| Forfatter |
|
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har sat Jjaz-fødder under mine HT men jeg tror jeg skal have dem afkoblet totalt.
Jeg bor på 2. - og i og med mine HT spiller ned til 25 hz spiller trægulvet, der er rimeligt "vibrerende" også at gå på, en hel del med.
I manualen til dem står der at en granitbase (på et par tommer!) vil kunne løse dette: Er der nogen der ved hvor man kan finde sådan nogle til rimelige penge?? De behøver ikke nødvendigvis skæres til de eksakte mål.
Et par granitfliser ovenpå hinanden kunne måske også gøre det?? Er der nogen der har sådanne erfaringer?
MVH Jesper __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
ligger der ikke et sted med granit sten i nærheden? dem der skærer gravsten har tit noget.... de ligger tit i industri kvartererne
jeg har selv sådan en granit ting i nærheden af hvor jeg bor, de laver badeværelser, grav sten mv, og lidt mersalg er sådan nogle steder altid glad for. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med en fortorvs flise....
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
| Hvad med en fortorvs flise.... |
|
|
Granit skulle vist nok have en bedre effekt - fordi det er resonansdødt eller sådan noget...??
Men jo - hvis en fortovsflise er lige så god, så kunne man jo starte der for at se om det overhovedet giver en forbedring.
Skal blokken være på størrelse med HT eller en smule større som base?
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
større er vist mest optimalt, også for at sprede vægten til den øvrige gulv.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må prøve sådan et par fætre - hvis jeg kan finde nogen med indbygget
WAF
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 31 December 2004 kl. 01:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil mene at beton er mere dødt end granit (har dog selv granit af hensyn til udseenet)
jeg gav 1000,- for 2 blokke på 12x20x30 de vejer ca. 35kg og
bevirker at gulvet ikke mere spiller med ( jeg har spikes imellem HT og
granit)
for de 1000,- var de plan-slebet på en flade, hvis du bare vil have dem
rå er det nok noget billigere, men lad være med at lægge dig fast på
nogle bestemte mål på blokkene så blivere det noget dyrre hvis de skal
lave ekstra snit. jeg gav dem målet 10-15cm i højden og de andre må var
faste.
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 31 December 2004 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
| større er vist mest optimalt, også for at sprede vægten til den øvrige gulv. |
|
|
tror jeg ikke du har ret i, ideen er at den skal 'træde igennem' i
gulvet så overgulv og undergulv får 100% kontakt hvor HT'en står. Jo
mere du samler vægten på en stadig mindre flade desto hårdere må HT
nødvendigtvis træde på fladen den står på, og tilsvarende for
over/under-gulv
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 28 Januar 2005 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg trode at her kendte man sit anlæg ret godt men.......Må indrømme at jeg eksperimentere en del og det ændre på tingene men alligevel.......
Var på besøg hos Kubik han sagde at afkobling var vigtig,så læste jeg forskellige indlæg i dette forum og tænkte at nu skulle nogle ting prøves af.
Omstændighederne er at jeg bor på et værelse med trægulv og tæppe.Førhen stod højtaler på SD feet og monoblokkene på direkte på tæppet.
Husejeren har nogle fliser i forskellige størelser til at ligge udenfor,så var det jo nærliggende at prøve et par stykker.Hvilken forskel det gav bare under forstærkerne klangen ændrede sig fra det mere mørke til en lysere klang.Højtalererne kom også op på fliser først med SD fødder imellem så blev spikesene brugt de er der standard nu stod højtalerne mere fast,før var det umuligt at benytte spikes pga. vægten på de ca.87kg men på en flise fungerer det fint.Ligeledes har jeg brugt en vaterpas så nu står de i lod så afstanden til diskanterne er mere ens,da de jo er forholdvis høje bliver forskellen mere udtalt.
Tidligere tænkte jeg på at støbe et par betonklodser til forstærkerne at stå på men det her er nemmere at gå til.En ingeniør havde fortalt mig at beton var godt til at lave plint til pladespiller (han sagde at det kunne jo males som kommentar til udseende) så tænkte jeg at det kunne være godt til det andet også.Har også hørt at han overvejde granit engang til racksystem men fandt ud af at det ikke fungerede ordentligt,grant var ikke så godt.
Det bedste er at det er ret billigt at prøve, det er let at kaste i tusindvis af kr efter anlæget næsten alle har vel prøvet det.Meeenn mange faktorer har indvirkning på lyden og man skal lære og det kan være dyrt.
Det der med bare at sætte et anlæg op og konstatere at sådan lyder det er ikke bare så let som det lyder.
Godt at man er kommet over den tid med B&O reciver og M75 højtalere og den ide at MC pickup var godt og ville lyde godt for man læste jo så meget og vidste så lidt. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg har nu fået to stk. granitblokke, 3,5 cm tykke, skåret til for 500,- og det har virkeligt strammet bassen og mellemtonen meget op. Bedre kanalseperation er der også kommet, så det kan anbefales hvis man har tungere HT´ere og trægulv.
MVh Jesper
__________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 02 Februar 2005 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er lige gået fra JJAZ fødder til spikes på nogle granitfliser med en tykkelse på ca 1cm .. det har hjulpet lidt, men absolut ikke nok.. så senere kommer der dæmpeplader, men nogle tykkere fliser skal absolut også afprøves..
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal nok lige tænke over at der er forskel på om det er trægulv eller beton gulv,afkoblingen skal nok ikke være den samme.Kubik bruger spånplader det virker for ham siger han,han har et hårdt gulv.
__________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
PaleRider Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, personlig indgår jeg alt av sten da jeg ikke kan undgå å høre den synge med..
Msvh. RS
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
PaleRider skrev:
|
Hmm, personlig indgår jeg alt av sten da jeg ikke kan undgå å høre den synge med..
Msvh. RS
|
|
|
Det er jo let at sige,alt har jo en resonans i et område,er det så bedre gulvet spiller med eks. trægulv.
Er det så bedre de står på nogle relativ bløde føder SD eks.?Her kan højtaleren stå og vakle lidt hvad er bedst?? __________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
chrliv Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have prøvet forskellige afkoblinger, er jeg nået frem til at det bedste er både audiophile SD- fødder og granit, på trægulv.
Hilsen Christian.
|
| Til top |
|
| |
PaleRider Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
PaleRider skrev:
|
Msvh. RS
|
|
|
Det er jo let at sige,alt har jo en resonans i et område,er det så bedre gulvet spiller med eks. trægulv.
Er det så bedre de står på nogle relativ bløde føder SD eks.?Her kan højtaleren stå og vakle lidt hvad er bedst??
|
|
|
En sådan sak må man bare tilpasse det enkelte opsett, men man bør være opmerksom på en mulig uønsket bi-effekt.
Stenplader kan ellers avdæmpes ved at sammenlime dæm med plader av et eller andet materiale der ikke synger på samme frekvæns. En bekjent af meg gjorde seg høyttalere i 30mm granit påført 22mm krydsfiner på "bagsiden". De kabinetter synger ikke med, overhead not!
Mvh. RS
|
| Til top |
|
| |
Schrammelll Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 817
|
| Sendt: 19 Juni 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
|
jeg er lige gået fra JJAZ fødder til spikes på nogle granitfliser med en tykkelse på ca 1cm .. det har hjulpet lidt, men absolut ikke nok.. så senere kommer der dæmpeplader, men nogle tykkere fliser skal absolut også afprøves..
|
|
|
Har du prøvet med tykkere granitfliser, og hvad var evt. resultatet?
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 19 Juni 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Schrammelll skrev:
witzel skrev:
|
|
|
|
Har du prøvet med tykkere granitfliser, og hvad var evt. resultatet?
|
|
|
nej jeg kom lidt væk fra emnet igen.. men mandag regner jeg med at GLS/Pakketrans kommer med et par træplader til mig, som jeg har lånt af Stoplite. Nogle russere mener, at Cedertræ (!?) er det bedste til afkobling, så højttalerne bliver placeret ovenpå dem, med spikes, og under pladerne vil der blive placeret nogle 'cones' som dem på billedet herunder.

Jeg forventer ikke det store resultat.. men jeg vender tilbage med resultatet
|
| Til top |
|
| |
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 19 Juni 2005 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg arbejder ud fra den teori - åhr, måske nærmere en tommelfingerregel - at tunge højttalere skal stå på (lydøde) tunge ting, som eksempelvis sten, granit eller marmor. Det virker ihvertfald for mig, mit gulv er trægulv og mine HT er født med granitfod. Under denne fod skal jeg til at eksperimentere med forskellige afkoblinger til gulvet. Filtpropper ( dem med klæb) eller 3 mm tynde korkplader på 4 x 4 cm placeret i hvert hjørne af stenen og en i midten.
Mit øvrigt anlæg står på flader der er lette og sprøde, altså ikke spånplader og MDF. Sådan noget som de tynde plader i de kvadratiske borde man kender fra IKEA, hvad er det de hedder; strax, vaks, klax? De kan hurtigt optage lyd og komme af med den igen. Under alle apparater har jeg Pulsar Points det meste af tiden, men af og til vil jeg gerne høre det hele lidt blødere, så jeg tager dem af og bruger de bløde standardfødder der er på mit Densenudstyr.
|
| Til top |
|
| |
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 19 Juni 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Witzel: hvor kan man købe de cones? Ser meget spændende ud!
|
| Til top |
|
| |