Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 00:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Stander- eller gulvhøjttaler debat! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg kan jo læse utallige steder herinde at i anbefaler standerhøjttlaere til små rum. Men hvor småt skal det være? Jeg har f.eks. et værelse på 15m^2 - 3x5m hvor højttalerne står på den lange side. Så jeg sidder jo meget tæt på højttalerene, men til gengæld har de meget god plads til siderne og til loftet, da jeg har højt til loftet (kip). Jeg har været inde og lytte i klubben, og der synes jeg deres stander højttalere (Dale 2002LE, B&W 705 og CM2MP) lød noget tynde i det ift. Dali 470SE jeg synes lød meget godt. Men det var jo også i et noget større rum og jeg har jo også normalt nogle 3-vejs bas tonede højttalere (JBL).

Hvad er jeres erfaringen inden for dette emne? Er det afstanden til vægge eller hvor meget rum der er, der gælder for indflydelsen på lyden? Kan man sige en bestmet størele højttaler er for stor/små til rummet eller er det vidt forskellig fra højttaler til højttaler?

Mvh Søren, der er opstemt på god debat!
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh

Find Holger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Hej Søren

Jeg har selv haft B&W CDM7NT på kollegieværelse og der manglede absolut ingen bas. En meget dynamisk højttaler (vist nok er forløber for B&W 705), som både har sat gang i- og overlevet mange vilde fester. I en periode spillede den i en stue på 25 kvm. Det blev hverken lyden eller festerne dårligere af

Jeg kender ikke din HK forstærker. Jeg spillede på en Rega Mira og det var et super match. Musik og dynamik.

Til top Vis Find Holger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Find Holger

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Stander eller gulvhøjtaler afhængig af rummets størrelse er vel lidt en smagssag

Tror ikke at der kan opstilles en generel regel for størrelse på højtaler vs. størrelse på rummet.
Dertil er der for mange forskellige faktorer der spiller ind så som højtalerens fysiske størrelse, bas i siden eller front, refleksport foran eller bagtil, højtalerens ydeevne, udstyr tilkoblet, trægulv vs. gulvtæppe osv. osv. osv

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker mere på i hvilke tilfælde man bør bruge gulv eller standerhøjttaler.
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

En hovedregel ved tvivl om hvilken højtalertype:

Man skal stille sig selv spørgsmålet: "forligger muligheden at man flytter til noget større i den nærmeste fremtid?", hvormed at størrelsen lige nu er irrelevant da det kun er et spørgsmål om tid før lokalet "passer" til højtalerne.

Ville være ærgeligt at flytte i nyt inden for rimelig tid for så blot at skulle købe nyt igen. 

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

hvis man nu tænkte sig at penge var uden betydning, kunne man tænke på Peak Consult Princess, der kan udbygges med et bas kabinet med tiden, starte med en stand HT og få en 3 vejs senere. Princippet er da godt tænkt. I kan se det på min hjemmeside.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Andre faktorer der burde spiller ind:

Smag&behag...her tænkes på visuelt udseende mht. størrelse på højtaler vs. lokalets størrelse. Altså om højtalerne vil dominere eller passe ind i baggrunden så at sige.

Pris...op til en hvis grænse får du mere (bedre) lyd for de samme penge hvis der vælges stander istedet for gulv af den simple årsag at der er flere kroner at bruge pr. materialeenhed.

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2005 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Går man ikke på kompromis (tænker på mere resonans) ved at vælge et system hvor seperate enheder skal samles med tiden istedet for at vælge et system/højtaler hvor alt er integreret til at begynde med? 

Det optimale må da være enheder der arbejder sammen ud fra en enkelt enhed

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

det er jo det geniale, der er tænkt på det hele fra starten af.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes