Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL 4412 og 4412A og JBL E100 Northrigde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kato
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 December 2004 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Hej alle Hi Fi Folk Det ville være rigtigt fedt hvis nogen kan svare på dette.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogle som ved hvad forskellen er på JBL 4412 og JBL4412A er da prisen for 4412A er 7500kr. og jeg har i Den Blå Avis set et helt anlæg med tilhørende JBL4412 til 4000kr.

JBL 4412 kostede i "gamle dage" 3500kr stk.for nye

Kan det "betale" lydmæssigt at købe et par brugte JBL4412 i forhold til 4412A som jo er meget dyere. Lyder JBL4412A så meget bedre?

Hvis jeg køber et par brugte JBL4412 er det så ikke ofte sådan at jeg bliver nødt til at renovere basenheden? Hvordan tjekker jeg at bassen ikke er alt for slidt?

Hvad koster en ny Basenhed ca. til JBL4412 og er de ens iforhold til JBL4412A (Hvis man ikke kan købe de originale basser passer bassen fra JBL4412A måske til JBL4412)?

Ville det gå vildt ud over lydkvaliteten hvis jeg får en til at renovere basenheden istedet for at købe en ny basenhed, hvis basenheden ryger sig en tur (nyt kantophæng lavet hos fx www.basrep.dk (er det ikke det som går i stykker?))

Vil et par JBl4412 kunne spille højere/bedre/strammere bas end JBL E100 eller JBL LX 600 eller DALI Concept 10? Jeg tænker her især på Bassen? Jeg regner med at JBL4412 er klart bedre i mellemtone og diskanten.

Er det fuldstændigt sindsygt at købe studiemoiters til et almindeligt anlæg, set iforhold til fx at købe JBL E100 eller DALI Concept 10?

Skal jeg opgradere min forstærker hvis jeg investerer i JBL4412 eller JBL E100 eller DALI Concept 10. Min forstærker er en NAD 2x40Watt

MVH Lars

Til top Vis Kato's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kato

whatz
Branchemedlem
Branchemedlem
Hififreaks

Bruger siden: 02 September 2003
Sendt: 28 December 2004 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Det kommer meget an på hva' du har af rum, jeg kender dog ikke til forskellene mellem ikk A og A modellen.

Men jeg har selv været i besiddelse af A modellerne, og der er ingen samligning med deres entrylevel hts LX/Northridge, som de ikke har været specielt heldige med. De er dog meget rå i lyden i forhold til f.eks. Ti serien som er lidt mere.,.,., jah ;)

Kantophænget er noget du skal tænkte på ca. hvert 10-20år, ikke noget større problem hos monitorne end hos alm, men jo den gamle skal du nok snart begynde at kigge efter nyt ophæng på, som tjek kan du sætte en negl i, er ophænget slidt vil man kunne se at det ikke går ud igen og neglen "bliver" i ophænget. Ellers kan det også tit ses på farven af ophænget, meget brun/gul er også ofte tegn på at det er ved at være tid.

Hverken LX, E serien eller Dali's elendige Concept serie er imo nogle seriøse konkurrenter, hvis ellers rummet ikke er alt for stort til de mid felts monitors.

Densen Audio / HeadFreaks.dk / StaxHeadphones.eu
https://headfreaks.eu
Til top Vis whatz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af whatz Besøg whatz's Websted

Kato
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Hej Whatz Jamen så bliver det nok 4412 eller 4412a jeg må prøve at finde brugt hvad syntes du man skal give for sådan et par?

Altså 4412 og 4412A

Hvad gav du for dine 4412A (jeg formoder du har købt dem for et par år siden og de er ihvertfald ikke faldet i nyprisen som er lidt hamper for en studerende)

De kræver vel også at jeg finder en ny forstærker på 2x100watt?

MVH

Lars

Kato
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2004 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hej Whatz 

jeg glemte lige at sige at højtalerne skal stå på 8-10 værelse så 4412'erne er vel perfekte til rummet.

MVh

Lars

whatz
Branchemedlem
Branchemedlem
Hififreaks

Bruger siden: 02 September 2003
Sendt: 28 December 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

5000-6000kr for A'eren.

2500-3000kr for ikk' A.

Men nu ved jeg ikk helt hva det er for en Nad du har, men jeg kørte på daværende tidspunkt med en HK Sig. 1.3 som klarede dem helt fint og det er ikke fordi at den er verdens mest strømstærke effektforstærker.

Men ja, med det rum er der ingen problemer ;)

Densen Audio / HeadFreaks.dk / StaxHeadphones.eu
https://headfreaks.eu
Til top Vis whatz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af whatz Besøg whatz's Websted

Kato
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2004 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hej Whatz

Mange tak for at du ville besvare mit indlæg

MVH

Lars

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 December 2004 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

- måske at jeg tager fejl, men mener at JBL L112'eren var "stereo versionen" til 4412...?.....og den kender/husker jeg som havende en skøøøøn og blød lyd, MEN ville nu nok kaste min kærlighed på et sæt 120Ti i stedet for - de har en meget mere "hul - i - gennem" lyd...og dem kan du finde til ca. kr. 3.000

Og tro mig, de spiller r.... ud af bukserne på et sæt LX/northridge el. dali 

- Men mon ikke Ronin snart kommer ud af buksen - han plejer at kunne sine JBL'er 

mvh

Jesper/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

Kato
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2004 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hej Kim Olsen

Noget skal man jo have i konfirmationsgave.

Har været ok tilfredse med dem men kan da også godt høre det ikke er verdens bedste højtalere. Så jeg har vel noget at glæde mig til når jeg anskaffer mig 4412 eller nok mere sandsynligt 4412A (brugte).

Kunne nu godt lide bassen men jeg er heller ikke lydmand.

Jeg har en NAD 304 som jeg er godt tilfreds med. Og en Pioneer skod CD afspiller.

Hvis jeg havde pengene ville jeg købe et par QRS Merkurius

MVH

Lars

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes