med succes brugt Dynaudio MW160 (en 6.5 tommer bas-mellem til bilbrug) som mellembas i et 3-vejs system i området 120 - 3500 Hz. Den spiller noget bedre (mere homogent) end den tilsvarende HiFi-enhed 17W75.
Jeg har også prøvet den i et 16 liters basreflex-kabinet, afstemt til 50Hz. Også her spiller den fint, dog ikke så langt ned som 17W75. MW160´eren ligger 20Hz højere i resonansfrekvens end 17W75.
Det du skriver du er ude efter (tryk), rent lydmæssigt, tror jeg sagtens du kan opnå med en bil-bas. Vælg en med en resonansfrekvens under 40-50Hz. Hvis det du kalder tryk, er det jeg kalder "smæk-bas", kan du også bruge PA-enheder. Jeg har brugt 12" McKenzier beregnet til basgitar-brug (res.-frekv.: 45Hz) med glimrende resultat i området 70-250Hz (aktiv deling). SMÆK for skillingen, dvs at lyde som anslagene på trommeskindet går meget renere igennem og slagbas på basgitar er også super.
|