| Forfatter |
|
makrellen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen,
jeg vil gerne høre jeres mening om flg: rigtig mange højttalere får i test påduttet vendingen "virker bedst i større rum","skal have luft" mm... Tænker man her som regel på bassen, eller skal højttalerne simpelthen spille højere for at lyde ordentligt...? Hvad ville konsekvensen være ved at have en "stor" højttaler i et lille rum? Er standerhøjttaleren altid et bedre valg til små rum? Hvis man nu (helt teoretisk :P) kun havde et lille værelse..
Mvh Eske
|
| Til top |
|
| |
brian Branchemedlem

Odyssey Audio Danmark
Bruger siden: 03 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Makrel
En af årsagerne til at man ofte siger at store højtalere (læs 3-4 vejs) kræver store rum, er at jo flere enheder du har, jo længere væk skal du fra højtaleren. Dette er fordi enhederne rent fysisk ligger langt fra hinanden og lyden derfor først "samles" længere væk fra højtaleren. Hvis du sidder for tæt på kan du høre hvor bassen, mellemtone og diskant kommer fra.
Omvendt med en fysisk lille højtaler. Her sidder enheder (oftest 2) tæt sammen og lyden vil derfor "samles" tættere på højtaleren.
Samtidig plejer de store højtalere at give mere og dybere bas. I et lille rum vil lyden oftest blive mørk og "tung" som følge af dette.
Derfor: Store rum = store højtalere (3-4 vejs) Små rum = små højtalere (2-2,5 vejs)
Dette er selvfølgelig kun en rettesnor.
Brian
|
| Til top |
|
| |
makrellen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret!
Grunden til jeg spørger er, at skal man investere i en "lille" højttaler (her tænker jeg på en stander-/reolhøjttaler) vil man jo som oftest gerne behandle dem ordentligt med et par standere - og så har man jo alligevel ikke sparet plads ifht. en gulvhøjttaler.. Og ydermere kunne man jo sige, at de penge der går til standerne måske kunne have gået til bedre enheder etc. i et par gulvhøjttalere..
so what's a man to do :P
mvh Makrellen
|
| Til top |
|
| |
obi jon kenobi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1197
|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man sparer ikke plads ved standerht. De skal ofte have lige så meget luft omkring sig som en gulv.ht for at lyde optimalt.
Men man får mere standerht. for de samme penge end gulvht. - også/især hvis man ikke regner standeren med i prisen.
Til gengæld kommer man helt sikkert til at mangle noget i de dybe frekvenser. Så det er en vurderingssag, hvor man må lytte sig frem. __________________
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Mak, Velkommen til!
nu er ht'ere meget forskellige, men som den flinke brian skriver, så er det som regel på grund af enhederne...
men tit er det også fordi at lyden kommer mere "ud" i rummet, den ekstra plads får simpelthen ht'eren til lyde bedere. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
brian Branchemedlem

Odyssey Audio Danmark
Bruger siden: 03 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Makrel
Hvis du har et lille rum og derfor vil købe en lille højtaler behøver du ikke nødvendigvis at "spilde" penge på en stander. Der er mange 2 og 2,5- vejs i gulvudgaver.
Personlig har jeg en forkærlighed for 2,5 vejs gulvhøjtalere, men hvem siger at jeg har ret (konen gør ihvertfald sjældent )
Brian
|
| Til top |
|
| |
makrellen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for den varme velkomst =]
Brian jeg ved lige hvad du mener hehe.. Hvilke højttalere har du i tankerne? Som i nok har gættet er det et lille værelse, nok ikke et sjældent problem når man studerer. Jeg har et par gamle dali 104 men føler det nok snart er på tide med noget mere "voksent" og æstetisk. Er der nogen specielle højttalere man med fordel kan købe brugt?? (måske et lidt åbent spørgsmål - give it your best shot!)
tak for hjælpen,
mvh makrellen
|
| Til top |
|
| |
Vittel Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skriver ikke noget om dit prisleje, men hvis de godt må koster omkring de 10.000 kan du godt få et par systemaudio 2k brugt, der er - synes jeg - i hvert fald nogle gode standerhøjtalere, Audiovector laver også gode højtalere IMO.
Du har dali nu, hvis du har været glad for dem laver Dali også gode standerhøjtalere.
Jeg kan se du kommer fra Århus, men hvis du gidder tage toget/bilen til Odense her i weekeden kan du komme til KT messen og der er de fleste store mærker represeneteret og de giver gerne en smagsprøve 
|
| Til top |
|
| |
makrellen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Vittel..
10.000 er nok et meget realistisk leje..
Mit lytterum er på 18kvm ca, så med den plads vil man så generelt kunne sige at jeg vil få mere for pengene med et par gode standerhøjttalere??
Jeg overvejer om man kunne finde et par dali grand coupe brugt - ellers er jeg ret vild med sonus faber, men har kun hørt grand piano. Er der nogen der har erfaringer med Concerto?? Laver vienna acoustics iøvrigt nogen standerhøjttalere??
mvh makrellen
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Makrel,
Jeg har Vienna Acoustics Beethoven i et rum/stue på 18 kvm og det lyder/passer godt.
Frank.
|
| Til top |
|
| |
Krabben Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 04:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit forslag kunne være et par B&W DM 602 S3. Tror måske du her vil kunne få både god bas og meget velopløst lyd. De er heller ikke helt små, men dog i standerstørrelse. Samtidig har de basrefleksporten på forsiden, så de er nemmere at placere (ikke så følsomme i forhold til afstand til bagvæggen).
|
| Til top |
|
| |
Vittel Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
makrellen skrev:
Hej Vittel..
Mit lytterum er på 18kvm ca, så med den plads vil man så generelt
kunne sige at jeg vil få mere for pengene med et par gode
standerhøjttalere?? |
|
|
Det er min opfattelse at det tit hænger sådan sammen, men du skal ikke tage det for den eviggyldige sandhed
Det jeg mener er, der er helt sikkert folk på dette fora der ved mere om dette emne end mig....
Hvis du vælger at købe hos en af de gode forhandlere vil de med garanti
lade dig prøve at få tingene med hjem på prøve, så kan du jo returnere
hvis det ikke falder i din smag...
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
det vil enhver ordentlig forhandler, du bør enten låne et demo sæt med hjem eller lave en option om at lade købet gå tilbage hvis der er et eller andet i vejen med lyden som du ike bryder dig om. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
makrellen skrev:
|
Hej Vittel..
Mit lytterum er på 18kvm ca, så med den plads vil man så generelt kunne sige at jeg vil få mere for pengene med et par gode standerhøjttalere??
Jeg overvejer om man kunne finde et par dali grand coupe brugt - ellers er jeg ret vild med sonus faber, men har kun hørt grand piano. Er der nogen der har erfaringer med Concerto?? Laver vienna acoustics iøvrigt nogen standerhøjttalere??
mvh makrellen
|
|
|
Jep, Vienna Acoustics laver også standerhøjttalere, men om Vassagohifi har dem i sortimentet må du hellere spørge Jensen om!
Dali Grand Coupe skulle du nok kunne finde til ca. 6000 kr. med standere, men vær varsom - det er ikke en højttaler der er alt for glad for at spille højt. Bortset fra det, spiller den dog forrygende godt med det rette udstyr! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |