Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 19:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: sub.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JaU.DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 22 September 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

hej står og skal ha ny sub.. så ville jeg høre om man kunne bruge bilsubwoofere til hjemmeanlæg..?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 September 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

De fleste færdige bil-subs går ikke helt dybt nok til hjemmebrug. efter min mening. Visse af de løse sub-enheder til bilbrug ville kunne bruges, som regel i andre (større) bokse end dem man benytter til bilen.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

JaU.DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 September 2004 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

okay..  men det er fordi jeg skal ha en ny subwoofer eller to nye:).. og de må ikke koste for meget...  så derfor vil jeg gerne ha' en "bilbass" da de plejer at være billigere...?

Men.. hvis du kender til en eller anden subwoofer jeg kan bruge til max 2000 kr. så vil det være rigtig fint..!

Det subwooferen skal bruges til er, at give et ordentligt tryk når jeg spiller musik:D.. lydkvaliteten skal self. være rimelig men først og fremmest er det trykket:)

skal også ud og have ny forstærker.. så det skal der ikke tænkes på..

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 September 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Den største forskel mellem HiFi basenheder og Bil-basenheder er resonansfrekvensen. HiFi-basser er som regel blødere ophængt (lavere resonans-frekvens) end tilsvarende til bil. Jeg har med succes brugt Dynaudio MW160 (en 6.5 tommer bas-mellem til bilbrug) som mellembas i et 3-vejs system i området 120 - 3500 Hz. Den spiller noget bedre (mere homogent) end den tilsvarende HiFi-enhed 17W75.

Jeg har også prøvet den i et 16 liters basreflex-kabinet, afstemt til 50Hz. Også her spiller den fint, dog ikke så langt ned som 17W75. MW160´eren ligger 20Hz højere i resonansfrekvens end 17W75.

Det du skriver du er ude efter (tryk), rent lydmæssigt, tror jeg sagtens du kan opnå med en bil-bas. Vælg en med en resonansfrekvens under 40-50Hz. Hvis det du kalder tryk, er det jeg kalder "smæk-bas", kan du også bruge PA-enheder. Jeg har brugt 12" McKenzier beregnet til basgitar-brug (res.-frekv.: 45Hz) med glimrende resultat i området 70-250Hz (aktiv deling). SMÆK for skillingen, dvs at lyde som anslagene på trommeskindet går meget renere igennem og slagbas på basgitar er også super.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 September 2004 kl. 03:21 | IP-adresse registreret  

Det kan der være noget om! Det afhænger af dit behov. Men til megen musik er det ikke livsnødvendigt med super dyb bas - det er vigtigere med en solid bas fra 45-55Hz og op.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes