Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sa 1280 - Hjælp hvad skete der?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Steph.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Vi er flyttet i nyt hus med en dejlig stor stue ca. 40m2. Jeg glædede mig vildt til at få mine sa 1280 til at spille i en stor stue men  Jeg kan slet ikke få dem til at spille som før hvad gør jeg. Højtalerne lyder faktisk forfærdelig. Ingen bas og skinger klingen i ørene. Stuen er kold og rå i modsætning til det vi kom fra, med det mener jeg - Pergo gulve, element væge og gips loft. før havde vi en lille stue ca 16m2 med bløde fyr gulve, rustik loft og mere på vægene.Det er klart at der var en helt anden klang i det lille rum. Men hvad gør jeg nu, æggebakker på vægene kan ikke komme på tale, og med tiden kommer der selvfølgelig mere "kunst" på vægene det hjælper nok lidt op den rå klang rummet har nu.

Men men men - hvad gør jeg nu!! Højtalerne står optimal for enden af vægen og spiller "op i rummet" det er regtangulært, dvs. de står for den korte væg med en afstand af ca 4 mtr. Mit kabel er skod kabel 2x2,5m2 højtaler kabel, men får jeg noget ud af at købe kabel for 1000.- til bi-wire?

Hvor starter jeg, så vi får den gode SA lyd tilbage?? Der der nogle forslag?

Til top Vis Steph.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steph.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Det du beskriver med den skingre lyd kan skyldes ekstrem begrænset dæmpning i rummet. For det tilfælde at højtalerne er tilsluttet korrekt er der nok ikke så meget andet at gøre en at skynde sig at få gardiner, gulvtæpper, møbler osv. på plads!

Manglende bas... hmmm. Du kan prøve at eksperimentere med placering og/eller lytteposition. Du skal huske at acceptere de naturlige begrænsinger som 2 x 5" enheder har. De kan altså ikke flytte helt vildt meget luft i så stort et rum. Det vil være tilstrækkeligt for de fleste, men hvis man er til tung rock, techno eller symfoniorkestre kan det måske mangle fylde!

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hej Steph.

Det er da godt nok noget hø, at dine SA lyder som at trække en kat i halen. Det er ellers en dejlig vellydende højttaler og klart den mest musikalske højttaler som SA til dags dato har produceret.

Har du fyldt ovntøret sand i dine højttalere?

Jeg ved godt, at det sjæler en smule dynamik og kan også have en smule indflydelse på den så velspillende mellemtone, ved at fylde sand i disse højttalere,men det kan være, at det kan hjælpe lidt. Start med fx at fylde hvert kammer 1/3 op, så kan du altid fylde mere på, alt efter behov.

Hvis du har muligheden, så bør du måske hænge et stort maleri (evt. 160x100) bag ved dit set-up, det kan også give lidt.

Håber du finder tonen igen.

Mvh. FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hej Steph.

Som tidligere nævnt skal der tæpper + gardiner og andet hustilbehør i rummet. Store planter er heller ikke at foragte, og så yderligere en mulighed:

Har du prøvet at "spille" på tværs i stuen...........?

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Lige et tip:

Hvis man ikke er så meget til gardiner er de der vertikale persienner (lamel-gardin eller hvad de nu hedder) fremragende til at bryde de stående bølger der høres som meget skinger diskantgengivelse.

PS: Det virker selvfølgelig også selv om der ikke er vindue der hvor de bliver sat op. Grin bare. Det ser slet ikke så åndsvagt ud som det lyder og det virker fremragende!

Steph.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Jeg kan høre at vi bare skal se at få pyntet væge og vinduer med div. billeder og gardiner. Et tæppe under sofabordet er nok heller ikke at foragte. Tak for rådene, jeg håber at det virker. Så vi igen får den suveræne lyd tilbage. En tanke har været at invistere i en sub. Konen har bare ikke samme tanke.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Find en sub i en ordentlig størrelse og lækker finish. Så kan du fortælle konen at det er dit ny-indkøbte hjørnebord til sofagruppen

Så har man også et sted at stille sin wiskey!!

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har et lignende problem i min nye stue, blot med omvendt fortegn. Jeg har en forfærdelig resonans ved ca. 50 Hz, og det var virkelig slemt i starten. Efterhånden som der er kommet lidt nye møbler op (er ikke færdig endnu), hjælper det vist lidt, men det er godt nok ærgeligt, men HT'er lød så fedt i min gamle, og på papiret ALT for lille, stue.

Måske sku jeg prøve nogle af de der vertikale persienner...

/Præsten

Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Det er dig der skal vende dig til den nye akustik. Det er ikke højttaleren der har forandret sig.

Det kommer, du vænner dig til det...

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

Jeg har et lignende problem i min nye stue, blot med omvendt fortegn. Jeg har en forfærdelig resonans ved ca. 50 Hz, og det var virkelig slemt i starten. Efterhånden som der er kommet lidt nye møbler op (er ikke færdig endnu), hjælper det vist lidt, men det er godt nok ærgeligt, men HT'er lød så fedt i min gamle, og på papiret ALT for lille, stue.

Måske sku jeg prøve nogle af de der vertikale persienner...

/Præsten

Lad vær med det. Det virker kun på de allerhøjeste toner! Til lave frekvenser skal der TYKKE tæpper og store bløde møbler til!

haldor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

Hey steph.

Mit bud er at du stiller dine højttaler helt op af væggen, det skulle hjælpe lidt på bass problemet. Hvis det ikke hjælper, må du reduseere din stue til 16m2.Wink

Eller du bliver nødt til at udskifte dine højttaler, med nogle større basser.

Det er mit bud på problemet.

mvh haldor

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 02:50 | IP-adresse registreret  

sa er og bliver meget følsomme over for placering... her taler vi om at 10 cm faktisk kan gøre en forskel...

som tidligere nævnt, tættere på bagvæggen, og møbler skidtet, det bliver den anden halvdel også glad for..

haldor's forslag er jeg ikke så glad for, det er 1280 en alt for fin højttaler til!

haldor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Hvad så stefh?

Fik du eksperimenteret med dine højttaler?

mvh haldor

Steph.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Hey igen.

Yep jeg har flyttet lidt rundt på dem, det gør en forskel. I det gamle hus stod de helt i hjørnerne, ikke efter foreskrifterne men pga. plads mangel. Så tænkte jeg da vi flyttede at " nu skal de sgu have luft " så der blev plads til bagvæg ca 50cm og 120 cm til side væge. Der kom problemerne rigtig med bas mangel. Nu er de flyttet, reduceret afstand til 30cm bag - og 20cm sidevejs sikke en forskel. Bassen er vendt delvis tilbage, nu prøver jeg lige med nogle tæpper en brændeovn og gardiner inden jeg snakker sub med fruen. Hvad med kabler? hvad kan anbefales til rimelige penge? Jeg vil ikke give 1000. pr. stk. Hvad med brugt, og gør det en forskel, eller skal det bare lyde godt når man fortæller om dem. Jeg spurgte til det i den første tråd, og der er ingen af jer der nævnte dem som en løsning, er det fordi jeg udemærket kan bruge mine alm. 2x2,5m2.

Hilsen Steph

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

SA´s højttalere er i mange tilfælde afhængige af at spille med bagvæggen, og en placering tæt på er faktisk ikke et dårligt forslag. Det er ikke bas-tunge højttalere, så al logikken taler jo for brug af bagvæggen.

Dog vil jeg nok mene at 40 m2 er lige voldsomt nok til en 1280´er, og en sub som supplement ville nok være en fornuftig løsning. Evt. en SA Subelektro 175 ville kunne tilføje det du efterlyser! Placering på tværs af rummet vil nok yderligere være at foretrække!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes