| Sendt: 29 December 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
En vakker dag må jeg nog presentere mit høyttalerprosjekt. Det drejer seg riktignok ikke om TL men derimod fætteren BR(basrefleks), og den er gjort slik som det virkelig skulle været gjort for længe siden, i modsætning til ellers kjente modeller.
Da jeg er en frenetisk dynamik-freak har jeg efter utallige lytteprøver ikke fundet å kunne bruge nogensomhelst form for "absorbenter" da de gjør nettopp det; altså de suger. Suger akustisk energi og dermed dynamik. Men de er absolut vanskelige å komme utenom, det ved jo alle som har forsøgt å avstemme/mic`e et mellemtonekammer.
Efter en del finurlige forsøg slo det plutselig ned i meg; løsningen! Percienner! Jeg har "hængt op" percienner rundt om i mine højtalere, ca. 50% av kabinett eller 2 av 4 vægger er hvad der behøves.
Disse enkle diffraktorer dæmper uønskede højtoner langt mer effektivt ænd hvad nogen absorbænt gør, samtidig reduseres det akustiske energitab betraktelig. Noget som igjen gjør om hele regnestykket rundt bas-avstæmningen; systemet kan avstæmmes dybere og lyden bliver renere. Meget ligt horn-bass eller en racing-eksos/avgas kontra en gjennemreguleret og avdæmpet familiebil. Og som i en racing-avgas giver også perciennedæmpingen et langt bedre "træk" i piben eftersom højfrekvænte bølger ikke i samme grad bræmser opp for trækket.
Perciennene kan nemt gjøres/limes av stiv pap; eksotisk trævirke er ikke nødvændig i denne sammenhæng. "Bladene" skal stå ca. 45* og nettopp overlappe for optimal avdæmping. &n bsp; &n bsp; &n bsp; &n bsp; &n bsp;
En anden sag der også gir et brutalt tilskud/reducerer tab av bas specielt og dynamik generelt er en ufravikelig anvændelse av tykke, massive kobberledere. Minst lige så tykt som i store trafo-spoler, dvs. mindst 12mm til basser. Hos meg anvendes 4x6mm massiv (fra el-instalatør) til hhv +/- på basserne. Ekstremt effektivt, vær sikker!
Mvh. RS
|