| Forfatter |
|
Marius Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 719
|
| Sendt: 29 November 2004 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej På det kollegie hvor jeg bor skal det købes ind nogle HT som skal stå på et festlokale. Lokalet er ret stort å det kan til tider blive spilt højt...
Kravene er at det skal værle nogle lidt "robuste" ht som både kan tåle en lille skub, samt at de ikke "sprenges" så nemt. budsjettet er ca 7K. det trengs ikke være nogen rigtig HiFi..
Hvad vil i andbefale?
har kikket på CERWIN-VEGA CLSC-15 (http://hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|p|8|8|4797|pdetail)
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 29 November 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er inde på noget af det rigtige, Cerwin er helt klart det rigtige valg til kollegie-baren, medmindre du selv bor over kælderbaren 
Men om det skal være et sæt DC1515 eller AL1000, tjaaa det er jo nok jeres budget der skal afgøre det.
men køb brugt, så får i virkeligt valuta for pengene, og hvis de alligvel bliver ridsede er det vel lige meget hvis de har et par ridser i forvejen.
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2004 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor "stor" forsterker kreves for å drive feks CLSC-15.
Hvad med "diskotek" højtalere? findes det noe ok å få købt der? og hvor fåes det købt?
Rommet er mellom 150 og 200 m2
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 29 November 2004 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er et sæt Cervin Vega AL-1002 til salg for 4500 her på sitet.
Ud fra andres beskrivelse, kunne dette lade til at være et ok bud.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 29 November 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ellers et par hp215., også cv.
hvad angår forstærker, skal i nok have en rigtig pa forstærker (devs. ikke stageline eller sådan noget..), måske noget icepower hvis i kan få det brugt, eller der er en med flittige hænder der kan lave det.
de fleste diskotekshøjttalere lyder mildest talt meget ringe, men man kan opdrive nogle ordentlige pa højttalere i flere musikforretninger. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takk for alle svar :-*)
Kim: Nå må jeg indrømmea at jeg ikke ved hvad "stageline" er for noget... PT så har vi en Onyko stereo forsterker (har ingen anelse hvilken betegnelse)
men har jeg forstået det rigtig så vil den efter all sandsynlighed ikke kunne klare joben.
Har også på et tidspungt hørt at hvis man benytter en "dårlig/for svag" forsterker så kan det føre til at HT går i stykker stemmer det?
(må sammle gode argumenter så vi får flere penge til indkøb )
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 30 November 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ud over hifi har jeg også kendskab til café, discotek og spillesteder.
I skal betragte hele anlægget og ikke bare højttalerne. Herefter skal I droppe tanken om kun to højttalere. Hvis I har et decideret dansegulv, vil det være fint med et par CW, men de skal suppleres med ca. 4 mindre højttalere til at supplere i den anden ende, samt til når der ikke skal spilles højt.
Med kun to højttalere vil lyden blive elendig med mindre man står foran.
Jeg har selv gode erfaringer med blot 4 Dali 3B, samt en helt almindelig (dog kraftig) Denon forstærker. Disse spillede (Dalierne spiller stadig) gankse fint på et spillested omkring de 150 kvm., disse var ikke supplere med subwoofet, og gjorde et ganske fint arbejde, også selvom der blev spillet høj.
En god løsning kunne være at ligelig fordeling af 6 højttalere i lokalet (hvordan er dette udformet?). Kan også nævne NASA i københavn der anvender Minipod og Housepod, dog suppleret af subwoofer.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 30 November 2004 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg bifalder helt kjeldsens ide.
stageline er noget hø der udgiver sig for at være en pa forstærker, det er rimeligt kendt blandt amatør dj's, derfor var jeg bange for i måske overvejede noget af den slags __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2004 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rommet er ca 8-9 X 20-25. Hvor det normalt er et dansegulv i den ene ende av rommet (ca 8-9 X 7 m ).
Vil i så mene at det vil give en bedre lyd at købe feks 4X CERWIN-VEGA CLSC-6. som en kan "afgrænse" dansegulvet med? eller er det en bedre kombinasjon med feks 2x CLSC-6 og 2x CLSC-15.
Lokalet bliver også en sjælden gang benyttet til "live musik/konserter"
|
| Til top |
|
| |
aceh Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 463
|
| Sendt: 30 November 2004 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 30 November 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt nok kan CV spille højt..!? MEN det IKKE en pro højttaler, og bliver det aldrig, jeg ville købe noget pro grej, der kan holde til at spille højt.
Den anden dag lyttede jeg til nogle højttaler der hedder CODA fra et firma der laver pro driver BMS, og jeg syntes at det er noget af det bedste jeg har hørt inden for pro lyd, de har udviklet en ny diskant driver, og til høj musik lytning gør den en verden til forskel. Jeg ved ikke hvem der handler med dem, men jeg lyttede til dem inde ved STORM SOUND ”KT-RADIO København” op imod bla. JBL og andre.
Peter
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 30 November 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig med CPH - til dette brug ville det være helt oplagt med professionelle PA-type højtalere. Til dette formål mener jeg man afgjort er bedst tjent med det i længden. Et to-vejs system med en 15" bas (12" kan bruges, men...) og et højtonehorn, i et ~100 liter kabinet. Kan i bygge selv?
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 30 November 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil da anbefale dig at købe hos http://www.danskdiscoteknik.dk/
De er ekstremt billige, og lyden er bedre end man tror.
2 x Vibe 30 højttalere til 1996kr pr stk = ca 4000kr 1 stk C2-800 effektforstærker på 2 x 450W 8 ohm til 2800kr
i alt 6800kr, så mangler du bare en afspiller/mixer/computer eller hvad nu der skal bruges.
Hvis du køber brugt, vil du selvfølgelig få mere for pengene, men jeg tror ikke at du får en bedre forstærker til de penge.
Ang. højttalere vil jeg anbefale dig ikke at købe top og bundkasser. Det betyder nemlig at du skal have et aktivt delefilter, og 2 forstærkere, og allerede her er dit budget ryget.
Her er de mærker som jeg syntes er nogen af de bedste. Mach, Turbosound, EV og JBL. Hvis man er heldig kan man nogen gange finde nogen højttalere af disse producenter, til rimelig billige penge.
Prøv og kig på www.djz.dk under (menu) Interactive -> marked.
Mvh Michael
Glemte lige og skrive at jeg ville personligt holde mig fra alt der hedder Zomax, Stageline, eller billige mærker, især når det kommer til forstærker. Jeg har prøvet at købe en Stageline STA-320, som ikke kunne trække mine Cerwin Vega DC15, fordi de kommer ned i 4 ohm under belastning, derfor klippede forstærkeren, og ødelagde lyden. Jeg købte senere en LAB gruppen forstærker, som virker er toppen.
|
| Til top |
|
| |
rasmus Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 01 December 2004 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Køb noget der er lavet til formålet.
JBL, Elektrovoice og lignende. Evt. aktiv, altså med forstærker indbygget, så bliver det ikke nemmere. Men det bliver nok svært til 7K, hvis de skal kunne spille meget højt.
__________________ Drik rødvin, lyt til musik, lev lykkeligt
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2004 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke helt i er klar over formålet med anlægget (ellers er det mig ).
Deciderede PA-systemer hører hjemme på store diskoteker og spillesteder, ikke i en kollegiebar eller caféer.
Seks kraftige ht, med fire af dem ved dansegulvet er rigeligt.
Det vigtigtigste er en god effektforstærker. Den bør kunne fås for omkring 1500 kr. brugt. En lille mixer kan fås for omkring 500 kr. Højttalere bør være rimeligt nye (max. 5 år) hvis der købes brugt - det burde være muligt at finde brugt for de resterende 5000 kr.
Hvis I i forvejen har en forstærker der kan klare mosten, så brug alle pengene på højttalere.
De seks højttalere må ikke have under 8 tommer bas.
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2004 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal siges at det ikke er en Kollegiebar.. men et "felles lokale" som kan "lejes" af beboere til forskjellige formål,, (dette kan være julefrokoster, bryllup, fester osv..)
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat:"men et "felles lokale" som kan "lejes" af beboere til forskjellige formål,, (dette kan være julefrokoster, bryllup, fester osv..)"
Netop! Derfor, robuste, PA-type højtalere! Og, de behøver jo ikke 'dække' hele lokalet i den forstand - hvis de spiller ved danse-arealet, vil resten af rummet osse få fornøjelsen. Uden nødvendigvis at få 'fornøjelsen' af at blive øredøvede... Jeg hader at være uenig med dig, Kjeldsen, men jeg tror at et par prof højtalere vil gøre langt bedre fyldest her.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jef har dsværre hørt 2 PA type højttalere og ingen supplerende højttalere, og det bliver aldrig godt.
Når budgettet tages i betragtning, men jeg ikke PA løsningen er en mulighed. De løsninger der findes i prisklassen er ofte ikke vellydende, selvom der kan være undtagelser.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2004 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo - men hvor vellydende er højtalere med ødelagte enheder? Når de skal bruges af så mange forskellige, tror jeg ikke hifi højtalere tåler mosten ret længe. Jeg ville nok bide i det sure æble og nedprioritere lydkvaliteten lidt til fordel for holdbarhed.
Desuden, til typiske danse- og festsituationer er superlyd jo ikke så vigtigt. OG! PA-typer er betydeligt mere effektive og udnytter forstærkeren langt bedre, en klar fordel når der skal spilles højt. 
|
| Til top |
|
| |