ZioN skrev:
|
Jeg står og overvejer hvilke højtaller jeg skal købe. jeg hører stort set al musik og jeg spiller det gerne højt. eller skal højtalerene bruges til film... jeg har set på følgende:
JBL Northridge
E 100 Front
EC 35 Center
E 250 sub
4 stk. E 10 baghøjtalere
pris i alt: ca 11000kr i tyskland. De skal jo så self afhentes dernede...
Hvilket sæt vil I anbefale. og hvor stort et rum bør jeg bruge til sådan et sæt?
og bør jeg skifte E10 ud med E20, E30 eller helt op til E 50 for at de kan følge med i surround?
|
|
|
Halløj!
Nu har jeg ikke lige fuldt med i JBL'ernes videreudvikling. Men.
Jeg er den lykkelige ejer af 2 fronthøjttalere, JBL ND310, der er gulvstående højttalere fra den tidligere Northridge serie, med 2 10" basser, en 4" mellemtone, der ikke er med "normal" membran men i stedet svinger meget hurtigt og hårdt. Og JBL Titaniumsdiskant er der osse i.
De højttalere er suveræne efter min mening. De gør jobbet bedre end JBL S410P der ellers skulle være "storebror", både i følge mig, og ejeren af S410P'erne. 
De spiller meget klart, og i sær diskanten er utrolig. Den håndterer selv de skarpeste toner hurtigt og uden den irriterende "kamme over" effekt.
Mellemtonen er eneste "klagepunkt". Den er fint med, ingenting dér, og guitar bliver formidlet utroligt fint. Men lilletrommen synes jeg nogle gange mangler den der "Slag"effekt. 
Bassen er der ingenting at brokke sig over, den er der. Du bestemmer selv, om den skal være diskret eller alt overdøvende, eller et hvert stadie der i mellem, den reagerer meget på tone-setting på dit forstærker. Vil du have dundrende biobas, "bestiller" du det, og vil du høre stille musik, skal de nok være stille... 
Jeg har så N-Center - 2 x 5 1/4 " basser, og samme diskant som fronterne. Den kan spille. Den leverer et utroligt punch af sådan en "lille" størrelse. 
Til surround har jeg 4 N26 - en 6½" bas og samme diskant, pryder dem. De spiller kanongodt, og har virkeligt meget mellemtone, selv om de kun er tovejs. Jeg har førhen nogle gange sat dem som stereohøjttalere. 
Jeg ville ikke gå under 6½" bas i surrounderne, for går man ned i 4" synes jeg man oplever at i film som Pearl Harbour, hvor der er gamle fly fra højre til venstre, at flyet skifter lyd... Der er simpelthen ikke dybe ressourcer nok i surrounderne til at få flyets lyd igennem. 
Det der i sær overbeviste mig, var at JBL'er spiller musik rigtigt godt, men alligevel er en "rigtig" biografhøjttaler. Jeg kan bedst beskrive det sådan, at efter min mening har mange mærker en filosofi om at "farve og tone" lyden til "fabrikantens navn", hvilket er fint nok. Der gør JBL'erne noget, jeg bedre kan lide. De udvikles efter filosofien, at man skal så tæt på den originale lyd som muligt.
Og når man tænker over det giver det vel mening. Hvis man ser fjernsyn i en butik, kan man osse se at f.eks. Phillips TV har en tendens til at være overbelyste i lyset fra f.eks. petroliumslamper, der har et orange skær, der på et Phillips TV bliver ret hvidt, mens det på Panasonic TVet der stod ved siden af, kun var hvid helt ved kernen, hvor det burde være, mens det lyste orange.
Desuden bliver (og blev, i endnu større grad) meget musik redigeret med JBL studie monitorer, så en stor del af din pladesamling, vil svare godt til JBL'erne.
Mine højttalere "vartes op" af en Harman Kardon AVR 630, der har 7x75 ekstremt effektive watt. Den mestrer det fint, og ser man film som Ringenes Herre, er det en helt anden oplevelse. 
Et eksempel kunne være i Morias miner i RH1. Man hører et sværd blive trukket. That's it... Hvis man kun kører stereo. 
Prøv så fuld 7.1
Så hører man sværet blive trukket, og ekkoet det laver på vej mod loftet. 
Den effekt er forskellen mellem film og historie, mellem billede og stemning. 
Den effekt har jeg endnu ikke hørt et andet system efterligne så godt, som mit eget gør det, og selv om det måske lyder snobbet, siger jeg det bare som det er.
Jeg har ellers lyttet til en del systemer i mine overvejelser. Dali, B&W, Tannoy, og mange flere. Ingen af dem kunne gøre JBLsættet kunsten efter, og jeg er stadig i dag - 5 år siden jeg indkøbte mine JBLer lykkelig for dem. 
Det var så mine argumenter for JBL, håber du blev lidt klogere.
Ellers må du jo bare spørge, hvis du vil vide noget lidt mere konkret. 
Hvis du er interesseret i prøvelytning, og lover, at du ikke gør nar af mit 14" fjernsyn, der venter på en projektor
, og bor et sted i nærheden af Korsør, kunne en prøvelytning eventuelt arrangeres...?
JBL ND310 x 2
JBL N26 x 4
JBL NCENTER x 1