Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 19:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttalere til Primare (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
OleJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 November 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Jeg er kommet lidt videre - se

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15512&P N=1

Har købt Primare A30.1/D30.2., men mangler stadig højttalerne til dem.

Er der nogen der har erfaring med Dali Helicon/B&W Nautilus (i øvrigt rygter om nye modeller - forbedrede basenheder i alle + mulighed for en form for diamantdiskanter på N803 og op) på primare? Andre erfaringer med højttalere til Primare - max. 25-30K i nypr.

Til top Vis OleJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleJ

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 November 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hej Ole.

Jeg har et sæt Helicon 400, som jeg er meget glad for. Bassen går dybt, og der er rigeligt af det (til min smag), mellemtonen er varm og livlig (lidt for mange floskler??) og diskanten er ikke for skinger, som du nævner omkring M3 i den anden tråd. Det er i øvrigt også mit indtryk af M3 Signature og op. Ville foretrække Super modellen.

Har lyttet en del til B&W, både N803 og -4, og også 700-serien. I den sammenhæng foretrækker jeg helt klart Dali's lyd. B&W er generelt lidt "slank" i lyden, og jeg bryder mig især ikke om B&W's specielle mellemtone. I mine ører skriger den for meget, og i begge de nævnte B&W serier foretrækker jeg standermodellerne. N802 er så vidt jeg husker lidt bedre, men det er efterhånden noget tid siden jeg har hørt den.

Det var mine indtryk, håber de kan bruges. Det skal lige siges, at jeg ikke har hørt dem med Primare spændt for, men med HiFiKlubbens grej.

/Præsten

Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

OleJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2004 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret. Jeg har også hørt B&W og Dali og er stort set enig med dig i karakteristikken, men jeg har også kun hørt dem på HFK-grej. Nogen, der har erfaringer på Primare?

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 19 November 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Primare på Sonus Faber, det kører rigtig godt.

P er lidt kolde/neutrale og har derfor godt af den sødme og musikalitet der er i SF 

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 November 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Der er jeg så slet ikke enig. Jeg syntes klart Dali farver lyden og er slem usammenhængende. Bassen forsøger at få de forholdsvis små basenheder til at lyde som noget en 12" skulle lave. Men det mislykkedes fordi den bare kommer til at være oppustet i lyden som en slags loudness effekt. Mellemtonen køre sit ejet løb og klang. Den er tilbagetrukket og åbner ikke op for rummet i optagelsen. Diskanten er tilspidset og tynd i lyden.

N803'eren er efter min mening meget mere sammenhængende. Men den er afslørrende overfor low-fi forstærkere som ikke magter opgaven at trække dem, eller bare er tynd og kornet i lyden. Desværre formår sælgerne i hifi-klubben sjældent at koble ordenligt udstyr sammen og give en seriøs demo af deres udstyr. Og det giver jo nogle blandede meninger om hvordan det i realiteten lyder.

Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Sendt: 19 November 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Må give Jørgen ret i hans betragtninger omkring Dali Helicon kontra B&W Nautilus. Jeg har selv testet Dali Helicon 400 + 800 samt B&W N803 + 804 på et sæt Densen B-200/B-300/B-400+, og der blev B&W N803 en klar vinder.

Som Præten skriver er B&W Nautilus serien dog noget mere pågående i mellemtone-området end Dali Helicon, så parringen med den lidt hårdere Primare-lyd skal nok lige testes en ekstra gang...

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

OleJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Opfatter ikke Primare som pågående - slet ikke ift. den Densen Beat 100 jeg havde før (til salg i øvrigt, 3K, skal afhentes i Kbh.). Udover jeg gerne hører om konkrete erfaringer med Primare og højttalere, må jeg jo se at få transporteret grejet i HFK og få hørt selv. IRRITERENDE at hjemlån ikke er en mulighed i HFK.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Sendt: 19 November 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

OleJ skrev:
Opfatter ikke Primare som pågående - slet ikke ift. den Densen Beat 100 jeg havde før (til salg i øvrigt, 3K, skal afhentes i Kbh.). Udover jeg gerne hører om konkrete erfaringer med Primare og højttalere, må jeg jo se at få transporteret grejet i HFK og få hørt selv. IRRITERENDE at hjemlån ikke er en mulighed i HFK.

Jeg må med skam indrømme at jeg ikke har lyttet til Primares 30-serie, og at min påstand er baseret på 20-serien, så du kan sagtens have ret...

Med hensyn til hjemlån har jeg da tidligere hørt at dette var muligt over en weekend... Om ikke andet ved at betale prisen for demo-varen, for herefter at have en (skriftlig!) aftale om at kunne få pengene refunderet igen mandag...

Edit: Når man når dette prisleje er det efter min mening ET MUST at have hørt gearet hjemme i privaten inden man investerer... Ellers ville jeg ihvertfald søge andre steder hen og bruge mine penge...

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes