Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Audiovector 5X (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TKhifi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hej skulle lige høre om der er en eller 2 som måske der kender til Audiovector 5X og i så fald hvordan spiller de i bund og top og hvad kan i anbefale til at trække dem med.

VH TK

Til top Vis TKhifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TKhifi

bsl2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

hej tk

jeg har haft et sæt 5x,er.det er en stor pæn højtaler.men den kræver en kraftig forstærker ellers får du ikke styr på de 2 focalbasser der sidder i dem.den kan også godt komme til at lyde meget "skrigende" i diskanten hvis udstyret hælder til den lyse side.og glem alt om nordostkabler til 5x jeg har haft gold og redawn tilsluttet med primare grej og senere med densen grej.det blev alt for lyst i lyden.ham der har købt dem nu kører med supra kabler og det passer rigtig godt til 5x,er

bsl2

Til top Vis bsl2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsl2

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Jeg synes den tager præmien som en af de absolut dårligste højtalere denne fabrikant nogensinde har lavet.

Lyden svarer til at stå at råbe på toilettet,- det gjalder -  og når det går hedt til, som at brække sig i wc et.

De mindre modeller var bedre. Dem der kom før var bedre, og dem der kom efter bar bedre.

Det er med andre ord et benchmark produkt, hvorom alle andre højtalere kan måles.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Jeg fik æren af at høre den på noget SAT, jeg har aldrig i mit liv hørt noget så kedeligt ;)

Bunden var totalt fraværende og det vil ihvertifald være noget du kommer til at savne når du nu engang kommer fra Infinity.

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

Royh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2005
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har Audiovector 5 Signatur, regner med at dette er samme høyttaleren. De to focal bassene er vanskelige å få til å spille bra, de låter innestengd, udetaljert med lite bunn. Et tips: Kassene er proppet med skumgummi, ta ut alt i begge basskamrene, og fyll opp etter smak... Jeg fikk nye høyttalere...  

Til top Vis Royh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Royh

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft et sæt 5X, men de røg hurtigt ud igen. Manglede lidt liv og spræl, også synes jeg heller ikke, der var nok bund i dem! Men det selvfølgelig bare min mening....

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Royh skrev:

Jeg har Audiovector 5 Signatur, regner med at dette er samme høyttaleren. De to focal bassene er vanskelige å få til å spille bra, de låter innestengd, udetaljert med lite bunn. Et tips: Kassene er proppet med skumgummi, ta ut alt i begge basskamrene, og fyll opp etter smak... Jeg fikk nye høyttalere...  

Hvad stoppede du i den?

Royh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun prøvd med noe Glava lignende stoff, men er hvitt av farge og støver ikke. Stoffet er lagt løst i bunn og litt ut til sidene, bassen er nå i det tunge laget, så jeg må kansje prøve å legge inn mer for å få litt strammere bunn ??,

Jeg er helt uerfaren med dette, så det er fint med andre erfaringer gode råd her... 

nekoleg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

har selv haft, disse højtaler i en del år og de kræver rigtigt meget af anlæget. jo større effekttrin du har jo bedre. ang. nordeøst kabeler skal man op i SPM serien for at der er nogen der er vær at sætte foran. så hvis du har udstyret i orden kan de spille ganske fedt. men de nye audiovector højtaler er meget nemmer at få til at spille ordenligt.
Til top Vis nekoleg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nekoleg

Jørgen
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

TKhifi skrev:

Hej skulle lige høre om der er en eller 2 som måske der kender til Audiovector 5X og i så fald hvordan spiller de i bund og top og hvad kan i anbefale til at trække dem med.

VH TK

Jeg har haft lyttet til dem hjemme. For deet første er det et krav at spille på langs af stuen for at de ikke virker for oppustet i lyden. Dernæst skal de ha' masser af effekt.

Det er en meget tilbagelænet højttaler. Mellemtonen er dæmpet så meget, at du får oplevelsen af at sidde bagest i koncert salen. Så man kommer aldrig tæt på musikerene. Til gengæld kan man blive ved med at skrue op uden mellemtonen bliver pågående. Diskanten har samme problem som alle andre AV højttalere. Den hænger ikke ordenligt sammen med resten af lydbilledet. Det gør de nye modeller for øvrigt heller ikke. Den mangler fylde, og virker noget tynd og spids i klangen... lige modsat mellemtonen. Bassen gør det udemærket hvis man får opstillingen på plads. Men det kræver tålmodighed og der skal masser af effekt til. Men så går den også dybere end M3 modellerne. Mht. diskanten så kan den noget tilspidsede klang dæmpes lidt ved at vælge den rette type kabel som hælder til den mørke side.

Til top Vis Jørgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen

Royh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Groove skrev:
Royh skrev:

Hvad stoppede du i den?

15 liter jetfuel og en tændstik.

Husk at Klitten er døv!
I det lys er den ikke så ringe endda.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Jeg havde engang HFs sattelit højttaler, den var jeg meget glad for. Kunne være sjovt at høre den igen og se om den holder.....

Var OK ikke konstruktør på den? Eller husker jeg forkert? Mender han var med i HF i de glade 80'ere

Måske er døvheden tiltaget med alderen?

TKhifi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres inlæg
Til top Vis TKhifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TKhifi

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

dumbo skrev:

Jeg har haft et sæt 5X, men de røg hurtigt ud igen. Manglede lidt liv og spræl, også synes jeg heller ikke, der var nok bund i dem! Men det selvfølgelig bare min mening....

Sært, jeg har faktisk den modsatte oplevelse - masser af liv og spræl, behagelig øvre mellemtone/diskant, rimelig stram bund, og det endda lyttet på et 250w Yamaha forstærkersæt med tendens til pågående og hidsig diskant...

Nuvel, Audiovector'ne er relativt svære at placere i rummet mht. basgengivelse; Enten er der for meget bas eller også er der for lidt. Det er korrekt, at overgangen fra nedre mellemtone til øvre mellemtone/diskant mangler en anelse sammenhæng, men 5X'ernes diskant er silkeblød og behagelig. Alt i alt en meget musikalsk højtaler. Men 6X er endnu bedre!

Tilbagelænet? Jo, måske? Men hellere tilbagelænet end et alternativ med hidsig og gjaldende metaldome!

Jeg vil faktisk gerne anbefale dig et sæt , og jeg vil tro, at omkring 100w på effektdelen vil være passende, men prøv dig frem.

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hvordan er 6X så i forhold, overvejer at anskaffe mig et par. Men jeg kan ikke leve med en lys og tilbagelænet sound?

waggy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har det på samme måde som MGP. Jeg oplever også en AV5 som velspillende. Det må være et spørgsmål om temperement, for kan man ikke li den tilbagelænet stil, så skal man købe noget andet. Omvendt synes jeg, at AV5 idag har nået en brugtpris der gør den ganske attraktiv. Og en ting kan man da aldrig ta fra den, den er sgu flot!! Mht. bassen er det rigtigt den er svær at kontrollere, det kræver sin forstærker. Jeg selv kører med Opera hybrid forstæker, og det går altså vældig godt. Men Opera har også en varm klang. Som BSL2 siger, er kablet også en vigtig ting, men har man nogenlunde styr på grejerne, så får man efter min mening også en lækker højttaler. Smag og behag..... Ja heldigvis!!  

waggy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

6X og 5X spiller nogenlunde ens. 6X har bare mere af det hele. Hvis 5X er svære at drive, ja så er 6X umulige.   Men de har begge store kvaliteter.

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2005 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller på AV6X med Gryphon Tabu Century (100w), hvilken også er kendetegnet ved at have en varm klang. De 100 Gryphon-watt er faktisk rigeligt til at spille AV6X'erne op, og det spiller mildest talt rigtigt godt; Bredden er der, dynamikken er der, nuancerne, detaljerne, bassen er dyb og kontrolleret, samt den der rør-agtige glød. Et musikalsk sæt med masser af Headroom. Dybden halter lidt, men det tilskriver jeg min Yamaha CD.

Har også prøvet med Yamaha AX-1070 (145w) og AMC 3030 (30w) med rørudgangstrin, begge dele kan godt gå, Yamaha'en mangler liv, men er meget detaljeret, og AMC'en har problemer med at kontrollerer basserne, men tilgengæld lyder mellemtone/diskant herligt silkeblødt.

Jeg vil sige, at det ord, der beskriver AV5X og AV6X er Live. De giver en fornemmelse af, at være tilstede - en Live-stemning.

Men husk på, at der er forskel på X'erne og ikke-X'erne. Diskanten er en anden.

www.MGP-ProjectS.com skrev:

I sommeren 2003 lånte jeg en Gryphon Tabu Century, hvilken efter min mening kombinerer de bedste træk fra såvel rør som transistorer. Diskanten og mellemtonen er enormt detaljeret, naturtro og behagelig, uden nogensinde at være påtrængende og trættende - hvilket gør at man kan lytte til den i timevis. Diskanten kan ved første lyt virke en smule dæmpet - i forhold til min Yamaha AX-1070. Bassen rækker dybt, og der hersker fuldstændig kontrol.

Med andre ord et perfekt match til mine AudioVector 6X. Her er der også en fremragende sammenhæng i diskant/mellemtoneområdet, som ligeledes er detaljeret og behagelig. Højtaleren er enormt svær at placere i lytterummet idet bassen, grundet de to basporte, hurtigt kan blive buldrende og en ikke særligt indbydende affære. I dens nuværende placering spiller den meget sammenhængende. Højtalerne giver en fremragende "live"-stemning, og giver et enormt drive.

Hvis valget var mit - og det har det jo været  - så vil jeg til enhver tid vælge AV6X!

Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Gryphon Tabo, er det den der er en nedskaleret NAD?

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Gryphon Tabo, er det den der er en nedskaleret NAD?

Hehe, det har der været mange diskussioner om herinde - lighederne er store, men Gryphon benægter et hvert fællesskab. De kan dog ikke benægte, at NAD's ejere også på et tidspunkt ejede Gryphon.

Mht. dit spørgsmål, så er jeg ret sikker på, at NAD'en er en nedskalleret Gryphon Tabu.  Der skulle også være rimelig stor forskel lydmæssigt og mht. komponentvalg. Har dog aldrig nær-lyttet NAD'en på mit eget setup - kun hos forhandler .

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes