Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kommentare til mine kommentare om Eben! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige slå fast her! at jeg ikke som der blev antydet i den nu lukkede Eben tråd, spiller bedre vidende!..

Jeg prøver blot at klargøre hvorfor den får den test den gør og lyder som den gør, på en mere konkret og non subjektiv baggrund!..

Og udfra de målinger jeg kunne se, har jeg blot kunne tyde nogle tendenser, der stemmer meget godt overens mad hvad testeren hørte! og hvad der stod i testen, samt endda hvad jeg selv kunne huske fra da jeg for noget tid siden selv kort hørte dem.

Og dette er på ingen måde at være bedre vidende!.. det er faktuelle ting og observationer baseret på de konkrete målinger der var tilgængelige!..

Og som jeg faktisk KAN! læse ganske godt og med tiden er blevet godt trænet i at tyde!!

At nogle stiller sig tvivlende eller har ondt i R.... over at jeg  skulle kunne læse målinger og af den vej konkludere hvad andre tydeligt kan høre , burde jeg jo nok ha forudset..

Men ikke desto mindre!!

Hvis man kan noget , ved noget og eller er god til noget her, skal man nok få lov til at høre noget pis for det!..  den gode gamle jantelov!..

Hvorfor ringer / skriver jeg ikke til Eben og forklare dem hvordan man laver en højtaler!??

Hvorfor skulle jeg det??   de valg de har truffet i den højtaler må jo være hvad de mener er ok!.. og deres smag!??  det skal jeg ikke blande mig i!

Og hvis nogen kan lide den højtaler så er det jo fint for dem! KØB DEN!!!  what do i care!..

Men man har vel lov til at fremføre sin mening, betragtninger på samme måde som eks. de der tester udstyret, uden at skulle høre en mase l**t om det!..

Jeg undres bare over nogle dispositioner lavet på hvisse højtalere...  da disse ikke er særlig logiske, efter mine betragtninger, erfaringer og viden!... 

Og det viser sig jo også at det derfor også giver problemer og nogle meget kontroversielle højtalere..  ( dette især hvis man hevder at tilstræbe rigtig / korekt gengivelse!)  Men! hvis man er til ren smag & bahag!?? så er det jo en mere ærlig sag!

Og dette er vel en ærlig sagt at fremføre sin undren over..

Samt at give et indblik i hvad åragerne er til at det lyder som det gør, til de der undres over dette!.. og ikke rigtigt er inde i det rent tekniske!..

Jeg mener at jeg godt ved hvordan man laver en god højtaler!..  og gør også dette! med hvis jeg skal sige det et tilfredsstillende resultat!..

Mange syntes det samme når de høre dem! andre ikke!...  ( på samme måde som med alt andet og alle andre højtalere / grej!)

For mig er det det rigtige!..

Men det er der så sandelig også mange andre der gør! altså laver gode fornuftige højtalere!!.. ( på hver deres måde!) og måske endda endnu bedre end jeg?.. og med endnu støre indblik! ( eks. Duelund!...  all respekt!!!!!! !)

Jeg har dog ikke økonomisk eller praktisk kunne få stablet komerciel udnyttelse af dette på benene desverre!...   men hvem ved??

Jeg spiller ikke bedre vidende!!.. jeg redegør for nogle konkrete faktuelle betragtninger og en forklaring på hvad der høres! ud fra den smule viden jeg har tilraget mig de sidste 12 - 15 år!.. og ligeledes hvad jeg syntes om dette!..

Jeg finder det forkert og ikke rigtigt eller vellydende hvad der er lavet med de Eben!...  men det er så bare min mening og min forklaring..

Men er der andre der kan lide det de høre?? så er det jo deres sag og som sagt i orden for min del!!  som før sagt køb dem dog så endelig!!..

Det er jo smag & behag!..

De der laver Eben gør det i bedste mening og helt sikkert udfra hvordan de syntes det bør lyde for at det for dem er troværdigt!.. og det samme skal så gælde de kunder de skal ha til dem! deres opfattelse skal så stemme overens med det!..

Og gør det det så er det fint!..

For de der kan lide DEN! lyd og opfatter dette som troværdigt!? er det helt sikkert en fremragende højtaler!... uanset hvad målinger siger og hvor korekt eller ukorekt den så er ud fra disse rent videnskablige batragtninger!..

Lyd og især troværdig og god lyd er meget subjektivt!!..  ( korekt gengivelse i henhold til i dag opnålige data og mål og herved en så stor tilnærmelse det oprindlige signal der kommer ind er dog ikke i samme omfang!...selv om der stadig er plads til lidt subjektivitet selv her!!)

Og hvor vidt jeg ved hvad lyd jeg finder rigtig??? så er korekt gengivelse fra udstyr meget subjektiv! helt ufattelig meget mere end for højtalere!!  

Højtalere er der konkrete mål og målinger mm. at gå ud fra der viser om det er en tilnærmelse det rigtige eller ej!...  dette er der ikke i samme omfang og tydlighed fra udstyr!..  hertil der data mm. for ens og tollerancer for snævre!..

Liniaritet, korekt liniær fase og jævn powerresponse, god sprædning, samt god impuls formåen samt resonans frihed er nogle enkelte meget konkrete og for højtalere meget synlige ting!.. og for at det der "hældes" i også er det der kommer ud! skal dette være så i orden som muligt!!... ( hvis man ønsker noget non subjektivt! eller rettere en tilnærmelse dette!)

Udstyrs klang balance mm. er noget svære at forholde sig til!..  her er det rent ørene der er måle udstyret! og det er meget subjektivt!..

Ser man på frekvensgang, fase, forvrængning mm. på cd. maskiner & forstærkere kan man faktisk ikke se meget her... det ser alt ganske fornuftigt ud idag!..  de har alle ganske snævre tollerancer!... meget meget mere end på højtalere der sammenlignet har ganske ENORME! udsving !! der er tydelige med det blotte øje! og i forhold også enormt hørbart!!........ 

Samme uliniaritet som ses på nogle højtalere havde på en cd. eller forstærker været ensbetydende med at den ville blive forkastet af praktisktaget alle! selv det ældste og mest udslitte rør trin måler bedre end mange højtalere gør i dag!...( frekvens og forvrængnings mæssigt )

Højtalerne skal også i sidste ende bedømmes med ørene og derfor subjektivt!..  Men!!.. man har dog konkrete rette snore der er meget markante og tydelige at læne sig op af og gå efter alt efter hvad man ønsker!..  da de tollrancer der her er på selv det aller bedste er store nok til at synligt se store forskelle! og for at faktisk kunne tolke hvad man se! i forhold til hvordan det lyder..

Ørene bestemmer det endlige valg men målinger viser den rigtige vej.. så man lytter efter det rette for at finde noget korekt!.. ( igen hvis det da er det man ønsker!??) 

Hvad udstyr jeg finder mest rigtig har varieret alt efter hvad jeg har stiftet indgående kendskab til..  jeg finder noget mest troværdigt til jeg høre noget der efter min opfattelse gør det bedre!..  ( man er da en tåbe hvis man fastlåser sig så meget at man lukker af for nye oplevelser!! hvilket jeg fornemmer nogle har en tendens til her i hifi "verden")

Hvad jeg pt. finder mest rigtigt og for mig troværdigt kan man se sidst i tråden om mit anlæg!! ( og dette med forbehold for fremtidige ændringer! hvilket der da helt sikkert kommer på et tidspunkt!...)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 04 Februar 2005 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Til jer der lige har læst dette læs igen! der er kommet retteelser den sidste halve time!!

Måske forstås det så bedre...

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Hej Miju

Jeg bruger lige din tråd til at kommentere den fantastisk gode anmeldelse som Ronin havde fået strikket sammen. Jeg synes at Ronin hører hvad jeg også hører når jeg låner dem mine ører og det er da egentlig meget godt for det viser at vi befinder os i samme verden. Der imod syndes jeg at Raidho nægter at lade sig begrænse af virkelighedens snærende bånd, hvis man ikke kan få højttaleren til at leverer en fabelagtig frekvenskurve så tegner vi sgu da bare selv en - hvem kan stave til S-V-I-N-D-E-L. Den højttaler kan aldrig bringes til at måle sådan med det delefiler som de har valgt at bruge. Måske lever de hos Raidho i den samme vildfarelse som mange af os andre glade amatører, vi tager sgu' de bedste enheder, et godt og resonansfattigt kabinet og strikker "skidtet" sammen med et enkelt delefiler med gode komponenter - så kan det da ikke gå galt ????

JO DET KAN !!!!!!!

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 06 Februar 2005 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

JA!! det har du reet i!!...........

Første orden virker ALDRIG! uden en masse kompensation og regulering..

Først skal der impedans korigeres på både diskant og mellemtone, og med mange ellers ok! enheder skal der så yderligere sugekredse til at fjerne unoder som det enkelte filter ikke kan tæmme!..

Dernæst skal der som oftest fase / tid korigeres også..

Alt i alt en masse ekstra kredsløb og komponenter!...

Det er rigtigt at man i princippet kan nøjes med 3 komponenter i et 2 vejs 1 ordens filter!..  kondenstor og dæmpemodstand på diskant.. spole på diskant..

MEN! så skal der en spole en modstanf og en kondensator på diskanten parallel. og en kondensator samt en modstand på mellemtonen.

Altså 5 ekstra komponenter.. ialt bliver dette hele 8 komponenter..

I et 2 ordens filter er der kun 5 komponenter total..  ( inc. dæmpemodstand!) 3 i serie som på 1 ordens filtret og kun 2 parallel..  og så er korektioner helt unødigt!..

Dynakik tab er ikke støre her.. da der er samme mængde parallel gående kredsløb.. og ikke flere i komponenter serie......

Så som man ser! 2 orden er bedste og reelt det enkelste filter der er brugbart!,,

1 orden FUNGERE! bare ikke! kun teoretisk.. og med alskens hjælp! og så er der ingen grund til det mere!!!!!!!!!!

Det kan kun gå galt!... har aldrig hørt en ukorigeret 1 ordens løsning fungere!...  og selv med alskens korektioner mm. udelukker det mange fine enheder!..  kun få enheder egner sig til et 1 ordens filter..

De fleste pånær de mest "tricky" køre helt fint og optimalt med et 2 ordens!...

mvh.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Enig, Lasse...her er min oprindelige kommenter:

Den måling Eben selv har lavet, er der nogen der kan give en forklaring på den? Det ligner jo umiddelbart manipulation? Eller KAN man få højttaleren til at måle sådan? Og underligt...hvis jeg så den måling fra disse højttalere, ville jeg fejlsøge i min måleopstilling eller kontakte en ørelæge

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Man kan i øvrigt også godt undre siger over High Fidelity's oplevelse med Eben, så vidt jeg husker så var det første sæt ikke "ørevenligt" - så fik de leveret endnu et sæt der efter producentens udsagn var tilspillet - og først der kunne lytteseancen begynde, tingene faldt på plads.

Det er ikke for at sætte High Fidelity i miskredit eller andre men det giver da stof til eftertanke, hvorfor var der i den grad foreskel på afskyelig lyd og helt fantastisk ?

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

det er også et nice indlæg

men hvis du mener dette (Og hvis nogen kan lide den højtaler så er det jo fint for dem! KØB DEN!!! what do i care!..)

hvorfor så gøre så maget udaf det .

Der er da en masse speaker der ude der måler som l**t .

Men jeg ved også der er en del der kun kikker på de målinger og så har de hørt den , dog uden at have det .

Selv nogle visse herre der selv bygger højtaler også .

Nogle mener alt andet er l**t end de til selv laver og har .

Her tænker jeg især på to personer og de ved det godt selv .

Dem der har købt disse speaker må kunne lide dem og hvasåå , var det ikke bedre at passe sig selv .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

tit kalder folk dem der ved bedre, for bedre vidende. men det er altså ikke det samme. og om man bryder sig om dig eller ej miju, så er der vel næppe tvivl om din viden om højttalere!

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:
Der er 2 t'er i højttaler

ikke nødvendigvis. I overensstemmelse med dansk retsskrivning, er det helt korrekt og anerkendt at stave "højtaler" med et enkelt t. Sådan er der så mange pudsige ting...

til MIJU: du skriver nogle enormt lange indlæg, og det kan godt tage modet fra læseren lidt. Måske du i afslutningen af hvert indlæg kunne opsummere dine pointer, evt. i punktform. Det vil gøre det hele lidt nemmere - især for de langsomme læsere

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 06 Februar 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

well... mine indlæg er som de er!!  så må folk jo take it or leave it!!

De der ER! interaseret vil læse det om det så er 1000 sider og skrevet på serbokoatisk!! ..

De der "står" af eller springer over!? well....  det er deres problem..

mvh.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Hej alle og Jensen

Hvis du Jensen mener at man skal lade alt passerer og kun må skrive noget her, enten hvis man har noget godt at sige om dette eller hint produkt eller hvis man har købt det så tror jeg at der ville blive meget stille her på siderne. Hvis et firma så endog har den frækhed at tro at "vi" der skriver her og har stor interesse for Hifi ikke kan se forskel på en frekvenskurve og en sivbåd så er det sgu' bare for dumt. Jeg ville ønske at Raidho var et godt gedigent dansk firma der virkelig kunne sprøjte højttalere ud på verdensmarkedet til gavn og glæde for os alle. Alle der har den mindste interesse for Hifi kan høre at denne højttaler virkelig er et fejlskud der er lavet efter devisen : gode komponenter = god højttaler. Man forsøger at skjule fejlskuddet med vidtløftige ord som "denne højttaler er helt sin egen" og at den er en udfordring at lytte til - ja udfordring er vist for mild en formulering. 2 gange har vi nu været vidne til at Michael Børresen har måttet starte go-karten og springe med et par "tilspillede" eksemplarer selv efter at HighFidelity havde motioneret dem i, så hut jeg visker 300 timer og nu her igen Ronin med, ja hvem ved, men ihvertfald nok til at konstaterer at denne højttaler kom aldrig til at spille. Jeg fatter simpelt hen ikke at HighFiedelity og nu Hifi4All ukritisk accepterer at få udleveret en "tilspillet" højttaler. Hvorfor ikke teste denne højttaler på samme præmisser som alle andre højttalere og især på samme præmisser som de folk der køber disse højttalere oplever. Formålet med en test må vel være at fortælle os der "kunne" være købere til disse højttalere hvad vi kan forvente når vidunderne bringes hjem. Jeg har aldrig i de 25 år jeg har læst HighFidelity oplevet at noget sådant kunne finde sted, jo en gang da de havde fået en decideret fejlbehæftet snurrerundt forstærker til test, men den blev testet som den stod og først i nummeret efter blev der blødt lidt op på baggrund af en test af en normal fungerende forstærker.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 06 Februar 2005 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
det er også et nice indlæg

men hvis du mener dette (Og hvis nogen kan lide den højtaler så er det jo fint for dem! KØB DEN!!! what do i care!..)

hvorfor så gøre så maget udaf det .

Well dette r et debat forum og et sted at ytre meninger og dele anskuelser... eller????????????  

Hvis ikke?? hvad er vi så her får???????????????????????????????????

JA! nogle lyder alligevel ganske charmerende og godt! men korekte er de IKKE! .. det kommer jo lidt an på hvad man vil ha! og hvad der skal til for at man bliver godt underholdt!... nogle vil bare underholdes... andre vil det på en og anden bestemt måde.. eller det skal gøre på en bestemt måde retter!.. før underholdnings værdien er god nok... 

Nogle ønsker en rigtig troværdig oplevelse i forhold til nogle referancer / opfattelser, andre bare en og anden underholdende oplevelse.. hvad og hvor meget der skal til er forskelligt.. 

Men jeg ved også der er en del der kun kikker på de målinger og så har de hørt den , dog uden at have det .

Det er jo helt forkert!!  målinger alene gør det ikke... men de kan for den der forstår dem give et ganske precist fingerpej om hvordan det lyder og hvad man kan forvente!!

Selv nogle visse herre der selv bygger højtaler også .

Nogle mener alt andet er l**t end de til selv laver og har .

Der er mange gode højtalere! men gå der spiller tilnærmelselsvis rigtigt samtidigt!!.. men de findes.. og endda i næsten de fleste prisklasser!!.. men der er dog altid en masse kompromisser.. især jo billigere de er!..

dette er jo noget man kan undgå som DIY.. her kan man lade kompromisløsheden råde! uden at det behøver koste mere end et middelstort paracellhus!!...

Her tænker jeg især på to personer og de ved det godt selv .

Dem der har købt disse speaker må kunne lide dem og hvasåå , var det ikke bedre at passe sig selv .

Der er smag og beheg nok bland folk! så der er købere og tilhængere nok til ALT!!!!!  og det er jo fint nok... 

IGEN! er dette et debat forum, og et stad hvorr folk kan ytre sine meninger og anskuelser samt erfaringer og dette om alt muligt inden for hifi??? eller??

Og er der nogen der ikke er interaseret i det der skrives og ytres.... så hop over eller bliv væk!!!!!!!

Er man uenig og har en anden mening.. så kom med den.. men hvorfor sætte spørgsmåls tegn ved hvad der skrives og hvorfor?? og hvorfor skulle man passe sig selv!???

hvis vi alle gør dette sker der sgu ikke meget her inde på debatten!!!!!!!!!!

Jeg ser dette sted som et hvor man kan dele ud af sine erfaringer og viden samt erfaringer til glæde for de der må finde at de kan bruge det til noget!?.. .. samt ytre meninger, holdninger / synspunkter og på den baggrund føre interasant og underholdende debat..

mvh

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
De der ER! interaseret vil læse det om det så er 1000 sider og skrevet på serbokoatisk!! ..

Er de ikke som regel det? ;)

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 06 Februar 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 06 Februar 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

jensen skrev:
det er også et nice indlæg men hvis du mener dette (Og hvis nogen kan lide den højtaler så er det jo fint for dem! KØB DEN!!! what do i care!..) hvorfor så gøre så maget udaf det .

Well dette r et debat forum og et sted at ytre meninger og dele anskuelser... eller????????????  

Hvis ikke?? hvad er vi så her får???????????????????????????????????Der er da en masse speaker der ude der måler som l**t .

JA! nogle lyder alligevel ganske charmerende og godt! men korekte er de IKKE! .. det kommer jo lidt an på hvad man vil ha! og hvad der skal til for at man bliver godt underholdt!... nogle vil bare underholdes... andre vil det på en og anden bestemt måde.. eller det skal gøre på en bestemt måde retter!.. før underholdnings værdien er god nok... 

Nogle ønsker en rigtig troværdig oplevelse i forhold til nogle referancer / opfattelser, andre bare en og anden underholdende oplevelse.. hvad og hvor meget der skal til er forskelligt..  Men jeg ved også der er en del der kun kikker på de målinger og så har de hørt den , dog uden at have det .

Det er jo helt forkert!!  målinger alene gør det ikke... men de kan for den der forstår dem give et ganske precist fingerpej om hvordan det lyder og hvad man kan forvente!!Selv nogle visse herre der selv bygger højtaler også . Nogle mener alt andet er l**t end de til selv laver og har .

Der er mange gode højtalere! men gå der spiller tilnærmelselsvis rigtigt samtidigt!!.. men de findes.. og endda i næsten de fleste prisklasser!!.. men der er dog altid en masse kompromisser.. især jo billigere de er!..

dette er jo noget man kan undgå som DIY.. her kan man lade kompromisløsheden råde! uden at det behøver koste mere end et middelstort paracellhus!!...Her tænker jeg især på to personer og de ved det godt selv . Dem der har købt disse speaker må kunne lide dem og hvasåå , var det ikke bedre at passe sig selv .

Der er smag og beheg nok bland folk! så der er købere og tilhængere nok til ALT!!!!!  og det er jo fint nok... 

IGEN! er dette et debat forum, og et stad hvorr folk kan ytre sine meninger og anskuelser samt erfaringer og dette om alt muligt inden for hifi??? eller??

Og er der nogen der ikke er interaseret i det der skrives og ytres.... så hop over eller bliv væk!!!!!!!

Er man uenig og har en anden mening.. så kom med den.. men hvorfor sætte spørgsmåls tegn ved hvad der skrives og hvorfor?? og hvorfor skulle man passe sig selv!???

Jeg ser dette sted som et hvor man kan dele ud af sine erfaringer og viden samt erfaringer til glæde for de der må finde at de kan bruge det til noget!?.. .. samt ytre meninger, holdninger / synspunkter og på den baggrund føre interasant og underholdende debat..

mvh

Se lige det , du ved hvad der er korekt ikke .

Hvad vil du høre musik eller hifi ? , og udfra nogle af dine indlæg om ref udstyr , kan man kun tænke han hopper sgu noget i det , ved han selv hvad lyd han er til .

Hvordan kan han vide hvad der er korekt .

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
miju skrev:

jensen skrev:
det er også et nice indlæg men hvis du mener dette (Og hvis nogen kan lide den højtaler så er det jo fint for dem! KØB DEN!!! what do i care!..) hvorfor så gøre så maget udaf det .

Hvis ikke?? hvad er vi så her får???????????????????????????????????Der er da en masse speaker der ude der måler som l**t .

Nogle ønsker en rigtig troværdig oplevelse i forhold til nogle referancer / opfattelser, andre bare en og anden underholdende oplevelse.. hvad og hvor meget der skal til er forskelligt..  Men jeg ved også der er en del der kun kikker på de målinger og så har de hørt den , dog uden at have det .

Det er jo helt forkert!!  målinger alene gør det ikke... men de kan for den der forstår dem give et ganske precist fingerpej om hvordan det lyder og hvad man kan forvente!!Selv nogle visse herre der selv bygger højtaler også . Nogle mener alt andet er l**t end de til selv laver og har .

dette er jo noget man kan undgå som DIY.. her kan man lade kompromisløsheden råde! uden at det behøver koste mere end et middelstort paracellhus!!...Her tænker jeg især på to personer og de ved det godt selv . Dem der har købt disse speaker må kunne lide dem og hvasåå , var det ikke bedre at passe sig selv .

mvh

Hvad vil du høre musik eller hifi ? , og udfra nogle af dine indlæg om ref udstyr , kan man kun tænke han hopper sgu noget i det , ved han selv hvad lyd han er til .

Du mener forhåbenligt ikke at korrekt konstruerede højttalere (det kan man faktisk godt) og "musik" er modstridende størrelser ?

Iøvrigt ville det være spændende at se nogle målinger (afstand baffelniveau, halv og hel kabinetbredde) af henholdsvis bas/mellem og diskant både med og uden filter. Et bud er at det er langt værre end de her viste målinger fortæller.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 07 Februar 2005 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

NEJ! jeg aner ikke hvad der er korekt ???

Jeg ved kun hvad jeg selv opfatter som værende troværdigt og gudt!.. dette udfra de erfaringer og referancer jeg nu har..

Men jeg ved at jo mere liniær en højtaler er jo tættere er det der kommer ud af den på det der kommer ind over terminalerne!..

Og jo laver forvrængning og bedre data / snævre tollerancer jo mindre farves der i div. udstyr mm.

Men selv det bedste målende på div. områder har så store afvigelser fra det helt 100% optimale at der er rigeligt head room til div. farvninger og forskelle.. så det endlige valg af hvad der af det mest rigtige udstyr alligevel bliver lidt subjektivt!..

Det meste hifhend udstyr har så gode data og målinger at det er umuligt at uddrage noget her ud fra!..  så valget bliver ud fra hvad man nu opfatter som det mest troværdige i henhold til de referancer / erfaringer og den opfattelse man nu har af hvad der skal til og hvornår noget er mest troværdigt og rigtig lydende her ud fra!.. faktisk er det kun højtalere hvor man decideret kan bruge målinger som en guide til hvad der nærmer sig det mest korekte ( hvis det da er det man søger!??) og selv blandt de mest frekvens liniære er der også rigelig head room for i sidste ende et relativ subjektivt valg!..

Enkelte højtalere ses dog med så store afvigelser at hvis man på nogen måde ønsker en bare tilnærmelse af det er nu ligger på kilde materialet så er de på forhånd afskrevende.. ( men er man ligeglad med dette så er de jo ok!... og så er man jo i samme "grøft" som de der fyre helt op for tone kontroller og equalizere loudnes mm. for at giver en bedre og mere fed gengivelse!! men det er jo også ok! det er smag og behag!!..)

Hvad vil du høre musik eller hifi ? ,

Jeg personligt vil gerne høre både musik og hifi altså musik på en hifi måde... hvilket betyder i ordet hifi`s egentlige betydning!..

Musik med høj troværdighed!!!!!!

Og ikke nok med det jeg vil også høre musikken med høj troværdighed i henhold til kildematerialet! altså sådan som den musik nu er tiltænkt at lyde!..

Og dette er en vansklig opgave for dette ved man faktisk ikke særlig meget om!..  så det er for stor del en subjektiv bedømmelse!..

Der er dog for at tilnærme sig dette nogle rette snore..

Det er en så liniær gengivelse fra højtalere og en så forvrængnings fri gengivelse som muligt fra udstyr mm... 

Så her har man en rette snor at gå efter.. men ved valg mellem det udstyr der så lever op til dette.. er og bliver dette valg alligevel en smule subjektivt for med de tollerancer det i dag er muligt at opnå er der som sagt alligevel rigelig head room for forskellighed......

og udfra nogle af dine indlæg om ref udstyr , kan man kun tænke han hopper sgu noget i det , ved han selv hvad lyd han er til .

Man har en referance til man høre en man nu opfatter som bedre og mere rigtig!!

Der sker udvikling hele tiden og man høre nyt hele tiden og til tider noget der flytter grænser!..  hvis man ikke oplever dette må man enten fra begyndelsen have fundet det ultimative?? ( hvilket er tvivlsomt!) eller også er man forstenet i sine holdninger! ( hvilket er mere sansynligt!!)

Det kan "han" heller ikke!.. kun hvad "han" nu efter de erfaringer "han" har og der af den opfattelse "han" har nu finder mest troværdigt og godt.. her af rigtigt!... ( hvilket er ganske subjektivt som det i lige så høj grad er for alle andre også!)

Men igen der er enkelte rette snore.. og det der afviger for meget her fra, VED! man ikke er en tilnærmelse det der nu også ER! på mediet!... så er det det man også ønsker sig ?? altså at musikken man høre nu også gengives som tiltænkt fra de der lavede den og optog den mm..  så er det det udstyr der holder sig inden for de tollerancer her for det nu i dag er muligt at opnå!..

Men er man til ren smag og behag og bare en og anden betagende musik gengivelse som ikke har nogen forankring IRL. så er det en anden sag!..

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 07 Februar 2005 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Bjørn : Du mener forhåbenligt ikke at korrekt konstruerede højttalere (det kan man faktisk godt) og "musik" er modstridende størrelser ?

Det virker som om nogen har den opfattelse!??...

Bjørn : korrekt konstruerede højttalere (det kan man faktisk godt)

Her i har du meget ret!!

Og det behøver bestemt ikke være modstridende!..

MEN! der er nogle der har en smag og opfattelse af hvordan musikken skal lyyde for at være rigtig og musikalsk  der afviger så meget fra hvordan det vitterligt ER!..  at det kræver højtalere der farver  ( afviger ) ganske meget for at reproducere det på den måde!.. og så kæmper de med næb og klør for at slå fast at tingene godt kan være rigtigt gengivet med store afvigelser på frekvensgangen og mængder af forvrængning mm....

MEN!  det strider jo mod alt logik!..  men igen,... dette ser disse personer ganske stort på!.. og pakker det ind i floskler som fodstamp, luft guitar, og musikalitet! samt "analog gengivelse"

Det er så ok!... SMAG & BAHAG!! 

MEN for min del! så mener jeg nu at det mest musikalske er og må være en så stor tilnærmelse det der nu er på kilde materialet som muligt!

For hvis det der blev spillet og optaget mm. var musikalsk så må en så tilnærmet gengivelse af dette som muligt også være det!..

Og det stilles der altså nogle specefikke minimums krav til div. udstyr og især højtalere som er det der har de værste afvigelser og er det i dag sværetse led at få på plads! ( det meste udstyr i næsten alle pris klasser og selv følgelig især i og blandt det bedste og dyreste!! har så snævre tollerancer og fin data / målinger at man ikke rigtigt kan bruge dette til noget!.. )

Iøvrigt ville det være spændende at se nogle målinger (afstand baffelniveau, halv og hel kabinetbredde) af henholdsvis bas/mellem og diskant både med og uden filter. Et bud er at det er langt værre end de her viste målinger fortæller.

sikkert!

mvh

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 07 Februar 2005 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Der er da en masse speaker der ude der måler som l**t . JA! nogle lyder alligevel ganske charmerende og godt! men korekte er de IKKE! .. det kommer jo lidt an på hvad man vil ha! og hvad der skal til for at man bliver godt underholdt!... nogle vil bare underholdes... andre vil det på en og anden bestemt måde.. eller det skal gøre på en bestemt måde retter!.. før underholdnings værdien er god nok... Se lige det , du ved hvad der er korekt ikke .

NEJ! jeg aner ikke hvad der er korekt ???

Jeg ved kun hvad jeg selv opfatter som værende troværdigt og gudt!.. dette udfra de erfaringer og referancer jeg nu har..

Men jeg ved at jo mere liniær en højtaler er jo tættere er det der kommer ud af den på det der kommer ind over terminalerne!..

Og jo laver forvrængning og bedre data / snævre tollerancer jo mindre farves der i div. udstyr mm.

Men selv det bedste målende på div. områder har så store afvigelser fra det helt 100% optimale at der er rigeligt head room til div. farvninger og forskelle.. så det endlige valg af hvad der af det mest rigtige udstyr alligevel bliver lidt subjektivt!..

Det meste hifhend udstyr har så gode data og målinger at det er umuligt at uddrage noget her ud fra!..  så valget bliver ud fra hvad man nu opfatter som det mest troværdige i henhold til de referancer / erfaringer og den opfattelse man nu har af hvad der skal til og hvornår noget er mest troværdigt og rigtig lydende her ud fra!.. faktisk er det kun højtalere hvor man decideret kan bruge målinger som en guide til hvad der nærmer sig det mest korekte ( hvis det da er det man søger!??) og selv blandt de mest frekvens liniære er der også rigelig head room for i sidste ende et relativ subjektivt valg!..

Enkelte højtalere ses dog med så store afvigelser at hvis man på nogen måde ønsker en bare tilnærmelse af det er nu ligger på kilde materialet så er de på forhånd afskrevende.. ( men er man ligeglad med dette så er de jo ok!... og så er man jo i samme "grøft" som de der fyre helt op for tone kontroller og equalizere loudnes mm. for at giver en bedre og mere fed gengivelse!! men det er jo også ok! det er smag og behag!!..)Hvad vil du høre musik eller hifi ? ,

Jeg personligt vil gerne høre både musik og hifi altså musik på en hifi måde... hvilket betyder i ordet hifi`s egentlige betydning!..

Musik med høj troværdighed!!!!!!

Og ikke nok med det jeg vil også høre musikken med høj troværdighed i henhold til kildematerialet! altså sådan som den musik nu er tiltænkt at lyde!..

Og dette er en vansklig opgave for dette ved man faktisk ikke særlig meget om!..  så det er for stor del en subjektiv bedømmelse!..

Der er dog for at tilnærme sig dette nogle rette snore..

Det er en så liniær gengivelse fra højtalere og en så forvrængnings fri gengivelse som muligt fra udstyr mm... 

Så her har man en rette snor at gå efter.. men ved valg mellem det udstyr der så lever op til dette.. er og bliver dette valg alligevel en smule subjektivt for med de tollerancer det i dag er muligt at opnå er der som sagt alligevel rigelig head room for forskellighed......

og udfra nogle af dine indlæg om ref udstyr , kan man kun tænke han hopper sgu noget i det , ved han selv hvad lyd han er til .

Der sker udvikling hele tiden og man høre nyt hele tiden og til tider noget der flytter grænser!..  hvis man ikke oplever dette må man enten fra begyndelsen have fundet det ultimative?? ( hvilket er tvivlsomt!) eller også er man forstenet i sine holdninger! ( hvilket er mere sansynligt!!)Hvordan kan han vide hvad der er korekt .

Det kan "han" heller ikke!.. kun hvad "han" nu efter de erfaringer "han" har og der af den opfattelse "han" har nu finder mest troværdigt og godt.. her af rigtigt!... ( hvilket er ganske subjektivt som det i lige så høj grad er for alle andre også!)

Men igen der er enkelte rette snore.. og det der afviger for meget her fra, VED! man ikke er en tilnærmelse det der nu også ER! på mediet!... så er det det man også ønsker sig ?? altså at musikken man høre nu også gengives som tiltænkt fra de der lavede den og optog den mm..  så er det det udstyr der holder sig inden for de tollerancer her for det nu i dag er muligt at opnå!..

Men er man til ren smag og behag og bare en og anden betagende musik gengivelse som ikke har nogen forankring IRL. så er det en anden sag!..

mvh.

(og udfra nogle af dine indlæg om ref udstyr , kan man kun tænke han hopper sgu noget i det , ved han selv hvad lyd han er til .

Der sker udvikling hele tiden og man høre nyt hele tiden og til tider noget der flytter grænser!.. hvis man ikke oplever dette må man enten fra begyndelsen have fundet det ultimative?? ( hvilket er tvivlsomt!) eller også er man forstenet i sine holdninger! ( hvilket er mere sansynligt!!)

Nej mike

Det spiller bare på en anden måde .

Ikke dig eller mig ved hvad der er rigtig , men et er sikkert jeg ved hvad lyd jeg vil have , der er så flere måder af få den lyd på .

Men bare fordi jeg høre noget dyrt eller noget top mærker så går jeg ikke på røven over det , og jeg skal helst høre det hjemme og ikke ude .

SteenS
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)

Bruger siden: 12 Januar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Nemlig Jensen, har mike skiftet reference siden mid 60'erne er han sku' ikke seriøs....

Til top Vis SteenS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SteenS

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes