| Forfatter |
|
PSSO Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 22 Januar 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ens fronthøjttalere kan gå ned til næsten 30Hz (+/-3db), hvad skal man så med en subwoofer til surround ???
Når det kommer til stykket, er det vel begrænset, hvad der findes af DVD film/koncenter der går længere ned i frekvens.
__________________ mvh PSSO
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 22 Januar 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det jo ikke kun ned i frekvens at en sub gør. På mange film er der virkelig energi omkring 60 Hz. Dette kan en sub hjælpe med til at gøre til en fysisk oplevelse, hvilket mange almindelige højttalere har MEGET svært ved...
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 22 Januar 2005 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
-jan- Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 467
|
| Sendt: 22 Januar 2005 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et par gamle B&W 801 som jeg har brugt til surround de seneste år. De går forholdsvist langt bed i Hz, men der er en verden til forskel med en sub koblet til systemet når man ser DVD.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 22 Januar 2005 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man ser fakta på de typiske subwoofere i dag, så er det ikke ret mange, der rent faktisk er "sub"-woofere, hvis målet er 20Hz. At ramme 30Hz +/- 3dB er meget pænt, og så burde en subwoofer ikke være nødvendig.
Men til film kan mange lide at skrue ekstra op for bassen, og tilføjer du en subwoofer, så "skruer du op" for bassen. Det er ikke alle højttalere der magter de lydtryk i bassen, som mange gerne vil have.
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 22 Januar 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har man et par voksne høytalere og en god, kraftig forsterker vil en sub kun gjøre lyden værre.
|
| Til top |
|
| |
PSSO Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
| Har man et par voksne høytalere og en god, kraftig forsterker vil en sub kun gjøre lyden værre. |
|
|
Det er også den erfaring jeg har gjort.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 22 Januar 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
PSSO skrev:
ManicMiner skrev:
| Har man et par voksne høytalere og en god, kraftig forsterker vil en sub kun gjøre lyden værre. |
|
|
Det er også den erfaring jeg har gjort. |
|
|
Jeg vil foretrække en sub udelukkende til film, idet det er meget vanskeligt at integrere en sub til musik.
Dejligt er det da med fest i gaden og en ordentlig film i selskab med en subwoofer. Har dog solgt min Dali Suite 1.2S...
|
| Til top |
|
| |
Jailbird Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, så mange kloge mennesker og så er der ikke nogen der har tænkt over hvorfor der er et lille x.1 i lydformatet.?
Selvfølgelig SKAL der en sub til for at få noget ud af det signal der afgives i for eksempel et 5.1 lydformat, uanset hvor gode højttalere man har og uanset hvar langt de går ned i frekvens kan de ikke spille noget de ikke får tilført.
Når man så hører cd er der jo ikke noget i vejen for at køre det ud i ens højttalere alene, men sub'en giver nu en lidt anden oplevelse af film på DVD.
Bare min beskedne mening. __________________ NAD T-763v2, Dali Suite serie med 2,8 som front, C0,8 center, og Eltax HT-2 baghøjttalere, CV CLS-12SX sub.
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slår man subben fra inde i receiver-menuen, går x.1 signalet udtil fronthøjttalerne. Så om man skal have sub eller ej, kommer an på rummet og fronterne.
Uanset hvad, foretrækker jeg altid en sub til film. Man kan altid finde en sub som er vildere end ens fronter. __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
PSSO Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannick skrev:
|
Slår man subben fra inde i receiver-menuen, går x.1 signalet udtil fronthøjttalerne. Så om man skal have sub eller ej, kommer an på rummet og fronterne. Er selvfølgelig gjort.
Uanset hvad, foretrækker jeg altid en sub til film. Man kan altid finde en sub som er vildere end ens fronter. Ja, hvis man vil betale prisen.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Tiësto Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 167
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har heller ikke nogen subwoofer koblet til mit system og min erfaring indtil videre er at det ikke er nødvendigt. Mine højtalere har en så kraftig bas, at de sagtens kan håndtere den bas de får fra x.1
Hvis jeg fik en sub på mit system, tror jeg det ville give for meget bas i forhold til mit lytterum.
Men jeg er enig i at man skal have nogle gode fronthøjtalerer til den slags brug, hvis man vil undvære en sub __________________ Life is to short for boring hifi
Tiësto
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Jailbird
Prøv lige at læse lidt mere om surround, inden du lægger dig ud med alle... Tak!
Selve 5.1 formatet er ikke forbeholdt dem med fire højttalere og en subwoofer! Som @Jannick skriver kan man sagtens kører signalet ud gennem fronthøjttalerne, og så mister man altså ikke signal - eller virkning.
@Jannick
Jeg kan ikke lige se hvad du mener med at man "altid" kan finde subwoofere der er vildere end fronterne.
LANGT de fleste subwoofere i dag, er IKKE "sub"-woofere. Det er blot en ekstra basenhed man tilfører sit system. Hvis du skal have noget der markant rykker, så snakker vi f.eks. JBL eller Velodyne, og priserne her runder nemt 10-20.000 kroner for én subwoofer.
Har man et sæt gode gulvhøjttalere i 10-20.000 kroners klassen, så skal man nok regne med at bruge mindst det samme beløb på en subwoofer, for at minimum kunne matche fronthøjttalerne.
Subwoofere i dag er, i langt de fleste tilfælde, blot højttalere, der skal kompensere for knap så gode højttalere (der derfor ikke kan gengive dybbas).
Se blot de utallige løsninger med fem små højttalere og en "sub"-woofer = surround(??!) Det lyder forfærdeligt, hvis man er bare lidt kvalitetsbevidst.
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Daniels: Jeg mente selvfølgelig også uanset pris og jeg tænkte netop på bl.a. Velodyne, for ikke at glemme om JBL og Paradigm. __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
mine Ti-5000ere går også ned til 30Hz.
Meen - en rigtig sub spiller meget højere ved 30Hz og lavere.
En rigtig sub formår at gengive infralyd.
Det er korrekt, at meget "punch" ligger omkring 60Hz - men det kræver også at den kan spille høj her. Gerne 110dB+.
Gode sub er ikke svære at integrere, da gode subs ikke mudre. Min SVS spiller fantasktisk til musik.
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
sound Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Status: Offline Indlæg: 112
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
PSSO skrev:
Hvis ens fronthøjttalere kan gå ned til næsten 30Hz (+/-3db), hvad skal man så med en subwoofer til surround ???
Når det kommer til stykket, er det vel begrænset, hvad der findes af DVD film/koncenter der går længere ned i frekvens.
|
|
|
Hvilke højtalere har du egenligt?
Meningen med en subwoofer er jo at gøre noget ved anlægges manglene basgengivelse. Dvs det skal lyde bedre med en sub. Du skal nok have fat i en temmelig vild subwoofer hvis du virkelig skal kunne høre en markant forbedring.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
@sound
Enig!
@Webmonkey
Så har du også fat i noget af det bedre udstyr.
Jeg har selv nogle selvbyg højttalere der spiller fra 19-20Hz til 30Khz +/- 3dB. Men det er med aktivt filter, og kabinetterne til bassektionen er ret store. Nu har jeg adskilt det i en top, og tilhørene subwoofer (se DIY sektionen LokaSub20). Indtil videre har jeg kun samlet den ene subwoofer, men den anden skulle jeg gerne få samlet når jeg får tid.
|
| Til top |
|
| |
PSSO Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
sound skrev:
PSSO skrev:
|
|
|
|
Hvilke højtalere har du egenligt? Meningen med en subwoofer er jo at gøre noget ved anlægges manglene basgengivelse. Dvs det skal lyde bedre med en sub. Du skal nok have fat i en temmelig vild subwoofer hvis du virkelig skal kunne høre en markant forbedring.
|
|
|
Dali Helicon 400
Havde tidligere bl.a. Dali Suite 2.8 og Sub S1.2 (som passede fint sammen). Efter udskiftning af 2.8 blev sub'en helt overflødig, den kunne ganske enkelt ikke følge med længere. __________________ mvh PSSO
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Dali Helicon 400, Jeg tror jeg har lyttet til Helikon 400 og jeg vil nødigt undvære en sub til film brug i en kombination med Dali Helicon 400 serien. Jeg har også lyttet til Dali Euphonia MS4, og her kan jeg heller ikke undvære en sub til Hjemmebiografen.
Havde tidligere bl.a. Dali Suite 2.8 og Sub S1.2 (som passede fint sammen). Efter udskiftning af 2.8 blev sub'en helt overflødig, Det må man nok sige, nu bliver jeg næsten nød til at få en lille demo med Sub S1.2 hos den lokale Hifi klub.(hører den under Dali Suite serien)den kunne ganske enkelt ikke følge med længere.
[/QUOTE]
Jeg har lige en lille bøn til dem, som har den opfattelse, at man ved at anvende "gode" front højttalere sagtens kan undvære en Sub, ja vil I være venlig at sætte navn på de højttalere I snakker om (både mærke og model navn).
Nu ved jeg næsten hvad jeg skal foretage mig de næste par uger, når jeg har modtaget navnet på de kompetente højttalere....
Jeg tvivler på, at det vil hjælpe på min opfattelse af nødvendigheden af en sub til hjemmebiograf-brug, but you never know.
|
| Til top |
|
| |
lorx Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 700
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne aldrig drømme om at sætte en sub ind i mit system. Der vil jeg sgu hellere lægge et par ekstra kroner i center/fronter.
Keyvan; Infinity Renaissance 90. Smid dem på en ordenlig effektfætter og du vil glemme alt om sub. =P
|
| Til top |
|
| |