Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali concept VS JBL Northridge (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ZioN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Jeg står og overvejer hvilke højtaller jeg skal købe. jeg hører stort set al musik og jeg spiller det gerne højt. eller skal højtalerene bruges til film... jeg har set på følgende:

Dali Concept:

C 10 Front

CT Center

C sub

4 stk. C 1 som baghøjtalere.

Pris i alt: ca 15800kr

JBL Northridge

E 100 Front

EC 35 Center

E 250 sub

4 stk. E 10 baghøjtalere

pris i alt: ca 11000kr i tyskland. De skal jo så self afhentes dernede...

Hvilket sæt vil I anbefale. og hvor stort et rum bør jeg bruge til sådan et sæt?

bør jeg tage concept 2 i stedet for concept 1 som bag HT?

og bør jeg skifte E10 ud med E20, E30 eller helt op til  E 50 for at de kan følge med i surround?

Jeg har lige nu en Yamaha rxv-650 recivere og regner med at købe en effektforstærker for at kunne trække de front HT. hvilken en bør jeg se på der?

Til top Vis ZioN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZioN

Pontoppidan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

hej..!

Jeg mener du bør vælge Concept serien, da det tyske blad Stereoplay har lavet en sammenligning af de forskellig serier inden for denne prisklasse...Så vidt jeg husker var det dog kun Concept 8 og E80 der var med.. Det var klart Concept 8 der fik den bedste anmeldelse.. De sagde at Concept 8  spiller både højt og dybt men også meget fintfølende..  Hvorimod E80 ikke var helt så god.. den kunne spille højt men komm ikke så dybt ned.. og lød ikke særlig godt i det heletaget.. Concept 8 fik 41 point og E80 fik 32.. men der er jo selvfølgelig også en lille prisforskel på de 2.. men ved hvor meget E100 gør det bedre end sin lillebror..

Når du nu har kigget dig lidt omkring i Tyskland.. Så prøv at kigge nærmere på Magnats nye Quantum modeller.. De skulle vist være helt forrygende til prisen..

Mvh Pontoppidan

Til top Vis Pontoppidan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pontoppidan

ZioN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

har du evt et link til et review af dem begge? evt den test du snakker om..

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Februar 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

jeg kender begge "systemer", og det er lidt et spørgsmål om smag og forstærker....

alt efter hvad det kombineres med, spiller de faktisk retforskelligt, jbl'en kan have en tendens til en klemt mellemtone mens c10 ikke har ret meget bund hvis man laver en uheldig kombination.

til at trække fronte skal du klart have noget med saft i, en (eller to) crown forstærkere, brokoblede nad 218'ere eller en "rigtig" på forstærker. måske noget ice power?

dit rum bør være min 35 kvm, meget gerne langt større, ellers løber du lat for hurtigt ind i poriblemer med mudderbas og stående bølger... 

JBL Bio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

ZioN skrev:

Jeg står og overvejer hvilke højtaller jeg skal købe. jeg hører stort set al musik og jeg spiller det gerne højt. eller skal højtalerene bruges til film... jeg har set på følgende:

JBL Northridge

E 100 Front

EC 35 Center

E 250 sub

4 stk. E 10 baghøjtalere

pris i alt: ca 11000kr i tyskland. De skal jo så self afhentes dernede...

Hvilket sæt vil I anbefale. og hvor stort et rum bør jeg bruge til sådan et sæt?

og bør jeg skifte E10 ud med E20, E30 eller helt op til  E 50 for at de kan følge med i surround?

Halløj!

Nu har jeg ikke lige fuldt med i JBL'ernes videreudvikling. Men.

Jeg er den lykkelige ejer af 2 fronthøjttalere, JBL ND310, der er gulvstående højttalere fra den tidligere Northridge serie, med 2 10" basser, en 4" mellemtone, der ikke er med "normal" membran men i stedet svinger meget hurtigt og hårdt. Og JBL Titaniumsdiskant er der osse i.

De højttalere er suveræne efter min mening. De gør jobbet bedre end JBL S410P der ellers skulle være "storebror", både i følge mig, og ejeren af S410P'erne.

De spiller meget klart, og i sær diskanten er utrolig. Den håndterer selv de skarpeste toner hurtigt og uden den irriterende "kamme over" effekt. 

Mellemtonen er eneste "klagepunkt". Den er fint med, ingenting dér, og guitar bliver formidlet utroligt fint. Men lilletrommen synes jeg nogle gange mangler den der "Slag"effekt.

Bassen er der ingenting at brokke sig over, den er der. Du bestemmer selv, om den skal være diskret eller alt overdøvende, eller et hvert stadie der i mellem, den reagerer meget på tone-setting på dit forstærker. Vil du have dundrende biobas, "bestiller" du det, og vil du høre stille musik, skal de nok være stille...

Jeg har så N-Center - 2 x 5 1/4 " basser, og samme diskant som fronterne. Den kan spille. Den leverer et utroligt punch af sådan en "lille" størrelse.

Til surround har jeg 4 N26 - en 6½" bas og samme diskant, pryder dem. De spiller kanongodt, og har virkeligt meget mellemtone, selv om de kun er tovejs. Jeg har førhen nogle gange sat dem som stereohøjttalere.

Jeg ville ikke gå under 6½" bas i surrounderne, for går man ned i 4" synes jeg man oplever at i film som Pearl Harbour, hvor der er gamle fly fra højre til venstre, at flyet skifter lyd... Der er simpelthen ikke dybe ressourcer nok i surrounderne til at få flyets lyd igennem.

Det der i sær overbeviste mig, var at JBL'er spiller musik rigtigt godt, men alligevel er en "rigtig" biografhøjttaler. Jeg kan bedst beskrive det sådan, at efter min mening har mange mærker en filosofi om at "farve og tone" lyden til "fabrikantens navn", hvilket er fint nok. Der gør JBL'erne noget, jeg bedre kan lide. De udvikles efter filosofien, at man skal så tæt på den originale lyd som muligt.

Og når man tænker over det giver det vel mening. Hvis man ser fjernsyn i en butik, kan man osse se at f.eks. Phillips TV har en tendens til at være overbelyste i lyset fra f.eks. petroliumslamper, der har et orange skær, der på et Phillips TV bliver ret hvidt, mens det på Panasonic TVet der stod ved siden af, kun var hvid helt ved kernen, hvor det burde være, mens det lyste orange.

Desuden bliver (og blev, i endnu større grad) meget musik redigeret med JBL studie monitorer, så en stor del af din pladesamling, vil svare godt til JBL'erne.

Mine højttalere "vartes op" af en Harman Kardon AVR 630, der har 7x75 ekstremt effektive watt. Den mestrer det fint, og ser man film som Ringenes Herre, er det en helt anden oplevelse.

Et eksempel kunne være i Morias miner i RH1. Man hører et sværd blive trukket. That's it... Hvis man kun kører stereo.

Prøv så fuld 7.1  Så hører man sværet blive trukket, og ekkoet det laver på vej mod loftet.

Den effekt er forskellen mellem film og historie, mellem billede og stemning.

Den effekt har jeg endnu ikke hørt et andet system efterligne så godt, som mit eget gør det, og selv om det måske lyder snobbet, siger jeg det bare som det er.

Jeg har ellers lyttet til en del systemer i mine overvejelser. Dali, B&W, Tannoy, og mange flere. Ingen af dem kunne gøre JBLsættet kunsten efter, og jeg er stadig i dag - 5 år siden jeg indkøbte mine JBLer lykkelig for dem.

Det var så mine argumenter for JBL, håber du blev lidt klogere.  Ellers må du jo bare spørge, hvis du vil vide noget lidt mere konkret.

Hvis du er interesseret i prøvelytning, og lover, at du ikke gør nar af mit 14" fjernsyn, der venter på en projektor , og bor et sted i nærheden af Korsør, kunne en prøvelytning eventuelt arrangeres...?

Harman Kardon AVR630
Harman Kardon DVD 31
JBL ND310 x 2
JBL N26 x 4
JBL NCENTER x 1
Til top Vis JBL Bio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBL Bio

ZioN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2005 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

ok.. det blev så 2 i mod 1... jeg hælder selv lidt mod concept i øjeblikket.

Kim Olsen hvad mener du lige med en uheldig kombination? for meningen med så store front HT er jo at de skal have en kraftig bund.

er der ingen som har nogen mening om baghøjtalerene?¿

hvad med ang. sub? er sådan en overhovedet nødvendig med så store front HT? og hvis ja hvilken en vil I så anbefale til under 5K.

desuden synes jeg at center højtalerene i begge serier ser lide små ud? men det gør måske ikke noget eller kan de slet ikke følge med?

Pontoppidan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Sendt: 19 Februar 2005 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

jeg kan desværre ikke give dig noget link, eller jo men du kan kun få fat i testen mod betaling på deres hjemmeside..Dette er linket hvis du vil bruge penge på det.. http://www.stereoplay.de/d/56857

Kan godt se jeg er lidt nedstemt..;) men det var også bare hva jeg ville gøre hvis jeg stod i din situaiton..!

men held og lykke med det.

Til top Vis Pontoppidan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pontoppidan

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Februar 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

jeg mener at en kombination med eks. nad simpelthen er for langsom, således at c10 overhovedet ingen punch har i basssen, men jbl'erne kan "tæmmes" med de rigtige kabler, eks TMC.

hvad angår sub mener jeg at det er lidt spild af penge, medmindre du kan finde noget der er rigtig vildt på brugtmarkedet.

btw, aldrig køb højttalere man ikke har hørt i forskellige kombinationer (der kan som sagt være uheldige tendenser) eller ud fra en test i et blad (mange af dem er liiiige en tand for positive til at det kan være tilfældigt...)

brutalis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Hej Zion

Ang. dit valg af Dali vs JBL vil jeg lige delagtiggøre dig i mine erfaringer!

Er nok ikke til stor nytte omkring Dali setuppet da jeg ikke har hørt det. Mit eget "tempel" består af JBL E 90 front, E 60 bag og E 250 sub. Som centerhøjtaler har jeg en Audiopro Black Vector. Mit anlæg er Pioneer VSX-D811s som har 100 watt pr kanal og en Dv 370 dvd afspiller.

Kort og godt kan jeg stærkt anbefale JBL. Der er virkelig punch i systemet med en rigtig dejlig fast bas som jeg også tror naboerne er blevet glade for! På musiksiden er jeg til let rock og opefter. At JBLerne leverer varen kommer til sin tydelige ret, når man gennemlytter Brothers In Arms albummet med Dire Straits. Her syndtes jeg de leverer et meget detaljeret musikbillede. Er stor fan af Rammstein og hvad angår den slags musik leverer JBL varen til ug. Hører/ser også en del live optagelser. Det er lisom at være der selv. Hvordan systemet magter akustisk, klassisk, jazz osv. skal jeg lade være usagt, da jeg ikke lige er til den slags

Hvad angår surround er jeg ovenud tilfreds. Ynder at se The Fast And The Furius hvor der virkelig er fuld udnyttelse og ydelse for hver en skilling!

Hvad angår økonomien er vejledende pris for E60, E90 og E250 17.000 kr. Jeg har igennem intensiv prutten om prisen betalt 11.000 for mine. Har også tjekket priser i Tyskland men ikke fundet det værd at hente dernede.

Stuen hvor anlægget er sat op er på godt 30 m

Hilsen Finn.

Til top Vis brutalis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brutalis

ZioN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2005 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

jeg var lige hurtigt inde i hifiklubben i går og lytte til concept 8. Den lyder så men udemærket. de havde desværre ikke nogen concept 10. sælgeren derinde mente at Concept 10 fint kunne spille i lidt mindre rum ( ca 20 kvm) og med en lille forstærker (ca 25 watt) hvilket jeg ikke synes lyder helt sandsyneligt. med 25watt til 2 10" enheder.

desuden har jeg kigget lidt på vægten af Concept 10 i forhold til E100 og dali'en vejer 34kg pr stk hvor jbl'en kun vejer ca 25kg. det virker for mig som en stor forskel da de to højtallere ellers mindre meget om hinanden i størrelse. har vægten ikke også noget at sig eller er det lidt underordnet.???

Brutalis havde du E100 med indeover i dine overvejelser da du købte E90'eren? hvis ja hvorfor blev det så E90?

TI10K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hej!

Northridge serien har jeg ikke hørt, men synes dog at specifikationerne er ret beskedne, hvorimod concept har meget at byde på.

Påstanden om at c10 ikke spiller bund og bas med nad vil jeg ikke slutte mig til.. men det er vel henne i det subjektive.

-kan forresten lige sige at mine c10 er fodret med 150 nad watt i et 25m2 rum.

TI10K

Til top Vis TI10K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TI10K

viking
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Jeg hadde ikke kjøpt e100 til Yamaha 650! Kjøp heller E90, e250p, ec35 og e30 + e10 til surr.back.

Denne jbl pakken spiller konon bra på f.eks Harman/kardon avr630

Til top Vis viking's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af viking

JBL Bio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

ZioN skrev:

desuden har jeg kigget lidt på vægten af Concept 10 i forhold til E100 og dali'en vejer 34kg pr stk hvor jbl'en kun vejer ca 25kg. det virker for mig som en stor forskel da de to højtallere ellers mindre meget om hinanden i størrelse. har vægten ikke også noget at sig eller er det lidt underordnet.???

Hej ZioN

Normalt ville vægten jo have en del at sige, men ikke i den normale forstand.

Når du har en "større" basoverflade (hvilket jo hver er 10") som du sætter i bevægelse, kan de hurtigere stoppes, hvis de ikke vejer så meget... Præcis ligesom biler. Så derfor er det gunstigste matriale til basoverfladen altså stift, så ikke det vibrerer uønsket, og så det adlyder straks i stedet for at "bølge", og så er det let, så det er til at standse og sætte i gang hurtigere, hvilket giver øget præcision.

Dette har JBL iagttaget med dine (og mine ) højttalere, ved at lave selve overfladearealet af PolyPlas, hvilket er legeret plastic, der er let og stift, uden at ændre lyden alt for meget, fra de "gammeldags" overflader.

Ydermere er bassernes ansamlinger lavet i titanium, hvilket igen er mere stift end konventionelle matrialer, og har bedre temperaturegenskaber. Og titaniumet har en andet effekt, det er let. Og det er jo en væsentlig forskel når man har 2 10" enheder.

Så den lidt lettere vægt bør ikke bekymre dig noget, efter min mening, da der ikke er tale om manglende adskillelse eller afstivning i højttaleren, blot et andet matriale valg.

En anden ting, der nok er smag og behag, men som jeg synes er virkeligt godt, er at JBLerne har basrefleksporten fremadvendt. Porten giver jo som bekendt et "boost" i de lavere frekvenser, og giver derfor en følelse af at højttaleren spiller dybere.

At de vender fremad betyder at de kan placeret tættere på væggen, hvis man ønsker det, og det betyder at lyden er dejlig dyb, uden man behøver at skrue lige så meget op, som man skal for at få lyden reflekteret fra bagvæggen på de højttalere hvor porten vender bagud.

Måske er det netop de to ting der gør det - det ved jeg ikke - men min opfattelse er at disse JBLer spiller utroligt ens, både når de spiller lavt og højt, eneste forskel er selvfølgelig at bastrykket (sammen med resten af lyden) vokser, og giver et andet indtryk, fordi der kommer vibrationer med i billedet. Men lydmæssigt spiller de meget ens, både højt som lavt.

Jeg kan kun bifalde JBLernes enormt gode samvirke med Harman/Kardons forstærkere, men det er jo heller ikke så mærkeligt da begge virksomheder er under samme koncern, og deres testning derfor foregår med bl.a. hinandens udstyr.

Jeg har selv forgængerne for dine højttalere, trukket af Harman Kardon AVR630 og jeg er i hvert fald ovenud tilfreds.

Måske jeg skulle nævne at en Harman Kardon AVR630 står i 9.999,00 kr.

Du kan dog erhverve dens "lillebrødre" noget billigere, vist nok ned til 4.000 kroners området.

Håber det var en lille hjælp, selvom jeg intet feedback kan komme med omkring Dalierne. Jeg har simpelthen ikke hørt dem nok.

Med venlig hilsen

Nicolai // JBL Bio

Harman Kardon AVR630
Harman Kardon DVD 31
JBL ND310 x 2
JBL N26 x 4
JBL NCENTER x 1
Til top Vis JBL Bio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBL Bio

brutalis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hej Zion.

Se det var egentlig min plan, at mit setup skulle have bestået af Audiopro højtalere MEN. Under besøg i en Expert forretning som var i gang med et overtagelsessalg, så og lyttede jeg til mine E90ere. De var koblet op med med et Harman Kardon anlæg, og jeg var meget imponeret af dem. Anden gang jeg var derinde, medbragte jeg mit ynglingsmusik og derefter var der ingen tvivl om at jeg ville have JBL. At det blev E90 istedet for E100 skyldes vel egentlig kun at jeg fik dem presset så langt ned i pris, at jeg måtte slå til. Ydemere var jeg også sikker på at jeg ville have E250 sub før eller siden, og den leverer med sikkerhed alt det bas der måtte mangle fra en 8" til en 10" bas!

Hilsen Finn

Til top Vis brutalis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brutalis

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes