Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Cerwin Dc15 ... flere watt ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fubu2709
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 September 2004 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Hej

jeg har for nyligt købt et par cerwin vega DC 15 , de spiller upåklageligt, og MEGET højt.

lige nu fodrer jeg dem med en Denon POA 2400 som har 2x200w i 8ohm

men nu til mit spørgsmål:

jeg har tænkt mig at købe endnu en poa 2400 og så bi-ampe CV'erne og så på den måde give højtalerne 400wat stykket .

Men er det spild af penge ?

ville lyden overhovedet blive bedre ?

Til top Vis fubu2709's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fubu2709

Sheiken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 September 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Du vil altid få mere kontrol over enhederne jo flere watt du smider efter dem så ja det vil du nyde godt af! har selv en nad 208 effektforstærker til at drive mine DC15 så bare smid noget effekt efter dem! (nad 208thx 2*250watt 8ohm)
Til top Vis Sheiken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sheiken

A-M-P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 September 2004 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du Bi-Ampe...

Det vil sige 2x200W til bassen og 2x200W til diskant og mellemtonen... Jeg tror godt du kan vinke farvel til diskant og mellemtonen...

En 15" bas kræver en kraftig forstærker for at blive styret fornuftigt. Men mellemtone og diskanten kræver langt færre watt for en lige så god styring.

Jeg kender ikke den denon model du bruger, men tror du vil være bedre tjent med brokobling, hvis det er en mulighed???

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 September 2004 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

du kan sagtens bi-ampe, den smider jo ikke 200 watt til diskanten, den "tager" hvad der er nødvendigt. du må dog finde dig i at der så vil være mange "krafter" der bliver spildt, og som aldrig vil blive brugt i den effekt der trækker mellemtone/diskant.

kan de brokobles? for så er det en bedre løsning....

fubu2709
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

nope de kan ikke brokobles .....

men jeg ville lige høre jer .

er det spild af 2000kr som de nu koster i DBA, for jeg meget LIDT lyd for pengene ?

Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 September 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Efter hvad jeg kan huske, så kan du godt glemme alt om at bi-ampe dem, da jeg ikke mener at det er muligt, med disse højttalere.
Til top Vis Saunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saunter

A-M-P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 September 2004 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Bi-ampe er skam muligt med DC15... har prøvet med de 2 jeg har stående i stuen

fubu2709
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2004 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

jjaja det har jeg tjekket .... 2 søt terminaler på hver højtaler

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 September 2004 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Jeg kender godt denne Denon POA 2400 slutforstærker, men, jeg vil ikke anbefale dig køb af en mere, idet, denne er godt oppe i årende, køb af et hifi produkt, der er mere end 10 år gammel kan være en noget speget affære, selvfølgelig, findes der undtagelser…! 

De priser jeg har set på Denon POA 2400 er helt ude i skoven, en POA 2400 fra f.eks. 1994, bør ikke koste mere end max 1500,- og det under forudsætning, af, den skal være 100% ok.

I øvrigt, var disse store slutforstærker, (POA 2200-2400 samt 2800) primært kendt som ganske kompetente basforstærker, som havde godt styr på dette vanskelige område, Denons bedste bas-forstærker var dog POA 4400A og spec. POA 6600A disse kunne bringe ”liv og ånd” i selv store subwoofer, med 15” basenheder (!) etc.

Derfor skulle du nok overveje, kun køre med Denon POA 2400 til bunden, og så finde et godt eksemplar af Onkyo P508 (den smukke model med effekt meter på fonten) denne store slutforstærker, (vægt 50 pund…!) havde en fremragende gengivelse fra 150Hz og op, mellemtone og diskant var spec. god, men perspektivet  var fremragende, denne kunne måske findes til en god pris en eller andet sted.

Altså Denon POA 2400 til bunden og f.eks. Onkyo P508 til rasten, på den her måde kombinere man disse to store slutforstærker stærke sider…!

Mvh.

”Lytteren”

Til top Vis Lytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lytteren

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Sendt: 27 September 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Til biamping bør man bruge 2 ens forstærkere. Langt fra alle har samme gain, men hvis det er justerbart - så ok. Hvad med POA 1500 ?

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Sendt: 28 September 2004 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Det siger vel sig selv, der skal være indgangs regulering, når man vil køre med to slutforstærker…! Men, der absolut ingen grund til samme fabrikat eller type…! Nej det gæller derimod, om at finde de stærke sider på to sluttrin (!!) i øvrigt er det nok, hvis kun, den ene har indgangs regulering.

Jeg har selv, i nu 14 år (!!) kørt med følgende kombination, bas Denon POA 6600A  til ”rasten”  Sony TAN 80ESD på min Sony køre jeg med den faste indgang, disse to, trækker et sæt Snell type D højttaler, som subwoofer køre jeg med to Audio Pro model bravo, naturligvis kun stereo..!

Ved hjælp af ovennævnte, mulig gøres en fremragende lydgengivelse, POA 1500, kunne jo afprøves, men den kommer ikke på nogen måde i nærheden af  Onkyo M 508 (ja denne heder naturligvis M 508 og ikke P 508 som jeg en fejl skrev) en anden fremragende slutforstærker er Nakamichi PA5E-II som køre godt, sammen med bl.a. Denon.

Denon har dog laveret to sluttrin, af en så høj kvaligtet at disse kunne køre selvstændig, POA 3000Z og spec. POA 3000RG den sidste kostet 23000,- Dk. Kr. i 1992.

Mvh.

”Lytteren”

Til top Vis Lytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lytteren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes