Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 10" eller 7" i nye HT’er (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 November 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Hey,

Da jeg snart står og skal have skiftet mine JBL s312 ud med noget bedre og fysisk mindre, da jeg snart skal flytte, var jeg lige et smut forbi den lokale Hifi klub, og der må jeg nok sige jeg fik et lille chok af ekspedienten.

Han sagde sådan nok lidt firkantet, at det eneste rigtige var en HT med en 10" bas i, og så går jeg jo og tænker på at de fleste jo har 6-8" og så er der lige SA med deres endnu mindre, kan ikke lige huske hvor store de er.
Han sagde faktisk også at små enheder er noget crap, og ikke kan gengive en bass rigtig, ham brugte en Eagle Eye Chetty - Save Tonight, hvor han sagde at han kunne høre hvad for en bas det var, og ikke på en med mindre enheder, hvad mener i? 
Endvidre sagde han at en Sub slet ikke hørte hjemme i stereo, men kun i Surround Sound, og det kan jeg godt give ham lidt ret i efter hvad jeg ved lige nu, men igen, han fik det til at lyde som om det skulle man bare ikke gøre.....?

Hvad mener i hifi genier herinde?

Nå, men tilbage til mit højtaler køb.

Har kigget på:
SA 1280 MKII, efter meget ros af dem herinde, men kommer til at tvivle lidt efter hvad ham gutten sagde, men det kan ske at i kan modbevise det han sagde?
DLS R 55, nok samme problem, da den her også har små enheder
Dali Evidence 470/870 hvis jeg måske kan finde et par brugte
Og hører gerne til andre der har foreslag, jeg kommer i Århus og Sønderborg hvis det er noget jeg skal ud og lytte til.......eneste krav er at de skal være mindre end mine JBL med 12", de fylder sq for meget.

Budget: 0-10k, måske mere
Rum: 12 m2 lige nu, men skal flytte i noget større engang snart, så der bliver mit lytte rum nok på 20m2
Det hele skal spille på en NAD 116, og 2 Stk NAD 216, SVS PCi 20-39 hvis det skulle have interresse.....

Hvis der er mere i skal vide må i bare spørge....

Til top Vis syska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syska Besøg syska's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 November 2004 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Jeg vil give sælgeren ret langt hen ad vej.

Små enheder har det problem at de ikke kan spille dybt uden samtidig at have meget tunge membraner, eller elektronisk kompensation. Begge dele gør højttaleren mindre følsom, og kræver derfor mere af forstærkeren.

store enheder spiller både dybere og er lettere at drive. Tilgengæld kan de ikke spille langt nok op i frekvens til en diskant, og man er derfor nødt til at lave en 3 vejs. Dette er ikke nødvendigvis en ulempe.

Dog skal store enheder være velkonstruerede med gode T/S parametre (gælder også for mindre enheder, men ikke i helt samme grad IMO).   

Subwoofer kan sagtens bruges til stereo, men det er vigtigt at den ikke spiller ret højt op i frekvens - jeg vil mene max. 40-50 Hz, og der må meget gerne være to. På denne måde kan man med godt resultat få ægte dybbas (ikke bulderbas/imponator) med mindre enheder (minimum 2 stk. 6½ tommer).
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 30 November 2004 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens lave et system bestående af eks. SA'ere og en kompetent sub - og her mener jeg kompetent...ellers kan den ikke bruges til stereo. Vi snakker min. B&W ASW 675 eller lign. (SA 200), ellers er den slet ikke hurtig nok til at kunne blande sig ind i et stereo setup. Og som Kjeldsen siger skal delefrekvensen ikke meget over 40 Hz, herfra skulle ht'erne selv kunne klare resten  

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Sendt: 30 November 2004 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er lidt firkantet sagt at der skal være 10". Man kan igodt nok kke få det naturlige tryk og smæk som store enheder bare giver, men jeg mener godt man kan leve uden hvis rummet ikke er større end 40kvm.

Derudover synes jeg DLS R55 spiller næsten naturstridig god og dyb bas fra de små enheder.

Jeg synes du skal vælge dem der passer til dit rum, og droppe det med sub, det er som du skriver ekstremt vanskeligt at integrere i lydbilledet ordenligt. Det er ikke mange der reelt har brug for noget under 30Hz.

Problemet er at de fleste konstruktioner med 10" og derover er 3-vejs og i den prisklasse dine andre valg ligger i mener jeg ikke det er seriøst at kigge på 3-vejs.

Det er svært; også for producenterne at lave 3-vejs der bare fungere. Derfor bliver resultatet først godt når der er brugt tid og derved penge på udviklingen af dem. Derfor ser man ikke mange 3-vejs med 10" og derover i prisklassen under 20K.

En af dem i klassen jeg har hørt som spiller ok er dynaudio audience 82 som har to 8".  Man skal bare kunne lide lyden af resten af højttaleren. Ellers skal det være noget brugt JBL, der har smækket men ikke reel sub-bas.

syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2004 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Jamen, så kan jeg jo godt skifte mine ht'er ud med et par DLS eller SA

Selvf er det rart med en meget mærkbar Bass, nogen gange, men når jeg ser film kan jeg jo bare slå min Sub til, og så skulle det jo være i orden.

Synes dem jeg har nu mangler alt pånær Bass, diskant skære i mine ører, måske mit NAD der får den til det, skal jeg ikke kunne sige. Mellem tone er heller ikke så ren, og det er sådan set det jeg håber og kunne opnå med de DLS'er eller SA'er.....men nu må jeg jo se hvem der kan give det bedste tilbud....

Hvad siger de til i butikken at man tager en brændt cd med sine bedste numre? kan man høre meget forskel? tænker mest på at det kunne være rart at finde sine 15 fedeste numre og tage dem med på en skive!!!

Til top Vis syska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syska Besøg syska's Websted

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 30 November 2004 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

syska skrev:

Jamen, så kan jeg jo godt skifte mine ht'er ud med et par DLS eller SA

Selvf er det rart med en meget mærkbar Bass, nogen gange, men når jeg ser film kan jeg jo bare slå min Sub til, og så skulle det jo være i orden.

Synes dem jeg har nu mangler alt pånær Bass, diskant skære i mine ører, måske mit NAD der får den til det, skal jeg ikke kunne sige. Mellem tone er heller ikke så ren, og det er sådan set det jeg håber og kunne opnå med de DLS'er eller SA'er.....men nu må jeg jo se hvem der kan give det bedste tilbud....

Hvad siger de til i butikken at man tager en brændt cd med sine bedste numre? kan man høre meget forskel? tænker mest på at det kunne være rart at finde sine 15 fedeste numre og tage dem med på en skive!!!

Du kan godt tage en brændt skive med, men det er ikke for seriøst. Tag hellere et par cd'ere eller fire med hvor der er fede numre på som du lytter til dagligt, det giver det bedste resultat

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 November 2004 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

jeg synes nu eks. 1280 er en ganske fed højttaler, men bortset far det med at sub kun er til film er jeg ikke enig med ham....

det med små enheder eks, de er hurtigere, men der skal flere til. dog er eks. sa meget følsom overfor placering, og det kan give en kæmpe forskel, prøv dig frem med placeringer.

bare tag en brændt med.. jeg har også lavet min egen testskive....

syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2004 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Vil jeg så gøre når jeg lige får skudt en sammen.... man vil jo gerne have det til at lyde bedst.........

Nogen der kender et sted de har dem i sønderborg, og været sådan lidt rundt omkring dernede, men byen er jo slet ikke til at finde rundt i :-(

Og aner heller ikke lige om der måske ligger en butik noget længere væk fra centrum der måske har dem.

Men jeg må da ærligt indrømme at jeg synes de ser godt ud, spiller fint det korte stykke tid jeg har hørt noget spille på dem i experten i århus, men deres musik.

nå, men jeg vil lidt vidre med de fejlige lektier, de skal jo laves engagn :-(

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 December 2004 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Prøv og tage et kig på den nye Audiovector K serie (udkommer idag!!!)

Den ligner meget SA, og lyden skulle være rigtig god.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2004 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

hey gichael3257,

Hvor kan man se dem henne, enten i Århus eller Sønderborg helst!!!!

Er det samme slags HT som SA, altså med små enheder? og hvad kommer sådan et sæt til at koste?

Har du et link til et sted hvor man kan læse om dem`??

Er meget åben for flere ideer til ht'er af samme slags som SA, og ligende, da de jeg ikke har uanede mængder plads..... men stadig gerne vil have god lyd.

Nogen der ved om man kan komme til at høre SA i sønderborg?

// ouT

syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2004 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Okay, fandt selv en nyhed på siden omkring denne HT, det er jo en meget fair pris, og lyder da meget godt.

Hvor mange modeller kommer der i den serie, da jeg kan se at prisen starter fra 1700 kr.

og igen, hvis der er nogen der kender flere specs om den ht vil jeg da gerne høre mere....

// ouT

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes