Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Martin logan Sequel mk1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
skovboel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 September 2004 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Hej er der nogen som har erfaring med martin logan Ht, hvor kun halvdelen af båndet spiller. Den spiller lidt mellemtone og lidt diskant i den øverste halvdel, den nederste del spiller som den skal.

Det vil sige at når jeg sidder ned, spiller HT som de skal, og når jeg rejser mig op forsvinder halvdelen af lydbilled ?

hvis det er en udskiftning af båndet, skal man så skifte begge bånd ?? kan det betale sig at bestille båndet hos Martin logan ?? Er de lette at skifte selv ??

-mikkel

Til top Vis skovboel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skovboel

skovboel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

hallo er der ikke nogen der ved noget overhoved !!

-mikkel

manley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 September 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

hej

da jeg havde mine martin logan arius undersøgte jeg havd det kostet at skiftet båndet i dem, og de priser jeg fandt farm til var at det vill koste  ca.5000-6000kr per side at skifte på værksted!! (ved ikke om man kan gøre det selv) og så vidt jeg har hørt, skal  man skifte begge to da man ellers ville kunne høre forskel, fik jeg at vide!!

Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 September 2004 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

skovboel skrev:

Det vil sige at når jeg sidder ned, spiller HT som de skal, og når jeg rejser mig op forsvinder halvdelen af lydbilled ?

Sådan har jeg sgu egentlig altid oplevet det når jeg har lyttet  til Martin Logan

/Præsten

Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

skovboel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

til præsten.. det vil sige at når du har lyttet til martin logan er det normalt at den ene side forsvinder når man står op !!! Så er der vidst noget galt, der hvor du har lyttet !!

-mikkel

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Nej, mener bare at det virker som om at al (ja, i hvert fald meget) diskantinformation går fløjten, hvis man ikke sidder i et meget snævert defineret sweetspot. Har bla. prøvet det i et lytterum med en kammerat, hvor den der sad i stolen syntes det lød fedt, og den der stod op, lige bagved stolen, syntes det lød som om diskanten var pillet fra. Det var ikke højre/venstre relateret, men nok fordi at ML's elektrostater har en relativ dårlig vertikal spredning.

/Præsten

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

det gør sig ikke gældende for de nye modeller....

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Martin Logan-højtalere skal vinkles ind mod lyttepositionen, således at du lytter på den inderste halvdel af båndet.

Mht om båndet er ødelagt, bør du nok lige få tjekket elektronikken. Den er temmelig omfattende i en sådan højtaler. Det kan være den mangler noget højspænding. Du kan først prøve at lade højtaleren stå uden strøm på i mindst 6 timer og derefter støvsuge, ja du læste rigtig, høtalerens bånd med den bløde runde børste der er normaltilbehør til støvsugere. Den skal ske på begge sider. Du skal ikke være nervøs. Membranen skal nok holde. Den lyder fuldstændig som du krøller et stykke papir, hvis den suger kraftig (Matin Logan anbefaler det selv). Den kan være støv, skidt eller pollen der sidder og blokere (kortslutning) et eller andet sted.

Mvh

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
det gør sig ikke gældende for de nye modeller....

Nej, ved godt de har fået sat en "almindelig" diskant i bagtil for at afhjælpe det. Har dog ikke haft mulighed for at lytte på en af dem.

/Præsten

skovboel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

ok.. tak til alle for deres indlæg. jeg vil prøve at "støvsuge" mine bånd i aften..

Så jeg skriver tilbage senere !!

-mikkel

siam-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 November 2004 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Nu har jeg arbejdet lidt med båndhøjtalere...

Du skriver at de spiller som de skal når man sidder ned, og ikke når man rejser sig op...
Dette er helt normalt for bånd. Spredningen er BåndHT'eres største poroblem.
Prøv at se på en "normal" HT enhed. den er bygger som en skål der vender indad, og derved opnår de en spredning. En dome er en halvkugle, og derved opnår den en spredning.
Dine Logan er kun buet i det vanrette plan, og den spreder derfor kun horisontalt. verticalt er der ingen spredning....

Vær glad for du ikke har Apogee, så havde du slet ingen spredning, da disse's bånd er helt lige. Fed lyd, men KUN for manden i midten. Rigtig EGO højtalere...

Håber det hjælper dig lidt oå vej

Til top Vis siam-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af siam-dk

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 November 2004 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

skovboel skrev:

Hej er der nogen som har erfaring med martin logan Ht, hvor kun halvdelen af båndet spiller. Den spiller lidt mellemtone og lidt diskant i den øverste halvdel, den nederste del spiller som den skal.

hvis det er en udskiftning af båndet, skal man så skifte begge bånd ?? kan det betale sig at bestille båndet hos Martin logan ?? Er de lette at skifte selv ??

-mikkel

Det er lett at høre om de paneler skal skiftet

Du kan lytte dig frem , bare lyt tæt på panelet .

Der bliver skrevet kortslutning ? hvis de gør det brænder der hul i panelet , det var kun de gammel CLS der kunne finde på det .

Dem du har er nok en del år gammel send en mail til jpower@martinlogan.com med S/N nummer han svare hurtigt .

Det er let at skifte selv du kan bare maile hvis jeg skal hjælpe dig med det .

Og husk på sådanne højtaler er som rør forstærker , fra dag 1 slides der på dem .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

proac D15
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Sendt: 07 November 2004 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:
skovboel skrev:

Sådan har jeg sgu egentlig altid oplevet det når jeg har lyttet  til Martin Logan

/Præsten

sådan har jeg også oplevet det,at halvdelen af lyden forsvinder.det er hvad jeg kalder lommelygte lyd.

underligt at der laves den slags men så forstyrre man jo ikke andre.

Til top Vis proac D15's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af proac D15

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 November 2004 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Lige et par kommentarer: Mht spredning, så er det løst med de nyere Martin Logan. Og hvis det er det der er problemet med dine sequel, så er det normalt for disse. Så skal du ikke gøre andet end at indtage din lytte position og nyde musikken. Desuden kan membranen ikke brændes af. Det er højtaleren beskytte mod, da gitteret er isoleret med den sorte lakering. Du kan spille så højt at membranen slår mod gitteret. Og alt slides fra dag 1, selv hustruen.

Mvh

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 November 2004 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

270961 skrev:

Lige et par kommentarer: Mht spredning, så er det løst med de nyere Martin Logan. Og hvis det er det der er problemet med dine sequel, så er det normalt for disse. Så skal du ikke gøre andet end at indtage din lytte position og nyde musikken. Desuden kan membranen ikke brændes af. Det er højtaleren beskytte mod, da gitteret er isoleret med den sorte lakering. Du kan spille så højt at membranen slår mod gitteret. Og alt slides fra dag 1, selv hustruen.

Mvh

Ja det er epoxy lak , men jeg synes nu ikke det er slemt med den spredning heller ikke på de gammel , der er da mange andre speaker der har samme problem hvis man kan sige det er et problem , synes jeg ikke .

Stil det rigtig op og de spiller .

Min kone slides ikke hun bliver bare bedre og bedre :o)
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 November 2004 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Hej Jensen

okay, nogen bliver kønnere og bedre med årene, min har holdt sig på toppen i snart 25 år, utroligt hun har kunnet holde mig ud (jeg undres stadig), et ægte vintageprodukt.........Og jeg giver Jensen helt ret.....den rigtige opstilling....det gælder for alle højtalere. Og oplevelsen vil ikke udeblive.

Mvh

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 November 2004 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Lige en bemærkning til siam, selv om det måske er lidt uden for tråden: det er altså ikke primært enhedens facon, som giver spredningen. En hvilken som helst membran vil sprede meget så længe de bølgelængder, den gengiver er længere end membranens udstrækning. Ved kortere bølgelængder vil der opstå en mere og mere udpræget stråle-virkning. Elektrostater kan ikke betegnes som bånd, og vil normalt sprede meget dårligt (hvilket ikke altid er en ulempe, da de så heller ikke aktiverer rummets akustisk så meget, lige som horn ikke gør det), da de jo er både brede og høje. Derfor kontruerede Quad med deres model 63 jo også en membran med et antal koncentriske ringe, som blev tilført signal gennem specielle forsinkelseskredsløb, så det imiterede et punkt, hvorfra lyden udbredtes. (At jeg så personligt mener at dette kredsløb gav andre ulemper er noget andet). Et ægte bånd er normalt langt og tyndt, og spreder derfor glimrende horisontalt (vi går her ud fra at båndet står op, ligesom i Dali Skyline, Apogee etc.) men næsten ikke vertikalt. Det er jo også derfor at man kan bygge linjekilder ret nemt med bånd, (Dali Megaline og Acoustic Realitys bånd med glas), for med et enkelt langt eller flere lidt kortere bånd kan man nå fra gulv til loft, så man hører fuldstændig det samme uanset om man ligger på gulvet eller står på en stol, og gulv samt loft holdes næsten helt uden for at påvirke lyden. Og spredningen vandret/horisontalt vil være glimrende. Dog med det forbehold at bånd placeret ved siden af andre enheder (som i Apogee eller Megaline) vil give visse faseproblemer vandret, som kan gøre lyttepositionen kritisk alligevel.

skovboel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

hej igen jeg har været på ferie, så har defor ikke kunne skrive tilbage på jeres indlæg ! jeg har solgt martil loganèrne, jeg har skrevet og snakket med rigtig mange og den ene højtaler var defekt i den øverste del af båndet. dette forkommer kun på den gamle type bånd ca. 15 år, og et sæt nye bånd koster 9300 kr hos interceptor, altså i mine øjne alt for mange penge !

tak for jeres indlæg...

mvh mikkel

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes