Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kun lyd fra diskant - HJÆLP (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjarke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg må starte med at sige at jeg bestemt ikke kan prale med at være expert på højttalere...

I går spillede jeg musik på mine 2 fronthøjttalere og pludselig var der kun diskant fra begge højttalere! Jeg spillede rimelig højt og længe. Dog ikke alarmerende højt vil jeg mene . HT er 2-vejs

Jeg har tjekket at det ikke er forstærkere der er noget galt med ved at koble mine baghøjttalere til front-udgangen, og de spiller fint.

Mit spørgsmål er om der sidder en sikring eller lignende i HT'erne, eller om de mon er færdige i mellemtonen (2-vejs). Det pudsige er at begge HT'ere er gået.

Håber der er en der kan hjælpe....

Til top Vis bjarke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjarke

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Der er ingen sikring i højtalere.

Det lyder mystisk at begge er hold op med at spille samtidig.

Prøv evt at pille basserne ud og sætte højtalerkablerne direkte på disse. Så kan du se om det er enhederne eller noget andet!

bjarke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Ja temmelig mystisk....

Det er et par QLN 122 HT'ere. De er vist limet sammen, for kan ikke finde nogle skruer så jeg kan skille dem ad.

Hvis mine baghøjtalere spiller godt nok på en af udgangene til fronthøjttalerne (og centerhøjtaleren for den sags skyld også), udelukker det vel at det er forstærkeren, ikk?

Jeg kan ikke udelukke at den ene højttaler er gået et lille stykke tid før den anden, da den ene står længere væk end den anden, og vi så ikke har lagt mærke til hvis den er gået først.

Kan det svare sig at reparere på sådan et par højttalere, eller må man bare ud og have fat i nogle nye?

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Det er sikkert ikke forstærkeren!

Du skal ikke skille kabinettet ad - bare skrue de skruer ud som sidder rundt langs kanten af bas-enheden. Så "falder" enheden sikkert ud i hænderne på dig! Så kan du pille ledningerne af enheden og prøve at sætte enheden direkte til forstærkeren. På den måde kan du se om det er enheden eller delefilteret er der færdig! Først når det er forsøgt kan man svare på om det kan betale sig at at reparere eller kassere!

Det er ret billige højtalere så det er muligt at enhederne kan skaffes til rimelige penge. Omvendt må nye enheder ikke være ret dyre før det ikke kan betale sig at lave.

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Der kan nu godt være sikringer i højttalere !
Dog oftest (altid ?) kun i diskant (og evt. mellemtone).
At højttalere holder op med at virke, sker ind imellem .
Det mystiske i dit tilfælde er, at det sker i begge sider på en gang.
Edit: Her sidder man og skriver for fuld udblæsning, og bliver så lige overhalet indenom.
At gøre som Frede1977 skriver og koble enhederne direkte til ampen, er nok at spille lidt hasard med ampens liv .
Aller først: Har højttalerne mulighed for bi-wiring ? - Hvis ja, og du ikke har biwiret, så check at der er forbindelse mellem bas- og diskant-sektion på højttaler-terminalerne (både + og - )
Hvis det ikke er her fejlen ligger, så er det stadig en god idé at pille enhederne ud.
Check med et multimeter eller et 1,5V batteri hen over polerne, om der stadig er liv i basserne.
Med batteri-testen bør membranen bevæge sig den ene eller anden vej, når du tilslutter batteriet til enhedens terminaler. Gør de det, er det ikke umiddelbart her dit problem ligger.
Så må du have hovedet ind i kabinettet  !
Check kabler og komponenter i delefilteret for løse lodninger og brændte komponenter. Check også forbindelserne til terminalerne, især da hvis der er dobbelte (bi-wiring) terminaler.
Det bedste er naturligvis at kunne måle sig igennem det hele. Hvis der ingen komponentfejl er, er der næsten kun lodningerne tilbage.
Når du nu alligevel har pølserne inde i højttaleren, kunne det være en idé at "udskifte"/genlodde alle matte lodninger.

bjarke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for jeres indlæg...

Højttalerne er med biwire, men er bare ikke tilsluttet (der er en plade på der "kortslutter" terminalerne).

Ok, jeg vil prøve at skrue mellemtonen ud og sætte et batteri til. Vil det være forkert at slutte forstærkeren direkte til den løse mellemtone? Forstod ikke rigtigt det KimG skrev med at spille hasard med ampens liv.....

bjarke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Så har jeg skruet mellemtone-enheden ud og sat et 1,5 V batteri direkte over terminalerne. Det medfører nogle "klik"-lyde i diskanten. Men ingen lyd fra mellemtonen.

Kan man så konkludere at mellemtonen er død?

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Kim, har ret. Man skal passe lidt på med at tilslyutte enheden direkte. Man må for alt i verden ike komme til at kortslutte + og minus. Det kan koste en udgang i forstærkeren

Prøv den med batteriet i stedet, hvis du ikke er helt sikker på fingrene når forstærkeren er "på højkant"

Det er et udemærket trick!

KimG: Korrekt - der er nogen gange overbelastningssikringer til diskant/mellemtone i mere spil-højt orienterede højtalere (hvilket QLN'erne ikke er). Denne er for at undgå at forvrægning fra forstærkeren splitter de følsomme diskanter (mellemtoner) ad! Mente ikke det ville være relevant i denne sag - men du har da ret  

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

bjarke skrev:

Så har jeg skruet mellemtone-enheden ud og sat et 1,5 V batteri direkte over terminalerne. Det medfører nogle "klik"-lyde i diskanten. Men ingen lyd fra mellemtonen.

Kan man så konkludere at mellemtonen er død?

Det ville være rimeligt at konkludere... desværre!

PS. Der er et sæt til salg her på siden!

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Hvis der nu er (måske lidt usandsynligt, men man skal aldrig sige aldrig) eller bliver fremprovokeret en kortslutning i enhedernes spole, når du tester enhederne direkte på ampen, så kræver det en ganske kompetent kortslutningssikring af ampen, at den ikke går op i røg, hvis spolerne er/laver en kortslutning.
Hvis batteri-testen frikender enhederne for kortslutning hhv. afbrændning, så kan du lave amp - enhed testen, men skru meget forsigtigt op. Hvis de rasler eller afgiver skrabelyde, så er spoleform eller andet blevet skævt, og så er enhederne også færdige med at spille hifi.

Vedr. dine biwiring terminaler, er du sikker på, kortslutningspladerne har ordentlig forbindelse alle steder ?

Edit: Damn.... Sent på den igen

bjarke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Mon det kan svare sig at skifte mellemtonerne ud? Er det et sæt QLN HT'ere der er til salg?... Må vist kigge lidt i køb og salg

Hvad ville I gøre hvis I var mig? Skrotte HT'erne?

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Frede1977: Fra starten manglede vi jo lige oplysning om, hvilke højttalere, der var tale om.
Der er/var nu også andet end spil-højt højttalere, der kan være udstyret med en sikring. Jeg har da et sæt ældre Magneplanar magnestater med en sikring siddende i diskant-sektionen. Og de kan slet ikke spille højt.

I PA-branchen kan man istedet for sikringer finde glødepærer som "sikrings-enhed" for diskanter mv.

Kender ikke dine højttalere. Er du glad for dem ? Hvad vil det koste at reparere ?
Et par spørgsmål, du bør stille !!

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

se om du ikke kan fikset hos den lokale hifi pusher eller der hvor du købte dem....

ellers er der en del forretninger der lever af at rep. den slags.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

KimG skrev:

Hvis der nu er (måske lidt usandsynligt, men man skal aldrig sige aldrig) eller bliver fremprovokeret en kortslutning i enhedernes spole, når du tester enhederne direkte på ampen, så kræver det en ganske kompetent kortslutningssikring af ampen, at den ikke går op i røg, hvis spolerne er/laver en kortslutning.

Hvis der er en kortslutning i enheden vil den jo kortslutte forstærkeren selv om enheden sidder i højtaleren. Med andre ord: hvis man tænker sig at enheden var kortsluttet havde den allerede brændt forstærkeren af da det jo har spillet!

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

........Hvis der er en kortslutning i enheden vil den jo kortslutte forstærkeren selv om enheden sidder i højtaleren. Med andre ord: hvis man tænker sig at enheden var kortsluttet havde den allerede brændt forstærkeren af da det jo har spillet!

Det er jo nok det mest almindelige, men jeg har oplevet amps overleve kortsluttede enheder pga. delefilteret - sjældent, men det kan ske.
Og så vil direkte-testen jo være ret så
Nå, fred være med det. Han fandt jo fejlen

bjarke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Ja, og tusind tak for hjælpen.

Jeg fik en overslagspris på et par nye enheder, som ville beløbe sig til mellem 500 og 1000 kr pr enhed. Og da begge ht'ere er gået, så......

Købte igår et par brugte audiovector M2 til en fornuftig penge. De spiller suverænt.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Tilykke med købet! Lidt sinde med volumenknappen næste lørdag... OK??

KimG skrev:

Det er jo nok det mest almindelige, men jeg har oplevet amps overleve kortsluttede enheder pga. delefilteret

Jeg havde engang en NAD319. Den overlevede 2 gange at blive kortsluttet direkte med godt kraftigt kabel... var kommet til at blande lederne i højtalerkablet i højtalerenden. Den spillede 5 sekunder og slog så bare fra. Så kunne man slukke og starte forfra!

Derfor: at forstærkeren overlever en kortslutning behøver ikke have noget med delefilteret at gøre!

Men som du selv siger: lad nu det ligge  

bjarke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Tilykke med købet! Lidt sinde med volumenknappen næste lørdag... OK??

Skal nok være varsom....

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

.....Derfor: at forstærkeren overlever en kortslutning behøver ikke have noget med delefilteret at gøre!

Men som du selv siger: lad nu det ligge  

Heller ikke, når der slet ingen sikringskredsløb var ?
Vi kan også gå den anden vej.
Testede en gang på det skammeligste garanti og sikringskredsløb på en Harman Kardon effekt, jeg havde. Kortsluttede udgangen på den ene kanal med en skruetrækker tværs over terminalerne. Trak den sikringskredsløbet ? - Brændte den af ? - To gange NIX . Tingesten "skruede" bare lidt ned for niveauet i pågældende kanal og spillede videre. Spillede efterfølgende helt normalt. Dvs. skråsikker bas, fornuftig top, men lidt hård mellemtone.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes